• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä moottoripyöräilyssä kiehtoo?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jyk4
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Mikä moottoripyöräilyssä kiehtoo? -

• Muilta saatava rispekti & huomio

Ääniä: 1 10,0%
  • Kätevä kulkuväline

Ääniä: 0 0,0%
  • Suorituskyky

Ääniä: 4 40,0%
  • Pääsee MC-kerhon jäseneksi

• Vapauden tunne

Ääniä: 5 50,0%
  • Naisten metsästys

• Ääniä yhteensä
    10
Mikä *itun vapaudentunne...  
ghostface.gif
Kyllähän se on suorituskyky, joka on pääpointti. Toisen tyyppisillä mopoilla on sitten mahdollista ajella sellaisissa paikoissa mihin esim. autolla ei pääse.

Sitten on kyllä olemassa mopoja, jossa ei ole suorituskykyä eikä niillä viitsi mennä metsään sen enempää kuin kyykyllä tai autolla. Niiden tarkoitusta en ole vielä ymmärtänyt...  
033102beer_1_prv.gif
Gs500 mahtaa kuulua jälkimmäiseen ryhmään. Silti nautin sillä ajamisesta. Vapauden tunnetta vai mitä, en tiedä. Jotain jota ei voi selittää, jos sitä ei itse tunne...

mikäkö kiehtoo? no se että voin pyörälläni ja muilla valinnoillani pilata "tosimotoristin" päivän ihan vaan ajaessani vaikkapa ohitse. hyvässä lykyssä voin lukea siitä täällä kuinka olen jonkun mielen pahoittanut..
wink.gif
tounge.gif

Kaksipyöräisillä ajaminen on kivaa. Vaikka kymppitonnit kertyy, se on edelleen ihan yhtä kivaa. Mitäs sitä vatuloimaan sen kummemmin.

Tai pitää se sanoa että ei minusta taida 'motoristia' tulla, kun 'motorismiin' liitettäviä käyttäytymis- tai rompenormeja en seuraile. Kunhan kurvailen.

Vapauden tunne

Mitä se sitten on niin riippuu tilanteesta.
Nykyautossa on täysin eristetty ulkomaailmasta , automaatit hoitaa lämpötilan,valot ja tuulilasinpyyhkijät ja äänetkin on koitettu eristää mahdollisimman hiljaisiksii. Aktiivihiilisuodatin suodattaa pölyt ja ulkona olevia hajuja.

Moottoripyöräillessa landella paska haisee siltä itteltään, pölyävän rekan perässä suussa tuntuu pöly ja jos motoillessa rupeaa satamaan niin alkaa miettimään paljon tulee vettä ja mistä sisään , kun autossa automaatti hoitaa tuulilasinpyyhkijät päälle ja ihmettelee vaan että jopas sataakin.

On tosi vaikea vastata työkaverille joka kysyy "tuollahan sataa , miksi tulit prätkällä kun on autokin" kun on tullut sateisena aamuna töihin prätkällä. Tietää että mitään järkevää syytä ei ole mutta tulinpa sittenkin.

Kyllä meikäläisellä on jossakin kohtaa aina välillä pieni reikä, jota pitää tuulettaa kunnon sporttisella ajolla.

Vastasin "kätevä kulkuväline" kun ei sopivampaa vaihtoehtoa ollut.

Ajellessa fiilis tulee koko homman yksinkertaisuudesta autoiluun verrattuna - autoilu on kuin ranskalaisen ravintolan annos, jossa on 30 ainesosaa. Mp:llä ajaminen on kuin pihvi ja peruna - siinä on kaikki mitä tarvitaan eikä mitään liikaa.

Lisäksi pyörän ropaaminen on mulle erittäin tärkeä osa harrastusta, enkä kyllä haluaisi vain ajaa.

Suorituskyky.

Tai oikeastaan vielä enemmän sen hallitsemisen haasteellisuus. Loputon urakka.
Mä komppaan tätä.
Samoilla mennään. Ja lisäisin vielä sen, että motoilussa kiehtoo ajamisen kokonaisvaltaisuus. Eli pyörää hallitaan koko kropalla, eikä vaan istuta ja väännetä rattia. Siitä saa fyysisen tekemisen mielihyvää kuten mistä tahansa kehon hallintaa vaativasta harrastuksesta.

Mikä *itun vapaudentunne...  
ghostface.gif
Kyllähän se on suorituskyky, joka on pääpointti. Toisen tyyppisillä mopoilla on sitten mahdollista ajella sellaisissa paikoissa mihin esim. autolla ei pääse.

Sitten on kyllä olemassa mopoja, jossa ei ole suorituskykyä eikä niillä viitsi mennä metsään sen enempää kuin kyykyllä tai autolla. Niiden tarkoitusta en ole vielä ymmärtänyt...  
033102beer_1_prv.gif
Gs500 mahtaa kuulua jälkimmäiseen ryhmään. Silti nautin sillä ajamisesta. Vapauden tunnetta vai mitä, en tiedä. Jotain jota ei voi selittää, jos sitä ei itse tunne...
Perheautoihin tottuneelle viissatku geeässäkin on ripeä peli. Ei siitä nyt niin montaa vuosikymmentä ole, kun tuollainen oli iso ja nopea vehe. Olisi vieläkin, jossei kuutiot ja tehot olisi kasvaneet niin paljon. Sitäpaitsi varsinkin kokemattomalle vauhti tuntuu motossa aivan eri tavalla kuin autossa.

Parhaat kiksit suorituskyvyn suhteen olen saanut motoilun alkuaikoina vehkeillä, jotka ovat todella kaukana nykymeiningistä. Itse asiassa nykyisin se teho ei olekaan se juttu vaan muut ajo-ominaisuudet. Tehoiksi kelpaa se "riittävä" satakunta kaakkia.

Ajellessa fiilis tulee koko homman yksinkertaisuudesta autoiluun verrattuna - autoilu on kuin ranskalaisen ravintolan annos, jossa on 30 ainesosaa. Mp:llä ajaminen on kuin pihvi ja peruna - siinä on kaikki mitä tarvitaan eikä mitään liikaa.

Lisäksi pyörän ropaaminen on mulle erittäin tärkeä osa harrastusta, enkä kyllä haluaisi vain ajaa.
Njooh, itse näkisin toisinpäin. Autolla ajo on yksinkertaista kuin perunat ja silli mut prätkällä homma on miljoona kertaa monimuotoisempaa. Kurveihin pitää ottaa ajolinja, pitää varoa autoja, eläimiä, tien vaurioita, jne... Kaasua pitää antaa kurvissa sopivasti ja jarrua tarjota myös oikeassa suhteessa eikä vain vetästä kahvaa pohjaan.

Suorituskyky.

Tai oikeastaan vielä enemmän sen hallitsemisen haasteellisuus. Loputon urakka.
Mä komppaan tätä.
Samoilla mennään. Ja lisäisin vielä sen, että motoilussa kiehtoo ajamisen kokonaisvaltaisuus. Eli pyörää hallitaan koko kropalla, eikä vaan istuta ja väännetä rattia. Siitä saa fyysisen tekemisen mielihyvää kuten mistä tahansa kehon hallintaa vaativasta harrastuksesta.
Siinähän se tuli sanottua paremmin kuin olisin itse osannut.

Njooh, itse näkisin toisinpäin. Autolla ajo on yksinkertaista kuin perunat ja silli mut prätkällä homma on miljoona kertaa monimuotoisempaa. Kurveihin pitää ottaa ajolinja, pitää varoa autoja, eläimiä, tien vaurioita, jne... Kaasua pitää antaa kurvissa sopivasti ja jarrua tarjota myös oikeassa suhteessa eikä vain vetästä kahvaa pohjaan.
Tarkoitin tällä sitä, ettei pyörässä ole ylimääräisiä hilavitkuttia: radiota, ilmastointia, navia, ajotietokonetta jne jne.

Voisiko tohon vapauden tunteeseen lukea myös keski-iän kriisin? Itse kyllä vastasin jotain muuta, mitä en kehtaa julkisesti myöntää.

Eikä toi kriisikään yhtään helpottanut konttaamalla. Jos lääkäri ei huomenna anna ajolupaa, niin menee hermo.

Tuttavien ja perheen mukaan oikea vastaus on kuitenkin (tilapäinen) mielenhäiriö.

Keuliminen ja karkuun ajaminen,lyhyellä pätkällä vedot 100kmh.sta 230kmh., pikkuorkut tulee lähdettyä mutkasta ja ohitettua jouku paska nissani kakkosella ja puolikaasulla. Erityistä mielihyvää tuottaa rajoittimen pätkintä kakkosvaihteella kun digi näyttää 176. Astetta kuumempaa tunnetta tulee kun painaa kypärää alas ja suhauttaa motarin mäkeä ylös,vittu kun amalgaamitkin tärisee 240kmh kohdilla ja samoilla nopeuksilla pääsee tuntumaan putkinäöstä,on se kumma muuten kun maisema on yhtä harmaata nauhaa ja leukahihnakin tuntuu löysältä,onkohan tuohon joku järkevä ja tieteellinen selitys?
smile_org.gif

Vaihtoehto: 'Sulla On MP Sitten Vähän Myöhemmin' puuttuu.

Penskana piikillä (CB 125 Twin) tuli tuutattua lyhyttä ja pitkää.
Kun sen möin, niin ittelleni lupasin, että jollei iso oikea MP nyt heti kohta, niin sitten myöhemmin.

Ja se onnenpäivä koitti sitten myöhemmin.

Niin ja se puuttuva vaihtoehto: Se nyt sattuu olemaan vaan niin kivaa. Kaikessa ihanuudessaan & kurjuudessaan.

Sataa ja/tai paistaa
wink.gif

-jami

Back