• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä ensi pyöräksi 4000-5000e hinta luokassa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Paabo///
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kyllä mä lähtisin cbr linjalle! Itellä oli ekan kesän vm93 600 seepra ja oli just passeli ekaks pyöräksi. Tehoa ei ollut liikaa tai liian vähän, ajoasento ei liian kyykky ja kertaakaan ei ollut pienintäkään vikaa. 4-5k löydät kyllä jonku helme cebarin!

Paljon tullut hyviä kommentteja ja ehdotuksia pyöristä. Joo ei passaa rakastua ensimmäiseen kokeiluun...Vaikka se voikin olla vaikeaa sanoa ei...
062802jumpie_prv.gif

Yksi asia on varma sun pitää ostaa sellainen pyörä mikä itsestä tuntuu parhaalle. Ei kukaan voi sanoa mikä pyörä sopii sinulle parhaiten se pitää tuntea. On se sitten vaikka Jawa.
062802moto_prv.gif

Esim. ER-6n/f tai Hornet. Riippuu myös kuskin koosta ja aikaisemmasta ajokokemuksesta. ER-6n halpa ja alhaalta vääntävä ja helppo kuin mikä. Hornet on tehokkaampi ja paremmilla jarruilla ja alustalla varustettu, toki myös kalliimpi.
Nelikot käyvät tasaisemmin mutta ainakin Hornetti "huutaa" jo alle motarinopeuksilla.
Myös painavemmat/vanhemmat n.750 kuutioiset olisivat kivoja esim. Honda SevenFifty/Kawa ZR-7.
Mieti ajatko pyörällä yhden kesän vai pidempään.

Itse ostin vuosi sitten kawan ZX-6r:n ensipyöräksi, joka edelleen on omistuksessa, joskin monenan palasena tallin lattialla.

Kävin kokeilemassa vaikka mitä, mutta jostain syystä ton ninjukan selässä olo oli kuin kotona heti, joten ei kauaa tarvinnut miettiä.

Tällä kommentilla lähinnä haen sitä, että testaa eri pyöriä ja valitse se mieleisin. Pyörä ei koskaan/harvoin on järkiostos niin osta nyt ainakin itseäsi miellyttävä pyörä.

Tässä alkaa kevät pikku hiljaa oveen koputtelemaan ja olisi aika hankkia eka "iso" pyörä. Aikoinaan tuli nuoruusvuosina Näsärillä piikki vuodet ajettua. Haulla en oikein osuvaa keskustelua löytänyt, kun pyörien hinta/vuosmallit muuttuneet vuosien varrella. Tähän haluaisinkin ihmisiltä kokemuksia erillaisista tuohon hinta haarukkaan menevistä pyöristä. Itse katellut 2000vm---> cbr hondia,Yamaha Fz6-N,Banditteja,Suzuki Sv-650&1000,Honda VTR yms.
Pyörän käyttö tarkoitus olisi mutkateistä nauttiminen ja pienimuotoista matka ajoa.Moottoridalle tuskin tulee suunnattua, kun lähistöllä ei nuita ratoja pahemmin ole.
Olin samassa tilanteess kolme kesää sitten. Piikkiaikoina ajelin Suzukin RG:llä.

Sanoisin itse, että hommaa kyykky. Hommaa vaikka se kusiaiskyykky ekaks, jollei lompakko kestä tonnista, mutta siinä se on sun pyörä.

Koeajot on yhtä paskan kanssa, koska jokainen iso pyörä tuntuu mahtavalta. Osta siis eka, ihan vain sen ulkonäön perään ja tonnisen kyykyn sä haluat kumminkin, niin osta semmoinen, jos vain lompakko kestää.

Pari kaveriakin ajoi viime kesänä kortit ja arpo noitten pyörien kanssa. Tonnista kyykkyä ne halus, mutta olivat kumminkin silleen ja tälleen "fiksuina" niitten tehojen tms. kanssa.

Sanottiin kavereiden kanssa, että laittakaa nyt sitä tonnista vain alle ja ajelette meitin kanssa alkuunsa, niin ette mee lepikkoon ja osaatte nauttia.

Näin nuo toimivat ja pistivät ensipyörikseen tonniset gigserit. Viime kesä sitten ajeltiin ja yhtä hymyä/kiitosta vain olivat kaverit. Ei se meinaan ole kuin siitä oikean käden ranteesta kiinni se meno ja pääasia on se, notta on semmoinen pyörä minkä haluaa, eikä mitään "järkeviä" - ratkaisuja.

Matti. Vihdistä.

Osta Suzuki GSX 750 F:ä.EI liian tehoton eikä liian tehokas.Pomminvarma vekotin joka ei heti jää "pieneksi".Jos jotain huonoa siinä on niin ehkä hieman "löysä" keula ja 12tkm:n välein suht kallis huolto jos ei tee sitä itse.
smile_org.gif

Täältä lähtee äänet pikku fasulle. Ehdottomasti ainakin kannattaa kokeilla, sittenhän sen itse tietää  
062802jumpie_prv.gif

Osta Suzuki GSX 750 F:ä.EI liian tehoton eikä liian tehokas.Pomminvarma vekotin joka ei heti jää "pieneksi".Jos jotain huonoa siinä on niin ehkä hieman "löysä" keula ja 12tkm:n välein suht kallis huolto jos ei tee sitä itse.
smile_org.gif
No jos multa kysytään niin tuo on aivan kamala pyörä. Sori vaan. Jos haluaa, että ajaminen on hauskaa, niin kannattaa kyllä hankkia joku muu vekotin.

smile_org.gif
No jos multa kysytään niin tuo on aivan kamala pyörä. Sori vaan. Jos haluaa, että ajaminen on hauskaa, niin kannattaa kyllä hankkia joku muu vekotin.
Eikös ollut kyse ensipyörästä,eikä mistään Deluxe matkalehmästä tai ratapyörästä?Mikäs siinä Suizassa on niin kauheeta?Ite ajelin sillä 4 v. jonka jäkeen vaidoin Bläkkäriin.Onhan ne aivan eri maailmasta,mutta niin myös eri hintaluokassa ja sarjassa.
crazy.gif

Ja ensipyöränkö pitää olla ajettavuudeltaan surkea, hidas ja painava? Vaikkapa ekan mallin R6 tai CBR 600 F sopii budjettiin, ja ne on molemmat todella paljon parempia pyöriä kuin F-Suitsa.

No kaikki taidot yleensä hankitaan paskimmalla mahdollisella kalustolla,mitä Suiza ei nyt kuitenkaan ole!Eikös se ole parempi hankkia ns."vanhanaikaisella" pyörällä kokemusta kuin kaikilla mahdollisilla ESA:lla/luistonestolla/ABS:llä ym... varustetuilla mopoilla-luovat vain turhaa turvallisuuden tunnetta ja omien ajotaitojen yliarvioimista ja sitten kun se vahinko sattuu jos sattuu niin todennäköisesti vauhtia on enemmäm kuin riittävästi vs. "vanhanaikaiseen"mopoon nähden
sad_orig.gif
No mutta jokaisellahan saa olla oma mielipide asiasta
smile_org.gif

Osta Suzuki Bandit 1200 niin ei tartte heti olla vaihtamassa isompaan kun tuntuu nuhaselta
biggrin.gif
ja on ketterä peli ainaki musta.

Pari vuotta ajelin FZ-6S s2:lla, se sopi ainakin mulle hyvin, kilometrejä tuli 21tkm. Siinä mahtuu 185cm ja 100kg kokoinen kaverikin hyvin ajelemaan. Kierroksia joutuu käyttämään, mutta kyllä sillä mutka teilläkin pysyy ihan hyvin matkassa mukana. Ja tulihan tuolla tehtyä euroopan reissukin.

Mutta jos ei ole pakko ostaa ennen ajokautta, Niin KOKEILE ensin, koska ei sillä kukaan muu aja, ja kaikilla on omat mieltymyksensä. Sitten vaan
biggrin.gif
062802moto_prv.gif
biggrin.gif
062802moto_prv.gif
biggrin.gif
062802moto_prv.gif

Sulla on kyllä niin omituinen logiikka, ettei pysty käsittelemään.

En tiedä oletko ajanut muita pyöriä kuin mainitsemasi, mutta ainakin niistä, joita minä olen ajanut (niitä on muuten kertynyt aika monta), on GSX 750 F ollut huonoin ja ikävin ajettava.

Luistonestoja ja abseja ei taida hintaluokan 4-5K pyöristä löytyä, ei ainakaan niistä kolmesta, jotka olen tässä ketjussa maininnut. Jokainen niistä on parempi kuin GSX-F.

Ja kyllä GSX 750 F varmaan sen 230km/h kulkee, joten silläkin saa aivan varmasti itsensä hengiltä, eikä tarvitse edes kovasti yrittää. Sen myönnän, että toimintavarma se on aivan takuulla.

Mutta miksi ihmeessä pitäisi ostaa huono pyörä jos budjettiin sopii hyviäkin?

ja jos haluaa vitun ruman ja painavan pyörän ni multa löytyis kawan gpz600r -86 tallista. On helmi ja järkyttävä ajaa, jos lähtee käymään sen saa 500e sen jälkeen mikä vaan tuntuu hyvältä.

Sulla on kyllä niin omituinen logiikka, ettei pysty käsittelemään.

En tiedä oletko ajanut muita pyöriä kuin mainitsemasi, mutta ainakin niistä, joita minä olen ajanut (niitä on muuten kertynyt aika monta), on GSX 750 F ollut huonoin ja ikävin ajettava.

Luistonestoja ja abseja ei taida hintaluokan 4-5K pyöristä löytyä, ei ainakaan niistä kolmesta, jotka olen tässä ketjussa maininnut. Jokainen niistä on parempi kuin GSX-F.

Ja kyllä GSX 750 F varmaan sen 230km/h kulkee, joten silläkin saa aivan varmasti itsensä hengiltä, eikä tarvitse edes kovasti yrittää. Sen myönnän, että toimintavarma se on aivan takuulla.

Mutta miksi ihmeessä pitäisi ostaa huono pyörä jos budjettiin sopii hyviäkin?
Hieman samantapaista kokemusta myös täällä.

Kaikenlaista on tullut kokeiltua ja kyllä tuo GSX750F on "huono" pyörä.

OK sen puolesta puhuja on kyllä hinta, niitä saa suhteellisen uusia ja pienillä kilometreillä kohtuu hintaan, mutta hyvää pyörää siitä ei sitten saa millään.
Painavan oloinen, laiskahko ja ei niin nätti.

Iso plussa tosin tulee luotettavuudesta, meidänkin lähipiirissä yksi tuollainen laite on kohta nähnyt kilometrejä enemmän kun samanikäiset autot (150tkm) ja ei väsymisen merkkejä kyllä näytä.

Mut jokainen tykkää jostakin...esim itse ostin juuri VFR800Vtec Hondan joka on ylihintainen, lasika, painava eikä mikään kaunotar, mut sonot
smile_org.gif

Back