• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mielipiteitä BMW-matka pyöristä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja olppe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olen ostamassa 20 v: jälkeen mopoa. Viime kesän kävin FJR:llä Norjassa ja petyin pleksin turbulenttisyyteen ikävä kun kaiken näkee kahtena. kertokaa ymmärtämättömälle mikä on oikea matkapyörä. ilmeisesti esim LT:ssä on tätä samaa ongelmaa.

Matkapyörä ja matkapyörä, itse olen kaksi Euroopan keikkaa Gibralarille tehnyt LT:llä ja ainoat pyörteilyt mitä olen kokenut oli kun kokeilin tuota CB:n pleksiä. Mutta kuten linkin takaa näkee, niin jotkut on ihan tyytyväisiäkin siihen.

Perus BMW pleksillä toimii ihan ilman *pyörteitä*.

Toinen ilmiä pyörteilystä on kypärä: vanhasta pyörästä oli jäänyt päähän Schubertin avattava kypärä, joka ei tuon LT:n kanssa toiminut ei sitten millään, hirveä ryminä pään sisällä. Vaihdoin sen Arain avokypärään visiirillä ja taas homma toimii.

Nyt ei ole kuin aikaa odotella uutta LT:tä joskus vuonna 20xx, muut pyörät ei oikein enää nappaa... ja sitä odotellessa
062802moto_prv.gif

Ainut oikea matkapyörä on LT. Jos alkaa näkemään kahtena niin lienee aiheellista vaihtaa kuskia, ei pyörää!

No, ehkä niitä muitakin matkapyöriä löytyy. Wingi kärkipäässä.

Näillä kahdella mopollla voi ajaa vaikka auringon laskuun väsymättä.

t. Repa

FJR:n plexin kun vaihtaa korkeampaan niin loppuu turbulenssit, muuten en sit osaa sanoa kun se on makuasia mitä kukin arvostaa.

Palataanpas tuohon LT:n plexiin vielä.

Siinähän on sähkösäätö, jolla voipi tehdä aika paljon tuulen ohjaamisen kannalta. Parempaa ei markkinoilta löydy tänä päivänä.

Ja lisäksi plexivaihtoehtojakin on aika kivasti tarjolla, jos ei ole vakioplexiin tyytyväinen. Tämä meneekin jo sitten ihan henkilökohtaisten mieltymysten puolelle. Itse olen erittäin tyytyväinen korkeaan vakioplexiin, mutta aika ala-arvoisiakin kommentteja olen siitä kuullut.

Kypärä onkin sitten taas oma juttunsa. Kokeilin hiljattain BMW:n kypärää LT:llä ajaessani ja totesin sen olevan paljon äänekkäämpi kuin oma Nolanin X-Lite johon ei LT:llä ajaessa juuri ääniä tule. Kun sitten olen ajanut esim. K1200S:llä, niin kortvatulpat ovat välttämättömät myös X-Litessä. Ja vain tuulimelun vuoksi.

t. Repa

En oikein osaa kuvitella kahtena näkemisen ilmiötä, jos ollaan LT:llä liikkeellä.  Joillain kuulemma näkyy kaikki kahtena juhlan humussa, mutta se on kai toinen juttu ja tilanne
biggrin.gif
.  Eikä minulla Schubertkaan ole mitään uutta säveltänyt. Pelkkää miellyttävää matkantekoa ainakin itsellä ollut; ei edes CB:n tuulilasi aiheuta ongelmia, joskaan ei ehkä aivan niin paljoa uutta tuonut alkuperäiseen, kuin olin kuvitellut (ehkä olisi kannattanut hankkia -2 eikä -3, kun olen 188 cm pitkä).

vielä lisäisin että monet tunnistaa tämän ongelman pyörissä joissa on pysty ajo asento. Kyykky pyörissä tätä ei niin huomaa. en oikein ymmärrä mitenkä matkailuauto tähän liittyisi ?

Kyllä tuo kysymys on 100%:sti tunne ja asenne kysymys
062802moto_prv.gif
,toinen ajaa maailman ääriin hymyissä suin RC-8 :lla ja toinen pystyy tekemään pitemmän matkan vain alumiinilaukkuisella Bemulla
033102bebe_1_prv.gif
.
Valintoja,joissa valinta on tehtävä omien asenteiden ja vaatimusten mukaan
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Jep, itselläni  ei varsinaisista matkapyöristä ole kokemusta kun uudesta Hondan Pan Europasta n. 60 th ja BMW:n GT:stä n. 25 th kilometreiltä. Jos vähääkään arvostaa matkaominaisuuksien lisäksi sporttisuutta niin oma valintani on BMW GT. Moottoripyörän merkki- ja mallivalintaa ei voi pelkillä järkisyillä ja faktoilla toiselle perustella. Käy kokeilemassa ja ota se joka tuntuu käteen sopivalta. Jos kaikki ostaisi pelkkiä testivoittajia, niin tylsältähän tuolla kompassi kioskilla pyörärivi näyttäisi... niin eikä tuo markkinatalouskaan oikein hyvin silloin toimisi.

Ainut oikea matkapyörä on LT.
Voi voi... Kovin kuulostaa suppealta näkökulmalta. Tuskin on olemassa yhtä ainutta oikeaa matkapyörää. Aikoinaan ajoin kolme kesää LT:llä, hyvä pyörä, ei siinä mitään. Mutta rajoittunutta on matkailu silläkin. Paljon tyytyväisempi olen nykyiseen pyörääni, GS Adventureen. Eipä tarvi enää miettiä, mille tielle arvaa pyöränsä kanssa kääntyä. Edes täällä Amerikassa.  
cool.gif

_D4K7979.jpg

Itse jotenkin mielessäni jaan näitä "matkapyöriä" eri ryhmiin:

Ultimate tourer => LT, Wing, (Kawan Voyager oli sama kastia)

Tourer => BMW GT, Pannari, FJR (sähköplexi, keppiveto, pysty ajoasenti

Matkaendurot => Gessu, Trumban Tiger, Varaeero jne.

Sport tourer => Blackbird, jopa Hayabusa jne.

Mutta kuten joku edellä sanoi, tämä on kovasti henkilökohtaista. Joku ajaa vaikka päällään seisten HKI-Utsjoki, toiselle se on homosohvallakin tiukka paikka. Mikä toiselle tärisee aivan vietävästi, on toiselle silkin pehmeä. Itse pitää ajaa ja kokeilla.

Henkilökohtaisella tasolla tuo Ultimate-luokka ei iske, olen nyt tuossa Tourer luokassa Pannarilla, 75 tkm takana. Mietinnässä on seuraavaksi joko Gessu tai GT. FJR:n koeajoin ja juurikin huomasin tuon tuulimelun ja tärinän tapeissa. Böördi oli aikanaan ja 50 tkm tuli ajettua => liian kyykky jo minulle vanhalle miehelle, kädet puutui.

sport05.gif

Voi voi... Kovin kuulostaa suppealta näkökulmalta. Tuskin on olemassa yhtä ainutta oikeaa matkapyörää. Aikoinaan ajoin kolme kesää LT:llä, hyvä pyörä, ei siinä mitään. Mutta rajoittunutta on matkailu silläkin. Paljon tyytyväisempi olen nykyiseen pyörääni, GS Adventureen. Eipä tarvi enää miettiä, mille tielle arvaa pyöränsä kanssa kääntyä. Edes täällä Amerikassa.  
cool.gif
No ei tuo tie tarvi vielä GS-Adventurea,mutta ehkä se on matkamotoristin merkki,kun ajaa reissua tuollaisella mosalla  
biggrin.gif

biggrin.gif
.
Hauskalta näyttää,ja varmaan tuntuu kivalta olla Matkamotoristi  
062802moto_prv.gif

062802moto_prv.gif

Jep, Kunkku on oma lukunsa. Oikeesti tuossa parinsadanmetrin päässä kulkee American Highway... Nostan hattua Adventure kuskeille jotka ajaa Ryssien ja Afrikan halki ja hitsaavat pelit kasaan kun ne repeää.  Samaiset endurohenkiset hemmot eivät yleensä yhden murtuman takia reissua keskeytä tai vaivaudu edes sairastuvalle. Noi adventuret on kai niin machoja, että myös asfalttiprinssit hankkii niitä...

Jep, Kunkku on oma lukunsa. Oikeesti tuossa parinsadanmetrin päässä kulkee American Highway...
No ei tuo aivan pieleen mennyt, tuo arvaus. Tien numeron kun olisit vielä sanonut, se on 80.  
biggrin.gif

Tosiasiahan on, ettei täällä noita hiekkapolkuja ole niin paljon, että niillä matka etenisi. Etukäteen mietin Gessun järkevyyttä tälle mantereelle, mutta hyvin tuo tuntuu hommansa hoitavan. Edes moottorin lämmöt eivät muutu miksikään, oli hellettä tai viileää.
  Viime vuonna ajelin Gessulla Turkissa, Albaniassa, Moldovassa, jne. Tuntui kuin se olisi ollut tehty juuri niille teille, mutta tosiaan, valittamista ei ole täälläkään.

"Asfalttiprinssi", "Matkamotoristi"? Ainakaan minulla ei ole tarvetta olla muuta kuin mitä olen. Tunnen kovasti tyydytystä selviydyttyäni tänne asti, taustani tietävät ymmärtänevät miksi. Lääkärin mielestä tämän piti olla mahdotonta.
  Eli nautitaan elämästä ja tekemisistämme, jokainen omista lähtökohdistamme, niin kauan kuin se on mahdollista!
sport05.gif

cool.gif

_D4K7979.jpg
minen tiijä, mutta kuva on kyllä upea
bowdown.gif

...Mutta kuten joku edellä sanoi, tämä on kovasti henkilökohtaista. Joku ajaa vaikka päällään seisten HKI-Utsjoki, toiselle se on homosohvallakin tiukka paikka. Mikä toiselle tärisee aivan vietävästi, on toiselle silkin pehmeä. Itse pitää ajaa ja kokeilla...
Näin se on. Itse ajoin tällä putkeen Arvidsjaur (Ruotsi) - Karkkila (1040 km GPS:n mukaan):

DSC_0004-Edit.jpg

No kyllä siinä tosin perskannikat puutu...  
tounge.gif

Itse jotenkin mielessäni jaan näitä "matkapyöriä" eri ryhmiin:

Ultimate tourer => LT, Wing, (Kawan Voyager oli sama kastia)

Tourer => BMW GT, Pannari, FJR (sähköplexi, keppiveto, pysty ajoasenti

Matkaendurot => Gessu, Trumban Tiger, Varaeero jne.

Sport tourer => Blackbird, jopa Hayabusa jne.

Mutta kuten joku edellä sanoi, tämä on kovasti henkilökohtaista. Joku ajaa vaikka päällään seisten HKI-Utsjoki, toiselle se on homosohvallakin tiukka paikka. Mikä toiselle tärisee aivan vietävästi, on toiselle silkin pehmeä. Itse pitää ajaa ja kokeilla.

Henkilökohtaisella tasolla tuo Ultimate-luokka ei iske, olen nyt tuossa Tourer luokassa Pannarilla, 75 tkm takana. Mietinnässä on seuraavaksi joko Gessu tai GT. FJR:n koeajoin ja juurikin huomasin tuon tuulimelun ja tärinän tapeissa. Böördi oli aikanaan ja 50 tkm tuli ajettua => liian kyykky jo minulle vanhalle miehelle, kädet puutui.

sport05.gif
Ja taas samat saatanan väännöt
biggrin.gif

Jokainen, siis JOKAINEN, kuski on erilainen. On pitkää, pätkää paksua ja laihaa, pitkäkoipista, suuripäistä... you name it.
Täytyy vaan malttaa kokeilla omalle kropalla ja mieltymyksille sopiva ajopeli. Kyllä se siitä.
062802moto_prv.gif

Ja ei kun baanalle.

Back