• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mielenilmaus moottoripyörien määräaikaiskatsastusta vastaan

Pitäisikö moottoripyörät katsastaa vuosittain?

• Kyllä

Ääniä: 42 8,3%
  • Ei

Ääniä: 461 91,7%

• Ääniä yhteensä
    503
  • Äänestys suljettu .
harald73 sanoi:
Näistä en voi tietenkään mitään tietää, vaan olen ostanut pyörän vilpittömässä mielessä ja siinä uskossa, että se täyttää kaikki lait ja asetukset. Sellaisena se minulle myytiin. Ajokunnosta ja (omasta) turvallisuudesta vastaan minä, ei rahastaja.

Koska usko ja vilpitön mieli on viranomaiselle riittänyt?

Motoristi1958 sanoi:
Pakoputkisto ja äänenvaimennin / vaimentimet.
Rekisterikilpi, sijainti ja kulma.
Ohjauslukko jos vaaditaan.
Äänimerkin antolaite.
Peili / peilit.
Vilkut, vai kuuluuko valoihin?
Heijastin taakse.

Nuo nyt äkkiseltään ainakin.
Jo nuokin teettää monelle pojalle lisähommia, jos katsuri tulee.

Tulisi varmaan paljon muutakin..

- pyöränlaakerien välykset
- välykset takahaarukassa
- välykset ohjauksessa
- tulisi ehkä jarrydynamometri myös pyöriä varten
- jarrupalojen ja levyjen kuluneisuuden tarkistus
- jarrukahvan ja polkimen liike
- jalkatappien, kahvojen ja polkimien kunto
- jarruletkujen ja vaijerien kunto
- iskunvaimentimien kunto
- mahdollisen abs-järjestelmän toiminta
- mahdollisen jarrutehostimen toiminta
- omien viritysten ja korjausten tsekkaus
- ehkäpä myös ketjut ja rattaat tarkistettaisiin
- renkaista näkee muutakin kuin kulutuspinnan
- rengaskoko
- vanteiden ja pinnojen suoruus / kunto
- mahdolliset kolarivaurioiden korjaukset
- rungon murtumat
- jne...

Viimeksi muokattu:
J@ck sanoi:
Tulisi varmaan paljon muutakin..

- pyöränlaakerien välykset
- välykset takahaarukassa
- välykset ohjauksessa
- tulisi ehkä jarrydynamometri myös pyöriä varten
- jarrupalojen ja levyjen kuluneisuuden tarkistus
- jarrukahvan ja polkimen liike
- jalkatappien, kahvojen ja polkimien kunto
- jarruletkujen ja vaijerien kunto
- iskunvaimentimien kunto
- mahdollisen abs-järjestelmän toiminta
- mahdollisen jarrutehostimen toiminta
- omien viritysten ja korjausten tsekkaus
- ehkäpä myös ketjut ja rattaat tarkistettaisiin
- renkaista näkee muutakin kuin kulutuspinnan
- rengaskoko
- vanteiden ja pinnojen suoruus / kunto
- mahdolliset kolarivaurioiden korjaukset
- rungon murtumat
- jne...

Joo, noi pystyy helposti kaikista pyöristä tarkistamaan ja epäilemättä nämäkin seikat tulevat tarkastusten piiriin:

- runkojen hiusmurtumat
- kiertokankien metalliväsymyksen aste
- renkaiden kumiseosten kitkakerroin
- laittomat ilokaasu- ja nitrometaanijärjestelmät
- ylitehokkaat hirvipillit sorsien pesinnän aikaan
- tiestöä kuluttavat jalkatapit (mutka-ajotesti)
- laittomat ilmatorvet (varsinainen riesa keväisin taajamissa)
- rottapyörien hapolla syövytettyjen ruuvinkantojen ruoste voi ilmaan joutuessaan kulkeutua alumiinijauhoon ja muodostaa termiittiä
- tarvikelaukkujen tuulitunnelikoe, jossa varmistetaan yhteensopivuus pyörän aerodynaamiseen profiiliin
- ympäristöä ja pohjavesiä saastuttavien m-öljyn hukkaavien huohotinputkien seurantatesti
- rasistiset ja joukotuhontaan yllyttävät tarrat/maalaukset/logot
- mc-jengiläisten huumekätköt- ja jäämät
- ohjaustangon sisään rakennetut haulikot

ts18056 sanoi:
Koska usko ja vilpitön mieli on viranomaiselle riittänyt?
Niinpä ja siinäpä se homman typeryys juuri tuleekin esiin, etenkin vanhemman kaluston kohdalla. Luulo on kaiken tyrimisen äiti ja olen siinä luulossa, että mun mopedi on laillinen, toimiva ja turvallinen käyttää, virkamiehen mielestä. Olen 100% varma, että se on toimiva ja turvallinen käyttää, enkä tarvitse rahastajaa riesaksi.

andestone sanoi:
Noo ei se tossa ole koko totuus, kokonaisuus ratkaisee ja kuten sanottua aika näyttää...:jpstyle:

Ei varmaan, mutta sitä kutsutaan keskusteluksi ja näkökulmien esittämiseksi. Toki sekin on näkökulma jos vastaa toisen näkökulmaan toteamalla tämän olevan urpo:jpstyle:

harald73 sanoi:
Niinpä ja siinäpä se homman typeryys juuri tuleekin esiin, etenkin vanhemman kaluston kohdalla. Luulo on kaiken tyrimisen äiti ja olen siinä luulossa, että mun mopedi on laillinen, toimiva ja turvallinen käyttää, virkamiehen mielestä. Olen 100% varma, että se on toimiva ja turvallinen käyttää, enkä tarvitse rahastajaa riesaksi.

Eli vanhemman vehkeen kanssa riittää, että se on toimiva ja turvallinen, laillisuudesta niin väliä? Monennenko hyvässä uskossa ostaneen jälkeen mahdollisesti laiton vehje siirtyy siihen kastiin, että sille riittää toimivuus ja turvallisuus?

ts18056 sanoi:
Eli vanhemman vehkeen kanssa riittää, että se on toimiva ja turvallinen, laillisuudesta niin väliä? Monennenko hyvässä uskossa ostaneen jälkeen mahdollisesti laiton vehje siirtyy siihen kastiin, että sille riittää toimivuus ja turvallisuus?

Tarkoitetaanko laittomuudella nyt vaihdettujen osien määrää vaiko kenties jotain laitonta "rakennetta" tms.:)

Montaa prosenttia moottoripyöräkannasta "vanhat ja rakennetut" moottoripyörät edustaa? Entä monta prosenttia kuolonkolareista on sellaisilla ajettu?

Oikeat vastaukset löytyvät MMAF:n sivulta, mutta niitä ei kannata lukea jos aihe on herkkä

JMH sanoi:
Voi voi, kuulut promillen vähemmistöön :no:

Eiku prosentin, eikös se 1 % oo näissä hommissa jotenki kova juttu?:)-

Takaisin asiaan. Tuli käytyä äsken parlamentissa SMOTO:n edustajana kuultavana asiasta katsastus. Esitys meni ok, edustajia oli läsnä varsin hyvin ja kiitosta saatiin. Mutta kovan paikan edessä ollaan. Erään edustajan sanoin ilmaistuna komissio on liikkeellä tällä kertaa kovin isolla lihasvoimalla, eikä sitä kädenvääntöä ihan kevyesti voiteta. Samanlaista viestiä tuli myös ministeriöstä, jossa valiteltiin mm. sitä, että komissio ei suostu kuuntelemaan eikä keskustelemaan mistään. Lähiviikkoina näemme, millaisella kannanotolla eduskunta tällä kertaa ministeriötä evästää edustamaan Suomea EU:n ministerineuvostossa, jossa suurin asiaa koskeva päätösvalta luuraa.

Jos jotakuta kiinnostaa, eduskunnalle annetut paperit löytyvät seuraavan linkin takaa:

http://www.smoto.fi/index.php/uutiset/kerhotiedotteet/754-vaikuttaminen-maeaeraeaikaiskatsastusta-vastaan-jatkuu

mcmies sanoi:
Mitäs varten niitä lakeja taas säädettiinkään?

Puhutaanko tuossa turvallisuudesta mitään:

Laki on valtion suvereenin viranomaisen, tavallisesti kansallisen parlamentin, antama velvoittava säädös. Laajasti ymmärrettynä laeiksi käsitetään Suomessa myös valtioneuvoston ja tasavallan presidentin antamat asetukset. Laki koostuu muun muassa velvoittavista oikeusnormeista ja sisältää usein erilaisia määritelmiä. Oikeuslähteenä laki on sen soveltajaa vahvasti velvoittava. Oikeusnormit ovat kieltäviä, käskeviä tai sallivia.

Mulla on niin hyvä ja luotettava huoltofirma, jotta katsastavat mun pyörän aina kun käy huollossa/ öljynvaihdossa. (n.2 kertaa vuodessa yht 3-400e)
Sen verran ammattilaisia ovat, jotta siinä samalla tsekkaavat ja vastuullisesti ilmoittavat muista ilmitulleista vioista.

Rahastustako?.....ei, koska sillä tyylillä ei ole kovin pitkä elinkaari. Minä ajan täyskuntoisella pyörällä, firma saa luotua luotettavan/jatkuvan asiakassuhteen ja toivottavasti vähän metukkaa leivän päälle.

Saan siis jo nyt katsastuksen...ihan ilmaiseksi. Kannattaa panostaa luotettavan ja ammattitaitoisen huoltofirman etsintään ja käyttää säännöllisesti samassa.

edit. siis tietysti jos ei itse osaa, niinkuin mä...tietysti paras, jos itse osaa niin laatu on taattu...:cruising:

en siis edelleenkään halua maksaa vielä extraa turhasta . Vähän sama asia kuin päällekkäinvakuuttaminen....turhaa...

guide5 sanoi:
Koska on aivan turha enään yrittää muuttaa EU vaikuttajien mieltä, katsastus lobbaajat osasivat hommansa tehdä vähin äänin, nyt ei vasta lobbauksella enään mitään saavuteta. Itse päätin laittaa ensikeväänä pyörän myyntiin, jos tulee ajohimoja ostan sit jonkun enskan millä voi käydä ravistelemassa ajokitkuja. On niin paskamaa pitää pyörää tää suomi, kun kuitenkin ajoaika jää aika vähäiseksi verrattuna etelä euroopan maihin.

Itse kokeilen tuota katsastusta josse tulee, jos on hankalaa....Kilvet veke ja suljetulle radalle, ensi vuodeksi on tulossa jotain muutoksia tuohon supermotoon

ts18056 sanoi:
Minulle riittää se, että laite on toimiva ja turvallinen, ajan sitten yksin tai vaimon kanssa. Se, että laite on toimiva ja turvallinen yleensä tarkoittaa myös sitä, että se on laillinen, mutta en tarvitse siihenkään rahastajaa tätä kertomaan. Lailliseksiko sen tekee se, että maksan rahastajalle vuosimaksua. Toimivaksi ja turvalliseksi osaan tehdä sen itsekin, maksamatta rahastajalle.

No, nyt jatkan illan viettoa pienen poikani kanssa, voinhan tehdä niin, kun olen ajanut koko kesän toimivalla ja turvallisella moottoripyörällä ja pysynyt näin ollen hengissä, enkä ole edes ketään tuolla laitteella tappanut. Pyörän laillisuudella en ole ajanut metriäkään.

Mun mielestä paremmin ajaisi asiansa prätkäkortin uudistus kuin katsastus. 25kw jälkeen saat luokan ak-47 jossa maksimi kuutiot olisi 600 ja max teho vaikkapa 100hp ja sinun on omistettava tällainen pyörä vuoden tai kaksi kumpi sopinee paremmin. Jotta saat rajottamattoman kortin sinun on ajettava 3 ratatuntia rataoppaan perässä joka voisi vaikuttaa hyvällä tavalla onnettomuuksiin joissa ajetaan ulos. Sinulla saa olla 1 ylinopeussakko ja 0 kolaria joka johtuu sinusta muuten korttiluokka ak-47 alkaa taas alusta. Mitä raati sanoo tällaseen ?

Musse sanoi:
Mun mielestä paremmin ajaisi asiansa prätkäkortin uudistus kuin katsastus. 25kw jälkeen saat luokan ak-47 jossa maksimi kuutiot olisi 600 ja max teho vaikkapa 100hp ja sinun on omistettava tällainen pyörä vuoden tai kaksi kumpi sopinee paremmin. Jotta saat rajottamattoman kortin sinun on ajettava 3 ratatuntia rataoppaan perässä joka voisi vaikuttaa hyvällä tavalla onnettomuuksiin joissa ajetaan ulos. Sinulla saa olla 1 ylinopeussakko ja 0 kolaria joka johtuu sinusta muuten korttiluokka ak-47 alkaa taas alusta. Mitä raati sanoo tällaseen ?

Joo ja väkeviä ei myydä 21-vuotiaille vasta, kun on valvotuissa oloissa todistanut kestävänsä 2 promillen kumaran keskiketterästä.

Meinaat siis hilata holhouksella ajokortin hinnan Siwan kassan vuosiansioiden tasolle.

Agressiivinen vastaantulo siksi, että kai tässä yhteiskunnassa yksilölle voi jättää jonkin vastuun asioiden opettelusta. Jos sitä ruvetaan lakisääteisesti hoitamaan, niin A) se menee perseelleen ja B) se on helvetin kallista.

Summa summarum

Tuoreita kortin saaneita pitäis saada radalle, niin noita suistumisia vois tosiaan tulla vähempi. Idea siinä kohtaa jiirissä.

Musse sanoi:

Partiopoikapaskaa.

Itse katson youtube'n kolarivideoita ennenkuin lähden ajelulle, se opettaa ja rauhoittaa.

-J-

J Tuoreita kortin saaneita pitäis saada radalle sanoi:
Palattuani 6 v. sitten nuoruudenharrastuksen pariin, ja saatuani vasta toissakeväänä (2011) 1. kerran hilattua itseni radalle pyörineni, sitten pari kertaa lisää ja männä suvena jo muutamaan otteeseen, omakohtaisesti luen samaan porukkaan keski-ikäisiä ja sen jo ylittäneitäkin. Huolimatta, että perustaidot ovat nuoruuden ajoilta.

Olen vakuuttunut, että jokunen vanhemman ikäisen suistuminen jäisi tapahtumatta. Eikös hiljan ollut se 47 v, joka veti mutkaan liian kovaa tilannenopeutta, taitoihin nähden -> ja tuonpuoleiseen.:(

Oli siellä hiljan radallakin yks 47 vuotias joka veti palmasissa kyljelleen.
Tosin ei vielä siirtynyt tuonpuoleiseen tällä yrittämällä... :grin::grin::O

Back