• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Metzeler Tourance Exp, kokemuksia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hra1150
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Miten teillä voi kestää renkaa tuollaisia km-määriä, Motorradin testissä uuden EXP:n kesto oli 6200 km ? Testivoittaja oli Continetalin Trail Attack. Minulla entisessä pikkugessussa aina takanen oli loppu jo ennen kymppitonnia
sad_orig.gif
Motorradin testissä saadut km-tulokset olivat minunkin mielestäni aika erikoisia.

Michelin Anakeelle saivat n.7500km takarenkaalle, kun itse ajelin 2-päällä ja oikeasti aivan kamala määrä roinaa kyydissä koko viime talven (en Suomessa, ja vain alkupätkän Euroopassa) ja kulutettiin 2 settiä niitä n.30.000km matkalla. Pyöränä Vstrom650.

Ei tietysti kaahailtu sen kummemmin, eikä tuommoisen lastin kanssa tehnyt edes mieli, mutta monissa maissa oli loppujen lopuksi ihan hyvät tiet, ja yleisin matkanopeus oli varmaan jossain 100-120. Lämpötilatkin oli aika korkeat, oltiin kääntöpiirien välissä elikkäs tropiikissa jostain marraskuun puolivälistä helmikuun lopulle, ja silloin oli joka päivä noin 28-35C päivällä, pahimmillaan oli jopa 45C päivälämpötiloja.

Anakeet oli mielestäni hyvät kaikenlaisissa olosuhteissa, ei tosin etsiydytty mihinkään mutavelliin rämpimään, joskus harvoin oli vähän mutaa ja eihän ne semmoisessa loista, mutta pyörän päällä oleva massa oli siinä kohti silti paljon ratkaisevampi asia.

No, kai ne sitten saa kulumaan nopeammin, jos ajaa naru kireällä autobaanalla, mutta eipä se taida vastata keskiverron suomalaismotoristin käyttötarkoitusta! Normaalissa matka-ajossa tuon Motorradin luvun voi käytännössä ainakin Anakeen osalta kertoa 2:lla, veikkaan että Tourancen suhteen on sama juttu.

Nyt on viikon verran ollut Tourancet (ne tavalliset) alla, ja ensivaikutelma ihan ok, ei nypytä ja tarjoaa aika pehmoisen kyydin, varmaan on hyvät tehdä matkaa.

Osaako kukaan muuten sanoa, miksi minulla on erinäköinen kuvio eturenkaassa, kuin vaikkapa -08 Transalpissa (jossa on myös Tourancet) ja kumpikaan ei ole EXP-versio, sen olen tarkistanut? Käyttääkö Honda Transalpissa jotain tykkänään vanhempaa Tourancea, kun siinähän on sisärengasvanteet (sen kuvio näyttää hyvin samanlaiselta kuin Tourancen takarenkaassa?) Vai onko Tourancesta olemassa vielä joku erilainen tube type-versio?

Kokemuksia reilun 5 tkm EXP:stä ja näkemykset-kokemukset saman suuntaiset edellä kommentoineiden kanssa. Hyvä pito pikitiellä, myös sadekelillä, uraherkkyyttä. Ulkonäkökin jo paljastaa, ettei mitään soratien rengasta ole aikomustakaan EXP:stä tehdä. Näillä kokemuksilla, moottoritietä , Alppimutkia ja kaikkea siltä väliltä,lopputulemana sanoisin, että EXP on asfalttirengas muiden joukossa, ei huono muttei mitään ihmeellisyyksiäkään tarjonnut.
Pelkän pikitien ajoon voisin päätyä yhtä hyvin Pilotroada kakkoseen, TKC:t kuitenkin seuraavaksi alle pistetään.

EXPit alkaa olla finaalissa, johan niillä on jotain 12tkm mentykin.

En ole niihin koko aikana - alkuinnostusta lukuunottamatta - ollut erityisen tyytyväinen. Mikä lie rissaa, jotenkin puolivillaisen oloiset, uraherkät ja köpöset.

Tilasin juuri Z6:set eteen ja taakse. Tuskin ovat sorallakaan yhtään huonommat kuin EXPit ja onpahan ensi keväälle jotain ihmeteltävää. Loppukausi menee vielä noilla vanhoilla, vaikka aika slipperyista kyyti paikoitellen jo on.

Jatketaanpa vielä hieman teemasta.

Loppukausi meni lisääntyvän tyytymättömyyden merkeissä. Ilmojen kylmetessä rengas kävi jotensakin vielä koppuraisemmaksi. Uraherkkyys lisääntyi ja kuskia alkoi tympiä.Tavalliset Tourancet olivat loppuun  asti tasaisen keskihyvät. Näihin Expeihin en lopultakaan makua saanut. Noin 12 tkm ajettu takanen olisi mennyt vielä jotain 2-4tkm ja etunen 8-10 tkm. Olen kuitenkin jo niin tavattoman vanha, että minulla ei riitä vuosia ikäville kilometreille. Gummit vaihtoon.

(Bikekatalookin mukaan uusi Gessu tulee Bridgestonen BW501/502:lla. Onnea ja menestystä. Tuo rengas ei kulu ja kun Beemereiden kestävyys ja kuskien ikärakenne nykyään on mitä on, mahtaneeko kunnollista rengaskertaa kukaan ehtiä hankkia.)

Nyt on alla - äsken omilla pikku kätösillä viikkasin - Metzin Z6:t. Odotan innolla lumen kuivumista. Yleisön pyynnöistä huolimatta laitan tuonnempana näistäkin esille havaintojani soralta ja asfaltilta. Mikään erityisen Tahvo Soranen en ole, joten juuri siksi lähdin kokeilemaan Z6:ia. Asfalttiosaaminenkin jää siihen kieli keskellä valkoisten ajoratamerkintöjen välissä pysyttelyyn.  

Mutta YKSI ASIA, parahimmat BMW kollegat, jäi äskeisestä etupyöränlaitto-operaatiosta vaivaamaan:

1. Miksi pitää ensin hemputtaa ja vasta sitten saa laittaa kiinni?
2. Tarvitaanko momenttiavainta oikeasti vai riittääkö, että niillä mukana tulevilla työkaluilla vetää hulluna kiinni?

edit: siltä varalta, että viestini oli osittain kryptinen, täsmennän:

Miksi etupyörää kiinnitettäessä pitää pumpata jousia ja hyppiä satulassa ennen mutterien lopullista kristämistä? Kun vielä otetaan huomioon, että tämä em. kuolemantanssi on manuaalissa määrätty tehtäväksi ennen jarrusatuloidien kiinnittämistä, jolloin jarruvipusimeen koskeminen on katastrofin uhalla kielletty.

Miksi etupyörää kiinnitettäessä pitää pumpata jousia ja hyppiä satulassa ennen mutterien lopullista kristämistä? Kun vielä otetaan huomioon, että tämä em. kuolemantanssi on manuaalissa määrätty tehtäväksi ennen jarrusatuloidien kiinnittämistä, jolloin jarruvipusimeen koskeminen on katastrofin uhalla kielletty.
1200 Gessun ohjekirja ei tollaista menettelytapaa neuvo, mutta Kotarin ohjekirjassa neuvotaan samantapaisesti. KTM:n ohjeen mukaan tosin käytetään etujarrua, kun etupäätä pumpataan. Toimenpiteen tarkoituksena on saada teleskooppiputket yhdensuuntaisiksi. Voisi arvata, että on kyse samasta asiasta, vaikka ei ohjeet ihan identtiset olekaan.

Ajatko hra 1150 mahdollisesti ns. paljon ajetuilla vakioiskareilla ?

Mulla kaksi- ja nelipyöräisissä noi ajettavuusvaivat ovat usein kulminoituneet alustaan, vaikka alkuun pelkistä renkaista olen vikaa hakenutkin.

Mulla parantui iskarinvaihdon jälkeen gessussa vetopito soralla aivan mielettömästi ja meno vakautui mutka-ajossa.

Jatketaanpa vielä hieman teemasta.

Loppukausi meni lisääntyvän tyytymättömyyden merkeissä. Ilmojen kylmetessä rengas kävi jotensakin vielä koppuraisemmaksi. Uraherkkyys lisääntyi ja kuskia alkoi tympiä.Tavalliset Tourancet olivat loppuun  asti tasaisen keskihyvät. Näihin Expeihin en lopultakaan makua saanut. Noin 12 tkm ajettu takanen olisi mennyt vielä jotain 2-4tkm ja etunen 8-10 tkm. Olen kuitenkin jo niin tavattoman vanha, että minulla ei riitä vuosia ikäville kilometreille. Gummit vaihtoon.
Juu, ei millään lailla kirkastunut se että mikä on exp:n käyttötarkoitus. Siis kumithan ne on, mutta missä ja minkälaisessa ajossa ne olis parhaimmillaan. Asvaltilla niitä ei voi suuntavakaiksi sanoa parhaalla halullakaan ja soralla ne häviää vanhalle tourancellekin 100 - 0. Kulutuskestävyys on tuollaista normaalia asvalttikumitasoa, ei siinäkään vanhaa tourancea parempaa. No tulihan kokeiltua, pintaa vielä sen verran että kelien alettua vois jonkun sata ajella tai sitten pistän vaihtoon.
Varastossa odottaa TKC:t allelaittoa.

Do dih, potilas Saarisella oli Z6:set alla.

Kevään ensipörinät tuli kurvailtua uutukaisilla Metzelerin Z6:silla. Ensivaikutelma oli erittäin hyvä. Asfaltilla menin, kaupungilla ja vähän maantielläkin.

Joka paikassa on niin liukasta, että ei paljon pysty mitään kokeilemaan, mutta meininki on joka tapauksessa selkeästi parempi kuin syksyllä loppuneljänneksessä olleilla Tourance EXPeillä. Uusien renkaiden kanssa tulee aina vähän intoiltua, mutta luulen, että olen näihin aika tavalla tyytyväisempi kuin pariin edelliseen rengaskertaan.

Mulle tuli epäilys, että sekä tavalliset Tourancet että nuo Tourance EXPit ovat jotain näköisrenkaita. Tyyliin sopivia kompromisseja asfalttikumista ja ...mistä? Olen jäänyt loivassa ylämäessä kiinni kosteaan pihanurmikkoon vähän ajetuilla Touranceilla. Soralla harvoin tulee vedettyä 80 kovempaa. Saksassa on valtavat määrät tyylitietoisia Gessunomistajia.

Luulen, että sitten, kun tarvitaan jotain enska/soraominaisuuksia, alle pannaan ihan oikea nappulakumi. Muuten pärjää ihan hyvin tällaisilla perus matkarenkailla kuten Z6.

Parin viikon päästä olen ehkä jotain toista mieltä. Ans kattoo.

Minulla on nyt GS:ssä toinen rengaskerta EXP:tä alla ja olisin ottanut mieluummin BW501+502:t niiden tilalle muttei niitä ollut liikkeessä silloin heti saatavilla.
Nuo BattleWingit olivat ensiasennusrenkaina ja kestivät reilut 16tkm ja pintaa olisi ollut reilun 1000km edestä mutta ne piti vaihtaa BB1500Gold rautaperse ajon alta kun eivät varmaan olisi enää autobaanalla kuitenkaan kestäneet. Niiden käytös ajossa oli rauhallinen ja hyvin luottamusta herättävän tuntuinen. GS:n tyyliin "kovaa" lennätettäessä asvaltilla hienoinen luisto kurveissa oli pehmeää eikä koskaan ollut sellaita tunnetta että ne lipsahtaisi yllättäen alta.
Ensimmäinen EXP satsi kesti 12tkm ja etusessa olisi ollut pintaa jonkin verran mutta päätin kuitenkin vaihtaa molemmat samalla kertaa. Renkaat ovat kovan tuntuiset ja kantatessa on aina sellainen tunne että joko laakereissa tai perän hampaissa olisi jotain vikaa kun ne antavat sellaisen jurnuttavan tuntuman ja ulinan.

Saa nähdä kuinka kauan nämä toiset ja viimeiset EXP:t kestävät sillä tuskin niitä enää alle laitan. Makuasia tämäkin mutta onneksi löytyy vielä muitakin vaihtoehtoja.

Nämä molemmat mainitut renkaat ovat vielä sellaiset että vähänkään savisessa maaperässä niissä ei ole pitoa minkää vertaa kun ne kerran pyörähtävät pikku uransa tukkoon ne sutivat sen jälkeen "slikseinä" eli työntö hommiksi menee lähes aina. Samoin märkä nurmikko aiheuttaa niille aina saman tilanteen minkä kokee jokainen ärräkuskikin vastaavassa tilanteessa.

Long Way down. Nyt on taas alla Wanhat Cunnon Metzeler Tourancet ilman mitään expecteissöneitä taikka muitakaan plinkkaplunkkeja.

Olo on kotoisa. Fillari menee SUORAAN ja jos haluaa, että se kääntyy, pitää KÄÄNTÄÄ. Tämä sopii minulle. Selkeätä, tarkkaa ja tarkoituksenmukaista. Ajetaavuus huipussa.

Uusisa Gessuissa on varmaan jotenkin erilainen runko tai markkinavoima, koska niissä on ensiasennuksena tuo itselle kelvoton Biridgestone. Metallista tehtyyn Gessuun (R1150GSA -02) sopii parhaiten Metzeler Tourance.

Testin loppupäätelmät perustuvat about 50 tkm ajeluun edellä kerrotuilla gummeilla ja täysin subjektiiviseen perstuntumaan. Testi ei jatku, koska köyhällä ei ole varaa enempiin sekoiluihin.

Mulla taas taitaa mennä toiseen suuntaan. Eli perus-Tourancesta EXP:hen. Olen ajanut 1200-gessullani nyt kolme taka- ja kaksi etu-Tourancea ja nyt tuli kuluneen etusen tilalle EXP. Se vaikuttaa kaiken kaikkiaan enemmän asvalttirenkaalta tarkemman ajotuntuman ja paremman asvalttipidon takia. Minusta se vaan ei ole soralla yhtään huonompi kuin entinen Tourance, joten miksei? Nuo soraominaisuudet riittää mun käyttöön. Nyt kun edessä on tarkemmin asvaltilla ohjautuva rengas niin vanha takaTourance tuntuu suorastaan löysältä sivuvuunnassa. Siis ei rengaspaineen vaan muutenvaan tuntuu nuljuvan mutkassa kaasua antaessa.

Taakse laitetaan ens viikolla varmaan kans EXP.

No nyt on edessä ja takana EXP. Paluumatka renkaanvaihdosta ei ollut mikään kestotesti, eli kokemukset rajoittuvat ensivaikutelmaan. Minusta se nyt on jotenkin tarkempi ja täsmällisempi tämä ajotuntuma kaiken kaikkiaan. Siis asvaltilla. Ja poissa on perus-Tourancen pieni nypytys eli tärinä, liekö nappulakuvio siinä kohtaa paremmin asvaltille soveltuva. Ja kun sai pinnan karheaksi niin pito asvaltilla on minusta paljon parempi, ei nulju kun menään reunalle sekä kunnon jarrutuksessa nostaa paljon herkemmin takapäätä kuin että etunen alkaisi luistaa ja siksi menisi abseille.

Jos ei soraominaisuuksissa tai kulutuskestävyydessä tullut isoa takapakkia niin taidan pysytellä EXP:ssä. Kohtahan se nähdään kun lähden viikoksi tai pariksi pohjoiseen, kuormattuna ja vaihteleville teille, asvalttia, soraa ja mitä nyt mettästä löytyy.
sport05.gif

Back