Sebikos sanoi:Kolmas vaihtoehto?![]()
Itse olin nössö lammas ja ruuvasin sen vakioputken kiinni. Mutta tarkoitus olisi ainakin, että vain siihen asti, kun löytyy sopivan hintainen ja näköinen e-hyväksytty putki jostain.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sebikos sanoi:Kolmas vaihtoehto?![]()
Pekkavee sanoi:Heh, on poliisien kampanja ollut tosi tehokas.
Aika hyvin hoidettu poliisilta.
Kaikki ovat pelko perseessä ja ostavat killereitä huimaa vauhtia.
Ei tainnut se yksi MP-liike tehdä turhaa tilausta, kun tilasi 200 killeriä hyllylle.
Pekka
![]()
sjoob sanoi:Juu varmasti tehoaa juurikin sen aikaa, että kaikki huomaavat ettei mittauksia paljon tehdäkkään. Ja sitten voikin taas ruuvata killerin pois, tai laittoman putken takaisin. Tuskin monikaan pelko perseessä on. Mutta luulen, että suurta osaa kyllä vituttaa tämä pelleily!
sjoob sanoi:Juu varmasti tehoaa juurikin sen aikaa, että kaikki huomaavat ettei mittauksia paljon tehdäkkään. Ja sitten voikin taas ruuvata killerin pois, tai laittoman putken takaisin. Tuskin monikaan pelko perseessä on. Mutta luulen, että suurta osaa kyllä vituttaa tämä pelleily!
. Tänä päivänä porukka toimii kuten alun alkujaan ja jos napsahtaa niin napsahtaa. Tässä tosin se ero, että tuo kilpien ruuvaamis- leikki on todella perseestä verrattuna rikesakkoon (tai mitä siitä kännykkään puhumisesta nyt tuleekaan?).

Ja MP liikkeissä kauppa käy.NMu sanoi:Paha sitten sanoa, kuinka monella on edes aihetta olla pelko perseessä. E-merkinnät löytynee suurimmalta osalta ja jos vielä on killeri kiinni, on käytännössä täysin turvassa. Itsellä kuitenkin on ollut race only -putki kiinni, jolloin poliisin ei tarvitse edes vaivautua melua mittaamaan, vaan se voi ottaa suoraan kilvet irti ja pistää sakkoa tulemaan. Päiväsakkoihin mulla ei ole varaa ja jos ne pistää taas joku sunnuntai Tuusulanväylälle meluratsian, niin aika suurella todennäköisyydellä siinä olen itsekin. Kyllä tuo kilogixxeri tuntuu vakioputkellakin kulkevan sen aikaa, että saa laillisen tarvikeputken hankittua.

vetomies sanoi:Lain mukaan mittaus aloitetaan silloin, kun tasainen pyörintänopeus on saavutettu. Toisaalta samassa laissa sanotaan, että heti kun tasainen pyörintänopeus on saavutettu, kaasu päästetään irti ja mittaus keskeytetään kun kierrokset ovat tyhjäkäynnillä.
Tästä ajanjaksosta otaan LFA-arvo ja ajanjakso olisi lain mukaan ainoastaan tuo kierrosten laskua kuvaava jakso, ei siis tasakierrokset. Poliisin mittaustapa eroaa aika merkittävästi lakitekstistä.
Kierrosten osalta vaaditaan käsittääkseni EU:ssa 3% tarkkuus ja SAE:ssa 200 rpm. Poliisi päässee 1000 rpm tarkkuuteen silloin, jos kierroslukumittari on tarkka ja kone hyvin osakaasulle säädetty.
.Pekkavee sanoi:Ja MP liikkeissä kauppa käy.
Pekka
![]()
NMu sanoi:Jos nyt miettii yhtään suomalaista virkamiestä, niin onhan tämä tilanne ihmeen kauan kestänyt, että iso osa porukasta ajaa aivan avoimesti laittomilla putkilla. Vuosikatsastukset on sitten tulossa seuraavaksi.
No niinpä. Vuosikatsastukset tulevat pakolliseksi, jos porukka ei pidä pyöriään laillisessa kunnossa oma-alotteisesti.NMu sanoi:Onhan se noinkin, mutta selkeästi halvemmaksi mulle ainakin tulee ostaa uusi putki kuin jäädä kerran kiinni ei-laillisella putkella ajamisesta. Nyt kun asenneilmasto on tällainen, niin kyllä ne meluratsiatkin sieltä jossain vaiheessa tulee tai sitten poliisit rupeavat niitä muiden töiden ohessa aktiivisesti katselemaan. Jos nyt miettii yhtään suomalaista virkamiestä, niin onhan tämä tilanne ihmeen kauan kestänyt, että iso osa porukasta ajaa aivan avoimesti laittomilla putkilla. Vuosikatsastukset on sitten tulossa seuraavaksi.

Pekkavee sanoi:No niinpä. Vuosikatsastukset tulevat pakolliseksi, jos porukka ei pidä pyöriään laillisessa kunnossa oma-alotteisesti.
Minä en ainakaan halua viedä pyörääni joka vuosi katsastukseen, koska se on kaikin puolin laillinen ja turvallinen ja hyvässä kunnossa muutenkin. Pidän siitä hyvää huolta ja pyörän turvallinen kunto on minunkin henkivakuutukseni.
En halua maksaa jotain hemmetin katsastusmaksua joka vuosi vaan siitä, että katsastusmies toteaa sen minkä minä jo tiedän.
Pekka
![]()

PikkuMasa sanoi:Niin tai näin niin vuosikatsastukset tulee prätkiin 100%:n varmuudella lähivuosina.. vain ajankohta on vielä epävarmaa.![]()
BadToThe Bone sanoi:Onhan se.... kauheeta.
Toisaalta, jos vuosikatsastus olisi "este luovalle harrastustoiminnalle", suomessa ei autopuolella
ajeltaisi kuin pappamallin corolloilla..... vakiona.
Tosiharrastaja on aina rakentanut vehkeensä.... ja ajellut niillä.
Jos mopohommissa vuosikatsastusten myötä kaiken maailman joutoelvikset hieman harvenee....
tuskin tuo mitään haittaa.

Sebikos sanoi:Itse koen että se e-merkki putken kyljessä on täysin turha. Joku voisi valaista mua että mikä sen virka on?
mikkokoo sanoi:Mielummin katsastus kuin poliisin mielivalta kaduilla...
Eivät ota, koska EY-tyyppihyväksytyssä pyörässä raja on lätkän dB-lukema + 5dB. Eli jos lätkässä on 100dB, niin maksimi on mitattaessa 105dB, eli 106dB on jo laiton jolla kilpi lähtee.PikkuMasa sanoi:Mitenkähän on, jos lätkän mukaan melua saisi lähteä vaikka 100db ja poliisi mittaa 101-102db niin ottavatko tosiaan kilvet pois?