• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Melumittareita LP:n autoihin ja moottoripyöriin

trj sanoi:
Just näin.

Ja en mä ymmärrä edelleenkään miksi aikuisten ihmisten moposta tai autosta pitää yleensäkään lähteä helevetinmoinen meteli? Haetaanko sillä jotain katu-uskottavuutta vai muutenko on vain pakko saada vähän huomiota?
Kilpa-ajoneuvojen esim. f1:n, crossien,... kovan äänen ymmärrän täysin. Mutta että jossain tuninki corollassa yms. katumopossa.

Esim. minun toisessa autossa on hyvin hiljainen ääni ja tehoa 200kw, ja ihan sillä alkup. vakioputkella, koska en tartte sitä mökäputken tuomaa yhtä lisä kilowattia ja lisä desibelejä. Sama laulu tuon mopon kanssa, vakioputkilla taas ihan riittävästi. Eikä tässä ole ajokkien äänien takia tarttenut naapurisopua koitella, tai niitä poliiseja pelätä ja samalla valittaa sitä kurjaa vainotun ihmispolon kohtaloa?

:tyhmäminä: Semmosia mietteitä.

Viritä joku maamoottori jossa on alunperin 40hp, semmoseks että siinä on 80hp. Tommonen ilmajäähdytteinen twini taikka v-kone siis. Tee se vielä vaikkapa 40- tai 50-luvun tapojen mukaan ja menetelmin, samalla että sillä pystyy ajamaan huoletta myös liikenteessä niinkuin silloin oli tapana. Sitten joko ymmärrät tai et ymmärrä vieläkään. Eihän siinä oo mitään järkeä, mutta mitä helvetin järkeä on harrastaa moottoripyöräilyä anyway? Auto on paljon mukavampi.

Mä en ymmärrä (enkä tykkää) pyöriä mistä ei lähde ääntä. Olen ajanut monella sellaisella, ja silti omissani on aina tarvikeputket, takomännät, Kirreempi nokka, väljä putsari, huono tyhjäkäynti ja vitusti vääntöö. Haluun huomiota ja pyöräni ovat yleensä katu-uskottavia tavalla tai toisella, olen ikuinen lapsi ja pistän rahani mielummin vanhaan paskaan kuin uuteen hajuttomaan ja mauttomaan katupyörään, joita koskettaa nämä uusimmat päättömät punavihreiden laatimat direktiivit ja virkavallan sakonjanoiset tempaukset.

No okei, en mä ymmärrä rivinelikkoa millä vedetään pelkällä pakosarjalla rajoitinta vasten silkkaa ymmärtämättömyytään, taikka tahallaan, mut jos semmosen pommin tekee niin saahan sen niinkin rikki..

Olkaa rauhassa, kaltaisiani on kovin vähän. :;)::grin:

Ei huoleta yhtään, jos sais nyt edes tohon cebariin hankittua sliparin ni kai sit semmonen E merkitty äänentappajalla varustettuna, ei luulis olevan edes tarvetta mittailla ja tuskin mittaavatkaan. Mut jos toi ol aprillipila ni aika hyvän ovat heittäneet :grin:

Saisi kyllä luvan olla aprillipila. Mun persdyno kun antaa omalle mopolle hiemän liian korkeat lukemat. Olisi kiva kyllä päästä jossain ne mittauttamaan, silleen oikeasti.

JaZZo sanoi:
Viritä joku maamoottori jossa on alunperin 40hp, semmoseks että siinä on 80hp. Tommonen ilmajäähdytteinen twini taikka v-kone siis. Tee se vielä vaikkapa 40- tai 50-luvun tapojen mukaan ja menetelmin, samalla että sillä pystyy ajamaan huoletta myös liikenteessä niinkuin silloin oli tapana. Sitten joko ymmärrät tai et ymmärrä vieläkään. Eihän siinä oo mitään järkeä, mutta mitä helvetin järkeä on harrastaa moottoripyöräilyä anyway? Auto on paljon mukavampi.

Mä en ymmärrä (enkä tykkää) pyöriä mistä ei lähde ääntä. Olen ajanut monella sellaisella, ja silti omissani on aina tarvikeputket, takomännät, Kirreempi nokka, väljä putsari, huono tyhjäkäynti ja vitusti vääntöö. Haluun huomiota ja pyöräni ovat yleensä katu-uskottavia tavalla tai toisella, olen ikuinen lapsi ja pistän rahani mielummin vanhaan paskaan kuin uuteen hajuttomaan ja mauttomaan katupyörään, joita koskettaa nämä uusimmat päättömät punavihreiden laatimat direktiivit ja virkavallan sakonjanoiset tempaukset.

No okei, en mä ymmärrä rivinelikkoa millä vedetään pelkällä pakosarjalla rajoitinta vasten silkkaa ymmärtämättömyytään, taikka tahallaan, mut jos semmosen pommin tekee niin saahan sen niinkin rikki..

Olkaa rauhassa, kaltaisiani on kovin vähän. :;)::grin:

Jos todella tarvitsee koneen missä on tehoa, niin eihän siinä ole mitään järkeä ostaa 40 hp:sta ja alkaa virittelemään sitä?
Jos oon oikein kässännyt niin kai sitä löytyy valmiiksi tarpeeksi tehokkaita ja vääntäviä? Siis jos just vain sitä tehoa haluaa.

Ja kyllähän mä rakentelun ymmärrän ja välillähän sitä näkee tosi hyvin tehtyjä ja komeita vehkeitä, 1,2,3,4 ja 6 mukisia vehkeitä, suoria, wankkeleita ja vinkkeleitä. Ja näitä vanhempia vehkeitä kohtaan oma arvostus nykypyöriä huomattavasti suurempi. 2:s pyöräksi kun olis itsellänikin hakusessa sellainen vanhempi peli.

Ja jos se on oikeesti hyvin ja tyylillä tehty 1900-70-luvun peli, olipa se rakenneltu tai entisöity, ja vaikka siitä vähän nykypyörää enempi ääntä lähtisikin, niin tuskinpa noi poliisit niiden vehkeiden pakoputkien pällistelyyn työpäiviänsä kovin tehokkaasti käyttävät? 1980-2000 luvun kovaäänisten räpättimien kanssa voi olla toinen juttu, jos se helvetinmoisen melun aikaansaaminen ja poliiseille vittuilu ja näsäviisastelu on lähinnä ainut pääasia? Lopputuloksena sillä touhulla ainoastaan tehdään hallaa just näille oikeasti rakentajien harrastukselle.

Luulisin ja kuvittelisin näin, en tiedä, kun oon vähän eri alan miehiä. :paikallatuulee:

Helsingin uutiset on aloittanut propagandakampanjan.

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/101601-iso-osa-moottoripyorista-ylittaa-melurajat

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/102057-poliisi-voi-aloittaa-mopojen-meluratsiat-helsingissa

Kilpiä ei edelleenkään saa viedä melun tai hyväksymättömän/muutoskatsastamattoman äänenvaimentimen takia. Kyseessä on äärimmäinen turvaamistoimenpide, joka ei ole oikeutettu meluun perustuen.

Jos kilvet kuitenkin lähtee, kannattaa olla yhteydessä MMAF:n suuntaan.

"kaupungilla liikkuvista rakennelluista sporttimoottoripyöristä ja tietyistä harrikoista ovat käytännössä kaikki viritettyjä". Aika pahaa yleistystä kyllä minusta. Ja arvio kun perustuu vielä omaan moottoripyöräkokemukseen. Ilmeisesti Lahti sitten ei aja customilla tai sporttipyörällä ja jos hän sellaisen hankkiikin, virittää sen heti laittomaksi.

PoS sanoi:
Helsingin uutiset on aloittanut propagandakampanjan.

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/101601-iso-osa-moottoripyorista-ylittaa-melurajat

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/102057-poliisi-voi-aloittaa-mopojen-meluratsiat-helsingissa

Kilpiä ei edelleenkään saa viedä melun tai hyväksymättömän/muutoskatsastamattoman äänenvaimentimen takia. Kyseessä on äärimmäinen turvaamistoimenpide, joka ei ole oikeutettu meluun perustuen.

Jos kilvet kuitenkin lähtee, kannattaa olla yhteydessä MMAF:n suuntaan.

"Kilpiä ei edelleenkään saa viedä melun tai hyväksymättömän/muutoskatsastamattoman äänenvaimentimen takia. Kyseessä on äärimmäinen turvaamistoimenpide, joka ei ole oikeutettu meluun perustuen."

Tähän saamme varman vastauksen tulevana kesänä, lähteekö ns. mölyputkien vuoksi kilpiä pyöristä poliisin toimesta vai tuleeko MMAF kieltämään sen viranomaisilta. Minulla ainakin on käsitys että kilpiä irroitellaan moottoripyöristä viranomaisten toimesta meluunkin perustuen.

Maitoo oon kyllä juonnu....

Mutta koskaan ei o ollu "laillisia" putkia mopoissa.... eikä tule :cruising:

BadToThe Bone sanoi:
Maitoo oon kyllä juonnu....

Mutta koskaan ei o ollu "laillisia" putkia mopoissa.... eikä tule :cruising:

Tässä onkin kiteytettynä se minkä vuoksi viranomaisilla on hyvä halu saada myös moottoripyörät vuosikatsastuksen piiriin. Tätä ei toistaiseksi ole toteutettu, hyvä niin, mutta jos moottoripyöräilijät lisäävät, vapaaehtoisesti, painetta tuohon suuntaan se varmasti toteutetaan. Minusta ei ole viisasta luoda ehdointahdoin mielikuvaa, sanoin ja teoin, että moottoripyöräilijät ovat säännöksistä piittaamatonta joukkoa ja tekevät sitä mikä milloinkin sattuu miellyttämään.

Nykyinen systeemi on hyvä ja toimiva mutta vain niin pitkään kun sen uskottavuus, että moottoripyöräilijät huolehtivat, aivan itse, välineidensä lainmukaisuudesta, viranomaisten ja muiden tienkäyttäjien piirissä, pitää. Nimittäin jos painetta lainsäätäjään päin lisätään tarpeeksi, oli lisääjänä mikä taho tahansa, ryhtyvät he toimiin. Ja sen jälkeen ei vikiseminen auta oli stten lopputulos huono tai vielä huonompi.

On vanha sanonta että muutama mätä omena pilaa koko korin. Tässäkin voi ennen pitkää käydä niin että pieni joukko motoristeja aiheuttaa ongelmia kaikille kuten wanhaan aikaan se tuvan ainoa töppöilevä alokas aiheutti koko joukolle.

Viimeksi muokattu:
Patukka sanoi:
On vanha sanonta että muutama mätä omena pilaa koko korin. Tässäkin voi ennen pitkää käydä niin että pieni joukko motoristeja aiheuttaa ongelmia kaikille kuten wanhaan aikaan se tuvan ainoa töppöilevä alokas aiheutti koko joukolle.

Ja taas 90% pilaa koko porukan maineen :rakastunut:

Br, Mikko

Isot äänet = pienimunaisten reviirihuuto

Oikeasti toivon, että poliisi saa aikaiseksi riittävästi noilla melumittareilla.
Jos kansalaisten valitukset eivät lopu pahaäänisistä pärristä, pääsemme kaikki katsastusrumbaan.

Patukka sanoi:
Mitä tuosta huolestumaan, kun vermeet on säädösten mukaisessa kunnossa, hankkikoot mikälaisia vekottimia haluavat. Eri asia on kaikenlaiset viritelmät, jos niistä jää kiinni ja sakot tulee, maksumääräyksen aiheuttaja löytyy peilistä.

Tätä asennetta en ymmärrä. Eli jos ostan (viralliselta maahantuojalta) laitteen, jossa on jälkiasennettu erinäisiä hilavitkuttimia, mm. putkisto, niin mistä helvetistä tiedän onko se säädösten mukainen vai ei? Näin enemmän ajamisesta kuin tekniikasta kiinnostuneena kuluttajana tämä tuntuu jotenkin mielivaltaiselta.
Puhumattakaan siitä että onko tuo nyt oikeasti ongelma, että MP:n havaittavuus on parantunut äänen lisääntymisen myötä (en käytännössä koskaan aja 20-08 välillä, joten turha tulla huutelemaan mistään häiriöstä kellekään..).

LP voisi aloittaa leikkimisen mopojen parissa. Virittäisivät moponsa myös kulkemaan niin ininä ei kestäisi niin pitkään :p

LaMasquerade sanoi:
Tätä asennetta en ymmärrä. Eli jos ostan (viralliselta maahantuojalta) laitteen, jossa on jälkiasennettu erinäisiä hilavitkuttimia, mm. putkisto, niin mistä helvetistä tiedän onko se säädösten mukainen vai ei?

Se vaan pitää tietää. Se on sama juttu kun liikennesäännöissä, ne vaan pitää tietää. Kärjistäen, nopeusrajoituskin pitää tietää, vaikka ei oliskaan ottanut siitä selvää (katsomalla tikkaria). Sakko tuloo jos ei tiedä ja menee limiitistä yli. :dunno:

Kyllähän tää vähän huonoon suuntaan menee jos moottoripyörien meluja aletaan ylettömästi valvoa.
Tosin siitä ei voida tietää ennen kunnon mopokelien alkua. Olen kuitenkin sellaista mieltä
että mopojen meluja saisi tarkastaa paljonkin enemmän kuin nykyään! Mopojen kanssa on putkella
turha hakea lisätehoja, joten ainoa syy vakioputken vaihtoon on viritys tai ääni. Porissa asuvana
moottoripyöräilijänä alkaa ärsyttää kesällä tuo mopojen aiheuttama TODELLINEN meluhaitta.
Jo keskustassa kävellessä keskellä kirkasta päivää nousee joidenkin mopojen aiheuttama melu
kipurajan yli. Muutamaan otteeseen olen joutunut korvia peittämään mopon ajaessa ohi ja olen
huomannut etten ole lainkaan ainoa joka kyseisen toimenpiteen suorittaa.

Back