• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

medical card suomeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PikkuMyy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eipä tällasten asioiden merkitystä voi ymmärtää ellei a) ole alalla, b) käytä mitään lääkkeitä säännöllisesti. Monestihan henkillöllisyys selviää viimeistään poliisin avustuksella pyörän rekkarin perusteella, eli ei ne henkilötiedot ehkä niin kriittisia ole. Kriittistä voi kuitenkin olla se jos käyttää säännöllisesti jotain lääkettä. Aika harvalle maallikolle tulee mieleen, että akuuttihoidon lääkkeillä voi olla vaarallisiakin yhteisvaikutuksia (esim. epilepsialääkkeet ja verenohennuslääkkeet) ja näistä olis ensihoidon hyvä tietää kun lähtevät potilasta hoitamaan. Jos tuleekin joku hengenvaarallinen yhteisvaikutus lääkkeistä niin itepähän siinä kärsii, lanssin henkilökuntaa toi työllistää mutta ei heidän terveys siitä vaarannu. Tämän kortin avulla tekee suurimman palveluksen itelleen! Ja mitä lähiomaisten tietoihin tulee niin onpa aika itsekäs asenne tuo "no jos mä oon jo siel tolpan ympärillä nii mitä se niitä kiinnostaa". Kyl mua ainakin kiinnostaa tulla sairaalaan jos läheinen on hengenvaarallisesti loukkaantunut eikä vasta sitten kun toinen makaa ruumishuoneella.

hra1150 sanoi:
Nyt on maksanvaihtoviikot meneillään, älkää unohtako laittaa lapulle myös luovaritestamenttia.

Nykyään käsittääkseni elimet viedään, jos ei ole kieltävää korttia...

Itsellä aina alumiininen lompakko mukana, aika kovaa saa kolauttaa, jotta tuo hajoaa, on sitten jo minulle aivan sama, vaikkei henkilöllisyyttä heti saada selville...:rolleyes:

mico sanoi:
Mulla on Klimin puvussa tollaseen tarkotettu tasku ja siellä spr:n kortti. Voishan sinne tietty vaikka jätehuollon numeron laittaa jos haluu ongelmajätteestä eroon :grin:

img

Siinä vaiheessa ainakin tietää et akka on leipääntynyt ukkoonsa jos se spr:n kortti o vaihtunu siihe jätehuollonkorttiin... :)-

http://mp69.fi/index.php?sivu=medical-card

Kortin etupuolelle kirjoitetaan seuraavat tiedot:

- nimi
- hetu, älä laita loppuosaa jos ahdistaa
- postinumero
- kansalaisuus
- lähiomainen
- lähiomaisen puhelinnumero(t)

kääntöpuolelle:

- allergiat
- sairaudet
- lääkitys
- tieto verenohennuslääkkeiden käyttömahdollisuudesta
- hoitavan lääkärin/sairaalan tiedot

Kortin varsin tarkkaan harkitut tiedot vaikuttavat ehkä maallikon korvaan vaatimattomilta, mutta voivat auttaa hoitohenkilökuntaa merkittävästi.
Ja jos kypärärosvo noilla tiedoilla tekee ketjussa aiemmin mainitun 5000€ pikavippilaskun, onnistuu homma niin taitavalta rosvolta ilman em. tietojakin.

GSXR_JaP sanoi:
Lisäksi toisten kännykän räpläämisestä pääsee käräjille aiheesta, vähä sama kuin kirjesalaisuuden rikkominen.

-J-

Minäkin veisin käräjille jos olisin puolikuolleena tienposkessa ja hoitsu kaivelee ICE tiedot luurista ja kysyy vaimoltani asioita minua hoitaakseen.

Jouni K sanoi:
No jos lanssiin joudut tajuttomana tai muuten et pysty kommunikoimaan, ei ole henkilöstä tietoa, ei ajokorttia tai muita papereita mukana, mistä hoitohenkilöt etsivät tietoa?
Voit olla allerginen kipulääkitykselle, esim. morfiinijohdannaiset ei sovi kaikille, astmat, muut taudit jotka vaikuttavat hoitoosi tai joita pitää hoitaa samalla.

Ajatellaanpas taas asiata laajemmin kuin siitä suppeasta omasta näkökulmasta...

Hyvä asiahan tästä on mahdollista tehdä kun ihan tosissaan otetaan asiat huomioon.

Kyllä tässäkin varmaan pätee se, että jos kaveri on tukehtumaisillaan kun pää roikkuu, niin mahdollisesta halvaantumisriskistä huolimatta se pää suoristetaan ettei potilas tukehdu...

Eli kyllä ne hoidot annetaan jos tilanne niin vaatii riippumatta astmoista yms ?

Pitkäaikaisesta vakavasta sydänsairaudesta, siihen liittyneistä muutamasta aivoihin kohdistuneesta veriklönttiäisestä ja edellä mainitusta johtuvasta varfariini- ja välillä ASA-lääkityksestä (johtuen hankin tuon medical cardin. Kokonaislääkitys huomioon ottaen, olisko niitä kymmenkunta vakikäytössä, myös lääkitys paikan päällä on oltava kohdillaan ettei tule kontraindikaatioita (joka lie kyllä pienin paha ensihoidossa). Sitä paitti, potta on se mikä lähtee lanssiin aina mukaan. Joten siksikin looginen. Vaikka kaato ei olisi paha enkä olisi henkihieverissä, yllä mainittu tieto lanssille kertoo että jaahas, tän ämmän veri virtaakin hieman sujuvammin kuin keskivertotätin. Sisäinen verenvuotoriski on ERITTÄIN suuri.

Jos tämä medical card yleistyy Suomessa niin lanssilaiset osaa sitten sitä katsoa enempi ja enempi. Mitään rannekkeita en kantele, korut ei oo kivoi ajopvun alla. ICE-tiedolla ei ensihoidossa paikan päällä tee mun mstä juuri mitään kun sairaalaan on mentävä enivei, lääkkeet annetaan paikan päällä, matkalla soitetaan jos soitetaan ICE:lle ja siinä vaiheessa väärät lääkkeet voi jo olla suonessa. Toki niiden vaikutus voidaan sitten taas kääntää mutta miks tehdä vaikeesti kun vois tehä helposti.

Itse pari pahaa ea-tapausta hoitaneena olis ollu ihan vitun kiva tietää onko esim veren välityksellä tarttuvaa tautia tai niitä perussairauksia. Mutta kun ihminen on tarpeeks shokissa/kivuissa ei vastausta silleettiin saa ihan helposti. Pahin shokkitapaus käveli ympyrää keskellä isoa tietä. Siltä oli kaikki muumit karannu laaksosta, piti melkeen pakottaa se tien poskeen ja kampata siihen. Ei se olis osannu sanoa vaikka sillä olis ollu hiv, syöpä, skitsofrenia ja että me ollaan planeetalla maa.

Kuulostaa hyvälle! Jos vaan sitten toimii!

Ite oon niin allerginen ASAlle, sen johdannaisille sekä penicilliinille ja sulfalle. Eli jos tolpan ympärillä olen hengissä, niin morfiinia saatuani en enää välttämättä ole hengissä, jos hoitohenkilökunta ajattelee mun menneen elottomaksi sen tolpan ympärille joutumisen takia......lisäksi astma rajoittaa lääkityksen antamisia. En tiedä vaikuttaako käyttämäni verenpainelääkkeet ja kilpparilääkkeet mihinkään ja beetasalpaaja, jos jotain extraa tarttee nappailla...:blink:

Ja ICE kännyssä toimii varmaan jos A) lukituksen saa auki tai B) koko luuri on edes ehjä...lähes jokaisella on sim-kortissa salasana eli pelkällä kortilla ei tee mitään ja ei oo aikaa ees vekslata korttia toiseen kännyyn...

Exäni ajoi kohtalokkaan kolarin pikkubussin etukulmaa päin 120 vauhdissa. Säilyi hengissä...mutta tajuton luonnollisesti. Kännykkä aivan palasina (jossa oli ICE numerot). Kypärä jäi päähän vaikka ulkokuori murtuikin osittain. Lompakko repeytyi, siellä olevat kortit meni kappaleiksi...kun ajopuku, jonka taskussa kamat olivat repeytyi asfalttia luistellessa. Mä sain tiedon onnettomuudesta kun ajokaverit soittivat tilanne tietoja ja osasivat antaa lanssihenkilökunnalle mun tiedot.

Että täältä propsit kortille! Saisiko jostain ihan ostettua kyseisen kortin omatoimisesti?

Viimeksi muokattu:
Liinu sanoi:
Että täältä propsit kortille! Saisiko jostain ihan ostettua kyseisen kortin omatoimisesti?

Korttien ja tarrojen ensimmäinen lisätilaus on jo tehty, ja tuosta erästä liikenee varmaankin 100-200 kappaletta ei-jäsenille. Hinnaksi muodostunee noin 5€ postikuluineen. MP69 ei valitettavasti pysty tarjoamaan ilmaiseksi tuota kaikille suomalaisille motoristeille. Painatus-, postitus- ja osoitetietokuluineen lasku kun olisi satojatuhansia euroja.

Palaan asiaan alkuviikolla, viikonlopun Motoristi Survival-kurssi vie nyt voimavarat ja huomion.

-TH- sanoi:
Korttien ja tarrojen ensimmäinen lisätilaus on jo tehty, ja tuosta erästä liikenee varmaankin 100-200 kappaletta ei-jäsenille. Hinnaksi muodostunee noin 5€ postikuluineen. MP69 ei valitettavasti pysty tarjoamaan ilmaiseksi tuota kaikille suomalaisille motoristeille. Painatus-, postitus- ja osoitetietokuluineen lasku kun olisi satojatuhansia euroja.

Palaan asiaan alkuviikolla, viikonlopun Motoristi Survival-kurssi vie nyt voimavarat ja huomion.

Tuhannet kiitokset etukäteen!

Kortti tuli esille viime vuonna syksyn FEMA -kokouksessa ruotsalaisten kertoessa, että ovat ottaneet sen käyttöön Ruotsissa.
Lähdimme heidän avullaan hankkimaan lisätietoa ja nyt keväällä saimme Briteistä kortin alkujaan kehittäneeltä Ambulance Motorcycle Clubilta ja sen Jenkkeihin tuoneelta Richmond Ambulance authorityn Rider Alert -projektilta vihreää valoa.
Siitä eteenpäin kehittelimme ideaa asiantuntijoiden kanssa ja nyt toukokuun alussa saimme sekä tarran että kortin valmiiksi. Lehdistötiedote lähti parillekymmenelle lehdelle. MP-lehdistä ainakin Bike, MP maailma ja Motorrad ovat tiedotteen sivulleen laittaneet.
Sairaankuljetusliitolle laitoin tiedotteen, koska heidän on varmaan hyvä olla hahmollaan siitä, mitä kypärätarra tarkoittaa.
Liikenneturvan toimitusjohtajalle esittelin kortin ja tarran henkilökohtaisesti siellä vieraillessani.
Tarkoitus on saada tämä kortti mahdollisimman monelle suomalaiselle moottoripyöräilijälle kypäräänsä.

Lisätietoa saa MP69:n koulutusvastaavalta.
http://mp69.fi/index.php?sivu=hallituksen-jaesenet

puh sanoi:
Sairaankuljetusliitolle laitoin tiedotteen, koska heidän on varmaan hyvä olla hahmollaan siitä, mitä kypärätarra tarkoittaa.

Tuosta suunnasta ainakin ilmoitettu alaspäin aina kentälä toimijoille saakka, mistä itsekkin tiedon sain.
Ja siellä lanssissa työskentelevänä niin tämä on erittäin tervetullut asia ainakin omasta näkökulmastani... joten kiitokset tästä minun suunnaltani asian eteen jotakin tehneille :)

Muistaakseni Schuberthin kypärissä on jopa kortti ja tasku/paikka kortille, johon voi omilla pikku kätösillä tekstata olennaisen.

En mä tiiä, mut mulla on taskussa semmonen vaaleenpunanen läpyskä, tai siis ainakin toistaseksi :right: Siitä selviää nimi, syntymäaika ja hetu. Se on muovia, joten siitä voi pyyhkästä spriillä veret pois tarvittaessa :jpstyle: Loput tarvittavat tiedot löytyvät kyllä niiden avulla eri viranomaisilta...

Toki jos syö erilaisia lääkkeitä, jotka saattavat aiheuttaa ongelmia ensiaputilanteessa, niin sitten varmaan semmonen kortti tms on varmasti oikea ratkaisu.

Ps. Toki mukana on myös rekisteriote ja pyörässä kilpi, mutta ne eivät todista kuskista yhtään mitään. Ekaksi pitäisi jollain varmistua että pyörän kuljettaja on pyörän haltija, eikä esim. naapurin jaska:p

Ja lanssari vastaa jälleen... sillä nimellä ja hetulla ei ole juurikaan merkitystä ensihoidossa, muutakun että lasku löytää perille joskus kun kela maksaa ensin oman osuutensa (omavastuu about 10e, eikä sitäkään jäädä selvittämään akuuttitilanteessa, kyllä se sairaalassa selviää joskus... ) nimi ja hetu on hyödyllisiä vain uudellamaalla missä merlotti käytössä JOS on olllut aikasemmin lanssin kanssa tekemisissä. Muualla ei mitään hyötyä. Esim painon voi arvioida, samoin ikäv, iällä tokikaan juutikaan merkitystä ellei ole vanhus. Painolla on joidenlin lääkkeiden annostuksessa hyötyä.

Ja täältä vastaa päivystyspolin hoitaja. Sairaalaan tullessa jo nimellä ja edes hetun alkuosalla pystytään identifioimaan potilas, sillä samana päivänä syntyneitä ja samalla nimellä varustettuja henkilöitä ei kovin montaa ole. Tämän jälkeen pystymme kaivamaan potilaan lääkitykset ja taustatiedot mikäli hän on sairaanhoitopiirin asiakkaana aiemmin ollut. Eli siis nimiä ja synttäreitä vaan kortteihin raapustamaan!:respect:

Back