• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

M1800 r

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ghostos
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hmm. Käynnistin, annoin idlata reilu 10min. Sammutin, annoin olla noin 3min. Laitoin pyörän pystyyn, ruuvasin tikun irti ja pyyhin, laitoin huulille ja katsoin. = Ei edes kastunut... Mikäs nyt meni pieleen? Tuolla omalla aiemmalla tavallani on siis näyttänyt tikun puoliväliä.

Edittiä:

Tein tänään tutkimustyötä asian parissa laajemminkin. On ainakin viisi tapaa katsoa öljyt.

1.) Täysin kylmänä.
2.) Kylmästä 10min. idlausta ja 3min. sammuksissa.
3.) Ajaa kuumaksi, sitten 10min. idlausta ja 3min. sammuksissa.
4.) Ajaa kuumaksi, sammuttaa ja katsoa heti.
5.) Ajaa kuumaksi, odottaa 3min. ja katsoa sitten.

Noista olen kokeillut tapoja 2-5 ja tänään noista putkeen tavat 2-4. Joskin järjestyksessä 2, 4, 3.  
biggrin.gif

Tapa 1 antanee totaalisen väärän kuvan, eli näyttää siltä ettei öljyä ole lainkaan. Tapa 3 on ohjekirjan mukainen ja omassa pyörässä se antoi tulokseksi karvan yli ylärajan. Toisaalta tapa 2 antoi sitä ennen tulokseksi alle alarajan, eli mittatikku ei kastunutkaan. Tapa 5 lienee helpoin ja sikäli varma, että mitään roiskeita ei enää luulisi olevan missään. Se antoi tulokseksi L ja F viivojen puolenvälin. Eli jos oletetaan tavan 3 näyttävän sen täysin oikean määrän, voi tavalla 5 nopeasti tarkastaa öljyt aika luotettavasti. Puoliväli = täynnä, alaraja = puoliväli jne. Tämä tosin mutuna.

Yllättäen tapa 4 antoi tasan saman tuloksen kuin oikea tapa 3. Sattumaako? Yhteenvetona sanoisin, että eikö tuota tosiaankaan olisi saanut tehtyä yhtään helpommaksi?!!  
omg.gif

Noh, olen taas vähän viisaampi asian suhteen ja viimeinkin varma siitä, että tuossa on nyt kutakuinkin oikea määrä ölppää sisässä. Ei puske ulos mistään jne.

Tämä kannattaa pitää mielessä:

NOTE: Engine oil level cannot be measured correctly when the engine is not warmed sufficiently.

Tuo on mielestäni paljon tärkeämpi pointti, kuin tyhjäkäyttäminen. Se yksinään ei vielä takaa mitään.

Nyt loppuu säätäminen siihen asti, kunnes täytyy vaihdattaa taas tuo takarengas. Siihen asti:  
sport05.gif
baaa.gif
062802moto_prv.gif

Kummeista vielä mulla on tää pappamalli  C1800R ja alkuperäiskumi
takana BRIDGESTONE BS 240/55 R16

Ajelin tuossa kummiliikkeen ohi ja poikkesin piruuttani kysymään kumin saatavuutta, joo saman päivän aikana saadaan ei hätää.

Asentaja tuli ulos katsomaan pyörää ja sanoi että kyllä tuolla vanhalla mennään useampi tonni ennen vaihto tarvetta.

Mittarissa on 15 000km ??   Onko tää BRIDGESTONE sitten näin hyvä kumi???

Varmaan kummi on hyvä, profiili ja halkaisija antavat kestoikää lisää, ehkä enemmän touring materiaaleja siis kuin noissa M mallin 240/40/18 renkaissa jne. Lisäksi ajotapa vaikuttaa jonkin verran.

Mulla siis orkkis taka Dunlopilla olisi ajanut max 9tkm ja nyt takana oleva Metzeler ME880 alkaa näyttää aika pahalta vain 5300km jälkeen...  
sad_orig.gif

Mainitsemani tapa tarkastaa- / vaihtaa öljy on suzukin tehtaan antama ohje. Olen tarkastanut aina öljyt näin ja tulokset olleet identtisiä.

Varmaan kummi on hyvä, profiili ja halkaisija antavat kestoikää lisää, ehkä enemmän touring materiaaleja siis kuin noissa M mallin 240/40/18 renkaissa jne. Lisäksi ajotapa vaikuttaa jonkin verran.

Mulla siis orkkis taka Dunlopilla olisi ajanut max 9tkm ja nyt takana oleva Metzeler ME880 alkaa näyttää aika pahalta vain 5300km jälkeen...  
sad_orig.gif
Kattelin tuossa yhden HD kaverin takakumii oli Metzeler ja kankaat näkyivät keskeltä, kysyn jotta paljonko on tullut km tälle kumille
johon kaveri tuuman jotta kohta 5000.

(oli kyllä pienempi kuin 240 en huomannut katsoa tarkkaa kokoa)

Mutt mun pointti tässä on kun tuossa aikaisemmin on kehuttu tätä Metzeler kumia lähinnä pitonsa vuoksi verrattuna Dunloppiin.

Maksaako se pito tuon hurjan kulumisen???

sad_orig.gif

Mutt mun pointti tässä on kun tuossa aikaisemmin on kehuttu tätä Metzeler kumia lähinnä pitonsa vuoksi verrattuna Dunloppiin.

Maksaako se pito tuon hurjan kulumisen???
Kyllä olen kuullut nim.om. , että kilometrejä kestää paremmin. Itsellä olli edellisessä VZ 1600 suzukissa Metzelerit ja niillä kilometrejä oli vaihtohetkellä 12300. Oli silloin jo "tarkkailun" alla. Profiili oli toki erillainen kuin m1800r

Mainitsemani tapa tarkastaa öljy on suzukin tehtaan antama ohje. Olen tarkastanut aina öljyt näin ja tulokset olleet identtisiä.
Jep. Siitä vain jäi sulta mainitsematta se, että pelkkä tyhjäkäyttäminen ei riitä, vaan moottori on tarvittaessa ensin ajettava kuumaksi. Kuten M1800R:n ohjekirjan huomio erityisesti kehottaa. Sinänsä mielenkiintoista, ettei huoltomanuaali kerro tuota. Molemmat on vuodelta 2006.

Ainakin minulla ero kuuman, ajon jälkeen 10min. tyhjäkäytetyn ja tallissa kylmästä 10min. tyhjäkäytetyn ja sitten tarkistetun välillä oli melkoinen. Ensinmainittu näytti, että öljyä on ylärajaan asti, jopa mahdollisesti yli, kun taas jälkimmäisen perusteella edes mittatikku ei kastunut kuin aavistuksen kärjestään.

Lisäksi kirjoitit, että ellei tyhjäkäytä on aina näennäisesti vajausta. Sekään ei ihan mene niin. Ainakin kuumasta koneesta heti sammutuksen jälkeen katsottuna tulos oli sama kuin 10min. idlanneena. Sen sijaan se on varmaa, että jos kylmästä tai liian vähän lämmenneestä koneesta katsoo öljyt menee kyllä paljon pieleen määrän arviointi.

Edit: Mitä Metzelereihin tulee, niin itse olen kanssa kuullut, että kestäisivät Dunloppeja paremmin. Raportoin reissun jälkeen - eli ensi viikon lopulla että mikä on tilanne. Pitäisi olla yli 7tkm sen jälkeen takarenkaalla kilsoja takana ja jos on kankaalla tai liki, niin pettynyt kyllä olen.

Sanoin kirjoittavani "amatöörimäisesti" joten olisi pitänyt kirjoittaa : Käytettävä vähintään 10min ja niin kauan , että moottori on kunnolla kuuma. Kädellä koittamalla ( 15cm ) pakoputken yläpäästä pitää kuumus "hehkua" kunnolla.
Totuus , ainakin postauksiasi lukiessa , ettei kaikki huoltoliikkeetkään osaa tuota tehdä oikein , joten miten
withstupid.gif
osaisin sen kirjoittamalla selväksi tehdä ihan amatööripohjalta. Olen sen kyllä osannut ihan oikein tehdä. Sen taas päättelen siitä , etten saanut öljyä lentämään ilmanputsarista , kun viimesyksynä öljyt vaihdoin.
Sorry
pftroest.gif

Lisäksi kirjoitit, että ellei tyhjäkäytä on aina näennäisesti vajausta. Sekään ei ihan mene niin. Ainakin kuumasta koneesta heti sammutuksen jälkeen katsottuna tulos oli sama kuin 10min. idlanneena.
Miten se voi noin olla
eek.gif
Osa moottoriöljystä on koneen etuosassa! "Väliseinän" takana taas tuo mittatikku. Ilmeisesti öljyt ei ole "laskeutunut" normaaliin tilaan. Ei tossa muuten ole mitään järkee. Jos odottaa 5min?

Kädellä koittamalla ( 15cm ) pakoputken yläpäästä pitää kuumus "hehkua" kunnolla.
Lisäisin, että ellei flekti ole idlaamisen aikana välillä käynyt ei kone ole ollut tarpeeksi kuuma vielä. Ei todellakaan ole ollut tarkoitus kyseenalaistaa neuvojasi tms. ainoastaan täydentää niitä seuraavia kaltaisiani sankareita varten. Uskoisin, että nyt asia on ketjussa hyvinkin klaarina. Kertauksena:

Aja pyörä kunnolla kuumaksi, sitten 10min. tyhjäkäynnillä jalalla ja 3min. sammuksissa pyörää vaakatasossa pitäen. Korkki/tikku auki, pyyhkäisy ja huulille -> Todellinen öljyn taso havaittavissa.

bowdown.gif

Lisäksi kirjoitit, että ellei tyhjäkäytä on aina näennäisesti vajausta. Sekään ei ihan mene niin. Ainakin kuumasta koneesta heti sammutuksen jälkeen katsottuna tulos oli sama kuin 10min. idlanneena.
Miten se voi noin olla  
eek.gif
Osa moottoriöljystä on  koneen etuosassa! "Väliseinän" takana taas tuo mittatikku. Ilmeisesti öljyt ei ole "laskeutunut" normaaliin tilaan. Ei tossa muuten ole mitään järkee. Jos odottaa 5min?
En kyllä tiedä miten on mahdollista, enkä tiedä onko tilanne sama jos kokeilee toistaa. Enkä aio itse enää säätää asian suhteen yhtään enempää.  
tounge.gif
Olisiko sitten niin, ettei ollut öljy tasaantunut moottorin sisällä ja sattui tällä kertaa olemaan "oikea" määrä mittatikun puolella.
nixweiss.gif

Jos sulla riittää mielenkiintoa, niin testaa joskus omalla pyörälläsi nuo 5 erilaista tapaa jotka jossain viestissäni kirjoitin ja kerro tulokset ketjussa.

Jenkkien tarinaa:

http://www.m109riders.com/forums/showthread.php?t=67117

Lukuhetkelläni yli 40% on saanut Intikkansa ylitäytettynä diileriltään... HannuTee ei voisi olla oikeammassa sanoessaan ettei edes kaikki huollot osaa tuota hommaa - ainakaan jenkeissä.  
tounge.gif

Edit: Millaisia kokemuksia (vai onko) 280/35 renkaasta vakiovanteella? Kärsiikö ajettavuus? Mahtuuko hyvin pyörimään ja vanteelle?

itse laitoin nyt 260 Metzlerin alle, ja se tuntuu hyvälle nyt noin parin sadan kilsan jälkeen verrattuna dunloppiin..

kaverilla on 280 alla, ja kuulema meni heittämällä paikalleen.. mutta kommenttina oli että renkaan muoto on hiukan muuttunut (eli ei kuulema paras vaihtoehto alle, huom tää oli mielipide)...

mut niinkuin sanottu 260 metzler tuntuu huomattavasti paremmalta 240 dunlop..

toisaalta olen myös kuullut ja lukennut jenkkisivuja/saksan sivuja Metzleriä on kehuttu ajo-ominaisuuksiltaan ja myöskin kestoltaan..

hemmo kuka vaihtoi renkaat mulle, kertoi siinä samalla että kaikki n.15 eri 1800 omistajaa (jotka visitoineet tässä liikkeessä) ovat vaihtaneet metzlerin alleen ja ovat olleet tyytyväisiä. olis ollut saatavilla myöskin dunlop, mut mulle ei kelvannut ainakaan enää..

buttrock.gif

kaverilla on 280 alla, ja kuulema meni heittämällä paikalleen.. mutta kommenttina oli että renkaan muoto on hiukan muuttunut (eli ei kuulema paras vaihtoehto alle, huom tää oli mielipide)...

mut niinkuin sanottu 260 metzler tuntuu huomattavasti paremmalta 240 dunlop..

Metzleriä on kehuttu ajo-ominaisuuksiltaan ja myöskin kestoltaan..

dunlop, mut mulle ei kelvannut ainakaan enää..
Pystyykö kukaan perustelemaan lisäarvoa saadaan vielä leveämmällä renkaalla?
En ole oikein keksinyt muuta kuin haittapuolia. Varsinkin kun laitetaan jo vanteellekin liian leveä kumi paikalleen?
Amerikan huvia tietenkin, mutta...?

Kyllä se 240 ME880:kin tuntuu huomattavasti paremmalta kuin dunlop. Ainakin se ensiasennus dunlop, joka oli ihan kauhee. Erityisesti edessä.

Kauhulla odotan jos Metzeler kestää niin vähän kuin täällä jotkut ovat kertoneet. Kuvittelin, että menis 12000km, mutta saas nähdä.

Ei kelpaa dunloppi tännekään enää ikinä.

eiköhän tuo leveämpi kumi ole enemmän näkyvyys ja status kuin että sillä mitään etua saa aikaiseksi..

240 tai 260 ei ainakaan vaikuta omasta mielestäni suuntaan tai toiseen.. mutta 240 tai 280/300 väli on jo merkitsevä..

leveillä takakumeilla ajo on kuitenkin enemmän ja vähemmän kumipallon päällä oloa...
062802jumpie_prv.gif

Ei kelpaa dunloppi tännekään enää ikinä.
Juu, eikä tänne - seuraava on vielä Metzeler (ja ketjun kirjoitusten perusteella vakiokokoinen), mutta mikäli sekin kuluu nopeammin kuin orkkis Dunkloppi niin kauden 2010 rengastuskokeilu omalla kohdalla on joko:

Continental ContiRaceAttack Custom 240/40 ZR18 TL 79W M/C
Pirelli DIABLO 240/40 ZR18 TL 79W M/C

Valitettavasti noilta valmistajilta ei ilmeisti löydy eteen vakiokoonrenkaita, joten eturengas vaihtoehdoiksi jää:

Michelin PILOT GT Front 130/70 ZR18 TL 63H M/C
Metzeler ME 880 Marathon H Front 130/70 R18 TL 63H M/C

Misukka jos tekisi Pilot Roadistaan sopivan kokoiset renkaat niin ne ostaisin takuulla seuraaviksi.

Edit: Pitää nyt vielä mainita, että voihan tuo oma takanen kestää pidempään kuin arvioin. Palaan asiaan heti kun vaihtohetki koittaa.

toisaalta jos päädyt diabloonkin, kerro kokemukset myös

oon kuullut paljon myönteistä tarinaa kyykkäpyörä puolelta diabloista.. mutta eipä tässä painoryhmässä olevia käyttäjiä taida paljoa olla diabloissa..

mut tiedättekö, tänään on viimeinen työpäivä ja loma alkaa.. on sitä piru vie vartuttukki jo pitkää..

tie on pitkä ja vapaa..ja tankissa ainetta...

062802jumpie_prv.gif
033102beer_1_prv.gif
062802moto_prv.gif
sport05.gif
talktohand.gif

Toki kerron, mutta kuten sanoin on seuraava vielä ME880. Jussille hyvää lomaa! Oma alkoi maanantaina (tai noh, töissä viimeksi 01.07 kello 07:15)
thumbs-up.gif

Back