• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

LT,,pölläyttää kylmänä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja XX-RT
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Terve,,
smile_org.gif
LT noviisilla taas kysymys? Onko ihan normaalia että LT pölläyttää savupilven, kun sen kylmänä starttaa? Hetken kun käy, ei savuta sen kummenmin kuin normaalisti kylmänä startattu kone, vaikka kone ei edes kerennyt lämmetä paria minuuttia enempää.

Ei helkkari. Sä oot ostanu pommin! Hävitä se äkkiä. Äläkä käynnistä päivänvalossa.

Mulla olis myynnissä paljon parempi. Se savuttaaa vain sivutuelta ja vain kylmänä.
biggrin.gif

Eli vakavammin otettuna: tuo on ominaisuus. Ketuttaa, mutta sen kanssa on vaan elettävä. Ihan sama onko sulla 5.000 km tai 100.000 km mittarissa niin noin siinä sitten vain käy.

Bemari on jossain vaiheessa tehnyt jotain parannuksia, mutta eipä ole kuitenkaan saanut ratkaistua koko ongelmaa.

Lohdutukseksi voin kertoa, että mulla oli Goldwingissä ihan sama ominaisuus. Kyllä harmitti huomata LT:n hankinnan jälkeen, että ovat osanneet kopioida tämän ominaisuuden aika hyvin. Kai se kilpailu panee tekemään tämmöistä...

t. Repa

PS. Jatketaanpa vähän viestiä.

Tämä ominaisuus liittyy noihin vaaka sylintereihin. Eli kun BMW on sivutuella, sylinterinkansi on alaviistoon kallellaan. Öljy valuu sylintereihin mäntien ohi pikkuhiljaa. Esim yön yli parkissa.

GW:ssä bokserikoneessa sama juttu. Sivutuella puolet sylintereistä päät alaspäin ja öljyt valuvat.

Oikeasti voit vaikuttaa asiaan vain panemalla pyörän parkkiin tasaiselle alustalle ja keskituelle.

mad.gif
PERKELE,, meni vinkut väärää kurkkuu kun luin ton ensimmäisen rivin. Huomasin tuon lisääntyvän juuri kun seisotin sivutuella,, kun en jaksanu surrata keskitukea ylös.
PERKELE,,
smile_org.gif
taas tulee lisää ominaisuuksia, kun yhen RT:n nykimis ominaisuuksista pääsi eroon!!
wink.gif

Mulla R1200GS enkä ole huomannut savutusta, vaikka on ollut viikonkin sivujalalla seisten. En tosin ole erityisesi tullut tuota seuranneeksikaan.

Kyllä se Bokserikin pöläyttää aina joskus. Eikä LoTjakaan aina tuprauta. AIna välillä se vaan on kuin se pienen pieni veturi, joka ilosta tuprauttaa kun pääsee tielle
wink.gif

Täytyy vilkasta tarkemmin kun ens kerralla käynnistää.
Kyllähän toi oma mopo öljyä syö litran huoltovälillä (10tkm)
Toi vois olla yks selitys miksi öljyä hupenee
062802moto_prv.gif

Se satunnainen pölläytys riippuu siitä mihin asentoon venttilit jäivät sammutettaessa Ne kun sivutuella ollessaan ovat alaviistoon.

Maailmalta olen kuullut keinon välttää savutus: Pysäytä kone pyörä pystyasennossa. Odota noin puoli minuuttia - minuutti ja vasta sitten laske mopo sivutuelle. Näin nuo joutilaat öljyt kuulemma ehtivät valua takaisin venttiiilien "oikealle" puolelle.

En oo tuota itse jaksanut kokeilla kun tulee yleensä pidetyksi mopo keskituella...

t. pozo
062802moto_prv.gif

ei hätäpäivää..jos hommasta haluu päästä eroon niin siirrä se seisontajalka toiselle puolen mopoa..katosku ovat laittaneet alkujaan moottorin väärinpäin
wink.gif

kyllä mun mielestä tuo savutus johtuu tosiaan öljystä. venttiiliteoriaan...hmm..kiipeisköhän se öljy ylöspäin..joteski tuntuu et se öljy tulee kuiteskin sylinterin seinämistä alas valuen...

ps...anna pölläytellä...ei saa vielä hermoilla...
vasta tammikuussa alkaa koneesta kuulumaan merkillisiä ääniä kun sitä koekäynnistellään
smile_org.gif

joka talvi sama ajatus..nyt siin on jotain vialla...

Mikäs polttomoottori se sellainen on, joka ei yhtään savumerkkejä lähetä?
biggrin.gif

Itse harrastan keskiseisontatukea tai jos tiedän käyttäväni sivuseisonta-sellaista, niin istuskelen sen puoli minuuttia, minuutin pyörän päällä ennen kallistamista sivulle. Käytän tuon sammuttelemalla radion & intercomin ja riisumalla kypärän. Aika harvoin pöläyttää - ehkä kerran kuukaudessa. En kyllä ole kokeillut, muuttuisiko tuo pölläyttely tavallisemmaksi, jos tuon suoraan pudottaisi sivuseisonnalle ajosta. On vaan jäänyt tuollainen tapa kun lueskelin jostain tuon saman jutun, johon Pozo viittasi.

Hehe. Tänään piipahdin jälkikasvun luona Hämeenlinnassa. Mopo pihalla sivuseisontatuelle. Kun pari tuntia myöhemmin lähdin kotiin, WAU! MIKÄ PÖLÄHDYS! Viereinen katukin oli hetken harmaana - NOLOA!
shaun.gif
Tuo jos tosiaan useammin sattuisi tai ei tietäisi mistä on kyse, niin voisi kuvitella pärrässä olevan enemmänkin vialla!

Useammin ja pahemmin pöllyttelee, jos pitää öljyn tason ylämerkissä.
Samaa asiaa meinasin kirjoittaa. Pitäkää se öljyn pinta vain silmän puolivälissä, niin savutus jää vähäisemmäksi ja öljynkululutuskin loppuu. Ja pyörä tietysti aina keskituelle, kun yhtään pitempään seisoo.

Kuten joskus aiemminkin olen todennut, niin lämpimänkin LT / RS moottorin öljysilmä täyttyy todella hitaasti = moottoriin saa lisättyä helposti liikaa öljyä..

Hehe. Tänään piipahdin jälkikasvun luona Hämeenlinnassa. Mopo pihalla sivuseisontatuelle. Kun pari tuntia myöhemmin lähdin kotiin, WAU! MIKÄ PÖLÄHDYS! Viereinen katukin oli hetken harmaana - NOLOA!  
shaun.gif
Tuo jos tosiaan useammin sattuisi tai ei tietäisi mistä on kyse, niin voisi kuvitella pärrässä olevan enemmänkin vialla!
smile_org.gif
onneksi illat pimenee, kehtaa ajella.

Terve,,
smile_org.gif
LT noviisilla taas kysymys? Onko ihan normaalia että LT pölläyttää savupilven, kun sen kylmänä starttaa? Hetken kun käy, ei savuta sen kummenmin kuin normaalisti kylmänä startattu kone, vaikka kone ei edes kerennyt lämmetä paria minuuttia enempää.
Voi tehdä sen myös kuumana hetken seistyään
062802jumpie_prv.gif
Älä kuitenkaan lannistu vaan korkeintaan häpeä sillä ei se ole hajoamassa! Pidät öljyn pinnan hieman alempana ja keskituella niin ei hävetä niin usein.

Joo, kyllähän tuo pölläyttää jos on pitempään seissyt sivutuella, taas huomasin. Mopo seisoi 3 yötä hotellin pihassa, kun ei saanut keskituelle pihan kaltevuuden takia.

Pölläyttäähän tuo ajossakin kun esim. motarilla lähtee tosissaan syöttämään vitoselta neloselle ja lyö kahvat kaakkoon. Tuo ominaisuus on ilmeisesti jonkin asteinen moottorin suojajärjestelmä (näin olen ollut lukevinani bmwlt.com:lta). Pölläytys on kaikkien "pahin" juuri isommilla nopeuksilla. Tosin eipä jää epäselväksi takana tulevilla että nyt on tosi
062802moto_prv.gif
kyseessä.
biggrin.gif

Back