Sen sijaan esim kaikkien 80-luvun autojen suhteen pitäisi olla joku laki, että moiset saastuttavat vanhat p*skat pitää laittaa paalaimeen...
Jos jollakin ei ole varaa ajaa 2000-luvun autolla (jonka saa alle 5k egellä), niin liikkukoon julkisilla, koska silloin ei ole varaa maksaa auton vakuutuksia/bensaakaan.
Kaada ittelles vaan.
Viime talveksi osa-aikaeläkkeelle siirtynyt entinen käyttö- sitä edellinen edustusautoni kuuluisi oikeastaan saada joko pientä provikkaa vuosikatsastuksestaan tai ainakin katsastus ilmaiseksi, käytetäänhän sitä kovin usein katsastusaseman mittalaitteiden kalibroimiseen.
Keskustelu tuon 1987 mallisen pian 400.000 kantta avaamatta ajetun auton keskustelussa menee yleensä tähän tyyliin:
Inssi: "sulla vuotaa pakoputki"
minä: "Ei vuoda, se on vasta 5 vuotta vanha. Ei voi vuotaa"
Inssi: "mutta täältä putkesta tulee aivan liikaa happea???"
minä: "Pulsair toimii, se on vasta 20 vuotias"
Inssi: "mutta kun nämä päästöarvotkin ovat ihan hassut?
?"
minä: "Ei nuo minusta huonolta näytä. Päinvastoin"
Inssi: "oletko sä asentanut tähän jälkiasennuskatin"
minä: "En tietenkään. Se kone on vaan kunnossa"
Inssi: "ei tämä voi olla totta. Minäpä mittaan tuolla toisellakin mittarilla..."
minä: "hymyilen sisäänpäin sanomatta mitään"
Inssi: "samat lukemat?
?
?
?"
Inssi: "miten tällainen vehje voi mennä vähäpäästöisen arvoihin?
?
?
?
?
?
?
"
minä: "Pulsair, EGR ja ruisku kunnossa, ei siihen muuta tarvi. Tuollainen se on aina ollut"
Miksi minun pitäisi luopua toimivasta autosta vain siksi, että joku on suunnitellut eri mallisen? Anna edes yksi rationaalinen perustelu, kiitos?
Eli sopisiko kuitenkin, että jos pakokaasupäästöt ovat niin paha asia, että niiden perusteella pitää alkaa jotain ajoneuvoja syrjiä, niin syrjitään sitten päästöjen suhteessa eikä jonkun täysin epäolennaisesti asiaan vaikuttamattoman seikan kuin iän perusteella.
Ja sitten mitataan myös moottoripyörät samoin vähäpäästöisin vaatimuksin.