• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

LM toivoo lisää keskikaiteita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fabe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Keskikaide ihan OK, kunhan ei tehdä niistä "juustohöyliä", vaan sellaisia, et motoristikin voi liukua niiden varassa ilman että siitä tulee siivuja!!!
Mikä ihme halu porukalla on sinne keskelle tietä liukumaan perseellään?

Mä ainakin olen päättänyt pysyä pystyssä.

Ilman mitään tilastoja tai tutkimuksia vastustetaan muutoksia koska pelottaa. (SMOTO). Pöh.

Keskikaide ihan OK, kunhan ei tehdä niistä "juustohöyliä", vaan sellaisia, et motoristikin voi liukua niiden varassa ilman että siitä tulee siivuja!!!
Mikä ihme halu porukalla on sinne keskelle tietä liukumaan perseellään?

Mä ainakin olen päättänyt pysyä pystyssä.

Ilman mitään tilastoja tai tutkimuksia vastustetaan muutoksia koska pelottaa. (SMOTO). Pöh.
minkäslaista tilastoa herralle pitäisi olla? montako silpoutunutta ruumista tarvitset?

edit: niin, juu minäkin olen päättänyt pysyä pystyssä, aina siihen ei vaan itse pysty vaikuttamaan...

Muutos itsessään ei pelota, onhan se loistavaa, että edes yritetään estää onnettomuuksia. Järjen käyttö tosin on sallittua, ettei tehdä lisää vaaranpaikkoja joillekin tienkäyttäjäryhmille.

En ole keskikaiteiden kannattaja, olivat ne sitten kaiteita tai vaijereita. Kapealla kaistalla tapahtuva onnettomuus katkaisee matkanteon tehokkaasti takana tulevilta, hälytysajoneuvot eivät pääse ohi, hitaat ajoneuvot aikaansaavat kunnon ruuhkasumppuja -> ohituskaistoilla kaahataan ja yritetään ehtiä hitaammasta ohi porukalla -> onnettomuuksia, sakkorysiä..

Tuotekehittelyä lisää, kaiteet eivät toimi. Leveämmät tiet, enemmän kaistoja, pehmeitä kaideratkaisuja..
idea3.gif
hämähäkinseittejä.. joustavaa ja kestävää! Nyt kaikki maan hämähäkit töihin!

paras yhdistelmä on tietysti sileillä paikkauksilla paikattu tie, ja vaijerikaiteet. On moottoripyöriä kaatava seikka ja viipaloiva.

r2-d2 voi olla päättänyt pysyä pystyssä, mutta se ei ole ihan päätös asia. Moottoripyörä saavuttaa lepotilansa vasta kyljellään ja ennen tai myöhemmin kaikki kaatuu.

r2-d2 voi olla päättänyt pysyä pystyssä, mutta se ei ole ihan päätös asia. Moottoripyörä saavuttaa lepotilansa vasta kyljellään ja ennen tai myöhemmin kaikki kaatuu.
Kaatuu kaatuu, on jo kaatunutkin, ja kaatuu uudestaan.

Ei vaan jaksa pelätä koko ajan. Eihän sitä vois ajaa oikein missään, Italiassa ja Norjassa on jyrkänteiden reunoilla pelkkiä tolppia, ei mitään kaidetta. Siitä kun menee niin on kaputt.

Vasta tilastot ja tutkimus vois kertoa onko kaiteista enemmän hyötyä kuin haittaa. Tosin tilastojakin voidaan lukea monella tapaa, mutta nyt on vaan mutua. Itse en kaipaa minkäänlaisia kaiteita keskelle tietä.

Kaatuu kaatuu, on jo kaatunutkin, ja kaatuu uudestaan.

Ei vaan jaksa pelätä koko ajan. Eihän sitä vois ajaa oikein missään, Italiassa ja Norjassa on jyrkänteiden reunoilla pelkkiä tolppia, ei mitään kaidetta. Siitä kun menee niin on kaputt.

Vasta tilastot ja tutkimus vois kertoa onko kaiteista enemmän hyötyä kuin haittaa. Tosin tilastojakin voidaan lukea monella tapaa, mutta nyt on vaan mutua. Itse en kaipaa minkäänlaisia kaiteita keskelle tietä.
Täytyy olla samaa mieltä tästä asiasta.
Miksi pitäis pelätä kun tuolla ajaa? En ymmärrä.

Kyllä minun ajatukseni unelmatiestä on leveä, useampikaistainen tie. Siis moottoritie..
Sellaisen voi rakentaa koko mitaltaan vaik 4-tieksi.
Noita kaidesumppuja en ymmärrä, en ollenkaan.
Jotain häiriöö sattuu, niin koko tie on tukossa.
Toisekseen, jos joku siellä tekee hätäjarrutuksia tai muuta...ei ole tilaa väistää...
Siis tiet leveiksi ja avoimiksi ja erisuuntiin kulkevien kaistojen väliin nurmikkoo, hyvä turva-alue...

Niin no, jokainen myös varmasti tietää, miten motoristille käy törmäyksessä auton kanssa, jos törmäämisnopeus on 200km/h. Eipä taida siitäkään hengissä selvitä...
mihinkäs meinasit väistää esim. hirveä jos sattuu hyppäämään eteen oikealta metsiköstä, oletpa liikenteessä millä tahansa kulkupelillä?
Vähän jälkijunassa lueskelen näitä, eikä tämä oikein edes kuulu tänne, mutta monet minua viisaammat ovat kertoneet että hirveä kannattaa väistää sieltä sen tulosuunnasta, harvoin ne lähtee peruuttelemaan kun ovat tien yli tulossa. Eli itse tähtäisin sinne ojaan päin... Ja muutenkin mieluummin kuin vastaantulevien kaistalle vaikkei kaidetta olisikaan.

Kyllä minun ajatukseni unelmatiestä on leveä, useampikaistainen tie. Siis moottoritie..
Sellaisen voi rakentaa koko mitaltaan vaik 4-tieksi.
Noita kaidesumppuja en ymmärrä, en ollenkaan.
Jotain häiriöö sattuu, niin koko tie on tukossa.
Toisekseen, jos joku siellä tekee hätäjarrutuksia tai muuta...ei ole tilaa väistää...
Siis tiet leveiksi ja avoimiksi ja erisuuntiin kulkevien kaistojen väliin nurmikkoo, hyvä turva-alue...
Tämä suuri keksintö on tehty jo 50-luvulla maailman parhaimmassa maassa, US of A:ssa.

Oudon hysteerisiksi on nykymopoilijat menneet. Itseä ei kaiteet pelota pätkääkään. Lähinnä vituttaa jo etukäteen se tilanne, kun 85v Reino köröttelee siinä kaiteitten välissä 60 mittarissa satasen alueella. Ohita siinä sitten kotilolla. Mopolla pääsee sentään ohi joko vasemmalta tai oikealta. Suomessa tuntuvat päättäjät tekevän mitä tahansa, että saataisiin liikenne entistä puuroutuneemmaksi.

Niin no, jokainen myös varmasti tietää, miten motoristille käy törmäyksessä auton kanssa, jos törmäämisnopeus on 200km/h. Eipä taida siitäkään hengissä selvitä...
mihinkäs meinasit väistää esim. hirveä jos sattuu hyppäämään eteen oikealta metsiköstä, oletpa liikenteessä millä tahansa kulkupelillä?
Vähän jälkijunassa lueskelen näitä, eikä tämä oikein edes kuulu tänne, mutta monet minua viisaammat ovat kertoneet että hirveä kannattaa väistää sieltä sen tulosuunnasta, harvoin ne lähtee peruuttelemaan kun ovat tien yli tulossa. Eli itse tähtäisin sinne ojaan päin... Ja muutenkin mieluummin kuin vastaantulevien kaistalle vaikkei kaidetta olisikaan.
Älä kuuntele niitä viisaita, ne on kuitenkin jotain yliopisto hörhöjä jotka eivät ole koskaa hirveä nähneetkään. Hirvi on elukka, jonka tekemisiä ei voi koskaan ennustaa. Ainoastaa nopeuden lasku voi jossain määrin lievittää vahingon laajutta, mutta moottoripyörän tapauksessa sekin on hyvin minimaalista. Ainut mikä auttaa hirvikolareihin on luoti hirvessä, mielellään useampi.

ps. tiedän henkilön, joka ajoi hirvikolarin polkupyörällä ja vielä sairaala kuntoon.

Turvakaide asia edennyt näköjään pääkonttorissa eli lainausta:
"FEMA  announced yesterday that after a 20 year long political fight, the CEN  (Central European Committee for Standardization)members in Europe have adopted resolution 319, aimed at developing a European Standard for safety barriers.

These motorway guardrails will now be designed to be safer for motorcycles and their riders.
There have been several reports of motorcycle riders crashing on the road, and then sliding towards a safety barrier. Most of them are raised, so the rider slides under them, and in the process decapitates him/herself.

Now that this resolution is going to be in effect, it will mean that all European Community countries will need to place barriers complying with this new standard, making the roads a little safer for us motorcycle riders. So far, Spain and Portugal have on their own been placing motorcycle safe barriers, while other countries have done similar, but never at a national level."

http://www.fema.ridersrights.org/crashbarrier/index.html

Kuinkahan monta vuotta siirtymä lienee...

Keskikaiteet on hyvä juttu, etenkin mikäli niillä varustetuilla tieosuuksilla voi laskea talvellakin satasta. En ymmärrä miten osa motoristeista saattaa olla niin huolissaan niistä. Ilman liukasteraitoja kun suoralla tiellä uhkaa lähinnä nukahtaminen.

Ja jos nyt kuitenkin syystä tai toisesta on kontattava maantiellä, niin mielummin sitä vaikka kaiteeseen kopsahtaa kuin vastaantulevaan autoon.
...
Samaa mieltä, en ymmärrä vauhkoontumista aina kun puhutaan keskikaiteista.

Tien varret ovat muutenkin täynnä liikennnemerkkejä ja muita tolppia joihin usessaan motoristilla on loukkaantuminen lähellä.

-J-

Ruotsissa näytti vaijerikeski- ja sivukaiteet olevan kova sana. Ohittelut kyllä vähenee (=loppuu) kaiteiden kohdalla, jos sitä halutaan. Oli nimittäin aika kapeita jotkin kaistat. En tykännyt.
tounge.gif

Njåå, vuosien kokemuksella vaijeri kaiteista: Aluksi kun niitä tuli oli jopa "pelottavaa" ajaa siellä välissä, koska ilman kaidetta minulla/sinulla on mielikuva; jossa koko tie on käytössäsi
wink.gif

No onhan noihin tottunut ja harvemmin siellä mitään ruuhkia on
Ja tietää varmasti (melkein) pääsevänsä ohittamaan kun ohituskaista alkaa.
Tietysti olisi joku muu kaidetyyppi parempi MP:lle kuin nuo vaijerit.
Aika HARVOIN siellä kukaan hidastelee, puhumattakaan
mistään kilpailusta kun ohituskaista alkaa, siis Ruotsissa, miten onkaan Suomessa. Rajoitus NN sitä ajetaan kun yksi kaista, kun kaksi kaistaa niin plussataan 10-20 km/h, ettei kukaan vain pääse ohi
cool.gif

Samaa mieltä, en ymmärrä vauhkoontumista aina kun puhutaan keskikaiteista.

Tien varret ovat muutenkin täynnä liikennnemerkkejä ja muita tolppia joihin usessaan motoristilla on loukkaantuminen lähellä.
Joten loogisesti ajatellen pikku lisä ei ole pahitteeksi. Tarkemmin ajatellen vaikka piikkilanka-aita estämään jalankulkijoiden luvattomat tienylitykset on myös ihan paikallaan. Onhan siellä niitä liikennemerkkejäkin jo entuudestaan.

Keskikaiteita voi toteuttaa monin tavoin. Vaijerikaiteen tolpat ovat vaara, kuten monien muidenkin kaiteiden tolpat. Jos kaiteen alaosa levytetään, niin kritiikki vähenee kummasti. Näin voisi tehdä muuallakin kuin keskikaiteiden kohdalla.

Suurinta osaa ärsyttävät keskikaiteet sen takia, että ne pakottavat ajamaan rajoitusten mukaan etenevien autojen tahdissa. Ts. ne estävät pääosin kaahailun niin luupäisiltä autoilijoilta kuin täällä mainostetuilta "vetomiehiltä". Tämä oleellinen syy vain yritetään peittää näennäisen turvallisuushuolen alle. En kiellä, etteikö kaiteita voisi kehittää mutta kyllä ne nytkin jo tarkoitustaan palvelevat.
Hyviä ratkaisuja kokonaisuuden kannalta.

Suurinta osaa ärsyttävät keskikaiteet sen takia, että ne pakottavat ajamaan rajoitusten mukaan etenevien autojen tahdissa. Ts. ne estävät pääosin kaahailun niin luupäisiltä autoilijoilta kuin täällä mainostetuilta "vetomiehiltä". Tämä oleellinen syy vain yritetään peittää näennäisen turvallisuushuolen alle. En kiellä, etteikö kaiteita voisi kehittää mutta kyllä ne nytkin jo tarkoitustaan palvelevat.
Hyviä ratkaisuja kokonaisuuden kannalta.
cool.gif

Taitaapa pitää pitkälle paikkansa

Lisää vaan noita rekkojen hidastuskampanjoita. Niin eiköhän tajuta, että pakko sitä on ohi päästä.

Back