• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Lisää "siviilipyöriä" poliiseille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja CebariTonni
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vaikka nuo siviilikulkuneuvoilla ajavat poliisit ovat ketkuja kun sellaisilla ajelevat ja sitten pysäyttelevät yllättäen pahaa aavistamattoman menijän kulun, joskus tuntuu siltä että, niitä saisi olla enemmän tuolla liikenteessä ja varsinkin moottoripyörillä liikkeellä.

Ai miksikö.... no prkl siksi että saisivat nuo autoilla perseessä roikkujat joskus opiksi kun roikkuisivat poliisi mopon takarenkaassa kiinni. Joka päivä liikenteessä joku roikkuu perässä, niin että konepelti on melkein rekisterikilvessä kiinni.

Viime viikonloppunakin joku &%¤#%¤ urpo Länsiväylällä satasen alueella, ensin roikkui emännän takarenkaassa kiinni ja sitten minun ja valehtelematta ei varmaan kahta metriä ollut väliä kun peileistä ei näkynyt muuta kuin bemarin konepelti ja tuulilasi. Pitääköhän ottaa käyttöön ne jäteöljyllä täytetyt "vesi-ilmapallot" käyttöön.

Pitääköhän ottaa käyttöön ne jäteöljyllä täytetyt "vesi-ilmapallot" käyttöön.
Pieni säiliö jäteöljyä penkin alle, sieltä letku rekkarikilven yläpuolelle minne suutin. Sitten joku pikkuinen pumppu toimimaan tangosta napilla... Ja rokkaa
sport05.gif

Ehdotan, että turhan vinettämisen sijasta rupeat vain ajamaan sen verran kovempaa, niin ei kukaan roiku perseessä. Toimii aina.
buttrock.gif
Paskalakeille päinvastoin vähemmän siviiliprätkiä ja autoja, että eivät ole joka p*rkeleen välissä kyttäämässä prätkällä liikkuvia kansalaisia.

niin just, kahtasataa kun tuolla paahtaa niin ei roiku kun korkeintaan se poliisi perässä ja sittenhän pitää vääntää vielä vähän lisää kaasua niin pääsee siitäkin eroon...
062802jumpie_prv.gif

Ehdotan, että turhan vinettämisen sijasta rupeat vain ajamaan sen verran kovempaa, niin ei kukaan roiku perseessä. Toimii aina.
buttrock.gif
Paskalakeille päinvastoin vähemmän siviiliprätkiä ja autoja, että eivät ole joka p*rkeleen välissä kyttäämässä prätkällä liikkuvia kansalaisia.
biggrin.gif
Oikeeta puhetta! Miksi siitä pitäisi provosoitua,jos ajelee liikenteen tukkona ja perässä on kymmenen kotiloa etsimässä ohituspaikkaa? (en tiedä oliko näin,mutta ihmettelen miksi jotkut valittavat turvavälistä,kun itse en muista yhtään perässäroikkujaa koko kesänä)
Olisiko oma ajotapa olla syynä perässäroikkujiin?
nixweiss.gif

Ja muutenkin eiköhän se ole sen perässä tulijan ihan oma asia ja vastuu kuinka lähellä tulee. Tietääpähän ainakin että jos se tilanne sitten tulee eteen, voi itse vielä päästä pujahtamaan johonkin rakoseen, jota tuo perässä roikkuja ei sitten enää kerkiäkkään
033102bebe_1_prv.gif
Tietty tuollaisessa tilanteessa on aika paha jos sitä pujahtamispaikkaa ei olekaan ja itse jääkin siihen väliin, mutta samalla tavalla sitä olisi olo kuin pihvillä hampurilaisessa vaikka sitä rakoa hiukka enämpikin olisi. Tosin pitää kyllä myöntää että kotilollakin liikuttaessa vaikuttaahan tuo hieman ajatuksiin jos peruutuspeilissä näkyy vain teksti SISU tms.
lookaround_orig.gif

Outoa kyllä,ettei ole itsellä muistaakseni kertaakaan tänä kesänä kukaan roikkunut perseessä kiinni,kun on mopolla matkassa..Kuski ja mopo ilmeisesti sen verran aggressiivisen näköisiä,että jättävät suosiolla hajurakoa
biggrin.gif

Vaikka nuo siviilikulkuneuvoilla ajavat poliisit ovat ketkuja kun sellaisilla ajelevat ja sitten pysäyttelevät yllättäen pahaa aavistamattoman menijän kulun, joskus tuntuu siltä että, niitä saisi olla enemmän tuolla liikenteessä ja varsinkin moottoripyörillä liikkeellä.

Ai miksikö.... no prkl siksi että saisivat nuo autoilla perseessä roikkujat joskus opiksi kun roikkuisivat poliisi mopon takarenkaassa kiinni. Joka päivä liikenteessä joku roikkuu perässä, niin että konepelti on melkein rekisterikilvessä kiinni.

Viime viikonloppunakin joku &%¤#%¤ urpo Länsiväylällä satasen alueella, ensin roikkui emännän takarenkaassa kiinni ja sitten minun ja valehtelematta ei varmaan kahta metriä ollut väliä kun peileistä ei näkynyt muuta kuin bemarin konepelti ja tuulilasi. Pitääköhän ottaa käyttöön ne jäteöljyllä täytetyt "vesi-ilmapallot" käyttöön.
Ei kyl usein kukaan roiku mun perseessä. Kannattaa varmaan sitä omaa ajonopeutta vähän tarkastella, jos tota ongelmaa ilmenee. Ajat varmaan 100:sen alueella tasan sata tai jopa vähän alle ihan vaan turvallisuuden vuoksi. Vihjeeksi vaan, että kun pidät mittarissa aina sen +20 ja motarilla +30 niin saat suht rauhassa ajella eikä vielä tule sakkojakaan.

buttrock.gif
Ei toimi. Se perässäroikkuja saa huristella vaikka metrin päässä takanakista kymmenen poliisipartion ajellessa vieressä puuttumatta siaan. Mutta auta armias, jos venytät perässä roikkujaan kohtuullisen turvavälin oikeanpuoleista vaijeria kiristämällä, niin johan syttyvät diskovalot ja holtiton kaahari lähetetään linnaan.

Pitäisi joltakin lainvartijalta saadakin vastaus kysymykseen: saako moottoritielle pysäyttää vaaratilanteessa eli ajaa sivuun pientareelle päästäkseen eroon perskärpäsestä. Muilla teillähän pystyy vetämään esimerkiksi bussipysäkille hetkeksi syrjään.

*vain ylinopeus on väärin*

-hh-

Tänään oli taas tämmönen paskianen liikenteessä... Ajoi ihan per*!!"#¤# kiinni. Mun hermot meni ihan heti ja kaasu pohjaan ja away I go...

Sit se tuli vielä sinne minun viereen urpottelemaan jotain "nyt lopetat, nyt lopetat, nyt lopetat" se ehti sanomaan ennen kun mun hermot meni melkein kokonaan. Huusin sille kaikenlaista ja se meni ihan hiljaiseks
smile_org.gif
Onneks muuten olisin kyllä noussut jo pyörästä... Prkl!"#¤"# vooooort kuski siellä Ruoholahdessa
kaboom.gif

Jeps vähän off topic mutta olen ihan sama mieltä topicista
biggrin.gif

OIkein kun ne kyttää siellä persiissä kiinni ni ei kun vauhtia pois pikku hiljaa, pientä sisään ja kun toinen sitten vihoviimein lähtee yrittämään sitä ohitusta niin kaasua vaan komisario Palmu ja off you go. Vauhtiburnis pitäisi vaan osata niin tulisi vielä hiukka näyttävyyttä lisää tuohon suoritukseen
mad.gif

Itse olen noudattanut tuota viimestä neuvoa pari kertaa ja on niin veikeen näköstä kun ihmetellään että mitäs me täällä vasemmalla kaistalla tehdään kun ohitettava on jo tuolla horisontissa. Katsekontakti parantaa tehokkuutta vielä ennen kiihdytystä
033102bebe_1_prv.gif

Viime perjantai-iltapäivällä kävi kyllä mielessä että prkl ku olisin ollutkin siviilipoliisi, kun joku vastaantuleva idiootti lähti ohittamaan n. 100m ennen kuin olin kohdalla. Ei siinä sinällään mitään vaaraa tullut kun olin hereillä ja ehdin väistämään vauhtia tiputtamatta pientareen puolelle (ja jopa vilkuttamaan valoja ja puimaan nyrkkiä kohdalla  
tounge.gif
), mutta jos olisin jotenkin ollut ajatuksissani, mitä ei yleensä tietysti mopon päällä tapahdu, niin ois täälläkin kynttilöitä sytytelty..

Tuommoinen "puolalaismeininki" jotenkin korpeaa kun täällä ajaessa tuommoista ei ota välttämättä huomioon, että joku ajatteleekin että pelkän MP:n tullessa vastaan voi hyvin ohittaa. Siinäkin oli pitkä (1km?) suora (vähän Lammilta tulevan mutkapätkän risteyksestä Asikkalaan päin) ja mun jälkeen olisi ollut tilaa ohittaa vaikka 5 rekkaa kun olin ainoa liikkuja suuntaani koko suoralla. En edes ajanut mitenkään käsittämättömän kovaa (ehkä 95/80), joten en usko että ko. peelo arvioi nopeuteni väärin. Vittumainen virne vaan naamalla siinä kohdalla kun puin nyrkkiä..  
mad.gif
kaboom.gif

[Edit: siis tuo vastaantullut oli kotilo, joka ohitti toista kotiloa, ja ne olivat aivan rinnakkain siinä kohdalla kun minut kohtasivat]

Ei kyl usein kukaan roiku mun perseessä. Kannattaa varmaan sitä omaa ajonopeutta vähän tarkastella, jos tota ongelmaa ilmenee. Ajat varmaan 100:sen alueella tasan sata tai jopa vähän alle ihan vaan turvallisuuden vuoksi. Vihjeeksi vaan, että kun pidät mittarissa aina sen +20 ja motarilla +30 niin saat suht rauhassa ajella eikä vielä tule sakkojakaan.
Vaan se on ihan sama vaikka ajaa itekkin ylinopeutta. Aina löytyy joku joka roikkuu kohta ihan kilvessä kiinni. Autollakin kun ajaa mittarin mukaan 110km/h 100 rajotuksella niin ihan varmasti on joku ajamassa puskurissa kiinni. Ja jos joku nyt heti sanoo että mittari virhe niin mittarissa ei ole virhettä kuin 1 kilometrin luokkaa... Nopeusnäytön ja poliisintutkan mukaan katottuna. Eli tuskin ainakaan on alinopeudesta kyse.

Hyvä keino ainakin monesti ollut niin väläyttelee jarruvaloja takana olevalle. Jos tuo ei oo auttanu niin pikainen jarrutus on tehonnu. Pysyyvät kaukana sen jälkeen. Mp:llä en suosittele tuota tekeen mutta autolla teen todella usein takanaolijalle tuon mikäli ovat puskurissa kiinni.

Laittakaa taakse sairaankirkas sumuvalo, illalla ainakin luulis tulevan turvaväli asiat kuntoon.

Hyvä keino ainakin monesti ollut niin väläyttelee jarruvaloja takana olevalle. Jos tuo ei oo auttanu niin pikainen jarrutus on tehonnu. Pysyyvät kaukana sen jälkeen. Mp:llä en suosittele tuota tekeen mutta autolla teen todella usein takanaolijalle tuon mikäli ovat puskurissa kiinni.
idea3.gif
Painonappin kytkentä jarruvalokatkaisijan rinnalle. Voi vilkuttaa jarruvaloa ilman että painaa jarrua. Varmaan lähes joka pyörässä myös takajarrun pieni, jarrutuksen/hidastuvuuden kannalta mitätön painallus sytyttää jo jarruvalon.

Kannatan tätä juttua!

Ite yleensä ajelen just tasan sitä vauhtia mitä se massa ajaa, en kovempaa, en hiljempaa. Jos joku sillon rupee nysväämään rekkarissa kii ni ensin vilkutan jarruvaloa koskemalla etujarruun, ja jossei siitä usko ni pudotan vauhtia niin kauan kunnes tämä pallipää a) tajuaa jättää sen turvavälin b) ohittaa mut....

Oma ajotyyli ei meinaan todellakaan ole mikään liikenteen tukkona ajajan tyyli... Jos sillon vielä pitää perseeseen liimautua ni sillon se ei kyllä ole enää minun ajosta kiinni. Tosin näitä todella harvoin käy, mutta kuitenkin...

Jos tuo ei oo auttanu niin pikainen jarrutus on tehonnu.
Ja jos tuon jarrutuksen seurauksena takanatulija napsahtaa kiinni, et se ole viaton sinäkään. Asiasta on jo oikeuden päätöksiäkin että turhaan, ennalta-arvaamatta ei saa laitella liinoja kiinni. Juu, saa se takana tulijakin siitä "muistilappua", mutta voipa molempien kulkuneuvojen korjauskustannukset silti napsahtaa itse jarruttajan niskaan
omg.gif
Joo, jänis loikki tien poikki ja siksi piti... Vaan ei auta. Jos jänöstä ei ole kolaripaikalla jälkeäkään, on se sana sanaa vastaan ja jäniskin on monasti oikeusasteissa tulkittu niin pieneksi ettei se riitä ennalta-arvaamattoman käytöksen perusteluksi
lookaround_orig.gif

Kaahaamisen lisäksi tähän perseessäroikkumisasiaan auttaa se, että valitsee ajokikseen riittävän kovaäänisen amerikanpyörän, joka kuten asiaan kuuluu vuotaa vähän öljyä sieltä täältä. Vaikutusta voi edelleen tehostaa viskelemällä tarkoitukseen varattuja riittävän suuria muttereita perskärpäsen tuulilasiin, tai asentamalla nahkaliivin selkään sopivasta turvavälistä muistuttavan merkin.

buttrock.gif

Back