• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Lipat konalassa ;-))

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja petrik
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
kun on myös ensimmäinen EMPY-1 ilmoitettiin tällä palstalla.

jaa-a..ensimmäinen kyllä täällä, mutta kuulopuheiden mukaan pari viikkoa sitten vihdintieltä lippajärvelle johtavalla tiellä kuoli motoristi menetettyään pyörän hallinnan ja siitä pöpelikköön...
confused_orig.gif
..varmaa tietoa ei ole, mutta "kaverin kaverin kaveri" oli ollut paikalla kun oli äijä vuotanut kuiviin...
kynttila.gif

ei ne hyrrikset kyl pelitä 20km/h nopeudessa... ajapa niin hitaasti niin joudut hakemaan tasapainoa liikuttamalla stongaa pienellä liikkeellä... eli korjaamaan eturenkaan "altalähtöä".
mad.gif

haluaisin vielä tämänkin kerran yrittää oikaista ajatuksen, että vastaohjaus ei toimisi hiljaisissa vauhdeissa, sillä kylläpä se vaan toimii.
Intetääs nyt vähä!

Eikös vastaohjaus tosiaan vaadi Minden jo mainitsemia hyrrävoimia, jotka alkavat toimia vasta (ja nyt tulee mun heikko alue!) n. 35km/h nopeudessa?

haluaisin vielä tämänkin kerran yrittää oikaista ajatuksen, että vastaohjaus ei toimisi hiljaisissa vauhdeissa, sillä kylläpä se vaan toimii.
Intetääs nyt vähä!

Eikös vastaohjaus tosiaan vaadi Minden jo mainitsemia hyrrävoimia, jotka alkavat toimia vasta (ja nyt tulee mun heikko alue!) n. 35km/h nopeudessa?
Tai kyllä se varmasti toimii jo pienemmissä nopeuksissa, mutta se pystyssä pysyminen vaatii vähän enemmän taitoja
tounge.gif

Intetääs nyt vähä!

Tai kyllä se varmasti toimii jo pienemmissä nopeuksissa, mutta se pystyssä pysyminen vaatii vähän enemmän taitoja
tounge.gif
Sviddy, mikä modevääntö!
omg.gif
tounge.gif

Ei vastaohjaus toimi hitaassa.. sillon mopotin kääntyy sinne, minne stongaa käännät. Ja tästä syystähän kun ihminen on oppinut ajamaan polkupyörällä kuitenkin huomattavasti hiljempaa kuin prätkättimellä (yleisesti) on toisille vastaohjauksen sisäistäminen erittäin hankalaa... siis miten oppilaani ovat reagoineet, kun asiasta (työntöohjaus) on puhuttu ensimmäisiä kertoja... Suurimmalle osalle asia aukenee vasta kun uskaltaa jo ajaa vähän reippaammin -> 50km/h ja siitä kokeilla ohjaamista.
Mut ehä mä kyl näist mitää ymmärrä. Onneks oon pysyny aina tiellä
sport05.gif
ilman lippoja.

Onneksi ei tullut henkilövahinkoja..

[OT]
Kun tultiin takaisin sieltä EAK:lta niin totesin kahvitauolla, että on ollut tilastollisesti hyvä vuosi kun ei vielä kukaan ole henkeään menettänyt. Sitten koputettiin puuta (pöytää)... taisi valitettavasti olla laminaattia se pöytä, varttia myöhemmin ajettiin Turun motarilla onnettomuuspaikan ohi.
[/OT]

Busalle pikaista paranemista.

Onneksi ei tullut henkilövahinkoja..

[OT]
Kun tultiin takaisin sieltä EAK:lta niin totesin kahvitauolla, että on ollut tilastollisesti hyvä vuosi kun ei vielä kukaan ole henkeään menettänyt. Sitten koputettiin puuta (pöytää)... taisi valitettavasti olla laminaattia se pöytä, varttia myöhemmin ajettiin Turun motarilla onnettomuuspaikan ohi.
[/OT]

Busalle pikaista paranemista.
Dänks - busa ja kuski on täysin ajokunnossa (naarmut hoidetaan ajan kanssa pois) ... oli todella hyvä muistutus nähdä kaato, kuulla kaadosta, kuulla turun motarin onnettomuudesta ja kaataa itse peräänajossa kaikki kahden päivän sisään ... muistuttamaan siitä että "toivottavasti me joskus opittaisiin ajamaan".

Mitä tuohon vastaohjaukseen hitaassa vauhdissa tulee, niin mä en ainakaan sitä näytä pystyvän tekemään, vaatii kovia akrobaatintaitoja kun pitää samalla siirtää painopistettä todella voimakkaasti kompensoimaan ohjausliikettä. Joku sellainen joka käyttää hidasajossa vastaohjausta niin voisi vaikka näyttää sen näin alkuun ...  alustana asfaltti, vauhtia 10-20km/h, pyöränä joku matkasportti tai geometrialtaan vastaava pyörä. Sovitaan vielä että harjoitus aloitetaan vauhdista 5-10km/h niin voidaan vakuuttua siitä että vauhdin nosto ei vaikeuta suoritusta ;-))

Nimim. on joitain asioita joita en usko ennen kuin näen, tämä on yksi niistä...

Tilannearviointivirhe. Kyllä turvaväli on kovin pieni, kun ei ehdi
kuin panikoitumaan. Itselläkin on ollut samoja elkeitä. Niistä
oppii kyllä. Sitä vaan jää pohdiskelemaan, että onko sen oppimisen
välttämättä mentävä kaaliin vasta kokemuksen kautta, mutta
oikein hyvä jos edes niin.
cool.gif

Mitä tuohon vastaohjaukseen hitaassa vauhdissa tulee, niin mä en ainakaan sitä näytä pystyvän tekemään, vaatii kovia akrobaatintaitoja kun pitää samalla siirtää painopistettä todella voimakkaasti kompensoimaan ohjausliikettä. Joku sellainen joka käyttää hidasajossa vastaohjausta niin voisi vaikka näyttää sen näin alkuun ... alustana asfaltti, vauhtia 10-20km/h, pyöränä joku matkasportti tai geometrialtaan vastaava pyörä. Sovitaan vielä että harjoitus aloitetaan vauhdista 5-10km/h niin voidaan vakuuttua siitä että vauhdin nosto ei vaikeuta suoritusta ;-))

Nimim. on joitain asioita joita en usko ennen kuin näen, tämä on yksi niistä...
Oisko tässä nyt käsitteet sekasin. Että nääs puhutaan eri asioista samoilla nimillä.

Tosta sun kuvauksesta tuli mieleen, että sä yrität vasemmasssa käännöksessä PITÄÄ sen tangon oikealle käännettynä, mikä ei tietenkään toimi hissunkisssun ajeltaessa.

Mä taas ajattelen vastaohjauksena sitä, että pyörä kallistetaan ensin vasemmalle kyljelleen (ei maahan asti) kääntämällä tangosta OIKEALLE, jonka jälkeen tankoa pitää kyllä kääntää vasemmalle, mutkan suuntaan, jotta pysyttäisiin pystyssä. Eli tossa kallistamisessa käytetään vastaohjausta. Myös fillarilla. Lähes aina.

Mä taas ajattelen vastaohjauksena sitä, että pyörä kallistetaan ensin vasemmalle kyljelleen (ei maahan asti) kääntämällä tangosta OIKEALLE, jonka jälkeen tankoa pitää kyllä kääntää vasemmalle, mutkan suuntaan, jotta pysyttäisiin pystyssä. Eli tossa kallistamisessa käytetään vastaohjausta. Myös fillarilla. Lähes aina.
APUA ! - Määrittelisikö joku nuo käsitteet
- Vastaohjaus ?
- Hidasajo ?

... puhutaan sitten käytännön tekniikoista kun ollaan samaa mieltä mistä puhutaan ...

nimim. Ajo hanskassa ... tai sitten ei ...

Noin se vastaohjauksessa menee...
Mutta toi termi vasta- eli työntöohjaus on oikeasti monelle hämärä. osa ajattelee, että sehän on sitä, kun kallistan pyörää..
Olen tavannut kavereita, jotka on ajaneet puolta miljoonaa km, eikä koskaan kuulleetkaan.

Emmä haluu termistöstä kinata vaan siitä ajotekniikasta
smile_org.gif

Tangon kääntäminen oikeelle kallistaa pyörää vasemmalle vauhdista riippumatta. Selviö?
biggrin.gif
Joo - noinhan se kiistatta menee. Kysymys on ehkä enemmän siitä mitä tapahtuu hitaassa vauhdissa tangon kanssa tämän ensimmäisen kääntämisen jälkeen ja mitä nopeammassa ? Mikä on ero ... ? Miten kurvi ajetaan lävitse 10-20km/h tai 60km/h vauhdissa ?

Ajoin äsken erityisesti kiinnittäen huomiota asiaan, näissä on ainakin omalla matkamopottimella ajaessa todella iso ero... tiedä sitten muiden pyöristä ja ajotekniikoista.

Toi aloittajan tapaus nostattaa esiin yhden hyvän huomion, mitä olen seuraillut viime aikoina liikenteessä: Turvaväli liikkeellelähdössä - kovin on vähän metrejä autojen välissä aamuruuhkissa, kun lähdetään nostamaan vauhtia nollasta 70:ään. Vasta kun vaihteet on vaihdettu ja vauhti tuo 70+, niin turvaväli alkaa muistua mieleen. Kun seurailee esim. 40-50km/h nopeudessa niitä välejä, niin voisin väittää, ettei Suomesta löydy kovinkaan montaa kukkahattua, joka oikeasti malttaisi pitää turvavälin kohdillaan myös kiihdytyksessä.

Ja tuntuu olevan kovin herkässä takana ajavien hermot siinä vaiheessa, kun malttaa ottaa rakoa enemmän kuin 2m...

Toi aloittajan tapaus nostattaa esiin yhden hyvän huomion, mitä olen seuraillut viime aikoina liikenteessä: Turvaväli liikkeellelähdössä - kovin on vähän metrejä autojen välissä aamuruuhkissa, kun lähdetään nostamaan vauhtia nollasta 70:ään. Vasta kun vaihteet on vaihdettu ja vauhti tuo 70+, niin turvaväli alkaa muistua mieleen. Kun seurailee esim. 40-50km/h nopeudessa niitä välejä, niin voisin väittää, ettei Suomesta löydy kovinkaan montaa kukkahattua, joka oikeasti malttaisi pitää turvavälin kohdillaan myös kiihdytyksessä.

Ja tuntuu olevan kovin herkässä takana ajavien hermot siinä vaiheessa, kun malttaa ottaa rakoa enemmän kuin 2m...
Tolla seikalla on merkittävä vaikutus siihen montako autoa pääsee liikennevaloista läpi kerrallaan. Itse ainakin pyrin lähtemään liikkeelle mahdollisimman lähellä edellistä ja jättämään sitä turvaväliä sitten myöhemmin valojen jälkeen. Näin toimiessa toki kolareiden riski kasvaa, mutta ennakoimalla, olemalla tarkkana ja tarkkailemalla myös jonon kärkipäätä edelläajavan lisäksi olen tähän asti välttynyt kolareilta noissa tilanteissa.

Eiku kerran töksähdin edelläajavan auton persauksiin kun edelleenkin tuntemattomasta syystä paappa edessäni päätti tehdä äkkijarrutuksen jo lähdettyään liikkeelle. Pysyin pystyssä, joten en laske tuota onnettomuudeksi, lähinnä pieni pusu.

Mutta joo, riskialttiimpaa tuo on, mutta väittäisin että vaikuttaa merkittävästi liikennevalojen "vetävyyteen". Tuo on tosin silkkaa mutua, tutkimukset saattaisivat osoittaa tuon illuusion vääräksi.

Tolla seikalla on merkittävä vaikutus siihen montako autoa pääsee liikennevaloista läpi kerrallaan. Itse ainakin pyrin lähtemään liikkeelle mahdollisimman lähellä edellistä ja jättämään sitä turvaväliä sitten myöhemmin valojen jälkeen...

...väittäisin että vaikuttaa merkittävästi liikennevalojen "vetävyyteen". Tuo on tosin silkkaa mutua, tutkimukset saattaisivat osoittaa tuon illuusion vääräksi.
Mutuilen itse lisää, että joissakin maissa on tapana päinvastoin jättää liikennevaloissa selvästi pidempi väli edellä olevaan. Näin tekemällä saadaan koko jono liikkeelle heti valojen vaihtuessa ja vältytään siltä haitariefektiltä.
nixweiss.gif

Back