... vaikka pyörä menisi lunariin, ei vakuutusyhtiö menetä lähellekään pyörän hintaa, vaan se myy ehjät osat varaosiksi ja saa moottoripyöräveron palautuksen pyörän hinnasta.
Asiallisesti kirjoitit kaskosta.
Tästä lopputekstistäsi sen verran: jos ajan pyöräni ns. lunariin
ilman kaskoa, niin sen jäännösarvon realisointi on käytännössä toivotonta. Ehjiksi jääneet osat pitäisi yrittää myydä yksityisille jne.
Vakuutusyhtiö taas pystyy saamaan siitä raadosta aina jotain, joko myymällä pakettina tai osina.
Jos voisin pistää oman - kaskottoman - raatoni myyntiin vakuutusyhtiön kauppaan (AVK), niin kaskottomuus olisi erinomainen vaihtoehto.
Nykytilanteessa (jossa mun käytännössä pitäisi korjauttaa prätkä kolarin jälkeen, ilman kaskoa, koska muuten en saisi siitä yhtään mitään, nada) olen laskeskellut kaskon kannattavan.
Laskuharjoitus omalta osaltani:
- täyskasko X euroa vuodessa
- osakasko Y euroa vuodessa (osakasko mulla olisi joka tapauksessa, säilytys taivasalla Helsingissä)
- X:n ja Y:n erotus on 200 euroa vuodessa
- prätkän arvo on 6000 euroa
- vahingottomia vuosia pitäisi tulla 30 vuotta, jotta kaskomaksut olisivat samat kuin prätkän arvo
Luonnollisesti ehdottomasti tähtään vahingottomaan 30:een vuoteen, mutta luulisin todennäköisyyden olevan minua vastaan. Siksi näillä hinnoilla valintani on täyskasko.