Kyllä munkin mielestä täytyy kaikkia ihmisiä kunnioittaa ja olla korrekti. Tuossa tietty oli nyt (ainakin sen käsityksen sain) oikeus laittanut perusteluihinsa tuon eri ajokulttuurin. Tietty se herättää kiinnostusta. Oli kuski nyt sitten ihan mistä vaan.
Ja asiasta vielä vähän. Neekeri oli ihan normaali suomenkielen sama, jota käytettiin tummaihoisista henkilöistä. Siinä ei suomenkielessä ollut minkäänlaista alentavaa tai halventavaa tarkoitusta. Joku sitten vaan keksi että ko. sana on loukkaava. Johtuen todennäköisimmin englanninkielen samalta kuulostavasta sanasta.
Ja minulla EI todellakaan ole ennakkoluuloja mitään ihmisryhmää kohtaan. Mulle kaikki on vihreitä.
Ei minullakaan. Tosin en kutsu mustia neekereiksi. Koska tiedän, että useimmat mustat itse kokevat ilmaisun rasistisena - täysin riippumatta siitä koenko minä vaiko en.
Ehkä olen liian korrekti - en tiedä. En myöskään kutsu toisia kansallisuuksia, ikäryhmiä, sukupuolisuuntauksia tai sosiaaliluokkia edustavia motoristeja sen paremmin "vinosilmiksi", "neekereiksi", "yöntimoiksi", "ryssiksi", "hurreiksi", "homoiksi", "sossun eläteiksi" kuin "sokeiksi papparaisiksi" tai "puberteettihörhöiksikään". Ihmisiä kun vaan ovat - minusta.
Itse asiassa en kyllä käsitä miksi etenkin ihmisen ihon pintakerroksen pigmenttimuunnoksista "musta-valkoinen-keltainen-punainen" on ylipäätään kehkeytynyt niin merkittävä keskustelun aihe.
Olisihan esimerkiksi ihmisen koko enemmän silmään pistävä yksilön ulkomuodon kuvaaja, jos aihe koetaan merkittäväksi.
Keski-ikäinen laiha kuljettaja syyllistyi motoristin yliajoon Hmm... harvemmin näkee... Liekö sitten tarpeen kuvata kovin tarkasti lainkaan ulkonäköä, sukupuolta tai syntyperää... eipä minusta ainakaan, ellei sillä ole jokin oleellinen merkitys asiaan.
-hh-
PS. Pakko kyllä tunnustaa, etten ymmärrä täälläkin esiintyneen termin S. Omppu tarkoitusta. Siis Somppuko? Mikä on Somppu tai somppu? Somalialainenko ihminen - vai arvelenko ihan pieleen?