• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Linja-auton kiilaus länsiväylällä (51) 16.5.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Masa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Juu, mutta kyllä suomessa pitää pärjätä suomenkielellä.

Tai sitten Ruotsinkielellä se on (ikävä kyllä) toinen virallinen kieli.
Minustakin se on ikävä asia  
tounge.gif
On kyllä.. ruotsinkielen voisi lakkauttaa Suomesta. Niilläkin rahoilla voitaisiin tehdä vaikka mitä..
Älähän nyt; jos ajelet vaikka kolmostietä Helsinkiin päin ja etäisyyttä näyttävän kyltin suomenkielinen osuus on ravan tai lumen peitossa, voit vuosia kouluja käyneenä suomentaa ruåtsinkielisen tekstin "Helsingfors" ja lukea jäljellä olevan matkan siitä huolimatta!
Toinen on tietysti se, että ruotsin kieli "rikastuttaa" Suomea. Tosin kukaan ei ole selittänyt, mikseivät ruåttalaiset halua rikastua ja opiskele suomea?

Juu, mutta kyllä suomessa pitää pärjätä suomenkielellä.

Tai sitten Ruotsinkielellä se on (ikävä kyllä) toinen virallinen kieli.
Minustakin se on ikävä asia  
tounge.gif
On kyllä.. ruotsinkielen voisi lakkauttaa Suomesta. Niilläkin rahoilla voitaisiin tehdä vaikka mitä..
Älähän nyt; jos ajelet vaikka kolmostietä Helsinkiin päin ja etäisyyttä näyttävän kyltin suomenkielinen osuus on ravan tai lumen peitossa, voit vuosia kouluja käyneenä suomentaa ruåtsinkielisen tekstin "Helsingfors" ja lukea jäljellä olevan matkan siitä huolimatta!
Toinen on tietysti se, että ruotsin kieli "rikastuttaa" Suomea. Tosin kukaan ei ole selittänyt, mikseivät ruåttalaiset halua rikastua ja opiskele suomea?
Miksi ruotsalaisten pitäisi opetella suomea ja mitä sillä on moottoripyöräilyn kanssa tekemistä, löytynee "suomalaismielisiä keskustelupalstoja jossa voitte hehkuttaa "isänmaallisuuttanne".
JK. Suomessa ei asune montakaan ruotsalaista vaan jonkun verran ruotsinkielisiä SUOMALAISIA

Nää suomessa asuvat ruotsinkieliset ovat viimeisiä alkuperäiskansan jämiä,vähän niinkun intiaanit tuolla ameeriikoissa,joten suotakoon heille se ilo että jossain voivat vielä nähdä 100% geeniperimältään valkoihoisia ihmisiä,sillä ruotsi itsessään on kaikkien mahdollisten kansojen sulatusuuni,kielikin taitaa olla durggilais-ugrilais-ruotsalaista.

Sitten pikku tutkimustulos historian tiimoilta,mitenkään liittymättä linja-autoon tai s.omppuun:
Ne kuuluisat skandinaaviset viikingit eivät olleet norjalaisia tai ruotsalaisia,norja ja ruotsi olivat hajaasuttuja alueita vielä 1500v sitten. Suomesta,tarkemmin kvenlandiasta siirtyivät asukkaat Caelic(kts.Kaleva)poikineen ja tyttärineen,nykyisen ruotsin sekä norjan ensimmäiset kuninkaat,joita sittemmin alettiin kutsua viikingeiksi,levittäytyen koko skandinavian alueelle,itse-asiassa suomi ja nämä kvennit ovat asuttaneet ja johtaneet kainuusta asti ruotsia aina nykyisen uppsalan korkeudelle asti,vain n.tukholmasta alaspäin on ollut ns.ruotsalaista kansaa.
Siinä pläjäys historiaa,ja sitä että miksi täällä yleensä puhutaan eri kieliä.. ja miten ne ajat muuttuu,koskaan ei tiedä kuka kuseksii kenenkin kukkapuskaan 1000 vuoden kuluttua.

tässä on juttu kyllä "vierähtänyt leikkisästi" aika kauas aiheesta?
Ensimmäisen kerran muuten mot.orgin historiassa, joten pojot sille?
Mutta jottei pysyttäs edelleenkään aiheessa, sanoisin vaan että suomi on kaksikielinen maa, eller inte?
biggrin.gif

Ihan kaikista asioista ei kannata ottaa arbuusia nenään... Vai mennäänkö täälläkin siihen että vain toinen värillinen saa sanoa toista neekeriksi?
Järjen käyttö sallittua ellei jopa suotavaa.

Muuten... häiritsikö nimi S.Omppu vai mikä? Entäs jos kuljettaja olisikin ollut Porvoosta tai jopa Göötanmaalta ja häntä olisi kutsuttu Sveduksi? Harmittaisiko?

Mua saa tummat kutsua valkuksi; ei haittaa pätkääkään eikä mene mieli mustaksi
tounge.gif
Sana "neekeri" on jo itsessään rasistinen. Ei tarvisi käyttää ollenkaan. Samallalailla harmittaisi Sveduksi nimittely yms.

Sanassa "valkku" ei ole samaa rasistista latausta kuin "neekeri"ssä mielestäni. Empä tosin menisi nimittelemään ketään valkuksikaan
smile_org.gif

On se kumma kun aikuisia ihmisiä pelottaa eriväriset ihmiset. Siitähän se rasismi kumpuaa, pelosta.

Tämähän on ollut varsin säyseää. Ainakaan minun mielestä siinä ei ole mitään väärää jos kerrotaan mistä asianomaiset ovat kotoisin
confused_orig.gif

pftroest.gif
Siinähän ei toki mitään väärää olekaan, jos kerrotaan, mistä joku on kotoisin. Vaan sitten kun aletaan käyttämään rumia, ilkeitä, raakoja tai loukkaavia ilmauksia siinä yhteydessä, sitä ei voida pitää forumille sopivana.

Ongelmana on selkeästi se, että osa käyttäjistä haluaisi pitää asiatopicit asiallisina ja toisaalta on olemassa tietty porukka, joka katsoo oikeudekseen 'sotkea' asiaketjuja omilla välihuudoillaan ja omalaatuisella huumorillaan.

Tässä välissä on sitten moderaattorin koetettava sompailla niin ettei kukaan tallo kukkahattua....
cool.gif

Ihan kaikista asioista ei kannata ottaa arbuusia nenään... Vai mennäänkö täälläkin siihen että vain toinen värillinen saa sanoa toista neekeriksi?

Muuten... häiritsikö nimi S.Omppu vai mikä? Entäs jos kuljettaja olisikin ollut Porvoosta tai jopa Göötanmaalta ja häntä olisi kutsuttu Sveduksi? Harmittaisiko?

tounge.gif
Sana "neekeri" on jo itsessään rasistinen. Ei tarvisi käyttää ollenkaan. Samallalailla harmittaisi Sveduksi nimittely yms.

Sanassa "valkku" ei ole samaa rasistista latausta kuin "neekeri"ssä mielestäni. Empä tosin menisi nimittelemään ketään valkuksikaan
smile_org.gif

On se kumma kun aikuisia ihmisiä pelottaa eriväriset ihmiset. Siitähän se rasismi kumpuaa, pelosta.
+1

Tämähän on ollut varsin säyseää. Ainakaan minun mielestä siinä ei ole mitään väärää jos kerrotaan mistä asianomaiset ovat kotoisin
confused_orig.gif

pftroest.gif
Siinähän ei toki mitään väärää olekaan, jos kerrotaan, mistä joku on kotoisin. Vaan sitten kun aletaan käyttämään rumia, ilkeitä, raakoja tai loukkaavia ilmauksia siinä yhteydessä, sitä ei voida pitää forumille sopivana.

Ongelmana on selkeästi se, että osa käyttäjistä haluaisi pitää asiatopicit asiallisina ja toisaalta on olemassa tietty porukka, joka katsoo oikeudekseen 'sotkea' asiaketjuja omilla välihuudoillaan ja omalaatuisella huumorillaan.

Tässä välissä on sitten moderaattorin koetettava sompailla niin ettei kukaan tallo kukkahattua....
cool.gif
Se vaan on niin, että "kotoisin-tason" ilmaisuissakin on tiettyä latausta - jos niin kirjoittaja haluaa - ja lukija niin haluaa lukea.

Esimerkiksi jos 40 vuotta (muistanette varmaan 300 000 suomalaisen joukkopaon Ruotsiin) länsinaapurin Uppsalassa kolarin ajanutta uppsalalaista Niemisen Vexiä kutsuttaisiin viime Aftonbladetisssa viikon kuolonkolariuutisissa "suomalaiseksi", niin eihän jutussa olisi enää pienintäkään objektiivisuuden tavoitteluakaan.

Kyllä tämä kuvitteellinen Vexi todellisuudessa olisi ihan vaan "uppsalalainen autoilija" - ei siis "maahanmuuttaja", "toisen ajokulttuurin edustaja", "jävla finne" tai edes "uusruotsalainen".

Vaikka Vexi nyt oikeastaan onkin kotoisin Ylä-Savosta.

-hh-

Kyllä munkin mielestä täytyy kaikkia ihmisiä kunnioittaa ja olla korrekti. Tuossa tietty oli nyt (ainakin sen käsityksen sain) oikeus laittanut perusteluihinsa tuon eri ajokulttuurin. Tietty se herättää kiinnostusta. Oli kuski nyt sitten ihan mistä vaan.

Ja asiasta vielä vähän. Neekeri oli ihan normaali suomenkielen sama, jota käytettiin tummaihoisista henkilöistä. Siinä ei suomenkielessä ollut minkäänlaista alentavaa tai halventavaa tarkoitusta. Joku sitten vaan keksi että ko. sana on loukkaava. Johtuen todennäköisimmin englanninkielen samalta kuulostavasta sanasta.

Ja minulla EI todellakaan ole ennakkoluuloja mitään ihmisryhmää kohtaan. Mulle kaikki on vihreitä.

tounge.gif

smile_org.gif

"suurinta rasismia on oman rotunsa korostaminen"

ja bisset sille joka laittaa sanoneen......

eikä s.omppu ole rasistinen ilmaisu..päinvastoin...kepeäkielinen lausahdus, joka auttaa meitä sukurutsaisia (melkein jäätikön) asukkaita hyväksymään moninaisia toimintatapoja ja kulttuureja tyttäriemme (miksei poikiemmekin) hyväksi
biggrin.gif

p.s. (liettuaa..post scriptum..= posti vinossa)

meneepä vakavaksi... teetetään tarrat = en aja ... yli...edes savannilla..... siis kenen ?

kysyy epätietoinen ...

p.s.s. rubbo....montako teille on laivattu Raaheen ?

..siis banaaneja ?

Kyllä munkin mielestä täytyy kaikkia ihmisiä kunnioittaa ja olla korrekti. Tuossa tietty oli nyt (ainakin sen käsityksen sain) oikeus laittanut perusteluihinsa tuon eri ajokulttuurin. Tietty se herättää kiinnostusta. Oli kuski nyt sitten ihan mistä vaan.

Ja asiasta vielä vähän. Neekeri oli ihan normaali suomenkielen sama, jota käytettiin tummaihoisista henkilöistä. Siinä ei suomenkielessä ollut minkäänlaista alentavaa tai halventavaa tarkoitusta. Joku sitten vaan keksi että ko. sana on loukkaava. Johtuen todennäköisimmin englanninkielen samalta kuulostavasta sanasta.

Ja minulla EI todellakaan ole ennakkoluuloja mitään ihmisryhmää kohtaan. Mulle kaikki on vihreitä.

Ei minullakaan. Tosin en kutsu mustia neekereiksi. Koska tiedän, että useimmat mustat itse kokevat ilmaisun rasistisena - täysin riippumatta siitä koenko minä vaiko en.

Ehkä olen liian korrekti - en tiedä. En myöskään kutsu toisia kansallisuuksia, ikäryhmiä, sukupuolisuuntauksia tai sosiaaliluokkia edustavia motoristeja sen paremmin "vinosilmiksi", "neekereiksi", "yöntimoiksi", "ryssiksi", "hurreiksi", "homoiksi", "sossun eläteiksi" kuin "sokeiksi papparaisiksi" tai "puberteettihörhöiksikään". Ihmisiä kun vaan ovat - minusta.

Itse asiassa en kyllä käsitä miksi etenkin ihmisen ihon pintakerroksen pigmenttimuunnoksista "musta-valkoinen-keltainen-punainen" on ylipäätään kehkeytynyt niin merkittävä keskustelun aihe.

Olisihan esimerkiksi ihmisen koko enemmän silmään pistävä yksilön ulkomuodon kuvaaja, jos aihe koetaan merkittäväksi. Keski-ikäinen laiha kuljettaja syyllistyi motoristin yliajoon Hmm... harvemmin näkee... Liekö sitten tarpeen kuvata kovin tarkasti lainkaan ulkonäköä, sukupuolta tai syntyperää... eipä minusta ainakaan, ellei sillä ole jokin oleellinen merkitys asiaan.

-hh-

PS. Pakko kyllä tunnustaa, etten ymmärrä täälläkin esiintyneen termin S. Omppu tarkoitusta. Siis Somppuko? Mikä on Somppu tai somppu? Somalialainenko ihminen - vai arvelenko ihan pieleen?

Ei minullakaan. Tosin en kutsu mustia neekereiksi. Koska tiedän, että useimmat mustat itse kokevat ilmaisun rasistisena - täysin riippumatta siitä koenko minä vaiko en.

Ehkä olen liian korrekti - en tiedä. En myöskään kutsu toisia kansallisuuksia, ikäryhmiä, sukupuolisuuntauksia tai sosiaaliluokkia edustavia motoristeja sen paremmin "vinosilmiksi", "neekereiksi", "yöntimoiksi", "ryssiksi", "hurreiksi", "homoiksi", "sossun eläteiksi" kuin "sokeiksi papparaisiksi" tai "puberteettihörhöiksikään". Ihmisiä kun vaan ovat - minusta.

Itse asiassa en kyllä käsitä miksi etenkin ihmisen ihon pintakerroksen pigmenttimuunnoksista "musta-valkoinen-keltainen-punainen" on ylipäätään kehkeytynyt niin merkittävä keskustelun aihe.

Olisihan esimerkiksi ihmisen koko enemmän silmään pistävä yksilön ulkomuodon kuvaaja, jos aihe koetaan merkittäväksi. Keski-ikäinen laiha kuljettaja syyllistyi motoristin yliajoon Hmm... harvemmin näkee... Liekö sitten tarpeen kuvata kovin tarkasti lainkaan ulkonäköä, sukupuolta tai syntyperää... eipä minusta ainakaan, ellei sillä ole jokin oleellinen merkitys asiaan.

-hh-

PS. Pakko kyllä tunnustaa, etten ymmärrä täälläkin esiintyneen termin S. Omppu tarkoitusta. Siis Somppuko? Mikä on Somppu tai somppu? Somalialainenko ihminen - vai arvelenko ihan pieleen?
che guevara..eli vapaa suomennos....

joo....

Tää on jo niin OT....

jos et käsitä, miksi keskustelu viriää...niin on olemassa sinunlaisia henkilöitä, jotka ei mielellään "käsitä",,,sekä henkilöitä jotka käsittää ja mielellään katsoo, kuinka pitkälle näiden toisten "käsitys" riittää....siitähän se "keskustelu" viriää..

en ole muuten kuullutkaan ennen rasistisia ilmauksia valkoinen-keltainen-punainen, ehkä nämä ovat pannassa, kun suuri enemmistä ( ehkä keltaiset) 100 v päästä kertovat, mitkä ilmaisut ovat sallittuja ?

sanoi:
joo....

Tää on jo niin OT....

Heh. Todella
smile_org.gif

sanoi:
jos et käsitä, miksi keskustelu viriää...niin on olemassa sinunlaisia henkilöitä, jotka ei mielellään "käsitä",,,sekä henkilöitä jotka käsittää ja mielellään katsoo, kuinka pitkälle näiden toisten "käsitys" riittää....siitähän se "keskustelu" viriää..

en ole muuten kuullutkaan ennen rasistisia ilmauksia valkoinen-keltainen-punainen, ehkä nämä ovat pannassa, kun suuri enemmistä ( ehkä keltaiset) 100 v päästä kertovat, mitkä ilmaisut ovat sallittuja ?

Menee jo yli hilseen. Eipä maksa vaivaa jatkaa. Vointeja ja kelejä vaan sinnekin.

-hh-

Mun mielestä kukkahatuksi tai jeesustelijaksi haukkuminen on paljon pahempi kuin normaali neekeri ilmaisu.

Koulussa jo aapisessanikin oli neekeri sana, joten sivistys on jäänyt.

Niin,vihreitä.. vaaleanvihreitä ja tummanvihreitä..
wink.gif

Mun mielestä kukkahatuksi tai jeesustelijaksi haukkuminen on paljon pahempi kuin normaali neekeri ilmaisu.

Koulussa jo aapisessanikin oli neekeri sana, joten sivistys on jäänyt.
Otavan kustantama maantiedon koulukirja -51. Tämä on siis lähes suora lainaus kirjasta,jotaukin jätin pois ilmastosta ja maantieeteellisestä sijainnista
: Neekereiden tuntomerkkejä ovat tumma iho,villainen kähärä tukka,heikko parrankasvu sekä paksut ulkonevat huulet. Neekereitä verrataan luonteeltaan usein lapsiin.He ovat iloisia huolettomia,ja välittömiä.Voimakkaita valtioita he eivät ole kyenneet luomaan,sillä yhteistunto on heikko.He eivät myöskään ole tehneet mittavia keksintöjä.

Busmanneista ja hottentoteista: He ovat hyvin alhaisella sivistystasolla,keräilijä-asteella,he keräilevät ravinnokseen hedelmiä,juuria,hyönteisiä ja vieläpä matojakin.

Jos joku haluaa tästä aihetta kommentoida ja keskustella rasisimista,pitää miettiä syvemmältä maailmanhistoriaa ja sen tapahtumia.Esimerkkinä naapurimme Venäjä,joka ei koskaan ole sopeutunut eurooppalaiseen kehitykseen,ja täälläkin hetkellä suuri osa ihmisistä elää siellä noin 50 vuotta meidän ajatusmaailmaamme jäljessä,Afrikka kokonaisuudessaan on jäänyt kehityksestä,siis meidän kehityksestä,jopa satoja vuosia.Tuo rasismi sana käyettynä sivistystason mittarina on väärä.Jollakin nyt vain on alhaisempi sivistystaso,ja ne jotkut sattuvat olemaan suurimmaksi osaksi toisenvärisiä ja toisesta kulttuurista.

Elikkä voidaan siis päätellä että kehityksesi on jopa yli 50 vuotta jäljessä meistä suomalaisista, jos oppisi oot vuoden -51 opuksesta haalinu...tekeekö se sinusta sitten venäläisen hmm...

Voipihan sitä testata onko se neekeri nyt niin paha sana...Bruce Williskin tais niin tehä Die Hard kolmosessa...

Tasa-arvosuus ei oo sitä että ollaan kaikki saman verran rasisteja...se on sitä että tasan 1 suomalainen vastaa tasan kymmentä ryssää
tounge.gif

Elikkä voidaan siis päätellä että kehityksesi on jopa yli 50 vuotta jäljessä meistä suomalaisista, jos oppisi oot vuoden -51 opuksesta haalinu...tekeekö se sinusta sitten venäläisen hmm...

Voipihan sitä testata onko se neekeri nyt niin paha sana...Bruce Williskin tais niin tehä Die Hard kolmosessa...

Tasa-arvosuus ei oo sitä että ollaan kaikki saman verran rasisteja...se on sitä että tasan 1 suomalainen vastaa tasan kymmentä ryssää
tounge.gif
Perkele,sää käsitit väärin mun sanomani! Sun ois pitäny lukee alusta asti tää topiikki..
wink.gif
senkin lakupekka..
tounge.gif

Back