• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Linja-auton kiilaus länsiväylällä (51) 16.5.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Masa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ihan ei auennut tämä hallittu kaataminen. Mitäs sillä oikein säästi jarruttamiseen verrattuna? Käänsitkö pöpelikköön vai?

Mitä tulee jälkiviisasteluun siitä, että olisinko voinut laskea bussit edelleni, tottakai olisin voinut niin tehdä (eivät käyttäneet vilkkua). Olisinko voinut pitää vielä suurempaa turvaväliä, tottakai olisin voinut. Oliko turvavälini edelläajaneeseen riittävä, todistajien mukaan erinomainen, mutta mielestäni tämän paniikkitilanteen huomioiden ei. Olisinko voinut tehdä jotain toisin ennen, kun tilanne kehittyi, on mielestäni ratkaisevaa oppia koko Foorumille. Olisinko voinut tehdä jotain toisin, kun millisekunnissa tein päätöksen kaataa pyörä... jne...

Mun puolesta homma tulee päätökseen nyt ja olen oppinut läksyni. Saman halusin teille kertoa, että ÄLKÄÄ AJAKO KESKIKASITAA, kun laitimmainen kaista yhtyy kaistaanne. AJAKAA AINA ULKOKAISTAA, jotta teillä on mahdollisuus väistää ja että jää pussiin. Älkää antako autojen kiilata teitä, pitäkää itsenne näkyvillä.

Keskittyen olennaiseen  
062802moto_prv.gif
,
Totta, näitä voidaan vatvoa hamaan tulevaisuuteen saakka. Teit oikein kaataessa hallitusti pyöräsi ja mikä tärkeintä edellen jatkat ajelua, etkä ole tilastomerkintänä pöytäkirjoissa.
Peltikolhuista selviää rahalla, mutta hengen lähdöstä ei.
Toivotan runsaita kilometrejä teikäläiselle maantiellä!
062802moto_prv.gif

Ihan ei auennut tämä hallittu kaataminen. Mitäs sillä oikein säästi jarruttamiseen verrattuna? Käänsitkö pöpelikköön vai?
Hallitusta kaatamisesta...

Varmaan tiedätkin, miten pyörän saa parhaiten kumoon vauhdissa. Siihen on oikeastaan 2 konstia, joista etujarrua käyttämällä kumoon meneminen on nopeampi. Se toinen tapa on lukkiututtaa takapyörä ja antaa pyörän slipata sivulle ja siitä sitten pehmoisammin kuljettaja katuun. Minä itse käytin etujarrua, koska tilanne oli nopea. Ns. jalkatappi-käännökset on sitten ihan toinen juttu...

Hallitulla kaadolla pääsee yleensä sellaiseen liukuun tien päällä, jotta kujettaja pääsee tasapainoiseen tilaan, eikä tarvitse pelätä itse MP:n liike-energiaa, eikä sitä että MP pitää kuljettajaa yleensä aika korkealla. Yleensä pers-liukua pysätyy ihan yhtä nopeasti, kuin mitä pyörällä jarrutettaessakin. Pyörä jarruttaa joskus kaarteessa yllättävän huonosti, johtuen kallistuskulmasta ja siitä pituussuuntaisen pidon marginaalin huonontumiosesta.

Siis tässä minun tapauksessa en tiedä, mikä olisi ollut se oikea tapa toimia, tilannetta kun on hyvin vaikea toistaa... Sattaahan se ollakin, että jarruttamalla oikein olisi saattanut pysähtyä ennen edessä ajavaa autoa. Tässä tapauksessa MP liukui edellä ajaneen HA:n pehvaan, mutta meikäläisellä olikin jo sitten 5 m väliä ennen autoa. On vaan helvetillisen rohkea kaveri se, joka jarruttaa 50-60 kmh nopeudesta mahdollisimman myöhään ja pysähtyy esim. metri ennen seinää. Mä en viitsisi testata.

Mulla oli siinä tilanteessa 2 vaihtoehtoa, mutta niin ihmeellinen se ihminen on pakkotilanteessa, että se etsii ensiksi sen voiko tilanteen kiertää. Siinä kaarteessa katsoessa, ettei sivulla ollut yhtään tilaa, vaan vierelläni oli auto, menetin sen sekunnin mahdollisuutta jarruttaa. Se oli se kriittinen hetki, jonka vaan vaistomaisesti tekee. Autolla ajettaessa olisi ollut ihan selvää, että vierelläni on auto ja aloitan jarruttamisen välittömästi. MP on vaan niin hemmetin kriittinen aparaatti, että sillä tiukat tilanteet on vaikeampi hallita, kuin mitä autolla. Kaarrossa nykyautot pysähtyy muutenkin ihan yhtänopeasti kuin mitä MP, ellei jopa nopammin.

Joka tapauksessa tässä kohtaa hallittu kaataminen vauhdissa oli hyvä vaihtoehto. Ja jos joudun tulevaisuudessa ao. tilanteeseen, en tiedä teenkö sitä uudelleen. Jokainen tilanne on erikoinen oma tapauksensa ja niitä ei oikein voi vertailla. Yhteistä kaikelle on se, että kaarreajoa kannattaa treenata ja hieroa omaa kykyä jarruttaa aivan äärirajoilla olevan pidon kanssa. Hallittu kaataminen kannattaa kuitenkin pitää hyvin mielessä.

Eli siis
062802moto_prv.gif
,

Miten tehdään hallittu kaato etujarrulla.
Mitä etuja saadaan normaaliin jarrutukseseen verrattuna, kun kaadetaan pyörä.

Tuli tässä mieleen että kuin rasistisia juttuja tällä foorumilla saa kirjotella? Useimmissä foorumeissa tuollaiset siivotaan pois ja kirjoittelijat jäähylle, mikä olisi mielestäni tervetullut juttu myös tänne..

Ihan kaikista asioista ei kannata ottaa arbuusia nenään... Vai mennäänkö täälläkin siihen että vain toinen värillinen saa sanoa toista neekeriksi?
Järjen käyttö sallittua ellei jopa suotavaa.

Muuten... häiritsikö nimi S.Omppu vai mikä? Entäs jos kuljettaja olisikin ollut Porvoosta tai jopa Göötanmaalta ja häntä olisi kutsuttu Sveduksi? Harmittaisiko?

Mua saa tummat kutsua valkuksi; ei haittaa pätkääkään eikä mene mieli mustaksi
tounge.gif

+1

Tämähän on ollut varsin säyseää. Ainakaan minun mielestä siinä ei ole mitään väärää jos kerrotaan mistä asianomaiset ovat kotoisin
confused_orig.gif

pftroest.gif

Tuli tässä mieleen että kuin rasistisia juttuja tällä foorumilla saa kirjotella? Useimmissä foorumeissa tuollaiset siivotaan pois ja kirjoittelijat jäähylle, mikä olisi mielestäni tervetullut juttu myös tänne..
Niin,kyllähän täällä ollaan viety valkoiset mopovarkaat ihonväriin katsomatta eittämättä saunan taakse ja työnnetty kaikkea poikittain ha....riin. Useita ry..ssiä on `tiedetty`vieneen tavaraa paremmalle asiakaskunnalle karjalan loputtomille lakeuksille.. italiaset makaroonit,nuo rohkeat soturit.. ruotsalaiset börjet ja ruskean reijän ritarit on lyöty lyttyyn. En ummarra mikä tabu tuo tummaihoinen maahamme kotiutunut veijarimainen lakupekka on,ja miksi pitäisi olla? Valkoisia kyllä saa syyttää ilman rasismin lietsomisen pelkoa mielin määrin,mutta kun sanoo sanan neekeri,on välittömästi sosiaalitantat tekemässä valitusta oikeusasiamiehelle,mutta tosiasia on ettei tuo narina valkaise kenenkään kasvoja,eikä tee kulttureista samanlaisia.Ja tosiasia on että toisille sattuu enemmän ja toisille tuntuu toisen oma vaan olevan täkeämpää,ja tapa millä se hankitaan ei ole hyväksyttyä oikeusvaltioissa,se saattaa olla hyväksyttyä kivikautisessa keräilijäkulttuurissa jossa harjoitetaan kannibalismia tai silvotaan ruumiinosia uskonnon vuoksi,mutta se ei ole hyväksyttävää toisessa maassa jossa yhteiskunta perustuu ankaraan työhön,toisen omaisuuden kunnioittamiseen sekä yhteiskunnan perusasioden rakentamiseen kaikkien toisten hyväksi.

Ja itse en ole huomannut kenenkään perustaneen tai edes maininneen ku klux klaanin perustamisesta tänne.
Joten unohdetaan rasismista puhuminen ja hyväksytään että maailmassa on erilaisia ja erivärisiä ihmisiä,ja hyväksytään myös että väreistä voi puhua,ei kukaan ole valinnut väriään joten ei siinä värin erilaisuudessa pitäisi olla mitään hävettävää.

Miten tehdään hallittu kaato etujarrulla.
Mitä etuja saadaan normaaliin jarrutukseseen verrattuna, kun kaadetaan pyörä.
"Hallittu kaato" etujarrulla tehdään lukitsemalla etupyörä ja kaatamalla pyörä.
Kaato muuttuu hallituksi sanomalla että oli pakko kaataa pyörä kun muuta ei voinut vaikka tosiasiassa kaato johtui kuljettajan tekemästä ajo-/käsittelyvirheestä.

Hauska sattuma tässä tapauksessa on se, että linja-auton kuljettaja edusti erilaista ajokulttuuria, kuin Suomessa on.... Bussikuski sai tapauksesta 10 pv-sakkoa á 6 €.
Oliko se neekeri?
eek.gif

Ai jumalauta että nousi karvat pystyyn!
Eikö ne ottanut siltä ja sen sukulaisilta ajokorttia pois?
Eikö se saanut maahantulokieltoa?
Eikö sitä edes karkotettu?

Täällä meidän pohjoisessa valtiossa on kuitenkin ihan eri liikennekulttuuri kuin afrikan kamelikaravaaneilla.

60€ sakkoja! Ennakko tapaus?

Jos mä satun kiilaamaan jonkun johonkin, ni välittömästi vetoan siihen, että ajattelin muuttaa afrikkaan kamelivuokraamoyrittäjäksi ja opettelen tässä jo valmiikksi sopivaa liikennekulttuuria.
veryangry.gif

Jaas, eipä ole paljon meno muuttunut. Motoristi on aina motoristi vaikka sille jotain opettaisi.

Joutuin tovin miettimään, kuinka asiallisesti kertoisin perseen ja kumin kitkakertoimista, mutta kun en muuta keksinyt, niin totean vain kumirenkaan olevan moottoripyörän pysäyttämisessä melko suvereeni väline. Pyörien ollessa tienpinnassa pyörä pysähtyy nopeimmin, on ohjattavissa ja itse valitsisin aina ylilennon esteeseen pysähtymisen sijasta.

Seuraavan kerran, kun matkustatte linja-autolla muistakaa, että omalaatuisen värinen kuljettaja saattaa olla todella korkeasti koulutettu ja hallita viittä kieltä, joihin ei välttämättä puhtaimmillaan kuulu pieni ugrimurre.

Seuraavan kerran, kun matkustatte linja-autolla muistakaa, että omalaatuisen värinen kuljettaja saattaa olla todella korkeasti koulutettu ja hallita viittä kieltä, joihin ei välttämättä puhtaimmillaan kuulu pieni ugrimurre.
Juu, mutta kyllä suomessa pitää pärjätä suomenkielellä.

Ja ne ketkä tänne tulevat ja sattuvat töitä tekemään, niin kyllä niitten pitää osata suomea.
Meillä on tässä firmassa joku entiiämistä oleva siivoja, kuka ei osaa sanoa muuta ku "moi". Enkä tiedä onko sekään suomea, vai vittuileeko se mulle?

Aivan sama onko tulokas lääkäri, astronautti vai lammaspaimen, paikallinen kieli pitää oppia.

Ja ne ketkä tänne tulevat ja sattuvat töitä tekemään, niin kyllä niitten pitää osata suomea.
Meillä on tässä firmassa joku entiiämistä oleva siivoja, kuka ei osaa sanoa muuta ku "moi". Enkä tiedä onko sekään suomea, vai vittuileeko se mulle?

Aivan sama onko tulokas lääkäri, astronautti vai lammaspaimen, paikallinen kieli pitää oppia.
Tai sitten Ruotsinkielellä se on (ikävä kyllä) toinen virallinen kieli.

Minustakin se on ikävä asia
tounge.gif

Minustakin se on ikävä asia  
tounge.gif
On kyllä.. ruotsinkielen voisi lakkauttaa Suomesta. Niilläkin rahoilla voitaisiin tehdä vaikka mitä..

Back