Akiva
Outlaw biker
Italian malli käyttöö vain suoraan ja pyörä valtiolle.Niistä suoraan ajokielto jos hiplaat ajon aikana kypärääJaa, tulipa mieleen, että pitäisikö myös kypäräpuhelimet kieltää??![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Italian malli käyttöö vain suoraan ja pyörä valtiolle.Niistä suoraan ajokielto jos hiplaat ajon aikana kypärääJaa, tulipa mieleen, että pitäisikö myös kypäräpuhelimet kieltää??![]()
Onpa vaan niitäkin nähty, varsinkin silloin kun tuo laki tuli voimaan, että auto seilasi miten sattui ja nopeus vaihteli 50-80 välillä... no kun ohi menin niin mammahan siinä puhui lainkuuliaisesti handsfreehen ja noita on tullut tuolla tien päällä nähtyä monta tapausta - eli ei se handsfreekään kaikille sitä onnea tuo että osaisi samalla ajaa......Ei se kaikille vaikuta samalla lailla mut tässä tullaankin just siihen et toisille vaikuttaa ihan helvetisti: pää eikä silmät käänny, ei näytä et tajuaa näkemänsä, eikä käsiä riitä enään muuhun kuin ratin kääntämiseen, silti vaihdellaan kaistaa ja tullaan risteyksistä ja rampeista - kattomatta.
- siksi pyrinkin käyttämään handsfreetä.
No jaa. Perusautoilijalla välkkyy aina jarruvalot tai etupyörät kääntyy ennen kuin vilkku menee päälle, varsinkin ruuhkassa. Vilkun hyöty on tällöin kyseenalainenIso vaikutus handsfreellä on se, että kaistaa ei vaihdeta niin usein ilman vilkkua.
No ainakaan tuo aiemmin mainitsemani taksikuski "ei nähnyt" viereiselle kaistalle (sillä vaikka pidinkin temppuaan törkeänä, en silti usko, että hän tietentahtoen yritti ajaa päälleni). Ja hänellä siis oli se luurinsa tuona hetkenä vasemmassa kädessään ja korvallaan, eli pidän hyvin todennäköisenä, että se käytännössä kuitenkin haittasi hänen näkemistään vasemmalle.Eniten ajamista häiritsee puhelun vievä huomio ajamisesta, ei sen luurin kädessä pitäminen.
Näin ainaki mulla. Saimpas just satasen rikesakon ko missasin autolla yhen 80 lätkän ko oli jotaki tähellistä jutusteltavaa luurissa ja ajoin sitten kameraan. Onneksi jäi rikesakoksi..eniten ajamista häiritsee puhelun vievä huomio ajamisesta..
Kauan aikaa sitten... soitin kaverille ja se ns. löi luurin kiines.. Mietin että se o varmaan nepamassa, mutta olikin ajanut sitten kolarin kun oli kaivanut puhelinta jostain.Silti olisin valmis kieltämään luurin pitämisen kädessä taajamassa, jossa molemmille käsille ja pään pyörittämiselle on huomattavasti enempi tarvetta ko matka-ajossa vakionopeudensäätimellä.
Lääkärit antaa ajokiellon, jos joku raaja kipsissä/paketissa!Onko sekin ajokieltoon johtava asia jos ajaa vaikka käsi sen kipeänä ettei käytä sitä ajamiseen? Tai mitä jos vaikka on vasemmasta kädestä sormet paketissa ja pitää käyttää oikeaa kättä vilkkuvipuun? AJOKIELTOA!
Edelleenkin väitän, että jos tuo taksikuski olisi vaikka istunut vasemman kätensä päällä, niin olisi todennäköisesti huomannut sinut, koska olisi keskittynyt enemmän siihen mitä ympärillä tapahtuu. Eli toisin sanoen sen puhelimen laskeminen ja asennon vaihtaminen katsoakseen ympärilleen olisi todennäköisesti tapahtunut, jos ei olisi ollut "parempaa tekemistä". (Ymmärrätkö mun pointin? Puhelin ei estä käden ottamista pois korvalta tai pään kääntämistä. Se on vain kuljettajan valinta haluaako keskeyttää toisen kuuntelemista tai omaa paskan jauhantaa siksi aikaa, että katsoo ympärilleen.)No ainakaan tuo aiemmin mainitsemani taksikuski "ei nähnyt" viereiselle kaistalle (sillä vaikka pidinkin temppuaan törkeänä, en silti usko, että hän tietentahtoen yritti ajaa päälleni). Ja hänellä siis oli se luurinsa tuona hetkenä vasemmassa kädessään ja korvallaan, eli pidän hyvin todennäköisenä, että se käytännössä kuitenkin haittasi hänen näkemistään vasemmalle.Eniten ajamista häiritsee puhelun vievä huomio ajamisesta, ei sen luurin kädessä pitäminen.
Jos pitää pitää päästä puhumaan ajon aikana, hankkikoon handsfreen. Jos ei hanki handsfreetä, ja puhelee ajon aikana, niin pitäköön sitten tarkasti huolen, että näkee kuitenkin ympärilleen. Ja jos ei nämä ehdot täyty, vaan sitä tullaan puolentoista tonnin painoisella mersulla sokeana päälle, niin ainakin itse hyväksyn sellaisesta jonkinlaisen sanktion.
Näinhän se on tuon keskittymisen kanssa. Itse olen päätellyt tuon luurin kädessä pitämisen kiellon sillä, että se on ainoa tapa valvoa myös tekstiviestien naputtelua, nettisurffailua yms. jota kännykällä myös tehdään ajon aikana. Jos kännykän kädessä pitäminen ei olisi kiellettyä puhelun aikana, niin kaikki tekstiviestien naputtelijat ja nettisurffailijat vaan sanoisi poliisille, että minä vaan juuri valitsin numeroa puhelimesta. Eikä poliisi oikeen voisi asialle mitään. Nyt asia on aika selkeä valvoa. Itse olen ratkaissut asian sillä, että mulla on puhelin telineessä ja sitten voin naputella tekstiviestejä. Jos poliisi kysyy jotain, niin sanon, että minä vaan juuri vaitsin numeroaEniten ajamista häiritsee puhelun vievä huomio ajamisesta, ei sen luurin kädessä pitäminen.
Itse olen päätellyt tuon luurin kädessä pitämisen kiellon sillä, että se on ainoa tapa valvoa myös tekstiviestien naputtelua, nettisurffailua yms. jota kännykällä myös tehdään ajon aikana.
Puhut eri asiasta.Ei se kaikille vaikuta samalla lailla mut tässä tullaankin just siihen et toisille vaikuttaa ihan helvetisti: pää eikä silmät käänny, ei näytä et tajuaa näkemänsä, eikä käsiä riitä enään muuhun kuin ratin kääntämiseen, silti vaihdellaan kaistaa ja tullaan risteyksistä ja rampeista - kattomatta.
Itse "pääpiru" on Anna-Liisa Tarvainen liikenne- ja viestintäministeriöstä. Liikenneministerin puheista välittämättä masinoi ministeriössä kaikenlaista autoilun haittaa ja sanktioita.No miksi sitten pitää rankaista kovemmin, vaikka vaikutusta turvallisuutteen ei oikein ole?
Tietenkin siksi että kun liikenneministeriön virkamies on suuressa viisaudessaan tällaisen ajanut läpi, niin häntä v-tuttaa kun kun hänen ajamaansa lakia ei noudateta, ja haluaa koventaa rangaistuksia jotta kansa tottelisi hänen valtaansa.
Egokysymys.
Suomessa ei tehdä asioita siksi että niillä saataisiin jotain merkittävää aikaan, vaan siksi että tehdään jotain.
Kohtuuttomana sitä voisi ehkä pitää siinä tapauksessa, jos ei handsfree-laitteita olisi saatavilla.Mielestäni on kohtuutonta, että kolmesta harmittomasta rikesakosta tai kännykkään puhumisesta saa (vähintään) kuukauden ajokieltoa. Pelko perseessä ajaminen on ahdistavaa ja lisää liikennestressiä - etenkin ammattiautoilijoilla. Stressi (=v1tutus) ei ainakaan lisää liikenneturvallisuutta...
Tarvainen Liikenneturvan johtoonItse "pääpiru" on Anna-Liisa Tarvainen liikenne- ja viestintäministeriöstä. Liikenneministerin puheista välittämättä masinoi ministeriössä kaikenlaista autoilun haittaa ja sanktioita.
http://www.lvm.fi/web....id=3482
http://www.hs.fi/haku/?haku=Anna-Liisa+Tarvainen
Eikä muuten ole tämän maan ainoa korkea-arvoinen virkamies, jonka "missio" on kansalaisille haitallinen ja yleisen mielipiteen vastainen. Yllättäen he kaikki ovat naisia...
Mielestäni on kohtuutonta, että kolmesta harmittomasta rikesakosta tai kännykkään puhumisesta saa (vähintään) kuukauden ajokieltoa. Pelko perseessä ajaminen on ahdistavaa ja lisää liikennestressiä - etenkin ammattiautoilijoilla. Stressi (=v1tutus) ei ainakaan lisää liikenneturvallisuutta...