• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Liikenteen läheltä piti -vaaratilanteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pakoistinen
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ihan vaan yleisiä juttuja mihin kannattaa kiinnittää huomiota liikenteessä:
- yritä tulla aina nähdyksi
- varaudu yllättäviin tilanteisiin, eli huomioi että auto voi kääntyä eteen myös kolmion takaa
- älä aja liian lähellä edellä ajavaa autoa (tulet paremmin nähdyksi + edessä voi tiellä olla jotain roinaa mitä ei ehdi väistämään jos ajaa liian lähellä autoa)
- seuraa vieressä, edellä ja takana ajavia ajoneuvoja ettei esim. kaistanvaihdot tule yllätyksenä (vilkkua kaikki ei aina käytä)

Noilla ohjeilla vaaratilanteet saadaan aika hyvin minimoitua.
Aina mielessä ajatus ettei toiset välttämättä ole huomanneet sinua, tuskin kukaan tahallaan eteen kääntyy.
062802moto_prv.gif

Mitä nyt tulee ajettua Kehä 1 edestakaisin päivittäin niin tuon auton sokeassa kulmassa ajo on suht vaarallista.

On tullut useampi kerta kun auto vaihtaa kaistaa ilman vilkkua tai pieni vilkun näyttö ja samalla nopea kaistan vaihto. Yleensä siihän ehtii ihan OK jarruttaa ja väistää.

Yleensä koitan vältää ajamista niin etein kuski näkisi minua, nopeasti ohi tai sitten jättäytyy taakse reilusti (ruuhkassa sitten vähän vaikeampaa).

Eniten säikähdyksiä tien päällä mp:llä ajaessa on aiheuttanut sivutieltä tulijat, jotka tulevat kovaa ja tiukalla jarrulla risteykseen. Itse kun ajelen autolla siten, että en koskaan tee tiukkaa jarrutusta valoihin tai risteyksiin, koska olen näin oppinut vuosien saatossa ajamaan. Tämä "valuttelu" varmaankin ärsyttää muita autoilijoita täällä pääkaupunkiseudun ja lähistön kiireisessä sykkeessä, mutta näin olen kyllä monta mahdollista kolaritilannetta välttänyt.

Kävipä muutama tapaus:

1. Moottoritiellä vasenta kaistaa ajoin transhitin ohitse ja jouduin jäämään siihen rinnalle mistä näin viiksekkään kuskin kun edessä menevä auto hissutteli. Noh tätä jatkui jokunen hetki ja oikealla olevan transitin edellä oleva kuormuri lähestyi ja transhit-kuski tyynesti laittoi vilkun päälle ja alkoi kiilaamaan mua keskikaidetta kohti... Onneksi pidin turvaväliä edellä olevaan ja pääsin edelle karkuun. Vähän kävi kyl mielessä seurata transhitti-kuskia ja käydä takomassa järkeä päähän ja muuallekin.

2. Ajoin taajamassa orikedon polttolaitosta kohti ja Molitorin kohdalla vastaan tuli auto jonka takaa tuli poliisi hälytysvalot vilkkuen ja lähti ohittamaan autoa. Tilanne oli sitten niin et siinä oltiin kaikki kolme rinnakkain ja minä heikoimpana pientareella...Onneksi riitti asfalttia ajaa siel reunas, olis ollut aika noloa soittaa hälytyskeskukseen sieltä ojan pohjalta et lähettäkään auto XX tähän takasin kun se minut tänne ojaan kiilasikin...

Eniten säikähdyksiä tien päällä mp:llä ajaessa on aiheuttanut sivutieltä tulijat, jotka tulevat kovaa ja tiukalla jarrulla risteykseen.
Väistämisvelvollisen tulee osoittaa se, että hän väistää. Ensin risteykseen miljoonaa, ja viimetipassa liinat kiinni, ei ole tällaista menettelyä, koska etuajo-oikeutettu ei voi yhtään mistään päätellä, seuraako siitä kolari, jos hän ajaa risteykseen.

Eipä silti, etteikö noitakin k**päitä olisi välillä tiet turvoksissa. Hirmukova "kiire" siellä omien pikku korvien välissä.

Eniten säikähdyksiä tien päällä mp:llä ajaessa on aiheuttanut sivutieltä tulijat, jotka tulevat kovaa ja tiukalla jarrulla risteykseen.
Samat kokemukset mulla. Jostain syystä jos kyse on Postin autosta, niin näin tuntuu usein käyvän, ovatpa siinä eteenkin kääntyneet, jolloin olen kauniisti kädellä vilkuttaen toivottanut hyvää työpäivän jatkoa kun olen vetässy saman tien ohi.

Ihan vaan yleisiä juttuja mihin kannattaa kiinnittää huomiota liikenteessä:
- yritä tulla aina nähdyksi
- varaudu yllättäviin tilanteisiin, eli huomioi että auto voi kääntyä eteen myös kolmion takaa
- älä aja liian lähellä edellä ajavaa autoa (tulet paremmin nähdyksi + edessä voi tiellä olla jotain roinaa mitä ei ehdi väistämään jos ajaa liian lähellä autoa)
- seuraa vieressä, edellä ja takana ajavia ajoneuvoja ettei esim. kaistanvaihdot tule yllätyksenä (vilkkua kaikki ei aina käytä)

Noilla ohjeilla vaaratilanteet saadaan aika hyvin minimoitua.
Aina mielessä ajatus ettei toiset välttämättä ole huomanneet sinua, tuskin kukaan tahallaan eteen kääntyy.  
062802moto_prv.gif
Juurikin näin!

Lisäisin vielä listaan yhden jutun: näy ja KUULU. Nykymopossa on kolme valoa edessä sekä kohtalaisen lujat äänet. Ei ole tullut yhtään yllätystä. Aikoinaan pikkutenerellä oli viikottain tilanteita että joku tunki kolmion takaa eteen.

Tänä kesänä harrastanut kyllä tätä hiljalleen valuttamista valoihin. Helpoittaa kummasti omaa oloaan. Keväällä aikaisemmin ajelin ihan normi vauhtia ja pysähdyin valoihin jolloin takaa kuului reipas kumi-asfaltti ääni. No onneksi sai ajoissa pysäytettyä koska edessäni oli auto. Ei kivaa jäädä tuohon väliin.
Eilen tullessani lounaalta vanhempi bmw rupesi keskellä risteystä vääntämään kaistalleni ilman vilkun käyttöä. Pari äänimerkkiä ei vaikuttanut vaikka olin kuskin tasalla. Keskikivetys hyvinkin lähellä sitten vanhempi täti huomasi että olin siinä. Näytti sen näköiseltä että oli saamassa sydäriä...

Back