• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Liikenneturha haluaa lisää näkyvyyttä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teemu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Joensuu 35.7C

Muistakaa silti pitää liivit tiukalla, ettei tule noutaja.

edit: taisi nousta jo 35.8:aan, mutta silti.

edit: tätähän saa editoida koko ajan. Lopetan tähän:

Alustavien havaintojen mukaan Suomessa on tänään mitattu kaikkien aikojen lämpötilaennätys, kun Joensuun lentoasemalla lämpötila kohosi klo 15:30 36,3 asteeseen
Ilmatieteenlaitos klo: 29.7.2010 16:03

Alustavien havaintojen mukaan Suomessa on tänään mitattu kaikkien aikojen lämpötilaennätys, kun Joensuun lentoasemalla lämpötila kohosi klo 16:00 37,0 asteeseen!

...vaikka ei kuulukkaan aiheeseen
smile_org.gif

Tää suomen turvallisuuskeskustelu on mun mielestä vähän vääristynyt.

Täällä mantra on "näkykää!"
Muualla maailmassa ,mitä oon kampanjoita huomannu,se on "katsokaa!"
Juuri näin! Esim. Briteissä
just..

kattokaapa huvikseen n 23 sek kohdalla et minkä värinen pyörä ja kypärä kuskilla? ja vaikka 31 sek kohdalta mitä ne todella oli.

Ei  se pelkkä väri kaikissa tilanteissa näy niin hyvin etteikö katsoja voi olla huomaamatta sitä.
Huomiovärit periaatteessa näkyy mut tietyissä taustoissa ne katoavat siinä missä muutkin.

Valot erottuu aika lailla aina. Parivalot vielä tuo heti mieleen mp´n - mopoissa ei niitä juuri näy.. kai.

OT: tietääkö joku onko esim EURO-NCAP vaatimuksissa A-pilareiden leveydelle mitään rajoja? Ensimmäinen mitä noista tulee mieleen vaan se kolarikestävyys jonka takia (kai) pilarit on vuosivuodelta tulleet paksummiksi.

edit :
Muutama muukin video
look twice, britti
Australiasta 1
australiasta 2
USAssa moottoripyöräilijään vastuuta korostava.
motoristin vastuuta briteistä

hupaisa

yhteispeliä, CANADA!
Näissä oli jotain järkeäkin. Laittoi ajattelemaan, mitään ei varsinaisesti tuputettu, saatikka että olisi määrätty pakolliseksi. Ja tosiaan, keskittyminen siihen suoritukseen on olennaisempaa kuin tavallaan siirtää sitä vastuuta niille joiden pitäisi muutenkin olla hereillä. Edelleenkin varaisin noita huomiovärejä niille ammattiryhmille jotka joutuu niitä poikkeustilanteissa käyttämään. Niin ja tietenkin myös niihin poikkeustilanteeseen joutuneille. Esim. kyllä mullakin yleensä liivi löytyy sivulaukusta kaiken varalta , mutta vasta silloin kun jotain on sattunut. Kyllähän noissa tämänkin ketjun kommenteissa ja tuolla toisaalla näissä putkiasioissa yhdet ja samat keskustelijat kommentoivat syyllistävään ja väheksyvään tyyliin ja sitä omaa maailmankatsomusta tuputetaan. Ja joo on sitä saanut Liikenneturha ja "kansakynttilätkin" osansa, mitä sitä kiistämään...

Mitenkähän tämänkin tiivistäisi? Järki pitää olla mukana, mutta saa sitä menoa ja meteliäkin olla. Kai tähän niinkuin muuhunkin Homo Sapiensiksen puuhiin kuuluu tyyli ja tyylittömyys, siinäpä sitä pääsee kuuluisaa myötähäpeää kokemaan.  
tounge.gif

On meillä asiat aika hyvin kun ainoa tunteita nostattava asia on liikenneturvallisuusorganisaation toivomus siitä, että motoristit parantaisivat näkyvyyttään. Tuo sitten aiheuttaa ranteiden aukivetelyt ja taivastelut... Voi hyvää päivää! Ensi vuonna (tai seuraavana) joku iso valmistaja tekee neonkeltaisesta ajopuvusta muodin ja te kaikki sopulit pukeudutte niihin maksaen noista vielä satoja euroja.
tounge.gif

No ajokauden omituisin, turhin ja sitä kautta viihdyttävin thread tästä kuitenkin on tullut. Kiitos.

Ilmatieteenlaitos klo: 29.7.2010 16:03

Alustavien havaintojen mukaan Suomessa on tänään mitattu kaikkien aikojen lämpötilaennätys, kun Joensuun lentoasemalla lämpötila kohosi klo 16:00 37,0 asteeseen!

...vaikka ei kuulukkaan aiheeseen  
smile_org.gif
Ha ha, tervetuloa tänne aurinkorannalle vilvoittelemaan. Oli pakko vilkaista mittaria ja näyttää varjossa vain 30,2 C.

Järki käteen tässä asiassa. On nimittäin pelkkää kaksinaismoralismia tämä huomioliivi-asia, koska se houkuttelee funtsimaan turvallisuutta ihan vääristä lähtökohdista. Moottoripyöräilijä itse on pahempi turvallisuusriski itselleen, kuin mitä voisi äkkiä luulla...
Lueskelin kylässä ollessani Satakunnan Kansaa. Siinä oli hirvipillifirman mainos. Nyt ne myyvät motoristin huomionauhoja. Mainoksesta sai sen käsityksen, että 40 motoristia vuodessa kuolee ja 1600 loukkaantuu autojen alle huonon näkyvyyden takia ja tämä remmi pelastaa tilanteen. Aika hanurista tuollainen mainonta.

Taisi tuo keltaiseksi puettu poliisi näyttää kohoumalta konepellissä, kun ei sitä huomannut. Mielestäni hyvä esimerkki siitä, että niillä väreillä ei maailmaa pelasteta. Liivit päällä sitä voi kuvitella näkyvänsä enemmän, kuin mitä oikeasti näkyy. Itse en ole huomannut muuta eroa, kuin että liivit päällä näyttää oikeasti pelleltä. Muksuille puen selaiset syksyn ja talven pimeinä iltoina, mutta muuten saavat olla kaapin pohjalla.

Näkymisestä viis, vaaleessa asussa näillä keleillä huomattavasti cool olo!
(Lontoota, ei oikeesti kovin viileetä, mutta viileempää kuin mustissa)
Ja valkonen satula: ei seisokin jälkeen paistettuja munia ja pekonia!

Paljon melua tyhjästä.
Liikenneturva huomasi, että tänä vuonna motoristit ovat viisastuneet aiemmista vuosista, eivätkä elinluovutusjonot täyty motoristien omista hölmöilyistä, vaan syy on useammin ollut vastapuolella.

Siitä kehotus pukeutua värikkäämmin.

Taisi tuo keltaiseksi puettu poliisi näyttää kohoumalta konepellissä, kun ei sitä huomannut. Mielestäni hyvä esimerkki siitä, että niillä väreillä ei maailmaa pelasteta. Liivit päällä sitä voi kuvitella näkyvänsä enemmän, kuin mitä oikeasti näkyy. Itse en ole huomannut muuta eroa, kuin että liivit päällä näyttää oikeasti pelleltä. Muksuille puen selaiset syksyn ja talven pimeinä iltoina, mutta muuten saavat olla kaapin pohjalla.
Minun mielestä ne jotka ajaa maastopuvuissa näyttää oikeasti pelleiltä.
Pakko lisätä vielä kerran, miksi se, miten joku pukeutuu vaivaa
näitä joilla ei ole vielä kivekset laskeutunut.

täysmusta asuste on siitä hyvä, että se on yhtenäinen väri, ja sitä ei esiinny yleensä taustassa. joten se erottuu liikkuvana mustana pisteenä. lisäksi hahmo on rikkomaton.
ja höpön löpön. Itsekin kyllä pukeudun aika pitkälle mustiin, mutten elättele mitään kuvitelmia niiden erottumisesta.
Metsästyskausi alkaa kohta, mistä saisi täysmustan maastopuvun?
Ruskee on coolimpi, ainakin hirvenmettästyksen aikaan. Eikä kukaan hauku hannariksi.

Tää suomen turvallisuuskeskustelu on mun mielestä vähän vääristynyt.

Täällä mantra on "näkykää!"
Muualla maailmassa ,mitä oon kampanjoita huomannu,se on "katsokaa!"
Joo. Sehän on se ongelma että kun ei *katsota* niin se on aika sama vaikka ajaisi VR:n veturilla, niin se kotilo tulee eteen, kun sieltä ei eilenkään ketään tullu eikä jaksa kattoa.

Nyt kun itsellä on ollut pari vuotta pyörä, jossa on tarpeeksi paljon valoilla pinta-alaa, eli 7" keskilyhty ja 2 x 4" huomiovalot, niin eteen seikkailevat ovat pudonneet lähes nollaan entiseen yhteen 5 3/4" lyhtyyn nähden.

Muutaman kerran on kyllä eteen tultu, mutta kun olen oman itsesuojelun vuoksi jo rutiinilla pudottanut vauhtia pois risteyksessä jos ei kääntyvän kotilon kuskin silmiä ala näkyä, niin ei ole kolahtanut.

Siis toki voi liivejä käyttää jos haluaa, mutta mikään taianomainen ratkaisu se ei ole. Eikä saa piiruakaan vähentään omaa skitsofreenista uskoa siihen että jokainen joka voi ajaa päällesi myös voi tehdä niin.

Ei se näkyminen auta jos ei katso.

Tottakai katsominen ja näkeminen on tärkeää...jopa tärkeintä, mutta en ymmärrä miten näkemisen helpottaminen voisi olla kovin haitallista.

Tuolla kaukaisessa Norjassa, jossa kelit ovat melkolailla sateisempia ja sumuisempia (jos mahdollista) kuin meillä täällä Suomen suvessa, oli siellä juuri käyneenä näköjään suurimmalla osalla huomioliivit. Kun siellä "paneuduin" asiaan ja liivihemmoja seurailin niin kyllä ne mielestäni erottuvat huomattavasti paremmin kuin pyörän värit tai kypärät (paitsi valkoinen potta, joka on itselläni
lookaround_orig.gif
ja juuri neonpotta). Varsinkin huonoilla keleillä ero on ainakin minun silmääni kiistaton. Jos jätän outlookin ja muut imagoseikat pois ja otan vain näkyvyys- näkökohdan huomioon( niinkuin tässä on kuitenkin tarkoitus) niin olen varma siitä, että autoilijat huomaavat liiviveikon paremmin; sekä edestä että takaa. Ite lähentelen jo 5kymppiä, joten voihan mulla kyllä alkaa oleen jo tikkuja silmissä..
sport05.gif

Tuolla kaukaisessa Norjassa, jossa kelit ovat melkolailla sateisempia ja sumuisempia (jos mahdollista) kuin meillä täällä Suomen suvessa, oli siellä juuri käyneenä näköjään suurimmalla osalla huomioliivit. Kun siellä "paneuduin" asiaan ja liivihemmoja seurailin niin kyllä ne mielestäni erottuvat huomattavasti paremmin kuin pyörän värit tai kypärät (paitsi valkoinen potta, joka on itselläni
lookaround_orig.gif
ja juuri neonpotta). Varsinkin huonoilla keleillä ero on ainakin minun silmääni kiistaton. Jos jätän outlookin ja muut imagoseikat pois ja otan vain näkyvyys- näkökohdan huomioon( niinkuin tässä on kuitenkin tarkoitus) niin olen varma siitä, että autoilijat huomaavat liiviveikon paremmin; sekä edestä että takaa. Ite lähentelen jo 5kymppiä, joten voihan mulla kyllä alkaa oleen jo tikkuja silmissä..
sport05.gif
Norjas on liivipakko kaikilla motoristeillä,eivät vaan jaksa sakkoja antaa turisteille,onneks.

Back