Liikenneturha haluaa lisää näkyvyyttä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teemu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuolla kaukaisessa Norjassa, jossa kelit ovat melkolailla sateisempia ja sumuisempia (jos mahdollista) kuin meillä täällä Suomen suvessa, oli siellä juuri käyneenä näköjään suurimmalla osalla huomioliivit. Kun siellä "paneuduin" asiaan ja liivihemmoja seurailin niin kyllä ne mielestäni erottuvat huomattavasti paremmin kuin pyörän värit tai kypärät (paitsi valkoinen potta, joka on itselläni
lookaround_orig.gif
ja juuri neonpotta). Varsinkin huonoilla keleillä ero on ainakin minun silmääni kiistaton. Jos jätän outlookin ja muut imagoseikat pois ja otan vain näkyvyys- näkökohdan huomioon( niinkuin tässä on kuitenkin tarkoitus) niin olen varma siitä, että autoilijat huomaavat liiviveikon paremmin; sekä edestä että takaa. Ite lähentelen jo 5kymppiä, joten voihan mulla kyllä alkaa oleen jo tikkuja silmissä..
sport05.gif
Norjas on liivipakko kaikilla motoristeillä,eivät vaan jaksa sakkoja antaa turisteille,onneks.
No ilimankos, enpä tuota tiennyt. No, eipä siellä ollut sakon antajiakaan
biggrin.gif

Minun mielestä ne jotka ajaa maastopuvuissa näyttää oikeasti pelleiltä.
Pakko lisätä vielä kerran, miksi se, miten joku pukeutuu vaivaa
näitä joilla ei ole vielä kivekset laskeutunut.
440_640.jpg

Hiukan offtopikkina, suomessa ei liene kertaakaan näytetty töllöstä tuon tyyppisiä mainoksia mitä tuossa ylhäällä oli? Ainakin yhden tuvavyömainoksen muistan nähneeni mutten ensimmäistäkään mopojen turvallisuuteen liittyvää.

Tuolla kaukaisessa Norjassa, jossa kelit ovat melkolailla sateisempia ja sumuisempia (jos mahdollista) kuin meillä täällä Suomen suvessa, oli siellä juuri käyneenä näköjään suurimmalla osalla huomioliivit. Kun siellä "paneuduin" asiaan ja liivihemmoja seurailin niin kyllä ne mielestäni erottuvat huomattavasti paremmin kuin pyörän värit tai kypärät (paitsi valkoinen potta, joka on itselläni
lookaround_orig.gif
ja juuri neonpotta). Varsinkin huonoilla keleillä ero on ainakin minun silmääni kiistaton. Jos jätän outlookin ja muut imagoseikat pois ja otan vain näkyvyys- näkökohdan huomioon( niinkuin tässä on kuitenkin tarkoitus) niin olen varma siitä, että autoilijat huomaavat liiviveikon paremmin; sekä edestä että takaa. Ite lähentelen jo 5kymppiä, joten voihan mulla kyllä alkaa oleen jo tikkuja silmissä..
sport05.gif
Norjas on liivipakko kaikilla motoristeillä,eivät vaan jaksa sakkoja antaa turisteille,onneks.
biggrin.gif
>>Norjas on liivipakko kaikilla motoristeillä,eivät vaan jaksa sakkoja antaa turisteille,onneks.<<

Ihanko totta, eipä ole kukaan edes kertonu kun olen Norjalaisia motoristeja tavannut, käynyt kokoontumisessa ym...
Ei sillä että se jotain haittais vaikka onkin, pakko.
Empiiristen tutkimuksieni avulla olen sitä mieltä, että paremmin näkyy, tuo huomioliivi,
Pitänee alkaa itsekin pitämään
062802moto_prv.gif

lookaround_orig.gif
sport05.gif
biggrin.gif
>>Norjas on liivipakko kaikilla motoristeillä,eivät vaan jaksa sakkoja antaa turisteille,onneks.<<

Ihanko totta, eipä ole kukaan edes kertonu kun olen Norjalaisia motoristeja tavannut, käynyt kokoontumisessa ym...
Empiiristen tutkimuksieni avulla olen sitä mieltä, että paremmin näkyy, tuo huomioliivi,
062802moto_prv.gif
Totta se on.

lookaround_orig.gif
sport05.gif
biggrin.gif

062802moto_prv.gif
Musta tuntuu että tuol turskien seassa on parempi laittaa kiltisti ne liivit päälle ja kylvää mopo täyteen kaikenlaisia vilkkuvia dubble-bubble-super-beam-laser-xenoneita. Kohta kai ne alkaa maksaa mopomiehistä kaatorahaa...Pekasta sais varmaan tuplat.

Naks...

Taidan pysyä poissa.

Töissä näkee rekkakuskeilla huomioliivejä, samoin koirankusettajilla myös iltakävelijät näkyy sonnustautuneen liiveihin, jotkut on kiskonu maaseudulla ne postilaatikoiden ylle. Alussa, kun nuo tuli markkinoille, niin huomio-arvo oli taattu. Nyt noihin on jo niin tottunu, että epäilen, herättääkö ne ihmisissä enää sitä, mihin ne on tarkoitettu? Jos niitä laitetaan koirille ja kissoille ja ties mihin, niin koko touhu on jo kuollut syntyessään.

Töissä näkee rekkakuskeilla huomioliivejä, samoin koirankusettajilla myös iltakävelijät näkyy sonnustautuneen liiveihin, jotkut on kiskonu maaseudulla ne postilaatikoiden ylle. Alussa, kun nuo tuli markkinoille, niin huomio-arvo oli taattu. Nyt noihin on jo niin tottunu, että epäilen, herättääkö ne ihmisissä enää sitä, mihin ne on tarkoitettu? Jos niitä laitetaan koirille ja kissoille ja ties mihin, niin koko touhu on jo kuollut syntyessään.
Meidän kylällä on yksi talokin maalattu huomiokeltaisella. Mut se väritys taitaa kuitenkin toimia kun kukaan ei ole törmännyt siihen.

Tuossa viikonloppuna kun ajelin Raumalta kotio päin Espooseen niin piti oikein asiaksi katsoa noita vastaantulevia pyöriä että kuinka ne näkyy.

Tapahtuma-aika klo 18-21 jolloin aurinko valaisee jo aika viistosti ja jolloin puut aiheuttaa tielle osittaisia varjoja.

Huomioita:

Yksiväriset katteelliset pyörät (XX, pannari, GTR etc) olivat selvästi havaittavissa, varsinkin punainen, hopea, sininen väri oli helposti havaittavissa.

Moniväriset katteelliset pyörät sulautuivat paljon helpommin vallitsevaan taustaan

Nakupyörät ja erityisesti customit sulautuivat vallitsevaan taustaan vieläkin paremmin kuin moniväriset kyykkärit. Ja mikä erintoten havaittavaa, useimmissa yksivaloisissa customeissa oli niin surkea valo tai väärin suunnattu että ei voinut sanoa heti onko valot päällä vai ei (joten pyörääkään ei meinannu havaita). Mutta pyörät joissa oli "kolmivalo" systeemit niin ne kyllä näkyi.

Pyöriä oli paljon liikenteessä ja myös huomioliivejä päällä, enkä voi sanoa että nuo huomioliivit olisivat jotenkin pistäneet silmään sen enempää vastaantulijoiden suunnasta... kyllä ne henkilöauton korkeudelta aika piiloon jäi. Yhdellä vastaantulevalla kaverilla oli musta ajoasu jossa oli osittain neonkeltaiset olkapäät ja hihat ja sen kyllä huomasi jo pitkältä
smile_org.gif

Onhan noita huomioliivillisiä mysö suuressa ja nopessa juuroopassa, saksanläpiajossa törmäsi liivillisiin useammin kun liivittömiin jos oli vähänkin huonompi keli.

lookaround_orig.gif
sport05.gif
biggrin.gif

062802moto_prv.gif
Totta se on.
Väitänpä, ettei ole, siis pakko pitää, vaan pitää olla mukana ajoneuvossa.... :orgmp:Edit, ei ole edes oltava mukana:>>Hei jeg har nå i dag undersøkt dette og sendt mail med spøsmål om dette til statens veivesen i Norge og fikk tilbake dette svaret:

Hei!

Nei, det er ikke påbud om refleksvest eller varseltrekant på MC. Påbudet gjelder bil. Jeg har lagt ved utklipp i fra aktuelle forskrifter.

Jeg ser at våre websider i dette tilfellet kan være tvetydig og det vil bli rettet opp med det første.<<
Tietysti on hyvä jos käyttää!!

Eilen tuli kaksi pyörää vastaan molemmat h-auton takana ja näkyvyydeltään kyllä aivan ääripäästä. 1.Oikeaa laitaa vanha pyörä valot paloi juuri ja juuri(oisko ollut 6 v järjestelmä) tummat vaatteet/ kaikki mustaa pyörää myöten.
2. kirkkaat pitkät päällä, huomioliivit lepattaen, aivan keskiviivan tuntumassa.
Sää puolipilvinen, ei jäänyt kyllä epäselväksi kumpi noista näkyi. Ensimmäistä luulin mopoksi, toista säikähdin....

2. kirkkaat pitkät päällä, huomioliivit lepattaen, aivan keskiviivan tuntumassa.
Joo tuli sunnuntaina pyörä pitkät päällä vastaan Porintietä. Iso kirkas valopallo josta ei yhtään erottanut mitä siellä takana on, mahdollisista vilkuista senkään vertaa. Vasta kun ihan kohdalle tuli niin erotti että GoldWingihän se siinä, ja kuskilla vielä huomioliivit päällä. Mutta ei ne liivit kauempaa erottunut mitenkään pitkien takaa.

Minusta huono idea pitkät päällä vetää. Hyvät lyhkäset pitäis riittää. Kunnon poltin tai jopa xenonit kyllä näkyy.

Korkein kohta eli kypärä erottunee parhaiten? Ainakin kokovalkoisen kypärän jostain syystä monet erottaa kaukaa... mutta keltainen ja punainenkin näkyy. Toinen kohta on hartiat/hihat.

Onneksi en itte edes tykkää mustasta, joten vähän väriä kamoissa ja kypärässä on luonnostaan. Miksi pitäisi ehdoin tahdoin olla joku stealth-pommittaja mattamustissa?

Huomioliiviin vedän kuitenkin rajan, se on jo liikaa. Mutta en naura niille jotka sitä käyttää. Yhdellä ukolla oli jopa 80-lätkä teipattuna huomioliivin selkään (tarkoitus jäi epäselväksi...).

Keltanen näyttäs hyvälle liiveissä....ja suosittelen muuten kaikille kawasaaki ninjaa jos näkyvyyttä ja kuuluvuutta haluaa. Kawasaki racing green värissä.
adriana-lima-yellow-bra.jpg

Back