• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Liikenneturha haluaa lisää näkyvyyttä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teemu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kyllä minä ainakin noihin valoihin ennemmin satsaisisin kuin johonkin tipi-keltaiseen liiviin. Tosin pitää kyllä tunnustaa että liivit mullakin löytyy samasta pussukasta sadepuvun kanssa, mutta se onkin jo pikkasen eri juttu - kait
lookaround_orig.gif

Tällä viikolla olisi tarkoitus ruuvailla kunnolliset LED-päivävalot Kawaan, niin jäisi tuon HID:n polttaminen niihin oikeasti pimeisiin keleihin jotka kohta taas ovat täällä
sport05.gif

Samaa mieltä AXP:n ja HiTec:n kanssa. Aina on tullut ajeltua mustissa kamoissa ja nykyinen mopokin on musta. Toissa syksynä askartelin xenonit kiinni ja ihan selvästi huomaa autoilijoiden ja muiden tielläliikkujien huomioivan paremmin. Motareillakaan harvemmin jää kukaan siihen vasemmalle kaistalle eteen kukkumaan.

Yksi etu on se, että luullaan, että tulossa on poliisimoottoripyörä - ja havainnoidaan se ensimmäiseksi, hän sanoo

Vittu tää on jo lähtökohtaisesti niin perseestä: Viranomaisena esiintyminen on lailla rankaistava teko, mutta siitä huolimatta toi kommentti kehoittaa asustaa itsensä mahdollisimman paljon MP-poliisia muistuttavaksi  
033102ass_1_prv.gif
Pitäisikö kaikkien autotkin maalata valkoiseksi ja vetää pyörien kohdalle pystyraidat sinisellä niin loppuu se vaarallinen ohittelu? tupla
033102ass_1_prv.gif

Se, että lailla vaaditaan motoristi pukeutumaan lerpattavaan huomioliiviin, ehkä kypärään kiinni tuulessa pyörivä vipperä, etulokarin oranssi työvalo ja kilsan verran etumatkaan hiace, kattoon kiinnitetyllä kyltillä "Ylikapea kuljetus", ajamaan niin siitä huolimatta aina löytyy joku puusilmä kaihipotilas joka puskee eteen.

Moottoripyörän näkyvyyteen puuttuminen lainsäädännöllä on verrattavissa lakialoitteeseen, jossa kaikkien ostoskeskuksissa asioivien tulee pukeutua luotiliiviin ja komposiittikypärään jotta seuraavaa Ibrahim ei saa samanlaista bodycountia kuin Sellossa: puututaan taas aivan väärään asiaan: tripla
033102ass_1_prv.gif

Valkoisella farkkumondeolla on kyllä ihan mielenkiintoinen vaikutus aina välillä.
biggrin.gif
Mietin tossa tuon tenavan takia vielä takasivulasien ja takalasin tummennusta. Sitten vois vielä pistää ison navin kojelaudalle.
biggrin.gif
biggrin.gif

Motoristin erottuminen liikenteessä parantaa hänen turvallisuuttaan - tästä perusasiasta ei kai liene erimielisyyttä?

Jos on sitämieltä, että Liikenneturhan ideat on ihan
033102ass_1_prv.gif
niin voisi sitten esittää tilalle jotain fiksumpaa, millä asiassa saavutettaisiin edistystä.

Black is Black
cool.gif
.

Joku vetää kikertävissä turvaliiveissä, toinen kiilaa snagarijonossa aamuyöstä
biggrin.gif
. Vapaa maa
biggrin.gif
.

Se täytyy kyllä todeta, mistä sitten johtuukaan, niin
reilusti jo yli puolentoista miljoonan kotilokilometrin
aikana on kolme kertaa ajettu päälle. Kerran suoraan eteen,
kerran pihalta kylkeen ja kerran kolmion takaa kylkeen.

Kaikki nämä samaan mustaan kotiloon..... ja joka kerta
sama selitys..... mä en nähny!

Tuostakin huolimatta... mustalla mopolla
sport05.gif

Itse ajan hopeisella FJR:llä, musta ajovaruste päällä, hopeinen kypärä päässä. Yleensä mulla on myös heijastinliivi päällä, mutta totesin, ettei se näy fjr:ssä eteen eikä taakse. Sivuille kyllä.

Käytännössä kypärä ja hihat pitäisi olla värikkäitä eli hyvin näkyviä.

Muta sitten sellainen asia, jonka huomasin kun poika ajoi rätkäkortin ja hänelle ostettiin Aprilia RS125.

Ajettiin sitten peräkanaa ensimmäinen reissu ja tietysti vahdin peilejä kun edessä ajoin. Silloin tällön huomasin, että kevari näytti ihan mopolta vaikka tuli samaa vauhtia takana.

Uskon, että suurin osa onnettomuuksista tapahtuu koska osa ihmisistä luulee mopon tulevan kohti.

Miettikää nyt itsekin. Istutte matalassa kotilossa, tulette oikealta kolmion takaa päätielle. No vilkaisette pikaisesti vasemmalle ja oikealle ja sitten taas vasemmalle. Näette vaan valon lähestyvän, eikä teillä ole mitään käsitystä, että onko kyseessä mopo vai prätkä.

Motoristit varmaan lyövät jarrun kiinni ja katsovat lähestyjää uudestaan, mutta ne sunnuntaiautoilijat eivät tunne mopoja eivätkä moottoripyöriä. He olettavat tietysti, että se on niin pieni, että sen on pakko olla mopo. Sitten he ajavat tielle.

Omasta mielestäni mopot EIVÄT saa näyttää samoilta kuin moottoripyörät. Siinä on suurin riski onnettomuuteen.

Valkoisella farkkumondeolla on kyllä ihan mielenkiintoinen vaikutus aina välillä.  
biggrin.gif
Mietin tossa tuon tenavan takia vielä takasivulasien ja takalasin tummennusta. Sitten vois vielä pistää ison navin kojelaudalle.  
biggrin.gif
biggrin.gif
Hopeinen farkku RS Octaviakin toimii hyvin. Kun vielä lasit ovat tummat.
biggrin.gif
Kovasti käy edellä ajavien katse taustapeileissä.
biggrin.gif

Näette vaan valon lähestyvän, eikä teillä ole mitään käsitystä, että onko kyseessä mopo vai prätkä.
Juuri tämän vuoksi risteystä lähestyttäessä pitäisikin prätkällä ajaa mahd. lähellä keskiviivaa, mopojen pysyessä pientareella. Tuosta on sekin hyöty että sivutieltä, mahd. puskan tms. näköesteen takaa prätkän huomaa edes hitusen aikaisemmin
cool.gif

Adve, harvempi jamppa ajaa tankilla maaten liikenteen seassa, myöskään tilanne jossa kuljettaja pitää havaita suoraan edestä ei ole ihan yleisimmästä päästä, jos olisi niin kyllä se peli olisi jo pelattu siinä vaiheessa.
Kaikki väri auttaa havaitsemaan motoristin, voit toki vapaasti olla eri mieltä kuten varmasti oletkin
smile_org.gif
Väärin.

Mitä se väri auttaa jos se ei näy.

Hihat ja kypärän väri saattaa jeesaa jonkin verran jos oikeesti päätä pakottaa oma näkyvyys noin paljon kannattaa ostaa neon-värinen MP (tai valkoinen) jossa on katteet ja eikä mitään hurlidurlia.

Tai olla välittämättä vittujakaan ja ostaa just sen väriset ajovarusteet mitä haluaa tai ajaa alasti, suomi on vielä melkein ehkä vapaa maa, oma valinta.

_big.jpg

Bemarin katteet on sillai puuttelliset, että sääri näkyy vielä.

Pyörän värit on tarkoin valittu taustan mukaan. Kromiosien häiritsevä välkehtiminen edellyttää huolellisuutta, niiden pinnalle muodostuvaan heijastuksenestokalvoon ei tule koskea minkäänlaisella rätillä tms.

Teipit lampun päällä tarkastetaan aina ajoon lähdettäessä, tietty.

sport05.gif

Iku

Itse ajan kyykyllä. Liiviä en käytä enkä käytä ellei pakoteta. Siitä huolimatta olen sitä mieltä, että liivit parantavat näkyvyyttä. Olipa se moottoripyörä mikä tahansa. Kyykylläkään ei ajeta maksa tankissa koko ajan. Taajamat ja muut siirtymät mennään aikas pystyssä ja siellähän sitä näkyvyyttä eniten tarvitaan.

Laitanpa tähän linkkinä pari kuvaa PK-ajoista 22.7. Ei ole minun ottamiani vaan Pupun. Huomatkaa kuvaajan sijainti, voisi olla vaikka sivutie ja sieltä autolla tulossa...mitenkäs noi valot näkyykään? Katsokaa tuosta ekasta linkitetystä kuvasta muutama kuva eteenpäin...2706603 ja 2706604.

Pupusen kuvat

Jos moottoripyörän kokoista esinettä ei näe, niin vika on jossain muualla kuin moottoripyörässä.
Jos liivejä harkitaan, niin silloin se pitäisi tulla myös mopoilijoille, mönkijöille, polkupyöräilijöille, jalankulkijoille yms. tienkäyttäjille.

Ps. Minulla erittäin keltainen Seat farmariauto. Siihen törmättiin parkkipaikalla sen takia, kun minuun törmännyt autoilija ei nähnyt minun kirkkaan keltaista autoa. Ei se keltaisuus aina auta, kun aito puusilmä sattuu vastapeluriksi.

noissa pupusen kuvissa erottui parhaiten iso mies FJR n päällä valkoisissa ajotamineissa.
Itse olen laiska pesemään ajokamppeita joten tuo musta on valikoitunut sen takia väriksi, seuraavan kypärän kyllä hankin jonkun neonkeltaisen tms.

eilen imatralta palatessa Inkeroisten suunnalla säväytti se kaveri jolla on valkoinen fjr, valkea kypärä ja valkeavartiset hanskat. hänet kyllä huomaa muutkin. (ja käsi nousee iloisesti tervehdykseen joten eihän se voinut olla oikea posliini. kuka tuntee hänet, voisi kysellä värien vaikutuksesta)

kun minuun törmännyt autoilija ei nähnyt minun kirkkaan keltaista autoa. Ei se keltaisuus aina auta, kun aito puusilmä sattuu vastapeluriksi.
Vähän samansuuntaisia havaintoja, kun ajelin viikon verran tuttuni tipunkeltaisella Goldwingillä, osumia tosin ei onneksi tullut, mutta edelleen riitti niitä, jotka osoittivat aikeita kääntyä tai tulla sivutieltä eteen. Sitä oli alkuun hieman hankala uskoa todeksi, koska jos ´ei havaitse´ tuon kokoista pyörää kirkkaankeltaisena, sitten ei taida havaita paljon mitään muutakaan!

Mutta pointti tuossa näkyvyysasiassa lienee kuitenkin siinä, että parempi erottuvuus silti vähentää onnettomuuksien kokonaismäärää.

Eli edelleen liikenteessä ovat he, jotka eivät mitään havaitse - edelleen motoristin tulee, kuten ennenkin, ihan ITSE varmistaa se, ettei joudu yliajetuksi, koska muihin ei voi luottaa - mutta keskiverto autoilija kuitenkin havaitsisi paremmin motoristin, joka ei ole täysin mustissa tai harmaissa.

Back