Tuttava sai sakot, kun ajoi koulun kohdalla 40-alueella järjettömät 55. Sakon perustelu kuului: "Tässä on koulu vieressä." Koulu siinä vieressä totta tosiaan olikin (tosin jo pari sataa metriä ennen tutkapaikkaa), mutta kun kello oli 9 illalla, oli sunnuntai ja oli vieläpä heinäkuu. Aika vitusti siinä varmaan koululaisia pörräsi. Mutta paha sai palkkansa ja sakkobudetti täyttyi ja ne on pääasiat.
Tyypillistä
Sitten vielä ihmetellään, ettei kytistä paljoa tykätä.
Vastaava oli mulla muutama vuosi sitten motarilla. Ajoin juhannusaaton aattona kohti Helsinkiä, Lahden motaria pitkin. Juhannusliikenne oli kohtuu vilkasta toiseen suuntaan, mutta Helsinkiin päin oli hyvin hiljaista.
Jossain kohtaa TM-50 Jaguaari hiipi ilman hälytys- tai pysäytysvaloja perään (sen toivossa varmaan, että ajaisin jossain kohtaa kovempaa), mutta hetken päästä kyllästyi ja laittoi discon päälle.
Jostainhan piti päästä sakottamaan, joten kertoi mitanneensa jostain helvetin pitkältä matkalta muistaakseni 143km/h keskinopeuden. Päiväsakkoja pääsi kirjoittamaan.
Kovasti koitti ripittää, että etkö ymmärrä, miten vaarallista on kaahailla motarilla.. Koitin itse sanoa, että eikös tämä ole se Suomen paras paikka siihen, jos liikenteessä haluaa ajaa joskus reippaammin? Ja että mikä kaahaaminen? Sanoivat vielä, että sakkoa korottaa se, että on voimakas juhannusliikenne. Kysyin, että mitenköhän se nyt mahtaa tähän liittyä, kun se menee toiseen suuntaan, tänne suuntaan ei tule juuri kukaan? Siihen tuli vastauksena lähinnä hiljaisuutta.
Nämä ko. poliisit olivat hyviä esimerkkejä yksinkertaisista, asioita vääristelevistä ja liioittelevista poliiseista (jotta voidaan kirjoittaa kunnon sakko). Samaa kastia kumpainenkin autossa istuneista (mies ja nainen). On niitä fiksujakin tullut joskus kohdattua..
Loppuun huomio, kun joku kuitenkin tähän tarttuu. Alkuun olin hyvinkin "katuvainen" ja pahoittelin, koska olin epähuomiossa ajanut hiukan yli jne. Mutta kun näin, että päiväsakkoja tästä tulee silti, annoin palaa takaisin. Siinä kohtaa voi sitten kertoa oman mielipiteensä jo ihan vapaasti, kun vastapuoleen ei tehoa sakon minimointiyritykset.
Joskus olen saanut jopa puhuttua itseni kokonaan ilman sakkoa, vaikka ylinopeutta on ollut huomattavasti enemmän. Tällöin on kyllä ollut kyseessä joitain muita kuin LP:n kyttiä. Useimmiten tuosta ryhmästä löytyvät ne virkaintoisimmat ja tyhmimmät tapaukset.
Ylisuuret rangaistukset eivät kuitenkin ole poliisin vika, vaikka usein syyllistyvätkin liian innokkaaseen sakottamiseen. Kyllä ne pahimmat kukkahatut taitaa löytyä ministeriöistä ja eduskunnasta, jotka ovat tuollaisen täysi kohtuuttoman rangaistuskäytännön saaneet aikaan.
Tässä muuten vastaus oikeusministeriöstä, jonka olen saanut jo 2006:
sanoi:
Viite
Kirjeenne 27.7.2006
Asia
RANGAISTUKSET LIIKENNERIKOKSISTA
Kirjeessänne tuotte esiin huolenne esimerkiksi ylinopeuksista seuraavien rangaistusten ankaruudesta. Toteatte, että kovien rangaistusten vuoksi asenteet liikennevalvontaan ja poliisiin ovat tiukentuneet.
Ministeri on tutustunut kannanottoonne ja antanut näkemyksenne kriminaalipoliittiselle osastolle tiedoksi. Kriminaalipolitiikan suunnittelussa ja säädösvalmistelussa tarvitaan eri tahojen näkemyksiä erityisesti tällaisista yhteiskuntaan laajasti vaikuttavista asioista.
Osastopäällikön sijainen, hallitusneuvos xxxxx
Hallitussihteeri xxxxx
Laitelkaa sinne vaan mailia, jossa perustelette mikä rangaistuksissa mättää ja miten se mielestänne vaikuttaa ihmisten asenteisiin, esimerkiksi karkuunajamisen osalta (se on aika hyvin nyt otsikoissa), sekä poliisin arvostuksen ja yleisen oikeustajun osalta.
Itse olen laittanut (ja laitan taas uudestaan) mailia oikeus- ja liikenneministeriöön.
Mailiosoite oikeusministeriöön: oikeusministerio@om.fi <- tuonne vaan mailia.
Kyllä ne sen ainakin lukevat, ja ainakin osan laittavat ministerille eteenpäin. Se on niiden homma.