• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Liikennerikkeistä saatavat rangaistukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tylyttäjä
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Liikennerikkeistä saatavat rangaistukset - ovatko mielestäsi oikealla tasolla?

• 1. Ovat oikealla tasolla; ovat sopivia tai liian lieviä teon vakavuuteen nähden

Ääniä: 0 0,0%
  • 2. Eivät ole oikealla tasolla; ovat liian kovia teon vakavuuteen nähden

Ääniä: 0 0,0%

• Ääniä yhteensä
    0
Uskallan jo tässä vaiheessa veikata, että yli 80% motoristeista on sitä mieltä, että ylinopeussakot ovat liian kovia tekoon nähden. Ei yllätä yhtään. Tosin odotin ehkä hiukan pienempää osuutta kuin 80%..
En ota kantaa itse kysymykseen - koska kysymyksenasettelu ei ole järkevä - mutta älä nyt missään tapauksessa vedä sellaista johtopäätöstä, että tämän kyselyn tulos antaisi edustavan kuvan kaikista motoristeista. Tulos on hyvin vääristynyt ja antaa kuvan vain täällä olevan pienen aktiivisen ryhmän mielipiteestä, ei edes koko .orgin jäsenkunnan mielipiteestä.
Eiköhän näiden tähän vastanneiden "aktiivisten ryhmien" välinen suhde ole aika oikea. "Kukkahatuilla" on omat intressinsä vastata, samoin kuin "vetomiehillä".

Uskoisin tällä hetkellä olevan tuloksen (yli 80% mielestä rangaistukset ovat suhteettoman kovia) kuvastavan todellista tilannetta motoristien keskuudessa. Nimittäin samaa mieltä ovat olleet asiasta lähes kaikki, joiden kanssa olen asiasta naamatusten jutellut.
Uskoa voi mihin tahansa ja joskus voi olla uskossaan jopa oikeassa.

Ryhtymättä sen enempää luennoimaan tutkimusmetodiikasta tai edustavasta otoksesta totean vain, että mitään ns. tilastollisesti pätevää todistusvoimaa tällä(isella) "tutkimuksella" ei ole.

Se voi kuvastaa kaikkien motoristien mielipidettä tai se voi olla kuvastamatta. Sitä me emme tiedä tämän perusteella.

Niin helposti tulee mieleen sellainen, että kovia rangaistuksia jaellaan niille joihin sillä ajatellaan olevan tehoa. Suurin osa väkivaltarikoksista on sellaisia jossa tekijä on jonkin sortin syrjäytynyt => on aivan yks hailee millainen rangaistuksen uhka sen pään päällä on. Ei vaikuta mitään, kun elämä ei rangaistuksesta merkittävästi huonommaksi heilahda.

Ja jos oikein ilkeäksi rupee, niin huomaa, että monesti myös väkivallan kohde on joku laitapuolen kulkija... Onko niin että niistä ei lainsäätäjä/oikeuslaitos piittaa? Rangaistusten koventamista vaaditaan heti, jos jotain käy ns. kunnon kansalaisten piirissä, mutta kun romanit, somalit tai puliukot puukottavat toisiaan,niin ketään ei kiinnosta...

Uskallan jo tässä vaiheessa veikata, että yli 80% motoristeista on sitä mieltä, että ylinopeussakot ovat liian kovia tekoon nähden. Ei yllätä yhtään. Tosin odotin ehkä hiukan pienempää osuutta kuin 80%..
En ota kantaa itse kysymykseen - koska kysymyksenasettelu ei ole järkevä - mutta älä nyt missään tapauksessa vedä sellaista johtopäätöstä, että tämän kyselyn tulos antaisi edustavan kuvan kaikista motoristeista. Tulos on hyvin vääristynyt ja antaa kuvan vain täällä olevan pienen aktiivisen ryhmän mielipiteestä, ei edes koko .orgin jäsenkunnan mielipiteestä.
Eiköhän näiden tähän vastanneiden "aktiivisten ryhmien" välinen suhde ole aika oikea. "Kukkahatuilla" on omat intressinsä vastata, samoin kuin "vetomiehillä".

Uskoisin tällä hetkellä olevan tuloksen (yli 80% mielestä rangaistukset ovat suhteettoman kovia) kuvastavan todellista tilannetta motoristien keskuudessa. Nimittäin samaa mieltä ovat olleet asiasta lähes kaikki, joiden kanssa olen asiasta naamatusten jutellut.
Uskoa voi mihin tahansa ja joskus voi olla uskossaan jopa oikeassa.

Ryhtymättä sen enempää luennoimaan tutkimusmetodiikasta tai edustavasta otoksesta totean vain, että mitään ns. tilastollisesti pätevää todistusvoimaa tällä(isella) "tutkimuksella" ei ole.

Se voi kuvastaa kaikkien motoristien mielipidettä tai se voi olla kuvastamatta. Sitä me emme tiedä tämän perusteella.
Suuntaa-antavana ihan ok kysely. Varmaa on kuitenkin se, että enemmistön mielestä rangaistukset ovat liian kovia, ja liian moni pitää nykyään karkuun ajamista yhtenä mahdollisena vaihtoehtona. Lähinnä juurikin suhteettoman suurien rangaistusten takia.

Mitä mieltä olet itse? Mikä kysymyksenasettelussa oli vikana?

P.S. Olen lukenut matikkaa korkeakoulussa, joten tiedän kyllä mistä tilastomatikassa on kyse. Se oli itseasiassa yksi helpoimmista kursseista siellä.

Kysymyksenasettelun suurin virhe on useiden vaihtoehtojen sisältyminen samaan kysymykseen, johon voi kuitenkin vastata vain kyllä tai ei ("Ovat oikealla tasolla; ovat sopivia tai liian lieviä teon vakavuuteen nähden").

Eihän tällä "tutkimuksella" toki ole tarkoituskaan olla muuta kuin viihdearvoa, joten ei sen pätevyydestä kannata tämän enempää vääntää. Hauskaa on, että varsin nopeasti tämän kaltaiset "tutkimukset" muuttuvat viralliseksi faktaksi: jo nyt Suomi24-palstalla referoidaan tehtyyn "mielipidemittaukseen, jossa suurin osa motoristeista on sitä mieltä, että ..."

Mitä mieltä olen itse? Vaikea kysymys, johon en voi vastata kategorisesti kyllä tai ei. Luultavasti jokainen ylinopeudesta sakot saanut on sitä mieltä, että juuri minun tapauksessani kysymys on huutavasta vääryydestä. Niin minäkin olen ollut, kun sakkoja olen vastaanottanut. Viimeisistä on tosin yli 15 vuotta aikaa, joten olen ilmeisesti tullut vanhaksi - tuskin viisaammaksi.

Jokainen paljon ajava, autolla tai mopolla, syyllistyy joskus ylinopeuksiin, niin minäkin. Minusta rangaistukset pienistä ylinopeuksista ovat aika kohdallaan. Ehkä rikesakkorajaa voisi jopa hiukan nostaa. Todella suuret ylinopeudet (luokkaa +50 km/h) taas ovat järjettömiä ja mielestäni niistä pitääkin rangaista tuntuvasti. Pieni- ja keskituloisille nykyiset rangaistukset (sakon suuruus) ovat melko kohdallaan todella törkeistä ylityksistä. Kukaan ei aja vahingossa yli 50 km/h ylinopeutta; teko on aina harkittu ja riski tietoinen.

Kymmenien, jopa satojen tuhansien suuruiset sakot taas ovat naurettavia. Harvojahan ne koskevat, mutta kyllä joku katto niissäkin pitäisi olla.

Pitkä vastaus, joka samalla osoittaa, mikä kysymyksenasettelussa oli vikana: siihen ei voi vastata vain kyllä tai ei
smile_org.gif
smile_org.gif

Kysymyksenasettelun suurin virhe on useiden vaihtoehtojen sisältyminen samaan kysymykseen, johon voi kuitenkin vastata vain kyllä tai ei ("Ovat oikealla tasolla; ovat sopivia tai liian lieviä teon vakavuuteen nähden").

Eihän tällä "tutkimuksella" toki ole tarkoituskaan olla muuta kuin viihdearvoa, joten ei sen pätevyydestä kannata tämän enempää vääntää. Hauskaa on, että varsin nopeasti tämän kaltaiset "tutkimukset" muuttuvat viralliseksi faktaksi: jo nyt Suomi24-palstalla referoidaan tehtyyn "mielipidemittaukseen, jossa suurin osa motoristeista on sitä mieltä, että ..."

Mitä mieltä olen itse? Vaikea kysymys, johon en voi vastata kategorisesti kyllä tai ei. Luultavasti jokainen ylinopeudesta sakot saanut on sitä mieltä, että juuri minun tapauksessani kysymys on huutavasta vääryydestä. Niin minäkin olen ollut, kun sakkoja olen vastaanottanut. Viimeisistä on tosin yli 15 vuotta aikaa, joten olen ilmeisesti tullut vanhaksi - tuskin viisaammaksi.

Jokainen paljon ajava, autolla tai mopolla, syyllistyy joskus ylinopeuksiin, niin minäkin. Minusta rangaistukset pienistä ylinopeuksista ovat aika kohdallaan. Ehkä rikesakkorajaa voisi jopa hiukan nostaa. Todella suuret ylinopeudet (luokkaa +50 km/h) taas ovat järjettömiä ja mielestäni niistä pitääkin rangaista tuntuvasti. Pieni- ja keskituloisille nykyiset rangaistukset (sakon suuruus) ovat melko kohdallaan todella törkeistä ylityksistä. Kukaan ei aja vahingossa yli 50 km/h ylinopeutta; teko on aina harkittu ja riski tietoinen.

Kymmenien, jopa satojen tuhansien suuruiset sakot taas ovat naurettavia. Harvojahan ne koskevat, mutta kyllä joku katto niissäkin pitäisi olla.

Pitkä vastaus, joka samalla osoittaa, mikä kysymyksenasettelussa oli vikana: siihen ei voi vastata vain kyllä tai ei  
smile_org.gif
smile_org.gif
Sen takia kaksi vaihtoehtoa, että olisi helppo vastata. Eli ovatko rangaistukset liian kovia vai ei. Jos vastaat ei, rangaistukset ovat mielestäsi joko sopivia tai liian pieniä. Jos vastaat kyllä, rangaistukset ovat mielestäsi liian kovia.

Havainnollistava esimerkki:
Vaihtoehto 1. X <= Y
Vaihtoehto 2. X > Y

X nykyinen rangaistustaso ja Y mielestäsi hyväksyttävä rangaistustaso. Toki olisi voinut jakaa kysymyksen kolmeen osaan, mutta halusinkin selvittää, kuin suuri osa on vaihtoehdon 2. puolella. Tällöin vaihtoehto 1. riittää toiseksi vaihtoehdoksi.

Suuntaa-antavana ihan ok kysely. Varmaa on kuitenkin se, että enemmistön mielestä rangaistukset ovat liian kovia, ja liian moni pitää nykyään karkuun ajamista yhtenä mahdollisena vaihtoehtona. Lähinnä juurikin suhteettoman suurien rangaistusten takia.

P.S. Olen lukenut matikkaa korkeakoulussa, joten tiedän kyllä mistä tilastomatikassa on kyse. Se oli itseasiassa yksi helpoimmista kursseista siellä.
Suomessa oli rekisteröity vuoden 2007 lopussa n. 188.000 moottoripyörää, eli jotakuinkin yhtämonta motoristia, noin karkeasti ottaen.

Orgissa rekisteröityneitä n. 20.295 kpl

Miten 207 kyseenalaisesti asettettuun kysymykseen "oikein" vastannutta ja  jo valmiiksi asennoitunutta vastaajaa voi edustaa motoristien enemmistöä?

207 on 20295:stä noin 1 % ja motoristeista se edustaa noin 1,1 promillea. Ei kovin suuri enemmistö eikä edes suuntaa-antava.

PS. en ole harrastanut tilastokomiikkaa.

Vaihtoehto 2. Matkalahnakin vois tarkistaa noi laskelmiensa tulokset, ettei menis ihan dekadeilla vastaukset pieleen.
wink.gif

Suomessa oli rekisteröity vuoden 2007 lopussa n. 188.000 moottoripyörää, eli jotakuinkin yhtämonta motoristia, noin karkeasti ottaen.

Orgissa rekisteröityneitä n. 20.295 kpl

Miten 207 kyseenalaisesti asettettuun kysymykseen "oikein" vastannutta ja  jo valmiiksi asennoitunutta vastaajaa voi edustaa motoristien enemmistöä?

207 on 20295:stä noin 0.01% ja motoristeista se edustaa noin 1,1 promillea. Ei kovin suuri enemmistö eikä edes suuntaa-antava.

PS. en ole harrastanut tilastokomiikkaa.
Tässä forumissa on varmasti käyttäjinä ihan hyvä läpileikkaus Suomen motoristeista. Esimerkiksi Bomber-forumilla taas ei ole, ko. forumin käyttäjistä huomattavan suuri osa on suuntautunut reippaampaan ajotyyliin.

Toki _pieni_ virhe on aina mahdollinen tuossa.

Eli jos tuo 20.000 (onkohan aktiivisia kirjoittelijoita muutama tuhat?) edustaa tarpeeksi hyvin läpileikkausta motoristeista, niin silloin tulos on tarpeeksi tarkka jo muutaman sadan vastauksen jälkeen, jotta siitä voidaan vetää suuntaa-antavia johtopäätöksiä. Tämän huomaa käytännössä siitä, että jo muutaman kymmenen vastauksen jälkeen prosenttiluku alkaa pysymään melko hyvin paikallaan, elää enää muutamia prosentteja suuntaan tai toiseen.

Huomattavan suuri osa motoristeista (selvä enemmistö, yli 80%) on sitä mieltä, että rangaistukset ovat liian kovia.

Tässä forumissa on varmasti käyttäjinä ihan hyvä läpileikkaus Suomen motoristeista.
Uskon, että motoristeista hyvin harva jaksaa viihdyttää itseään täällä ja äänestää aika turhasta asiasta.
Vastausten kokonaismäärä kertoo, että siihen todennäköisesti vastannut pääasiassa vain se aktivistijoukko, jolle asia on läheinen, tärkeä ja koskettava. Eli ne , joiden mielestä sinipukuiset gyy paskalakit häiritsevat arvokasta moottoriharrastusta.
Luulen, että saman jakauman olisi saanut kysymykseen "onko leipä liian kallista?" Aina kun on kysymys rahanmenosta, halvempi vaihtoehto voittaa
smile_org.gif

Tässä forumissa on varmasti käyttäjinä ihan hyvä läpileikkaus Suomen motoristeista.
Uskon, että motoristeista hyvin harva jaksaa viihdyttää itseään täällä ja äänestää aika turhasta asiasta.
Vastausten kokonaismäärä kertoo, että  siihen todennäköisesti vastannut pääasiassa vain se aktivistijoukko, jolle asia on läheinen, tärkeä ja koskettava. Eli ne , joiden mielestä sinipukuiset gyy paskalakit häiritsevat arvokasta moottoriharrastusta.
Luulen, että saman jakauman olisi saanut kysymykseen "onko leipä liian kallista?"  Aina kun on kysymys rahanmenosta, halvempi vaihtoehto voittaa
smile_org.gif
Ihan samanlaiset intressit kukkiksilla on tähän vastata. Ovat ainakin aktiivista porukkaa, koska lähes joka aiheeseen pitää moraalisaarnaa ujuttaa.

- paitsi jos on työtön hampunpolttaja tai pirivieteri, joka istuu keskellä katua tötsyä pössyttämässä tai piripolkkaa hyppäämässä tukkien koko kaupungin liikenteen, niin harrastakoot siinä sitten rauhassa.
Et kai vakavissasi tee tuollaista rinnastusta. Että työtön hampunpolttaja olisi se ehta megakriminaali, jonka perässä miekkahihojen pitäisi juosta?

Sitähän poliisi juuri tekee: keskittää kaikki liikenevät voimavarat joidenkin hauskaa pitävien bomberien tai unisten pilvihemmojen jahtaamiseen. Samaan aikaan oikeat rosvoporukat vievät liiveihinsä miljardeja meiltä kaikilta pimeissä bisneksissä, hyvävelidiileissä ja veronkierroissa. Sadasta muusta rikostapamuodosta nyt puhumattakaan.

-hh-

Sori vaan täysi OT, muttemmää vaan alottanu
talktohand.gif
tounge.gif

Vastausten kokonaismäärä kertoo, että siihen todennäköisesti vastannut pääasiassa vain se aktivistijoukko, jolle asia on läheinen, tärkeä ja koskettava. Eli ne , joiden mielestä sinipukuiset gyy paskalakit häiritsevat arvokasta moottoriharrastusta.
Luulen, että saman jakauman olisi saanut kysymykseen "onko leipä liian kallista?" Aina kun on kysymys rahanmenosta, halvempi vaihtoehto voittaa
smile_org.gif
Ei se nyt ihan noinkaan mene, vaikka osittain tokkiinsa. Menepä vaikka maataloustuottajien piirikokouksen tupaillan kahvitauolla kyselemään onko leipä kallista? No ei ole ei. Toisenlaisia vastauksia voi hankkia kipaisemalla Kontulan Lidlin kassajonoon utelemaan. MotOrgin gallupvastaajat ovat luultavasti melko lähellä suomalaista keskivertomotoristia, ehkä jonkin verran aktiivisempia harrastajia.

Aika vaatimatonhan tuo tilasto-otos on, mutta empiiriset havainnot (siis ihan klassinen "kysynpä kaveriltakin" -metodi) tukevat minusta hyvinkin tähän mennessä kertynyttä tulosta, joskaan ei aivan noin selvin luvuin.

Itse olisin veikannut, että noin 60 prosenttia kritisoisi liikenteen nykyisiä sanktiomalleja ja -tasoja ja 30 kannattaisi. 10 prossaa vaatisi MotoSurvivalin esimerkin houkuttelemina linnatuomioita joustavasti ajaville.

-hh-

Paljon niitä jäähyllä olijoitakin on jo kerennyt olemaan tänäkin vuonna. *kliks*
Tuosta uutisesta lainattua:

"Ihalainen näkee tilastoissa myös hyvää: vakavat piittaamattomuudet ja törkeät liikenneturvallisuuden vaarantamiset vähenivät molemmat 15 prosenttia tammi-kesäkuussa."

Näyttää siis siltä, että hommahan toimii!
Paljonko on ajettu karkuun? Ainakin niitä on uutisoitu mun mielestä melko paljon. Ja enimmäkseen vieläpä uutisoidaan niitä, joissa karkulainen jää kiinni. Suurin osa onnistuneista karkumatkoista jää uutisoimatta, jostain kumman syystä
tounge.gif

Kyllähän vakavista piittaamattomuuksista ja törkeistä liikenteenvaarantamisista saatavat tuomiot vähenevät ihan sitä mukaa, mitä useampi ajaa (ja pääsee) karkuun  
wink.gif

Ehkä...tästäkin ketjusta, aloittaja löysi itsestään tulevaisuuden, ja lopettaja (en minä), jotain mitä odottaa.
Moottoripyörä ei sovellu kaikille. Eikä sen pidäkään soveltua. Tärkeintä on jutella vielä vuosikymmenien päästäkin asioista.
Ja siitä, mitä olisi pitänyt puhua...
Älkää te kovat kuskit viitsikö..ikä teistä tekee pellejä..ja se vasta vituttaa.......,,etenkin, jos tulee niitä tunnontuskia. Mutta paskaakos suomalainen välittää...ennen peiliinkatsomista kannattaa tsekata YOUTUBE teiniuhoamista. Tekee hyvää monelle "osaajalle"
Ja sama suomeksi......kiitos
Ei jummarra,mutta vika on täällä päässä,sitä en kiellä  
withstupid.gif
Samaa mieltä, menee jutut aina metrin yli hiusrajan. Se kyllä menee aina sen saman metrin, jäänyt levy soimaan
smile_org.gif

Joka tarinassa elämän pelastava ohje  
biggrin.gif
Minkäs minä sille voin, että hilse, tai hiusrajasi, on sangen alhainen..
sad_orig.gif

Kait sen jo apukouluopettajasi on aikoinaan kertonut.
smile_org.gif

Rangaistukset on sopivat, tuntuu että suomessa motoristit ja rikkaat valittaa tästä. Ajakaa ihmisiks. Suomeen vois soveltaa norjan mallia.

Kyllähän vakavista piittaamattomuuksista ja törkeistä liikenteenvaarantamisista saatavat tuomiot vähenevät ihan sitä mukaa, mitä useampi ajaa (ja pääsee) karkuun
wink.gif
Eiköhän tuossa tilastossa ole huomioitu myös ne joita ei saatu kiinni. Ainakaan tuossa ei puhuta mitään tuomioista, vaan teoista.

Lisälainausta:

"Kameravalvonta vähentää onnettomuuksia

Kameravalvonnan tehoon uskotaan nyt niin paljon, että tavanomaista nopeusvalvontaa on Heikki Ihalaisen mukaan jopa hiukan supistettu ja voimavaroja siirretty rattijuopumusten valvontaan.

Heikki Ihalaisen mukaan tutkimuksissa on todettu, että kameravalvotuilla tieosuuksilla suuret ylinopeudet jäävät ajamatta ja onnettomuuksien määrä vähenee."

Todella hienoa on tuo, että rattien valvomiseen on nyt enemmän resursseja kameroiden myötä.
thumbs-up.gif

wink.gif
Eiköhän tuossa tilastossa ole huomioitu myös ne joita ei saatu kiinni. Ainakaan tuossa ei puhuta mitään tuomioista, vaan teoista.

Lisälainausta:

"Kameravalvonta vähentää onnettomuuksia

Kameravalvonnan tehoon uskotaan nyt niin paljon, että tavanomaista nopeusvalvontaa on Heikki Ihalaisen mukaan jopa hiukan supistettu ja voimavaroja siirretty rattijuopumusten valvontaan.

Heikki Ihalaisen mukaan tutkimuksissa on todettu, että kameravalvotuilla tieosuuksilla suuret ylinopeudet jäävät ajamatta ja onnettomuuksien määrä vähenee."

Todella hienoa on tuo, että rattien valvomiseen on nyt enemmän resursseja kameroiden myötä.  
thumbs-up.gif
No ei varmasti ole. Poliisi ei kuljeskele kadulla huutelemassa, että "minultapa pääsi viikko sitten paskat housuun", vaan nielee tappion vähin äänin.
Siinä ei myöskään ole huomioitu niitä, jotka tutka-auton sivuutettuaan vaihtavat ripeästi suuntaa 90 astetta jo hyvissä ajoin ennen kuin pysäytyspartio on kohdalla (eivätkä siis edes jätä pysäytysmerkkiä noudattamatta).

Ei kenenkään tarvitse mitään huudella. Kyllä tuollaiseen tilastoon takuuvarmasti on huomioitu myös ne muutamat harvat karkuun päässeet.

Back