Yli 30km/h ylinopeudet maantieliikenteessä on ihan yhtä järkeviä ku punasia päin ajaminen, kolmion takaa kiilaaminen, ajaminen liikenneympyrää väärään suuntaan tai vilkun käyttämättä jättäminen kääntyessä. Eiköhän näissä kaikissa ole rangaistukset samassa suhteessa toisiinsa.
Ensin nauroin trollille.
Sitten aloin miettimään, että olikohan tämä sittenkään trolli vai olikohan oikeasti tosissaan? Jos tällaisia ihmisiä on todella tien päällä niin täytyy varmaan pysytellä poissa.
Kunhan kuittailen kaikille sivuston joo-miehille ja naisille, jotka ei edes osaa perustella miks ovat jotain mieltä. Liikennesäännöt on kaikki samanarvoisia sääntöjä siinä mielessä, että niitä noudattamalla ne hitaat pönöttävät pappatkin pystyy ennakoimaan mitä muut tekee liikenteessä. Ihan naurettavaa sellainen, että tuijotetaan vaan omaa napaa ja itketään, että ei saa rauhassa rikkoa liikennesääntöjä kun se tuntuu kivalta.
Nyt varmaan yllättää kaikki putkiaivot, mutta mä olen sitä mieltä että nopeusrajoitukset ovat monesti liian alhaiset. Nykyajan autot ja pyörät on teknisesti parempia kuin 80-luvun vastaavat, että kesärajoitukset vois nostaa moottoritiellä 140 km/h ja useimmilla muillakin teillä 80 km/ -->100 km/h tai 100km/h --> 120km/h. Tämä tarkoittaisi sitä, että raskaan liikenteenkin pitäisi saada kulkea lujempaa kuin 85km/h, ettei synny ruuhkia ja turhia ohituksia. Tähän ei tulla pääsemään, koska nopeuksien nostaminen lisäisi liikenteestä aiheutuvia päästöjä ja varmaan kaikki tietää, että tavoitteena nykyään on vähentää ilmansaasteita, ei lisätä niitä.
Säännöt ja sakot on tällä hetkellä mitä on, sen kanssa on elettävä. Asioita pystyy myös muuttamaan, mutta ei sillä, että ainoa peruste lujaa ajamiselle on hauskanpito. Yhteiskunnallisten asioiden muuttaminen vaatii ihan erilaista asennetta kuin mitä täällä on, kaikki lapsellinen kitinä vaan vie viimeisenkin uskottavuuden siltä, että suurempien ajonopeuksien salliminen olisi tarpeellista.
Ja muuten, mun puolesta ne oman talouden kaatavat ylinopeussakot vois suorittaa vaikka yhteiskuntapalveluna jossain sairaalan ensiavussa, sielläpä sitä näkis miltä se kolarin uhri näyttää äkkipysäytyksen jäljiltä ja kuinka paljon surua kuolema tai loukkaantuminen tuo lähiomaisille. Tämäkään ei tule toteutumaan, koska sakot tuo suoraan rahaa valtiolle ja tämmöinen yhteiskuntapalvelun suorittaja olis vaan tiellä ja aiheuttais lisäkustannuksia sairaaloille. Että omalta osalta olen ratkaissut asian niin, että noudatan niitä nopeusrajoituksia sen mukaan mihin mulla on varaa.