Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ensin nauroin trollille.Yli 30km/h ylinopeudet maantieliikenteessä on ihan yhtä järkeviä ku punasia päin ajaminen, kolmion takaa kiilaaminen, ajaminen liikenneympyrää väärään suuntaan tai vilkun käyttämättä jättäminen kääntyessä. Eiköhän näissä kaikissa ole rangaistukset samassa suhteessa toisiinsa.
On vai? Ei mun mielestä vaan...Yli 30km/h ylinopeudet maantieliikenteessä on ihan yhtä järkeviä ku punasia päin ajaminen, kolmion takaa kiilaaminen, ajaminen liikenneympyrää väärään suuntaan tai vilkun käyttämättä jättäminen kääntyessä. Eiköhän näissä kaikissa ole rangaistukset samassa suhteessa toisiinsa.
Kunhan kuittailen kaikille sivuston joo-miehille ja naisille, jotka ei edes osaa perustella miks ovat jotain mieltä. Liikennesäännöt on kaikki samanarvoisia sääntöjä siinä mielessä, että niitä noudattamalla ne hitaat pönöttävät pappatkin pystyy ennakoimaan mitä muut tekee liikenteessä. Ihan naurettavaa sellainen, että tuijotetaan vaan omaa napaa ja itketään, että ei saa rauhassa rikkoa liikennesääntöjä kun se tuntuu kivalta.Ensin nauroin trollille.Yli 30km/h ylinopeudet maantieliikenteessä on ihan yhtä järkeviä ku punasia päin ajaminen, kolmion takaa kiilaaminen, ajaminen liikenneympyrää väärään suuntaan tai vilkun käyttämättä jättäminen kääntyessä. Eiköhän näissä kaikissa ole rangaistukset samassa suhteessa toisiinsa.Sitten aloin miettimään, että olikohan tämä sittenkään trolli vai olikohan oikeasti tosissaan? Jos tällaisia ihmisiä on todella tien päällä niin täytyy varmaan pysytellä poissa.![]()
hankalia asioita..vierestä seuranneena sanoisin, että ei siihen tarvita mitään ehdollista muistin virkistämiseksi.Jos olisin itse ajanut jonkun kuoliaaksi vahingossa, niin ansaitsisin isot sakot ja ainakin ehdollista vankeutta muistuttamaan koko loppuelämäksi että olen ollut ihan vitun huolimaton.
Kolmion takaa eteen tuleminen teettää 10 päiväsakkoa. Eukko vahingossa työnsi keulaa risteyksessä huonon näkyväisyyden takia siten, että poliisi joutui väistämään => 10 päiväsakkoa = 330 €.On vai? Ei mun mielestä vaan...Yli 30km/h ylinopeudet maantieliikenteessä on ihan yhtä järkeviä ku punasia päin ajaminen, kolmion takaa kiilaaminen, ajaminen liikenneympyrää väärään suuntaan tai vilkun käyttämättä jättäminen kääntyessä. Eiköhän näissä kaikissa ole rangaistukset samassa suhteessa toisiinsa.
Paljonks saat sakkoa jos ajat kolmion takaa jonku eteen? Tai stoppimerkin läpi pysähtymättä? Tuleeko 70 päiväsakkoa? Vai ees 20? Vai tuleeko ees päiväsakkoja? Ei taida tulla...
En kyl iha totakaa komppais suoraan.Nyt varmaan yllättää kaikki putkiaivot, mutta mä olen sitä mieltä että nopeusrajoitukset ovat monesti liian alhaiset. Nykyajan autot ja pyörät on teknisesti parempia kuin 80-luvun vastaavat, että kesärajoitukset vois nostaa moottoritiellä 140 km/h ja useimmilla muillakin teillä 80 km/ -->100 km/h tai 100km/h --> 120km/h. Tämä tarkoittaisi sitä, että raskaan liikenteenkin pitäisi saada kulkea lujempaa kuin 85km/h, ettei synny ruuhkia ja turhia ohituksia.
Kyllä se sunkin mielipide muuttuu siinä vaiheessa, kun tulee tonni-pari maksettavaa harmittomasta ylinopeudesta.Kunhan kuittailen kaikille sivuston joo-miehille ja naisille, jotka ei edes osaa perustella miks ovat jotain mieltä. Liikennesäännöt on kaikki samanarvoisia sääntöjä siinä mielessä, että niitä noudattamalla ne hitaat pönöttävät pappatkin pystyy ennakoimaan mitä muut tekee liikenteessä. Ihan naurettavaa sellainen, että tuijotetaan vaan omaa napaa ja itketään, että ei saa rauhassa rikkoa liikennesääntöjä kun se tuntuu kivalta.Ensin nauroin trollille.Yli 30km/h ylinopeudet maantieliikenteessä on ihan yhtä järkeviä ku punasia päin ajaminen, kolmion takaa kiilaaminen, ajaminen liikenneympyrää väärään suuntaan tai vilkun käyttämättä jättäminen kääntyessä. Eiköhän näissä kaikissa ole rangaistukset samassa suhteessa toisiinsa.Sitten aloin miettimään, että olikohan tämä sittenkään trolli vai olikohan oikeasti tosissaan? Jos tällaisia ihmisiä on todella tien päällä niin täytyy varmaan pysytellä poissa.![]()
Nyt varmaan yllättää kaikki putkiaivot, mutta mä olen sitä mieltä että nopeusrajoitukset ovat monesti liian alhaiset. Nykyajan autot ja pyörät on teknisesti parempia kuin 80-luvun vastaavat, että kesärajoitukset vois nostaa moottoritiellä 140 km/h ja useimmilla muillakin teillä 80 km/ -->100 km/h tai 100km/h --> 120km/h. Tämä tarkoittaisi sitä, että raskaan liikenteenkin pitäisi saada kulkea lujempaa kuin 85km/h, ettei synny ruuhkia ja turhia ohituksia. Tähän ei tulla pääsemään, koska nopeuksien nostaminen lisäisi liikenteestä aiheutuvia päästöjä ja varmaan kaikki tietää, että tavoitteena nykyään on vähentää ilmansaasteita, ei lisätä niitä.
Säännöt ja sakot on tällä hetkellä mitä on, sen kanssa on elettävä. Asioita pystyy myös muuttamaan, mutta ei sillä, että ainoa peruste lujaa ajamiselle on hauskanpito. Yhteiskunnallisten asioiden muuttaminen vaatii ihan erilaista asennetta kuin mitä täällä on, kaikki lapsellinen kitinä vaan vie viimeisenkin uskottavuuden siltä, että suurempien ajonopeuksien salliminen olisi tarpeellista.
Ja muuten, mun puolesta ne oman talouden kaatavat ylinopeussakot vois suorittaa vaikka yhteiskuntapalveluna jossain sairaalan ensiavussa, sielläpä sitä näkis miltä se kolarin uhri näyttää äkkipysäytyksen jäljiltä ja kuinka paljon surua kuolema tai loukkaantuminen tuo lähiomaisille. Tämäkään ei tule toteutumaan, koska sakot tuo suoraan rahaa valtiolle ja tämmöinen yhteiskuntapalvelun suorittaja olis vaan tiellä ja aiheuttais lisäkustannuksia sairaaloille. Että omalta osalta olen ratkaissut asian niin, että noudatan niitä nopeusrajoituksia sen mukaan mihin mulla on varaa.
Tässäpä vallan loistavia esimerkkejä siitä, miks ylinopeudet on vaarallisia ja siitä johtuen niistä saatavat sakot ovat oikealla tasolla, jos ne on niin korkeita että kirpasee.Mutta se että raskas liikenne lähtis yleisesti posottaa satasta 65 tonnin kuorma päällä, ni ois kyllä suoraan sanoen murhan ennakkovalmistelua. 80 nopeudessaki raskaan kaluston jarrutusmatka on helvetillisen pitkä, ja jos mitään muistat autokoulun teoriatunnilta miten käy jarrutusmatkan jos vauhtia tulee 25% lisää, niin ei tämä raskaan liikenteen nopeudenlisäyksen osuus järkevältä kuulostais.
Tästä johtuen en lähtis kyl nostamaan 100:n maanteitä 120km/h myöskää. Tämä juuri siksi että jos raskas liikenne ei saa ajaa kuin sen 90 niin tuo 30 ero puolisokealla maantiellä on jo aika paljon, märällä/sumuisella kelillä lähinnä siis.
Ja eikös suurimmalla osalla 80:n alueista ole se 80:n rajoitus siitä syystä että siinä on niin paljon risteäviä teitä? Jos risteyksillä varustettua tietä posotettais 100 yleisesti, niin veikkaanpa että risteysonnettomuudet pomppais räjähdysmäiseen kasvuun, ku ei moni urpo nykynopeuksillakaa tajua miten pieniin väleihin tunkevat sen kotteronsa stop-merkin takaa.
Kerran jäin siviilipoliisin tutkaan motarilla, vauhtia jotain 165km/h, muutaman kerran ne vilautti sinisiä valoja, mutta ei pysäyttäny eikä tullu sakkoja. Toisella kerralla, myöskin motarilla kisailin pikkasen jonkun bemarikuskin kanssa, mp-poliisi tuli vierelle ja ajo pitkän aikaa vieressä ja tuijotteli, mutta ei sakkoja. Ei muuten tullu sille bemarikuskillekkaan. Ei tämmöisillä kokemuksilla voi mitenkään vastata, että rangaistukset olis kovia.Kyllä se sunkin mielipide muuttuu siinä vaiheessa, kun tulee tonni-pari maksettavaa harmittomasta ylinopeudesta.Kunhan kuittailen kaikille sivuston joo-miehille ja naisille, jotka ei edes osaa perustella miks ovat jotain mieltä. Liikennesäännöt on kaikki samanarvoisia sääntöjä siinä mielessä, että niitä noudattamalla ne hitaat pönöttävät pappatkin pystyy ennakoimaan mitä muut tekee liikenteessä. Ihan naurettavaa sellainen, että tuijotetaan vaan omaa napaa ja itketään, että ei saa rauhassa rikkoa liikennesääntöjä kun se tuntuu kivalta.Ensin nauroin trollille.Yli 30km/h ylinopeudet maantieliikenteessä on ihan yhtä järkeviä ku punasia päin ajaminen, kolmion takaa kiilaaminen, ajaminen liikenneympyrää väärään suuntaan tai vilkun käyttämättä jättäminen kääntyessä. Eiköhän näissä kaikissa ole rangaistukset samassa suhteessa toisiinsa.Sitten aloin miettimään, että olikohan tämä sittenkään trolli vai olikohan oikeasti tosissaan? Jos tällaisia ihmisiä on todella tien päällä niin täytyy varmaan pysytellä poissa.![]()
Nyt varmaan yllättää kaikki putkiaivot, mutta mä olen sitä mieltä että nopeusrajoitukset ovat monesti liian alhaiset. Nykyajan autot ja pyörät on teknisesti parempia kuin 80-luvun vastaavat, että kesärajoitukset vois nostaa moottoritiellä 140 km/h ja useimmilla muillakin teillä 80 km/ -->100 km/h tai 100km/h --> 120km/h. Tämä tarkoittaisi sitä, että raskaan liikenteenkin pitäisi saada kulkea lujempaa kuin 85km/h, ettei synny ruuhkia ja turhia ohituksia. Tähän ei tulla pääsemään, koska nopeuksien nostaminen lisäisi liikenteestä aiheutuvia päästöjä ja varmaan kaikki tietää, että tavoitteena nykyään on vähentää ilmansaasteita, ei lisätä niitä.
Säännöt ja sakot on tällä hetkellä mitä on, sen kanssa on elettävä. Asioita pystyy myös muuttamaan, mutta ei sillä, että ainoa peruste lujaa ajamiselle on hauskanpito. Yhteiskunnallisten asioiden muuttaminen vaatii ihan erilaista asennetta kuin mitä täällä on, kaikki lapsellinen kitinä vaan vie viimeisenkin uskottavuuden siltä, että suurempien ajonopeuksien salliminen olisi tarpeellista.
Ja muuten, mun puolesta ne oman talouden kaatavat ylinopeussakot vois suorittaa vaikka yhteiskuntapalveluna jossain sairaalan ensiavussa, sielläpä sitä näkis miltä se kolarin uhri näyttää äkkipysäytyksen jäljiltä ja kuinka paljon surua kuolema tai loukkaantuminen tuo lähiomaisille. Tämäkään ei tule toteutumaan, koska sakot tuo suoraan rahaa valtiolle ja tämmöinen yhteiskuntapalvelun suorittaja olis vaan tiellä ja aiheuttais lisäkustannuksia sairaaloille. Että omalta osalta olen ratkaissut asian niin, että noudatan niitä nopeusrajoituksia sen mukaan mihin mulla on varaa.
Rautalankaa jälleen kerran. Liikennesäännöt ja nopeusrajoitukset eivät ole se ongelma, vaan suhteettoman suuret rangaistukset. Ylinopeus on toki rangaistava teko kaikille yhtä lailla, niin se pitääkin olla. Itse rangaistuksen suuruus on tässä se ongelma; se on täysin suhteeton tekoon nähden.
Niin, sitä rautalankaa tosiaan tarvitaan.Rautalankaa jälleen kerran. Liikennesäännöt ja nopeusrajoitukset eivät ole se ongelma, vaan suhteettoman suuret rangaistukset. Ylinopeus on toki rangaistava teko kaikille yhtä lailla, niin se pitääkin olla. Itse rangaistuksen suuruus on tässä se ongelma; se on täysin suhteeton tekoon nähden.
Paskat. Nyt sillä on sellainen vaikutus, että yhä useampi ajaa mieluummin karkuun. Siitäkin on täällä galluppi.Niin, sitä rautalankaa tosiaan tarvitaan.Rautalankaa jälleen kerran. Liikennesäännöt ja nopeusrajoitukset eivät ole se ongelma, vaan suhteettoman suuret rangaistukset. Ylinopeus on toki rangaistava teko kaikille yhtä lailla, niin se pitääkin olla. Itse rangaistuksen suuruus on tässä se ongelma; se on täysin suhteeton tekoon nähden.
Ongelma - jota esim. tylyttäjä ei ollenkaan huomaa - jossain ylinopeudessa on siinä, että rangaistuksen on oltava sellainen, että sillä on ehkäisevä merkitys. Ylinopeus kun on rikoksena sellainen, että siitä saattaa aiheutua mitä vain välillä ei mitään ja kuolemia. Mistään et voi varmaksi tietää mitä tapahtuu ja siksi tuolla ne tikkarit on tienposkessa.
Mikäli jostain 50km/h ylityksestä saisi 200e sakon, eikä muita sanktioita, noita ylittäjiä olisi älyttömästi. Oli taitoa tai ei. Siksi sanktioiden on oltava sellaisia, ettei ole mitään järkeä missään ajaa reilua ylinopeutta.
Ongelma ei siis ole rangaistusten suuruus, vaan se että kaikki eivät ymmärrä sitä, että sääntöjä pitää noudattaa.
sanoi:Ongelma ei siis ole rangaistusten suuruus, vaan se että kaikki eivät ymmärrä sitä, että sääntöjä pitää noudattaa.
Entäs jo olisit saanut siitä tonnin-pari sakkoa, vieläkö olisit samaa mieltä? Näin on monelle käynytkin, että harmittomasta ylinopeudesta motarilla saadaan jopa 50-70ps. Joka on AIVAN järjetön rangaistus teon vakavuuteen nähden.Kerran jäin siviilipoliisin tutkaan motarilla, vauhtia jotain 165km/h, muutaman kerran ne vilautti sinisiä valoja, mutta ei pysäyttäny eikä tullu sakkoja. Toisella kerralla, myöskin motarilla kisailin pikkasen jonkun bemarikuskin kanssa, mp-poliisi tuli vierelle ja ajo pitkän aikaa vieressä ja tuijotteli, mutta ei sakkoja. Ei muuten tullu sille bemarikuskillekkaan. Ei tämmöisillä kokemuksilla voi mitenkään vastata, että rangaistukset olis kovia.Kyllä se sunkin mielipide muuttuu siinä vaiheessa, kun tulee tonni-pari maksettavaa harmittomasta ylinopeudesta.Kunhan kuittailen kaikille sivuston joo-miehille ja naisille, jotka ei edes osaa perustella miks ovat jotain mieltä. Liikennesäännöt on kaikki samanarvoisia sääntöjä siinä mielessä, että niitä noudattamalla ne hitaat pönöttävät pappatkin pystyy ennakoimaan mitä muut tekee liikenteessä. Ihan naurettavaa sellainen, että tuijotetaan vaan omaa napaa ja itketään, että ei saa rauhassa rikkoa liikennesääntöjä kun se tuntuu kivalta.Ensin nauroin trollille.Yli 30km/h ylinopeudet maantieliikenteessä on ihan yhtä järkeviä ku punasia päin ajaminen, kolmion takaa kiilaaminen, ajaminen liikenneympyrää väärään suuntaan tai vilkun käyttämättä jättäminen kääntyessä. Eiköhän näissä kaikissa ole rangaistukset samassa suhteessa toisiinsa.Sitten aloin miettimään, että olikohan tämä sittenkään trolli vai olikohan oikeasti tosissaan? Jos tällaisia ihmisiä on todella tien päällä niin täytyy varmaan pysytellä poissa.![]()
Rautalankaa jälleen kerran. Liikennesäännöt ja nopeusrajoitukset eivät ole se ongelma, vaan suhteettoman suuret rangaistukset. Ylinopeus on toki rangaistava teko kaikille yhtä lailla, niin se pitääkin olla. Itse rangaistuksen suuruus on tässä se ongelma; se on täysin suhteeton tekoon nähden.
Ehkä se onkin niin, että ongelma ei tosiaan olekaan rangaistuksien suuruus, vaan niiden suhde toisiinsa... Eli normaali-ihmisen oikeustajukäyrä ei seuraa oikeuskäytäntöä ja se aiheuttaa vitutusta.Mikäli jostain 50km/h ylityksestä saisi 200e sakon, eikä muita sanktioita, noita ylittäjiä olisi älyttömästi. Oli taitoa tai ei. Siksi sanktioiden on oltava sellaisia, ettei ole mitään järkeä missään ajaa reilua ylinopeutta.
Ongelma ei siis ole rangaistusten suuruus, vaan se että kaikki eivät ymmärrä sitä, että sääntöjä pitää noudattaa.
Harvinaisen hyvin sanottu.Kunhan kuittailen kaikille sivuston joo-miehille ja naisille, jotka ei edes osaa perustella miks ovat jotain mieltä. Liikennesäännöt on kaikki samanarvoisia sääntöjä siinä mielessä, että niitä noudattamalla ne hitaat pönöttävät pappatkin pystyy ennakoimaan mitä muut tekee liikenteessä. Ihan naurettavaa sellainen, että tuijotetaan vaan omaa napaa ja itketään, että ei saa rauhassa rikkoa liikennesääntöjä kun se tuntuu kivalta.
Sun alkuperäinen kysymys tuolla ylhäällä ei mitenkään liity tähän mitä sä nyt jäit jankkaamaan. Jos sä haluat kysyä, että ottaisko päähän jos saisit suuret sakot, niin tee siitä uus äänestys ja laita vaan yks vastausvaihtoehto, jos et halua muita vastauksia. Simppeliä ja yksinkertaista vaikka rautalangasta väännettynä, eiks ni?Kyllä se sunkin mielipide muuttuu siinä vaiheessa, kun tulee tonni-pari maksettavaa harmittomasta ylinopeudesta.
.............
Entäs jo olisit saanut siitä tonnin-pari sakkoa, vieläkö olisit samaa mieltä?
No tossa menee typeryys jo aika 50/50.En ole sakkoja saanut, mutta kyllä ne tuntuu liian kovilta, mitä olen lukenut muiden kokemuksista.
Tässä jonkin aikaa sitten mäkelänkadulla helsingissä jäi jalankulkija täysperävaunuyhdistelmän alle kun rekka oli joutunut pysähtymään risteysalueelle ja aisa oli sopivasti suojatien kohdalla, nainen ylitti aisaa ja rekka lähtikin liikkeelle...saiko kuski tästä sakkoja vai ei? Kai sitä nyt pitää kuitenkin joka kerta käydä kattomassa onko siellä vaunujen välissä ketään ennen kuin lähtee liikkeelle. Vähän samanlainen tilanne kun aikasemmin kirjoitettu "paku ajoi mummon päälle". Ei pitäisi saada tollasesta minkäänlaisia sakkoja koska kyse kuitenkin inhimillisestä vahingosta.
Kyllä ne poistavat.Paskat. Nyt sillä on sellainen vaikutus, että yhä useampi ajaa mieluummin karkuun. Siitäkin on täällä galluppi.
Kovat rangaistukset eivät ylinopeuksia poista eivätkä paranna liikenneturvallisuutta, se on varma.