• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Leveä takaläski ja ajomukavuus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Skyrock
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Leveä takaläski ja ajomukavuus?

Aloittelijan hölmöt kysymykset nr. 1, kortti parhaillaan vasta työn alla ja mopokuume kova. Näin kypsemmällä iällä tilannetta pahentaa se että budjetissa ei ole ylärajaa ja hieno sen pitäisi olla. Toisaalta sitten ne kikkailut ja keulimiset voi jättää nuoremmille hurjapäille.

Mutta siis asiaan, olis makee peli jota olen kuolannut, fighteri 300 leveällä takarenkaalla. Onko tollanen ihan hirveä ajettava ja rakennettu vaan näyttelyjä varten? Kyllähän sillä kuitenkin pitäisi olla kiva ajaa että harrastus saa hyvän alun.

Hahaha!

On se hirveä ajettava, mutta jos on omasta mielestä tarpeeksi hieno, niin siihen tottuu, varsinkin jos ei ketterämpää kokeile. Onko etunen kanssa 180 - 190 levee?

Edit: mutta rauhallisessa etenemisessä tuskin meinaa suuria, vaikka kankeampi olisikin.

Skyrock sanoi:
Eturengas olis 160. :)

Kamalammillakin kiikuilla tuolla vedetään, joten kyllä sillä pelillä ajaminen onnistuu varmasti. Kaupoille, jos miellyttää. Varmasti jokin apehanger auton takarenkaalla on haastavampi potenssissa kaksi. Tuossa vielä renkaat edesauttavat kääntymistä.

Tällä foorumilla mm. kaikki Harrikat on ihan hirveitä ajaa. Yhden olen itse omistanut (vm. -90), enkä huomannut mitään hirveyksiä eli kai se on siitä kiinni mitä kaverit sulle opettaa ja ketä uskot. Sitten kun ajat itse, päätät onko se mistään kotoisin vai ei.

Ei kannata lukea ajokokemuksia vaan ajaa niitä!

harald73 sanoi:
Tällä foorumilla mm. kaikki Harrikat on ihan hirveitä ajaa. Yhden olen itse omistanut (vm. -90), enkä huomannut mitään hirveyksiä eli kai se on siitä kiinni mitä kaverit sulle opettaa ja ketä uskot. Sitten kun ajat itse, päätät onko se mistään kotoisin vai ei.

Ja miten sillä yrittää ajaa. Rento lutkuttelu aasta beehen onnistuu melkein millä vain.

mitä loivempi profiili ,sen hirveämpi ajaa :grin:

ihan 200 leveällä renkaalla 40 profiilinen on aivan karmea ja kääntää pyörää mutkassa pystyyn kokoajan kun 55 sarjainen alkaa olla jo ihan ajettava :thumbup:

ei sillä 300 leveällä ainakaan mitään mutkatietä voi vetää korvamaassa mutta näyttäähän se hyvältä..

Sehän vain helpottaa ajamista. Pyörä vetää kunnon kylkimyyryä pelkästään kallistamalla, ei tarvitse edes kääntää.

Jos oot läytäny itteä miellyttävän pyörän, niin osta pois. Saahan siihen aina kapeamman renkaan vaihdettua.
Tollasesta rengastuksesta ei oo kokemusta, mutta ZX-6R 120/200 rengastuksella ja profiilit 70/50 ei ollut hyvä mutkissa verraten siihen että takana oli 170 kumi.
90/240 rengastus profiileilla 80/45 harrikassa oli "mielenkiintoinen" mutkilla, mutta suoraan ajaessa hyvä.

Mut tosiaan, kaikkeen tottuu paitsi siihen ajatukseen että "olis pitäny ostaa se pyörä mikä miellytti enemmän", eli osta pyörä jos se kokonaisuutena miellyttää.

Kiitos kaikille vinkeistä, perhana kun ne pyörät jotka miellyttää on kaikki tyyppiä ”ei todellakaan aloittelijoille”. Saa nähdä mihin sitä päätyy.. mutta siis tämäkin peli pysyy vaihtoehdoissa ja potentiaalisena tulevana kulkupelinä.

ABSia, luistonestoa, keulimisen estoa, quick shifteriä ja muita uusia hienouksia ei tästä löydy, mitkä saattavat olla se pieni ero sairaalaruuan ja hyvän pihvin välillä näin aloittelijan kohdalla.

Skyrock sanoi:
ABSia, luistonestoa, keulimisen estoa, quick shifteriä ja muita uusia hienouksia ei tästä löydy, mitkä saattavat olla se pieni ero sairaalaruuan ja hyvän pihvin välillä näin aloittelijan kohdalla.

Itse en näkisi noiden puuttumisen olevan mikään este pyörän hommaamiselle.

On näitä ensipyöriä ostettu 50-, 60-, 70-, 80-, 90- ja 2000-luvullakin.

harald73 sanoi:

Juurikin näin! Omat parhaat fiilikset olen ajanut mopoilla joita muut halveksii, eli Viragoilla ja nykyisellä Deauvillellä.

"Ei se teho vaan tunnelma..."

Skyrock sanoi:

Eipä tuolla ABS:llä taida normaaliajossa mitään virkaa olla? Keulimisen esto... nooo, ihan alussa kannattaa välttää liian kovia kiihdytyksiä. Vähän siinä hämmästyy, ellei peräti pelästy, kun etupyörä tahtoo nousta ilmaan. Mihin tarvitaan quick shifteriä? Onk se jokin napilla tapahtuva vaihto tai jotain? Itse en useimmiten käytä lainkaan kytkintä kiihdytettäessä. Autolla ei onnistu, mutta ainakin mun kaikilla mopoilla helposti ja nopeasti. :)

Ja voihan sinne sairaalaan tilata omiakin ruokia...?

:cruising:

Skyrock sanoi:
Kiitos kaikille vinkeistä, perhana kun ne pyörät jotka miellyttää on kaikki tyyppiä ”ei todellakaan aloittelijoille”.
Ei sellaista pyörää olekaan, jolla ei pärjäisi. Se on siitä kiinni, mitä on korvien välissä. Maltti on valttia ja pyörä kun pyörä on tappava jos ei järki ole mukana.

Toivottavasti löytyy se "oma" pyörä eli ostat sen mikä itseäsi miellyttää. Pyörän ostaminen kaverille tai foorumille ei ole järkevää. Saattaa jopa tulla se kuuluisa vitutus, nopeastikin, jos näin teet. Ja ei kun :orgmp:

yöLiitäjä sanoi:
Eipä tuolla ABS:llä taida normaaliajossa mitään virkaa olla? Keulimisen esto... nooo, ihan alussa kannattaa välttää liian kovia kiihdytyksiä. Vähän siinä hämmästyy, ellei peräti pelästy, kun etupyörä tahtoo nousta ilmaan. Mihin tarvitaan quick shifteriä? Onk se jokin napilla tapahtuva vaihto tai jotain? Itse en useimmiten käytä lainkaan kytkintä kiihdytettäessä. Autolla ei onnistu, mutta ainakin mun kaikilla mopoilla helposti ja nopeasti. :)

Ja voihan sinne sairaalaan tilata omiakin ruokia...?

:cruising:

Olen aloittanut moottoripyöräilyn 70-luvulla ja mielestäni ABS on tavalliselle katumotoristille hyödyllisin varuste. Quickshifterit ja sutimisen- ja keulimisenestoista on eniten hyötyä radalla kilpaa ajaville.

harald73 sanoi:
Ei sellaista pyörää olekaan, jolla ei pärjäisi. Se on siitä kiinni, mitä on korvien välissä. Maltti on valttia ja pyörä kun pyörä on tappava jos ei järki ole mukana.

Toivottavasti löytyy se "oma" pyörä eli ostat sen mikä itseäsi miellyttää. Pyörän ostaminen kaverille tai foorumille ei ole järkevää. Saattaa jopa tulla se kuuluisa vitutus, nopeastikin, jos näin teet. Ja ei kun :orgmp:

Lukitaan tämä vastaus.

Skyrock sanoi:
budjetissa ei ole ylärajaa

Jos kerran näin on sittenhän ei ole mitään ongelmaa.

Ostat ekaksi jonkun helpon paljon käytetyn fillarin jolla saat kilsoja ja vähä tuntumaa alle. Sit kun tämä vaihe on ohi niin vapautat pyörän takaisin kiertoon. Todennäköisesti kippaat tämän pari kertaa pienissä nopeuksissa parkkipaikalla mutta osto - ja myyntihinnan välinen erotus jäännee kuiteskin pieneksi. Teknisille härpättimille en laittais paljoa painoarvoa, abs-jarruja lukuunottamatta. Ne antaa rohkeutta harjoitella kunnon jarruttamista ilman pelkoa lukkoon jarruttamisen seurauksista.

Samaan aikaan ostat myös sen vaikeen mutta kiihottavan mageen pelin talliin odottamaan. Kokeilet välillä ja ja jos tuntuu ihan mahottomalta niin palaat aloitusfillariin. Jossain vaiheessa tulee sit kuiteskin se "nyt riittää" - hetki ja päätät ottaa sen rajumman pyörän haltuun.

Back