• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Letka-ajelujen ajonopeudet markkinoinnin mukaisiksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tonttuj
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sosiaalinen itsemurha tai ei, silti itse en rookieletkoja lukuunottamatta hyväksy taakseni ensikertalaisia tai aloittelijoita. Letkanveto on veturillekkin mutka-ajelua ja nauttimista. Myös veturi haluaa kurvailla ja pitää hauskaa eikä toimia lapsenkaitsijana. Kyllä aloittelijan paikka on ehdottomasti mahdollisimman takana. Siitäkin huolimatta että yksinajokilsoja olisi takana miljoona. Jos kärsii sosiaalisen paineen tuomista ongelmista, ei ne ainakaan helpota sillä että kontissa odottaa 50 mopoa koko reissun sitä hetkeä että pääsisi nautiskelemaan. Taukokahvipöydässä asia on kokonaan eri. Pysähdyksissä ei kokemuksella ole väliä ja kahviseurana on yksi ja sama millainen vetomies tai -nainen on juttukaverina.

veturina se alkaa vituttaa jo ensimetreillä jos 800 ajetun metrin jälkeen kakkonen tulee 500 metriä perässä selkä jäykkänä ja rystyset valkoisina. Not my cup of tea. Ei ne veturit sen enempää kokoa niitä letkoja vain saadakseen ajella joka toisen kilometrin kolmeakymppiä että se kakkonen suosutuisi taas ilmestymään taustapeiliin. Tämä on aika raakaa tekstiä mutta ihan taivaan tosi. Letkan kasaaminen taas ei potuta lainkaan, se kuuluu lajin luonteeseen. Joskus siinä kestää kauemmin, joskus homma sujuu nopeammin.

Toisella reunalla häämöttää toinen totuus. Jos veturi joutuu joka mutkaan nojaamaan jarruvalo hoosiannaa huutaen ja vielä pahempaa, ajautuu itse ulkomutkassa vastaantulevien kaistalle tai jopa pannuttaa mutkan pitkäksi, on henkilö täysin väärässä tehtävässä. Tästä toki poislukien tilanteet joissa on vaikkapa hiekkaa tai öljyä kaistalla, tai peura pomppaa eteen. On hyvä muistaa että veturi on se joka tutkaa tienkunnon ja mutkien suunnan muille. Perässä tarvii vain nauttia. Osaava veturi varoittaa käsi- ja jalkamerkein vaarasta. Osaava veturi ei mene sokkomutkaan itselleen liian kovalla vauhdilla. Osaava veturi tuntee tuotteensa ja tietää ottaa vauhteja alas jos tiedetty vaarapaikka osuu matkalle. Veturin osaamiseen pitää voida luottaa (tässä kohtaa väkevä viittaus ketjun otsikkoon). Possujonon toiminta kun vaan on usein "seuraa johtajaa" tyyppistä leikkiä.

edit: vaikka käytänkin kannanotossani monikkoa, luonnollisesti on selvää että puhun vain omista ajatuksistani, en siis kollektiivisesti kaikkien vetureiden puolesta...

Viimeksi muokattu:
Olen pari kertaa käynyt kokeilemassa näitä letka-ajoja. Kummassakin ryhmässä vauhtia piisasi vaikka etukäteen ajatus oli jotain muuta. Piti ajaa välillä ihan reikäpäisesti, jos halusi pysyä tahdissa. Niinpä en ole enään osallistunut letkoihin. Pärjään hyvin ilman letkojakin.

Yksin ajellessa voi ajaa ihan sitä vautia, kuin huvittaa.

Niin no joo...en tosiaan ollut ekaa kertaa letkassa vaan ekaa kertaa uudessa letkassa...onhan siinä tietynlainen ero :grin: Ja joitain mutkia on 14 vuoden aikan tullut ajeltua...ja muutamaa ojanpohjaakin tutkittua paremmin! Vauhtia tän vuoden letkoissa on ollut noin +10- +15 ja se oli ihan passeli vauhti muualla paitsi lasten läheisyydessä...

Artsi sanoi:
Olen pari kertaa käynyt kokeilemassa näitä letka-ajoja. Kummassakin ryhmässä vauhtia piisasi vaikka etukäteen ajatus oli jotain muuta. Piti ajaa välillä ihan reikäpäisesti, jos halusi pysyä tahdissa. Niinpä en ole enään osallistunut letkoihin. Pärjään hyvin ilman letkojakin.

Tai sitten jonkun muun kanssa :jippikaijee: Niinku me -timi-:n kaa tehdään usein! Kaksin on kivempaa stopata kahville :respect:

Artsi sanoi:

Letkassa ajetaan sitä omaa vauhtia. Letkassa on kiellettyä ajaa jotain muuta vauhtia. Letkan rakenne on suunniteltu juuri sillä pohjalla että hitaita odotellaan. Minäkin olen odotellut minuuttitolkulla risteyksessä merkkaamassa jossain epämääräisessä uudenmaan periferiassa missä sudet ulvoo ja peikot kurkkii metsästä. Jos ei halua merkkailla, niin sitten letka ei ole oikea paikka. :)

Ei ole kiva ajaa letkassa, jos edellä ajavasta ei näy pölypilveäkään. Kyllä siinä mielestäni kärsii letka-ajon idea.

Veturi voi vaikuttaa paljonkin letkan koossa pysymiseen. Veturi lähestyessä risteystä, josta aikoo kääntyä, kannattaa hänen pudottaa nopeutta hyvissä ajoin ennen risteystä ja kerätä joukkoa kasaan. Näin risteyksessä odottamiset vähenevät. Samoin risteyksen jälkeen veturi voisi ajaa hiukan matkaa rauhallisemmin, jotta viimeisetkin pääsevät risteyksestä.

Letkan maksimikokoa voisi miettiä. Jos porukkaa on liikaa laitetaan joukko puoliksi ja molemmille ryhmille oma veturi.

Artsi sanoi:
Ei ole kiva ajaa letkassa, jos edellä ajavasta ei näy pölypilveäkään. Kyllä siinä mielestäni kärsii letka-ajon idea.

Veturi voi vaikuttaa paljonkin letkan koossa pysymiseen. Veturi lähestyessä risteystä, josta aikoo kääntyä, kannattaa hänen pudottaa nopeutta hyvissä ajoin ennen risteystä ja kerätä joukkoa kasaan. Näin risteyksessä odottamiset vähenevät. Samoin risteyksen jälkeen veturi voisi ajaa hiukan matkaa rauhallisemmin, jotta viimeisetkin pääsevät risteyksestä.

Letkan maksimikokoa voisi miettiä. Jos porukkaa on liikaa laitetaan joukko puoliksi ja molemmille ryhmille oma veturi.
enpä ole orgin letkoissa vielä ajanut ,mutta muissa kyllä niin kuin tossa joku kirjoitti niin jos haluaa ajaa hitaammin niin letkan alkuun ja perässä sitten saakin varmasti ajaa kovempaa,kun ei noi minkään valatakunnan letkat pysy yleensä kasassa kuin moottoritiellä,oli vetäjänä kuka vaan ja puhun nyt jos mopoja on yli 20, tiedä sitten mikä määrä mopoja tarvitaan jotta sitä voi kutsua letkaksi :p

Artsi sanoi:

Niin, edessä tyhjää ja takana jonoa. Veturin syy ja letka-ajelu on paskaa. :thumbup:

Pitäs melkeen tulla kokeileen jotaki "kokoperheenpossujunaletkaa" on vaan niin pirun pitkästi matkaa. Ehkä lomalla.

Mutta onko ihan oikeasti ihmisillä "ongelmana" pelko että muut nauraa?

Itellä on semmonen kokemus jota vois verrata letkailuun.
Eli kun ajan yksin mutkapätkää niin jostakin syystä tuun mutkaan AINA liian hiljaa. Jonka olen päätellyt siitä että mutkassa käy mielessä ajatus että liian hiljaa taas ja mutkastä lähtönopeus on aina paljon kovempi. (75/98)...

Sitten kerran pääsin kuin vahingossa ajamaan itselleni tutun mutkapätkän n.30km Itseäni huomattavasti paremman kuskin perässä. Ajaminen oli paljon kivempaa kun mutkaan tultiin "oikealla" nopeudella ja ajettiin samaa vauhtia koko pätkä. Eli melko tarkkaan 80 oli mittarissa koko pätkän. :thumbup:

Tästähän voimme päätellä että jos kaltaisiani mutkaan "liian" varovasti tulijoita on enemmänkin niin haitarihan siitä syntyy. :orgmp2:

tl72 sanoi:
enpä ole orgin letkoissa vielä ajanut ,mutta muissa kyllä niin kuin tossa joku kirjoitti niin jos haluaa ajaa hitaammin niin letkan alkuun ja perässä sitten saakin varmasti ajaa kovempaa

Itse jokusen letkan vetäneenä ja useissa eri kohdissa jonoa (muiden vetäessä) olleena sanoisin, että toi ei ainakaan meidän (Tre/PK/Tourinki) letkoissa päde. Kyllä se peräpää siellä hitaammin tulee ja niitä odotellaan, mikä on mulle ainakin ihan ok. Lähinnä välillä harmittaa, että ne viimeiset ei saa niitä mukavia lyhyitä jutustelutaukoja ollenkaan.. :sad:

Näitä letkojahan kutsutaan koolle ja vedellään ihan omasta halusta sosialisoitua ja tavata muita alueen (ja muiden alueiden) motoristeja. Itse en ole veturina ottanut minkäänlaista stressiä siitä pysyykö edes se kakkospyörä perässä vai ei, risteyksissä sitten tarvittaessa odotellaan. Eli ajelen suunnilleen sitä vauhtia mitä itsekin ajelisin, ainoa näyttämisen halu oikeastaan on se kun pääsee uusia teitä näyttämään kavereille.. ja näissä hommissa kavereita tulee ihan oikeasti, siis sellaisiakin joiden kanssa sitten "siviilissäkin" nähdään jne.. parasta ainakin mulle onkin ne tauot ja kaffet jne joissa uusiin tyyppeihin tutustuu ja vanhojen tuttujen kanssa jauhetaan paskaa.. :p

Ei riemulla rajaa kun letkassa ajaa! :D :thumbup: :D

Edit: pari juttua mitä tuli mieleen heti kun toi lähti jo..
- Usein vetureilla on kohtuu hyvin mutkapätkiin soveltuvia laitteita ja jokunen sata tonnia kilometrejäkin takana. Sitten jos siinä ajellaan sitä omaa "hyvää" vauhtia, niin kyllä sen ymmärrän että se voi tuntua ns. "kovalta" vauhdilta jollekin vähemmällä kokemuksella ja "raskaammalla" kalustolla ajavalle.. Mutta juuri tämän takia olisikin toivottavaa että ihmiset oikeasti ottaisivat sen oikean paikan letkassa (ainakin org-tyylisessä letkassa), siis ei välttämättä tunkisi sinne ihan keulille ellei ole varma ettei jää jälkijunan veturiksi tai joudu ajamaan omilla riskirajoilla..
- Itse en ainakaan ole (tietääkseni) etukäteen "markkinoinut" mitään tikkari+ rajoja. Tiedän ettei ne toteudu kuitenkaan jos joku makea mutkapätkä tulee eteen.. :p

Viimeksi muokattu:
dmachine sanoi:
Niin, edessä tyhjää ja takana jonoa. Veturin syy ja letka-ajelu on paskaa. :thumbup:

Nythän oli puhe siitä, miten ennakkoon sovittu nopeus ja todellinen nopeus kohtaavat. Kyllä minä vauhdissa pysyin. Ei se siitä kiinni ollut. Ei vaan ole kiva ajaa +30-40 nopeuksilla, jos on ennakkoon ollut puhetta +15 vauhdeista.

Letkoja ja niiden vetäjiä on joka lähtöön. Toisenlaisiakin kokemuksia minulla on asiasta. Tosin ne ei olleet org ajeluja. Eikä se tarkoita mitään matelua. Kyllä voi reippaastikin ajaa, mutta ryhmä huomioiden.

Itse syyllistyin viime kaudella muutaman letkailukerran jälkeen tähän samaan lätinään loppuletkan vauhdista, kunnes myöhemmin asian paremmin sisäistettyäni, lähestulkoon hävetti kyseinen kannanotto. Tälläkin kaudella on ollut varsin mukavaa ja huoletonta ajella letkassa, vaikka edellä ajavat olisivatkin hetkellisesti kadonneet näköpiiristä.

Tässä valossa tulee siis väkisinkin mieleen, että voisimmeko me kokeneemmat letkailijat ehkä koittaa keksiä keinoja, joilla nämä tässäkin langassa jo mainitut perusasiat(esim. letkaa kasaillaan kyllä, ei tarvitse ylittää omia rajojaan/oikean paikan valinta letkassa/risteyksien merkkaus), saataisiin paremmin ensikertalaisten/aloittelijoiden tietoon?
(Tähän voi tietysti vastata että lähtökohtaisesti jokainen on vastuussa omasta ajostaan ja ettei ole kenenkään tehtävä opettaa aikuisille ihmisille sisälukutaitoa.
Totta tietysti sekin, mutta vältyttäisiinkö siten mahdollisesti tämmöiseltä turhalta länkytykseltä?)

Ensikertalaiset/aloittelijat voisivat vaikkapa kokoontua yhteen lähtöpaikalla ja käydä veturin tai pukaman kanssa näitä perusasioita läpi?

Varmasti syö vetureidenkin mielenkiintoa/motivaatiota tätä hommaa kohtaan lukea turhaa paskapuhetta, jota ei pienien, yksinkertaisten tekojen jälkeen tarvitsisi edes kirjoittaa.

Lisäksi vielä että tämä viesti ei sisällä mitään henkilökohtaista kenellekkään eikä ole kohdistettu keneenkään tiettyyn henkilöön. Vain meikäläisen pohdintaa.

Jokusen kerran letkoissa pyörineenä oon ollut huomaavinani, että jos on tikkari + 20 tyylistä ohjetta ilmoitettu vetovauhdiksi, niin kaikki ei ole ehkä täysin sisäistänyt, että se meinaa myös pääasiallista mutkanopeutta, jolloin alkaa syntyä sitä on-off ilmiötä, jonka seurauksena hanuri on palkeet levällään. Tähän saattaisi auttaa, että letkassa jokusen kerran mukana olleet tuntisivat silloin tällöin velvollisuudekseen mennä hillitsemään niitä pahimpia Valentino Rossi avauksia mutkista.

eikös suurin ongelma ole se, että Letka-ajoon lähtee nimenomaan aloittelijat ja niille se ei sovi. Se sopisi kokeineille, mutta kukaan kokenut ei letka-ajoon edes lähde.:D

jaket sanoi:
eikös suurin ongelma ole se, että Letka-ajoon lähtee nimenomaan aloittelijat ja niille se ei sovi. Se sopisi kokeineille, mutta kukaan kokenut ei letka-ajoon edes lähde.:D

Käsittämättömin loppukaneetti evö. Helsingin letkoilla suurin osa ajajista on ajanut todella pitkään sekä yksin että letkoilla. Tietää mitä touhu on ja tajuaa kalustonsa ja itsensä rajat. Itse olen saanut etuoikeuden ajaa tai vetää orgin letkoilla jo viidettä vuotta vähintään kerran, useinmiten kahdesta jopa kolmeen kertaan viikossa, loistavassa jengissä, joista osasta on jäänyt todella hyviä frendejä myös letkojen ulkopuoliseen mopoelämään. Näiden vuosien aikana on ollut ilo havaita että samat kaverit osaavat jo hakeutua toistensa eteen tai taakse letkaillessa. Se että luottaa kaveriin ja oppii tuntemaan tämän ajotavat ja -tyylin, on vain eduksi ja lisää huomattavasti viihtyisyyttä ajon aikana.

Esitän tässä samalla kiitokseni kilometreistä ja vuosista, tiedätte itse kyllä keille. Ja teitä on aika paljon. Helvetin hauskaa on ollut ja ainut mikä estää osaltani tämän hauskuuden on vallesmanni jonka mielestä äitienpäivänä yksin ollessani pidin jopa liian hauskaa ja siitä syystä jatkan hauskanpitoa tällä kaudella vain radalla :blink:

Ehkä toi nimitys on väärä, siis tää letka-ajelu, tulee kokemattomille se fiilis että tarttis pysyä näkömatkan päässä! Parempi nimityshän olisi reitti-ajelu tai reittiletka, jossa veturi suunnittelee ja ajaa reitin mitä muut seuraavat perässä risteykset merkaten, ei ehkä kuulostais niin wanna-be -tiivisajolta.

Joop. Omissa letkoissa olen jossain kohdin veturoinut lujempaa vauhtia ja jossain kohdin ihan possuvauhtia. Joskus himmaan siksi että tulee vaan tunne että pitää himmailla. Yleensä koitan hiukan himmata letkaa kokoonkin, ainakin ennen motarilta erkanevaa ramppia. Noi motarinrampit on tosi vittumaisia ajaa letkassa, varsinkin ruuhka-aikoina, kun ramppiin ei sais pysähtyä merkkaamaan ja kaukana rapista takanatulija ei välttämättä näe merkkaajaa ja se letka on sitten siinä jos loppuletka ajaa rapista ohi. Tavallisissa risteyksissä voi aina vetää uukkarin, mutta motarilla loppuletka on sitten haettavissa Hämeenlinnasta jos merkkaus pettää. Ruuhka-aikana motarilla on muutenkin mahdoton pysyä letkassa jos veturi ei tietoisesti pidä letkaa possuletkana oikealla kaistalla – autoista ei pääse ohi kun kumpikin kaista on täynnä.

Olen nyt vasta kahdessa letkassa (patoaskel ja pk 6.6) kurvaillut mukana peräpäässä ja pari juttua mitä mulle siitä on jäänyt hieman negatiivisina mieleen niin kotiloiden ohitukset vaarallisissa paikoissa ja tämä haitari efekti.

Ainakin minun mielestä edellä ajavan pyörän näkeminen tuo turvaa, koska letkassa kulkevat viestit vaaroista (hiekasta, montuista, lapsista, hevosista yms) tulee näin perille mutta jos edellä menevää ei näe viesti katkeaa. Ehkä siksi olisi hyvä useammin kasata letkaa yhteen hidastamalla risteyksiin hieman aikaisemmin tai odottamalla parisenkymmentä sekunttia risteyksessä esimerkiksi, niinkuin joku muu taisikin mainita.

Hyvät veturit ja perämies on ollut kummallakin letkalla unohtamatta kaikkia muitakaan osallistujia. Letkassa ajot ollut itselle ainakin hieno kokemus vaikka nyt viimeisimmällä letkalla mopon ajoinkin ojaan kun vastaantuleva kuorma-auto pääsi mutkassa yllättämään. Toivottavasti mut vielä mukaan huolitaan letkan hännille kun saan pyörän taas kuntoon.

Artsi sanoi:

Letkan koko on vissiin toi pointti. Veturin olis hyvä nähdä myös se viimeinen letkan jäsen. Ainakin hitaammissa letkoissa, ja myös olisi hyvä olla veturin perillä letkansa kyvyistä ja ajotaidon tasosta. Siitä olen yhtämieltä kaikkien muitten veturien kanssa: mikään letka-ajo ei ole paikka opetella ajamista. Piste. Sitten ku se ajo ei itsekseen tunnu pelottavalta voipi lähteä letka-ajoon. Perustelu: kokematon kuski ei ymmärrä omia rajojaan, luulee että on pakko pysyä kiinni muissa letkailijoissa, ohitella kuolemaa halveksuen autoja vaikka taidot eikä tilanne salli...
Tällast :grin:...mut mä räätälöin omat hitaat letkani TOSI hitaiksi tarpeen vaatiessa. Mennään sen kokemattomimman mukaan, kunhan kertoo että tikkarinopeuskin saattaa olla liikaa :)

EDIT: se haitariefekti pitkissä letkoissa on painostava! Kunhan saisi teroitettua kaikille. Ei yritetä ajaa letkaa väkisin kiinni!.

Back