Läheltä piti ! ( Ennalta arvaamattomia tapahtumia tienpäältä, opiksi, ja tiedoksi )

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mchuurre
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tänä aamuna oli kyllä taas pitkästä aikaa oikein poikkeuksellisenkin lähellä ettei tullut allekirjoittanut HSL-bussin jyräämäksi :no:

Oheinen Google Maps paikka Viikissä. Nykyisin tuossa tosin on jo kiertoliittymä ollut muutaman vuoden ajan. Itse menossa suoraan, bussi tulee oikealta kiertoliittymään ja on täten väistämisvelvollinen. Itse aamun sadekelissä kurvailen tipin keltaisessa ajopuvussani henkilöauton takana, joka kääntyy tuonne oikealle. Vaan tämä bussipa tuleekin sitten about hidastamati tuohon kiertoliittymään ja ... No ehkä siihen olisi just ja just sunnuntai-hesari mahtunut takalaukun ja bussin keulan väliin :kääk:

StreetView ja ajantasaisempi ilmakuva

Yleensä kyllä havainnoin nämä tilanteet jo hyvissä ajoin ja tässäkin tapauksessa olisin varmaan hidastanut, antanut isommalle tietä ja kiroillut hiljaa mielessäni puusilmäistä bussikuskia, mutta sadekelin ja siten märän asfaltin + kiertoliittymän kaarros on sellainen hiukka arveluttava yhdistelmä alkaa kovin lujasti jarruttelemaankaan vaikka kuinka ABS:t fillarissa onkin :paikallatuulee:
Viikintien ympyrä kyllä, mutta kyllä Herttoniemen kaupunginosan puolella, kivenheiton päässä Roihupellosta…

100 alueella auto jarruttaa yhtäkkiä ja juuri ennen kääntymistä vasemmalle laittaa vilkun päälle. 2-kaistainen tie, tien oikeassa reunassa betoniseinä. Ei mahdu mp siitä raosta auton ja betonin välistä. Auto on vielä vähän oman kaistansa oikeassa reunassa ennenkuin kääntyy.

Tilanne täysi yllätys ja ei voi muuta kuin jarruttaa ja väistää oikeaan reunaan, vaikka siellä ei tilaa olekaan. Vältän peräänajon vain koska auto kääntää edestä pois.

En oikein tiedä mitä tästä voi oppia. En osannut odottaa että kohdassa jossa ei näy minkäänlaista liittymää, joku tekee tuollaisen yllärin. Koska olin autoa ottanut hitaasti kiinni, olin valmistautumassa ohitukseen, en äkkijarrutukseen. Ehkä opetus voisi olla se, että kun lähestyy toisia ajoneuvoja niin pitää käden etujarrulla niin saa reaktioaikaa ainakin pois ja jarrutus alkaa heti kun vaaratilanteen bongaa.

Toinen opetus voisi olla se että kun liikennettä on vähän niin ihmiset saattavat ajella ihan miten sattuu kun eivät ole huomanneet että perässä tuleekin joku joka ei ollut sielä 2 minuuttia aiemmin.

Toinen oli viime syksynä. Ajelin hyväkuntoista mutkapätkää. Pimeä mutka, pensasta sisäkaarteessa, jonka takia huono näkyvyys. Mutkan jälkeen olikin traktori heinäleikkurin kanssa parkissa keskellä omaa kaistaa. Olivat tien reunojen heiniä leikkaamassa. Vastaan tulevien kaistaa tuli vastaan hiljaa joku huomiovärein maalattu paku. Jos tähän olisi tullut 80 tikkarivauhtia niin tiukasti olisi joutunut jarruttamaan.

Seuraavana päivänä ajoin samaa tietä ja huomasin että jonkunlainen varoitusmerkintä oli tien alussa että työkoneita tiellä. Edellisenä päivänä tulin tielle sivuliittymän kautta ja sieltä tuonne paikan välille ei varoitusmerkkejä ollut.

Opetus varmaan se että pitää pystyä jarruttamaan näkyvällä tieosuudella. Ja se että jos liikennettä on vähän niin silloin työkoneita voi olla enemmän liikenteessä.

Kolmas oli eräällä mutkapätkällä. Nopeus vaihtuu 80-60 ja lopulta 50. Taas pimeä mutka. Syksyä. Pitkät varjot tiellä. Yhtäkkiä koko tien leveydellä märkää liejua koko 2 kaistaisen tien leveydeltä. Äkkijarrutus ja vauhtia pois ja hipsuttelen noin 50 metriä tämän liejun läpi. Nopeusrajoitusten mukaan ajelin. Opetus sama, eli näkyvällä tien osalla pitää pystyä pysäyttämään.
Hyviä pointteja. Aikoinaan autokoulussa jo opetettiin, että ajoneuvo tulee pystyä pysäyttämään tien näkyvällä osuudella. Erittäin hyvä ohje mutta sen noudattaminen useinkin muun liikenteen vuoksi mahdotonta. Mutta kannattaisi kuitenkin yrittää noudattaa sitä. Monelta onnettomuudelta vältyttäisiin.

Äärikiva juttu olisi myös se, että laitetaan se vilkku päälle ennen jarrun painamista. Näin muutkin tietäisivät kumpaan suuntaa tuo meinaa risteyksessä kääntyä ja reagoida sen mukaan.

Muutama viikko sitten kävi itselle vähän turhankin jännä tilanne. Tulin mäen takaa (näkösuojasta), jonka jälkeen tie kääntyy minun suunnasta katsottuna vasemmalle. Mutkasta tulee vastaan auto. joka lähtee ohittamaan hänen suuntaansa tien oikeassa reunassa ajavaa polkupyöräilijää. Ei jäänyt hirveästi tilaa minun, auton ja polkupyöräilijän väliin. Autoilija ei selkeästi osannut odottaa, että mäen päältä ilmestyy odottamatta mp ja enpä minäkään arvannut odottaa polkupyöträilijää ohitusaikeissa olevan auton ilmestyvän vastaan mutkan takaa tuolla kapealla ja vähän liikennöidyllä mutkatiellä. Hyvä, että tilanteesta itsekukin selvisi säikähdyksellä. Ja tötöilevästä autoilijasta huolimatta nostan käden pystyyn virheen merkiksi. Oma tilannenopeus oli liian suuri!

Tänä aamuna oli kyllä taas pitkästä aikaa oikein poikkeuksellisenkin lähellä ettei tullut allekirjoittanut HSL-bussin jyräämäksi :no:

Oheinen Google Maps paikka Viikissä. Nykyisin tuossa tosin on jo kiertoliittymä ollut muutaman vuoden ajan. Itse menossa suoraan, bussi tulee oikealta kiertoliittymään ja on täten väistämisvelvollinen. Itse aamun sadekelissä kurvailen tipin keltaisessa ajopuvussani henkilöauton takana, joka kääntyy tuonne oikealle. Vaan tämä bussipa tuleekin sitten about hidastamati tuohon kiertoliittymään ja ... No ehkä siihen olisi just ja just sunnuntai-hesari mahtunut takalaukun ja bussin keulan väliin :kääk:

StreetView ja ajantasaisempi ilmakuva

Yleensä kyllä havainnoin nämä tilanteet jo hyvissä ajoin ja tässäkin tapauksessa olisin varmaan hidastanut, antanut isommalle tietä ja kiroillut hiljaa mielessäni puusilmäistä bussikuskia, mutta sadekelin ja siten märän asfaltin + kiertoliittymän kaarros on sellainen hiukka arveluttava yhdistelmä alkaa kovin lujasti jarruttelemaankaan vaikka kuinka ABS:t fillarissa onkin :paikallatuulee:

Itse jouduin HSL-bussin jyräämäksi autolla kaksi vuotta sitten ja oikeudenkäynti on viikon päästä. Kolmion takaa tuli.
Ainahan ne tulee eteen etenkin liikenneympyröissä. Kerrankin ajoin ympyrässä ja oikein iloisesti vittuilen kuski vilkutti että täältä tullaan haista sinä paska. Piti jarruttaa.

Menneellä viikolla sattui iltavuorosta kotiinpäin ajellessa Kivenlahden liikenneympyrässä kun auto meinasi tulla kylkeen Kauklahden suunnasta. Huomasin kyseisen auton jo kaukaa ja hiljensin vauhtia ettei olisi liian vaikea huomata minua. Ajoin kuitenki sisäreunaan että jos kuitenkaan ei pysähdy. Kuski säikähti ilmeisesti kun teki sellaisen äkkipysäyksen juuri ennenkuin ajoi mun rinnalle. Kiitokseksi annoin kaasua ja poistuin ripeästi paikalta.

Itse jouduin HSL-bussin jyräämäksi autolla kaksi vuotta sitten ja oikeudenkäynti on viikon päästä. Kolmion takaa tuli.
Ainahan ne tulee eteen etenkin liikenneympyröissä. Kerrankin ajoin ympyrässä ja oikein iloisesti vittuilen kuski vilkutti että täältä tullaan haista sinä paska. Piti jarruttaa.
Mistä tuossa sitten oikeutta käydään?

Back