• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Lahdessa rytisi 17.7.2009

Tänään viimeksi yksi sankari helsingin keskustassa vaihtoi kaistaa eteeni, tyttö ystävä ilmeisesti kyydissä, itse hieman raskaammalla liikkeellä.Juuri ennen risteystä vaihtoi kaistaa ja saman tien tiukka jarrutus eteeni ja kääntyi edessäni oikealle.itsellä kävi jo mielessä että alle jäivät.Sain onneksi jarrutettua sen mitä tollanen hiljentyy etteivät alle jääneet. terveisiä vaan kava z1000 kuskille,millä tankkia maalattu silleen hassusti. Lisä ajalla nautitte!
Havaittu myös Tampereella tänään vastaava kikserikuski nokian motarilta ryhmittymässä ylöjärvellepäin....välikaistan yli jonkin suburbanin nokan edestä. Olin sen subbarin toisella puolella jo valmiiksi ja väliä oli alle puoli metriä sun takapäästä subbarin nokkaan - tiedoksi

Tämä ei nyt enää valitettavasti ole uutinen: kliks

Tollaselle "ammattikuskille" ei pitäisi antaa ruohonleikkuria isompaa välinettä ajettavaksi...
mad.gif

Voi ei
sad_orig.gif
Juuri tuon takia ajan karkuun aina jos rekka tulee kiinni takarenkaaseen. Eli heti ohi edellä ajavasta parista kolmesta henkilöautosta jos mahdollista.
Juuri näin! Tuolla raskaalla kalustolla on joku helvetin tarve ajaa aivan perseessä kiinni. Valoissakin tullaan aivan iholle. Hienoa nähdä mummo ajelevan alinopeutta ja 60 tonnin yhdistelmä 2 metrin päässä... Saatana.

nixweiss.gif
Juuri tämän vuoksi voisi laittaa mp:n nopeusrajoituksen lain mukaan aina 10/20 km/h suuremmaksi kuin autojen, niin päästäisivät paremmin ohi ja pääsisi laillisesti ja ennen kaikkea turvallisesti liikkumaan. Ja tämä vielä koko EU:n aluella,jos siinä ---vetin järjestössä vielä joudutaan pitkään olemaan. Olisi siitä jotakin hyötyäkin.
Ja ohittaminen pitäisi olla mahdollista jonkinmoisella nopeuserollakin turvallisuussyistä.
bowdown.gif

Itse en ainakaan hullun rekka-/tms. kuskin edessä montaa sataa metriä aja, huolimatta sanktioiden pelosta, henki kuitenkin on tärkeämpi varmaan jokaiselle.
talktohand.gif

Ikävä kyllä, rekkakuskeissakin on kavereita joilta pitäs ottaa kortti pois.
Nelostiellä aina heitä tapajaa.

Autolla olin liikkeellä, kamala myrsky ja pikkuista autoa se ravisteli oikein todella.Ajonopeus 80 km h.
Katselin kun takana tuli pikkuauto, aivan sen perässä kiinni rekka.
Ajattelin että olen onnellinen, kun tuo ei roiku minun puskurissani, keli kun olis ellainen että olis saattanut joutua jarrittamaan nopeasti, oksia lenteli tielle ja kaikenlaista muuta oli varottavana.
Eipä aikaakaan kun se auto kääntyi välistä pois ja sain rekan perääni.
Pakko oli nostaa nopeus sellaiseksi, että itselläkin hirvitti.
Ohi se rekka ei suostunut menemään, kun koitin tietä antaa.
Pidin ajotyyliä outona?

Toinen tapaus oli vasta kun käännyin nelostielle 60km alueella.
Rekka oli tulossa mäkeä alas kauempana ja ilmeisesti ei olis halunnut jarrutella siinä risteysalueella, koskapa liisteröityi puskuriin kiinni 20km matkalle.
Sit vedin jo itse P-paikalle, koska leikki meni mielestäni jo liian vaaralliseksi.
Sen koin jo tahalliseksi ärsytysyritykseksi...

Tai se rekkakuski, joka lähti optikolta ja optikko seisoi neuvottoman, sanoi ettei kaveri halua hankkia laseja vaikka ajaa täysperävaunua ja ei näe kuin ylimmän rivin kirjaimista..

Ikävä kyllä, rekkakuskeissakin on kavereita joilta pitäs ottaa kortti pois.
Nelostiellä aina heitä tapajaa.

Autolla olin liikkeellä, kamala myrsky ja pikkuista autoa se ravisteli oikein todella.Ajonopeus 80 km h.
Katselin kun takana tuli pikkuauto, aivan sen perässä kiinni rekka.
Ajattelin että olen onnellinen, kun tuo ei roiku minun puskurissani, keli kun olis ellainen että olis saattanut joutua jarrittamaan nopeasti, oksia lenteli tielle ja kaikenlaista muuta oli varottavana.
Eipä aikaakaan kun se auto kääntyi välistä pois ja sain rekan perääni.
Pakko oli nostaa nopeus sellaiseksi, että itselläkin hirvitti.
Ohi se rekka ei suostunut menemään, kun koitin tietä antaa.
Pidin ajotyyliä outona?

Toinen tapaus oli vasta kun käännyin nelostielle 60km alueella.
Rekka oli tulossa mäkeä alas kauempana ja ilmeisesti ei olis halunnut jarrutella siinä risteysalueella, koskapa liisteröityi puskuriin kiinni 20km matkalle.
Sit vedin jo itse P-paikalle, koska leikki meni mielestäni jo liian vaaralliseksi.
Sen koin jo tahalliseksi ärsytysyritykseksi...
Ei pitäisi liikenteessä provosoitua, mutta joskus menee hermo oikein kunnolla. Pari kertaa on puskuriin liimautunut tuollainen rekka-reiska. "Toimiva" keino karistaa se kannoilta on sopivassa ylämäessä nostaa jalkaa kaasulta ja kun nopeus on laskenut viiteenkymppiin pienempää pesään ja alta pois. Menee siltä muutama kilometri ennekuin uudelleen kiinni saa.
033102bebe_1_prv.gif
Fiksua: ei. Lämmittikö: KYLLÄ!
smile_org.gif

Selvennykseksi vielä, en ajanut alinopeutta vaan todellista sen 85-88 kun vanissa on 80-lätkä.

Välin tekeminen perässä roikkuvaan rekkakuskiin!

Itse teen joskus niin että isossa ylämäessä hiljennän vauhdin olemattomaksi takana tulevalle rekkakuskille ja sitten reilu kiihdytys, ei tarvitse moneen kilometriin katsella rekkaa peilistä. Toimii myös maisemia ihastelemaan jääneeseen ulkomaalaiseen rekkakuskiin kun ensin ohitat hänet...
kaboom.gif

Rahtiliikenne kiskoille!!!

Itse teen joskus niin että isossa ylämäessä hiljennän vauhdin olemattomaksi takana tulevalle rekkakuskille ja sitten reilu kiihdytys, ei tarvitse moneen kilometriin katsella rekkaa peilistä. Toimii myös maisemia ihastelemaan jääneeseen ulkomaalaiseen rekkakuskiin kun ensin ohitat hänet...  
kaboom.gif

Erikoinen asennoitumistapa. Rekkakuskit ovat tien päällä työkseen, en usko että heidän ärsyttämisestään ainakaan mitään positiivista seuraisi. Tuumippa itsesi sinne rekan ratin taakse, kun yrität pysyä tiukoissa aikatauluissa, ja joku hupiajeluun tarkoitettu ajoneuvo peippaa tahallaan edessäsi hidastamassa.

Suomessa ei rekkoja edes ole liikenteessä niin paljoa, että niistä maantiellä liikkuessa olisi mp-kuskille juuri mitään haittaa.

Suomessa ei rekkoja edes ole liikenteessä niin paljoa, että niistä maantiellä liikkuessa olisi mp-kuskille juuri mitään haittaa.
Eipä niin, mitä nyt jyräävät moottoripyöräilijöitä hengiltä vaikkapa Lahdessa.
Kyllä kusipäisiä rekkakuskeja piisaa siinä missä muitakin kusipäisiä kuskeja.
Vai että ´jyräävät yli´... saanko nyt kuitenkin veikata, etteivät ihan huvikseen ajele kenenkään päälle. Voi toki olla, että ajoi liian lähellä takana, mutta jos olet vähänkään ajellut tuolla kaupungissa, niin tiedät, ettei se turvavälin pitäminen jatkuvasti 100% oikeana ole sekään niin helppo juttu, varsinkaan kymmeniä tonneja painavalla laitteella. Erittäin ikävä tapaushan tuo on, siitä ei pääse mihinkään.

Ja jep, Suomessa ei moniin muihin maihin verrattuna ole rekkaliikennettä kovin paljoa, kuten ei liikennettä yleensäkään. Väestötiheydestäkin voi jo päätellä jotain.

Minusta rekkakuskeissa, tai ammattikuskeissa ylipäätään tuntuu olevan huomattavasti pienempi % päästään vinksahtaneita kuin esim. autoilijoissa. Mutta minä en olekaan kokeillut heitä tietentahtoen ärsyttää.

kaboom.gif

Erikoinen asennoitumistapa. Rekkakuskit ovat tien päällä työkseen, en usko että heidän ärsyttämisestään ainakaan mitään positiivista seuraisi. Tuumippa itsesi sinne rekan ratin taakse, kun yrität pysyä tiukoissa aikatauluissa, ja joku hupiajeluun tarkoitettu ajoneuvo peippaa tahallaan edessäsi hidastamassa.

Olen kyllä toista mieltä.
Rekkakuskeihin, niinkuin muihinkin kuskeihin mahtuu vastuuntuntoisia ja sitten niitä, jotka ajattelee olevansa teiden kuninkaita, joita ei mitkään säännöt koske.
Erikoista että sinun mielestäsi vain moottoripyöräilijoöihin on pesiintynyt vastuuttomia vetomiehiä, minä väitän että niitä on kaikissa kuskiryhmissä?
Kukaan ei tahallan tapa ketään, mutta harkitsemattomuus johtaa ikäviin tapaturmiin.

Ja kyllä niitä sen verran on liikkeell'ä että niistä on haittaa.
Muistan yhden kerran kun pyrin vesisateella hitaasti ajavan rekan ohi.Rapasuihkussa oli vaikea päätellä milloinka tie olisi ollut niin vapaa, että voi lähteä ohi.Rekka ei tehnyt mitään helpottaaksen ohitusta.
Kun viimein pääsin suomalaisesta rekasta ohi, huomasin että eteen tuli venäläinen rekka.
Mutta sepä väistikin miltei ojaan.Oli pakko mennä ohi, vaikken ihan sillä kohtaa muutoin olisi lähtenyt ohituksen.
Iso hanska sille venäläiselle!!!

Pakko ottaa kantaa, itsekkin autokuski. Joskus jopa isoillakin autoilla ajanut, ennen tarvitsi vain varoa itäblokin maista tulevia autoja, mutta nykyään saa varoa "omia" ihan yhtä paljon, roikutaan liian lähellä ja jopa "työnnetään" edessä meniää. Toivottavasti saa kunnon tuomion tuosta " taposta".

Kokemuksesta voin sanoa, että kannattaa pitää riittävä turvaväli takana ajavaan. Myös ne liian lähellä etupyörästä köröttelevät kannattaa ohittaa suosiolla.
Ei muuta liikennettä voi loputtomiin karkuun ajaa. Minä pidän turvavälin etupuolella ja varmistelen sillä ettei tarvitse tehdä äkkijarrutusta ja ottaa lokarissa roikkujaa selkään.

Jos siihen joku tunkee, niin siitä vaan himmaan taas sen turvavälin.

Jos ei roikkuja osaa pitää turvaväliä, niin minä pidän sitten asiasta huolta senkin puolesta.

Erikoinen asennoitumistapa. Rekkakuskit ovat tien päällä työkseen, en usko että heidän ärsyttämisestään ainakaan mitään positiivista seuraisi.
Olen minäkin raskasta ajoneuvoa ajanut.

En huomannut että edellä ajavaa pystyisi työntämään jos välissä on parin metrin ilmarako.

Yleensä menevät jopa lujempaa kun pitää kunnon välin, eivätkä käy hidastelemaan.

Kussutta urakkaa ei saa ajamalla kiinni.

Ei muuta liikennettä voi loputtomiin karkuun ajaa. Minä pidän turvavälin etupuolella ja varmistelen sillä ettei tarvitse tehdä äkkijarrutusta ja ottaa lokarissa roikkujaa selkään.
juurikin näin (eli +1)

-------

karkaa taas ohi aiheen, mutta ei vaan pysty käsittämään niitä ketkä ajavat puskurissa roikkujaa paniikissa karkuun
nixweiss.gif

vinkki: jos et uskalla ajaa karkuun, pysähdy hetkeksi! ei voi olla niin vaikeaa
tounge.gif

tounge.gif
On se kuule aika vaikeeta kehä 3:sen (tai 1:sen) ruuhkassa  
sad_orig.gif

Monasti katellu itekkii mopon peileistä, et takana tulija on ihan hanurissa kiinni ja mihis siitä lähet...splittaileen..tietty...
Kerran jouduin mopolla tekee äkkijarruksen (kun jono edelläkin stoppas yks kaks) ja onneks menin vasemmalla kaistalla keskikaiteen viereen, meinaan sieltä tuli takana oleva auto mun rinnalle  
crazy.gif
Siin ois ollu "morot" samantein.
Ei ne peilit ole tosiaankaan turhan takia siin mopos  
thumbs-up.gif

tounge.gif
On se kuule aika vaikeeta kehä 3:sen (tai 1:sen) ruuhkassa  
sad_orig.gif

Monasti katellu itekkii mopon peileistä, et takana tulija on ihan hanurissa kiinni ja mihis siitä lähet...splittaileen..tietty...
Kerran jouduin mopolla tekee äkkijarruksen (kun jono edelläkin stoppas yks kaks) ja onneks menin vasemmalla kaistalla keskikaiteen viereen, meinaan sieltä tuli takana oleva auto mun rinnalle  
crazy.gif
Siin ois ollu "morot" samantein.
Ei ne peilit ole tosiaankaan turhan takia siin mopos  
thumbs-up.gif
mjoo no minähän en tiedä noista ruuhkista mitn. mutta ainakin näin täällä "landella".

kehien ruuhkiin en todellakaan osaa antaa ainuttakaan "survival"-vinkkiä
sad_orig.gif

kehien ruuhkiin en todellakaan osaa antaa ainuttakaan "survival"-vinkkiä  
sad_orig.gif
biggrin.gif
Jos osaisit, voittaisit Nobelin rauhan palkinnon
smile_org.gif

Kyllähän sitä maalla/maantiellä saapi nuo "kahelit" pois persiistä, mut turvaväli täällä cityssä on jotain aivan hebreaa  
mad.gif

Jos jätät sen edellä ajavaan, joku v*tun idiootti tunkee heti siihen väliin, jos roikut edellä ajavan persiin, saat olla tarkkana, ettei napsahda itelle  
sad_orig.gif

Koita siinä sitten olla...
nixweiss.gif

Back