Usko pois, se oikenee... OK, ei välttämättä rajusta 4 pyöräluistossa, mutta jos sitä käyttää oikein, niin se estää siihen joutumisen.Tuossa tilanteessa ei mikään esp, abc, hddvd tee yhtään mitään.ESP:n hienous on siinä, että se pystyy palauttamaan ajoneuvon kuljettajan hallintaan sellaisessa tilanteessa, jossa kuljettajan toiminta ei enää riitä. Käytännössä siis tarkoitetaan tilannetta, jossa auto on sellaisessa luistossa, jossa rattia kääntämällä ei saada riittävästi palauttavaa momenttia auton kulkusuunnan korjaamiseksi.
Se auto kulkee tasan tangentin suuntaisesti ja pysähtyy ojan pohjalle.![]()
Mutta sanoisinko, että lievästä kyllä. Tosin kun fysiikka tulee mukaan, niin espikään ei auta.
Jokaisen joka epäilee esp:n toimivuutta pitäisi päästä joskus kokeilemaan molempia keinoja samassa tilanteessa.
Itse aikoinaan kävin lentokentällä ajamassa liukkaankelin kurssin.
Siellä testattiin esp:n toimintaa ns. väistökokeessa.
Este omalla kaistalla ja väistö vastaan tulevien kautta ja paluu omalle kaistalle. Keilarivit määräsivät ajoreitin.
Väistö onnistui molemmilla tavoilla, eli perstuntumalla ja esp:n avulla.
Palaaminen "omalle" kaistalle johti ilman espiä siihen, että keilat kaatuivat, kun kylki edellä luisussa "palasin" omalle kaistalle.
Oli vähän hoopo tunne, kun esp:in kanssa ajoi saman kokeen ja huomasi, että väistössä auto jarruttelee ihan omaan tahtiin eri kulmista.
Tämä esti auton luisuun lähtemisen ja keilatkin ohitin omalla kaistalla parinkymmen sentin turvavälillä.
Kyllähän esp on toimiva, mutta sitä pitäisi jokaisen päästä koittamaan opastettuna, ennen kuin sen hyödyn oikein ymmärtää.
Edit:
Youtube auttaa selventämään asiaa.
Ja koska mun puolesta asia meni ohi aiheen, niin kuva selventäköön mikä on mun mielipiteeni vaijerikeskikaiteista.