• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kyytiläisen taukovaatimukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Makkeus
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kuinkas usein, teillä kyytiläinen vinkuu taukoa?
Meinasin Norjaan lähteä vaimon kanssa, mutta harjotusreissu Ahvenanmaalle oli taukoilun puolesta yhtä helvettiä.
45min-1h välein piti pysähtyä joko kuselle/jalottelemaan.
Naisen logiikan mukaan, tuollainen 5 min tauko, ei paljon pitennä matkan kokonais aikaa.

Stopit riippuu monesta asiasta, mutta aika usein meilläkin pyritään pysähtymään n. tunnin välein. Eiköhän sitä silti päivän kilometrit saa täyteen.

Jos matkasopu on tuon takia uhattuna, kannattanee vielä nukkua yön yli ennen päätöksen tekoa.
cool.gif

Meillä kyytiläinen pyytää taukoa, jos on kuvattavaa tarjolla. Muuten mennään pitkälti tankkaus-tarpeiden mukaan. Ei kyllä tunnin välein pysähdytä.

Onko pyöräsi takapenkki epämukava paikka istua? Se selittäisi alituisen tarpeen pysähdellä...

Tankillinen on pysähdysväli. Eli noin 220 - 250 kilsaa, jota on joskus ajettu liki neljätuntiakin yhteenmenoon. Ennemmin minulla tulle taoun tarve kuin takapenkillä.

Jos pitempää matkaa aiot toistekin ajaa, kannattaa taukoja pitää ihan kyytiläisen tarpeen mukaan ja vaan mitoittaa päivämatka sen mukaan. Tottumattomattomalla alkuun se on se tunnin seutuun tauko, mut siitä ne pitenee aika nopeesti jopa 1.5-2t kun tottuu vähän.

Intecom saattaa auttaa myös - ei tartte joka juttua pysähtyä jutteleen.

Jos väkisin vedät pitkiä siivuja, saat kohta ajella itekseen tai pitkät reissut mennään autolla...

Oman vähäisen takapenkkikokemuksen pohjalta, takapenkillä puutuu helpommin.

Jos on tarkoitus vetäistä tonnin tai yli päivä siivuja minä kyllä pidän myös taukoja noin tunnin välein, sillon on loppumetreillä huomattavasti freesimmässä kunnossa.
Mutta jos ajo jää johonkin 500-700km päivässä niin silloin sama vetäistä tankkausten mukaan.
Kyytiläinenkin tottunut tähän rytmiin.

Tämä kyytiläinen ei ainakaan vingu eikä nauvu, sitten stopataan ku kuskikin stoppaa
biggrin.gif
Juu - ei kannata hypätä tauolle jos kuski päästää vielä 100 lasissa motarilla..  
tounge.gif

Kuin kuskejakin - takapenkkiläisiä on monenlaisia.

Mut kun kyydissä on joku, kuski on vastuussa sen turvallisuudesta ja hyvinvoinnista muutenkin. (ei, en oo kukkahattu - mopo ja asu on tasan musta- mutta vastuullinen kai  
biggrin.gif
)

takapenkkiläisenä liikkumisen mahdollisuus penkissä on huomattavasti pienempi ja hankalampi kuin itse ajaessa jossa voi sentään tehdä pieniä "jumppa" liikkeitä silloin tällöin jolloin myös helpompi mennä pidempiä aikoja pysähtymättä, tämä siis minun mielestä ja kannatan kyllä näitä 1-2 tunnin välein tehtäviä vaikkakin lyhyitä pysähtymisiä pelkästään jo tulppavaaran takia joka motorisilla alkaa kuulemma yleensä lantion seudulta johtuen juurikin näistä pitkistä istumisista ja etenee siitä ylöspäin eli kokemusta on ja nykyään pyrin jalottelemaan viimeistään puolentoista tunnin välein

Oma ongelma vaimo kyydissä on lähinnä se et jos jossain teltas yövytään eikä siin ole kahvitarjoilua niin aamulla kun etappi alkaa niin pitää otta stoppi ekas paikas misä sitä kahvia saa,puol tunti/tunti sen jälkeen on kusitauko,mutt sen jälkeen ei olekkaan mitään ongelmia,kyll vaimo istuu siin takana ihan tarpeeks kauan ettei tarvii pois päästä välillä enemmän ku mitä minä otan röökitaukoja
cool.gif

Asia eri tottakai jos on jottain mitä pitäis kameralla ikuistaa ym sellaiset,mut silloin pysähdyn kyllä ihan ilman käskyäkin
biggrin.gif

Meillä alla kottaraisen krossipenkki ja pisin päiväetappi vaimo kyydissä on yli 1000 kilsaa,silloin stopattiin vain syömään/tankkaamaan ja mun pakolliset röökitauot misä vaimo jaloitteli samalla,ja hyvin meni sekin,toki vaimo kyll sanos ettei ikinä enää samanlaista päiväetappia
biggrin.gif

Mut oli hänen oma idea et viimeinen ajopäivä venys noinkin pitkälle kun halus kotiin omaan sänkyyn nukkumaan
biggrin.gif

Mä luulen et teil on liian pehmeä penkki,heitä palasen sitä harmaata makualusta penkin ja persen väliin jos ei perse painuis niin syvälle penkkiin siit?
Tai kokeile jotain muuta?
Mut tosiasia on se et liian pehmeä/leveä penkki ei välttämättä ole niitä mukavampia
nixweiss.gif

Ja tuo vessassa käyntiväli, johon aloitusviestissä myös viitattiin, taitaa olla aika lailla yksilöllinen eikä siihen paljon vaikuta mopon tankkausvälit tms.
Kokemus on myös opettanut, että puuduttavat siirtymätaipaleet ovat nimensä mukaisia, niin etu- kuin takapenkillä.

Ja tuo vessassa käyntiväli, johon aloitusviestissä myös viitattiin, taitaa olla aika lailla yksilöllinen eikä siihen paljon vaikuta mopon tankkausvälit tms.
Kokemus on myös opettanut, että puuduttavat siirtymätaipaleet ovat nimensä mukaisia, niin etu- kuin takapenkillä.
Juu,toi on kyllä ihan totta,me poiketaan isoimmista väylistä ja menään pienempiä teitä pitkin jos ei ole kiire,hiekkatetä pitkin paljonkin,ei tulee semmoista tasapaksua tylsyyttä ajaessa.

Oma ongelma vaimo kyydissä on lähinnä se et jos jossain teltas yövytään eikä siin ole kahvitarjoilua niin aamulla kun etappi alkaa niin pitää otta stoppi ekas paikas misä sitä kahvia saa
Hommaa hyvä mies kahvinkeittovehkeet mukaan, niin jää yksi aamupysähdys pois. Ei vie kaasupullo ja poltin sekä pressokeitin paljoa tilaa, ja saa aina hyvää kahvia. Parisienne tahi joku muu tumma karkeahkoksi jauhettu toimii parhaiten.

Oma ongelma vaimo kyydissä on lähinnä se et jos jossain teltas yövytään eikä siin ole kahvitarjoilua niin aamulla kun etappi alkaa niin pitää otta stoppi ekas paikas misä sitä kahvia saa
Hommaa hyvä mies kahvinkeittovehkeet mukaan, niin jää yksi aamupysähdys pois. Ei vie kaasupullo ja poltin sekä pressokeitin paljoa tilaa, ja saa aina hyvää kahvia. Parisienne tahi joku muu tumma karkeahkoksi jauhettu toimii parhaiten.
Kyll mulla ruan/kahvintekotarpeita on,ongelma siinä kun ite en juo kahvia ja vaimo unohtaa mukaan ottaa niin .....
biggrin.gif

takapenkkiläisenä liikkumisen mahdollisuus penkissä on huomattavasti pienempi ja hankalampi kuin itse ajaessa jossa voi sentään tehdä pieniä "jumppa" liikkeitä silloin tällöin jolloin myös helpompi mennä pidempiä aikoja pysähtymättä, tämä siis minun mielestä ja kannatan kyllä näitä 1-2 tunnin välein tehtäviä vaikkakin lyhyitä pysähtymisiä pelkästään jo tulppavaaran takia joka motorisilla alkaa kuulemma yleensä lantion seudulta johtuen juurikin näistä pitkistä istumisista ja etenee siitä ylöspäin eli kokemusta on ja nykyään pyrin jalottelemaan viimeistään puolentoista tunnin välein
Tuon tulppavaaran välttää kun ottaa aspiriinia pienen määrän, vähän sama juttu kuin pitkillä lennoilla. Tosin luulen että veritulpan riski on lennoilla vielä suurempi, mutta itse otan aina tuon takia aspiriinia jos ajelee noita tonnin tai yli päivämatkoja.

Ite vältän sen tulpan ajamalla seisten,välillä pitkiäkin matkoja,pyörä kun on matkaenska niin on jopa hemmetin mukava ajoasento,samalla vaimo pääsee liukuu penkillä miten haluaa eteenpäin-taaksepäin,välillä heitän jalat kaatumarautojen päälle et tule ajettua customtyylillä eli jalat edellä ja vaimo käyttää mun jalkatappeja siinä aikana.
Löytyy niin moni eri ajotapa matkaenskal mistä takapenkikiläinenkin hyötyy kun penkki on sileä ja yhtenäinen eikä rappumallinen.
Kovasti vaimokin tykkää välillä mun jalkatappeja käyttää kun saa polvet ihan eri asentoon välil.

Kaipa se sitten on, kiukkunsa nieltävä ja niitä taukoja pidettävä tunnin välein.
Ja sitä penkin kovennuskikkaa, täytyy myös koittaa.

Back