• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kyykky harkinnassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hessuhopo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
hidas57 sanoi:
Voivoi, juuri matkapyörässä pikakaasu on kovin kätevä että pääsee ajoissa perille. Radallakin se tuo ajoon sellaista leppoisuutta kun ei tarvii jumpata kapulan kanssa vaan voi keskittyä seuraamaan navigaattorin ohjeita. Välttämätön varuste kaikin puolin.

Olen täysin samaa mieltä ja tuossahan juuri kirjoitinkin että hieman eri mopolla voi tilanne olla välillä toisin...

jaulis sanoi:
Hieman äkkiottoinen tietyissä tilanteissa, joten se 99% syöttö on toistaiseksi riittänyt. Mutta tuskinpa asiasta juuri tiedät, koska ei bemarin matkalehmillä niihin tilanteisiin tahdo kunnolla päästä milloin pikakaasun kanssa on aika tarkoilla.

Eli samaa mieltä ollaan jälleen. :D

Nitrous sanoi:
Selittääkö tämä myös sen miksi gixerissä on kolmen kierroksen vakiokaasu? Sitähän ei normaalilla fysiikalla varustettu kaveri saa rullattua auki ennen kuin kolmannella otteella.

Hankala keksiä parempaakaan selitystä. :D Se vakio kaasu ei kyllä käy juuri ikinä selällään ajossa, ainakaan normaali ranteisella ninjalla.

Motoristi1958 kirjoitti:
Tuleepa tässä itsekin kaahattua aika-ajoin ja sen teen motareilla ja sellaisilla teillä, että vahingon sattuessa vaarana on lähinnä oma terveys ja henki.
Mutta nuo piha-alueet ja taajamat suoritetaan siivosti, että varmana muut ovat turvassa. Tämä muistissa, kun ensi kuussa taas lähdetään.:orgmp:

Aika kovaa puhetta kaverilta joka vielä viimevuonna ihan suoraan sanoen ivallisesti nauroi kun joku bomberinalku kaahaisi itsensä hengiltä "sellaisilla teillä, että vahingon sattuessa vaarana on lähinnä oma terveys ja henki."

Ainiin, mutta sulla olikin superpyörä. :)

Z-man sanoi:
Aika kovaa puhetta kaverilta joka vielä viimevuonna ihan suoraan sanoen ivallisesti nauroi kun joku bomberinalku kaahaisi itsensä hengiltä "sellaisilla teillä, että vahingon sattuessa vaarana on lähinnä oma terveys ja henki."

Ääähhäähää! Huutonaurua!

Z-man sanoi:

Toki olen hölmöillyt, mutta missään tapauksessa en ole suorastaan, enkä vähääkään ilakoinut kenenkään kuolemalla, on täysin väärin tulkittu tämä, ja "oppirahani" olen vääränlaisesta foorumiosallisuudesta toki maksanut, enkä keveästi. Vielä kerran, pahoitteluni, ketä pahoitin. Superpyörä on taas mainittu sellaisella foorumilla, minkälaisiin pyöriin tuo kuvaus kyllä sopii, tokihan se on potkulauta joihinkin muihin verrattuna. Aika ristin tuosta tunnekuohuisesta kirjoittelusta sainkin - mutta, kaikkihan se on kannettava. Hetken kyllä mietin laitanko nyt tästä mitään, mutta laitoin nyt kumminkin.

Motoristi1958 sanoi:
Toki olen hölmöillyt, mutta missään tapauksessa en ole suorastaan, enkä vähääkään ilakoinut kenenkään kuolemalla, on täysin väärin tulkittu tämä, ja "oppirahani" olen vääränlaisesta foorumiosallisuudesta toki maksanut, enkä keveästi. Vielä kerran, pahoitteluni, ketä pahoitin. Superpyörä on taas mainittu sellaisella foorumilla, minkälaisiin pyöriin tuo kuvaus kyllä sopii, tokihan se on potkulauta joihinkin muihin verrattuna. Aika ristin tuosta tunnekuohuisesta kirjoittelusta sainkin - mutta, kaikkihan se on kannettava. Hetken kyllä mietin laitanko nyt tästä mitään, mutta laitoin nyt kumminkin.

Hatunnosto suoraselkäisyydestä :thumbup:

^Olispa (tässäkin ketjussa) mahdollisuus laittaa yhdellä klikkauksella peukku ylös ja peukku alas kommentteja.. :thumbup: Mikä mättää, ettei sellaista saada aikaan - vai onko toteutuksessa joku onkelma?

J@ck sanoi:
^Olispa (tässäkin ketjussa) mahdollisuus laittaa yhdellä klikkauksella peukku ylös ja peukku alas kommentteja.. :thumbup: Mikä mättää, ettei sellaista saada aikaan - vai onko toteutuksessa joku onkelma?

:thumbup: (eli peukku ylös tähän kommenttiin :grin: )

Omaa pyöräpohdintaa tämä keskustelu ei juurikaan ole auttanut, mutta onhan tämäkin ihan mielenkiintoista vääntöä. Minulle kun tuo muutamien sekuntien ero radalla ei merkitse mitään kun ensimmäistä kyykkyäni hommaan. Näin ollen olen edelleen kusiasisen kannalla jo budjetti syistäkin. Toisaalta en usko että täältä muutenkaan saan hirveästi apua omiin pohdintoihin. Luulen kaikkien kuussatkujen kyykkyjen soveltuvan kuitenkin itselleni melko hyvin ja saan siitä iloa useammaksi kesäksi. Lähinnä pohdin vielä noita kilometrejä että onko >50tkm ajetut jo liian ajettuja. Tämäkin riippuu tietysti niin huolloista ja muista, että yleispätevää ohjetta ei oikein voi antaa. Siispä koeajoille heti kuin kelit sallii. Sen verran kova kuume on päällä. :)

juu-zo sanoi:
Toisaalta en usko että täältä muutenkaan saan hirveästi apua omiin pohdintoihin.

Paha, paha provokaatio. Voi olla tosin tottakin, kun riippuu niin pohdinnoista.

Hyvä plani muuten. 1. Koeajot 2. Kaupat 3. Aurinkoinen kesä.

juu-zo sanoi:
Omaa pyöräpohdintaa tämä keskustelu ei juurikaan ole auttanut, mutta onhan tämäkin ihan mielenkiintoista vääntöä. Minulle kun tuo muutamien sekuntien ero radalla ei merkitse mitään kun ensimmäistä kyykkyäni hommaan. Näin ollen olen edelleen kusiasisen kannalla jo budjetti syistäkin. Toisaalta en usko että täältä muutenkaan saan hirveästi apua omiin pohdintoihin. Luulen kaikkien kuussatkujen kyykkyjen soveltuvan kuitenkin itselleni melko hyvin ja saan siitä iloa useammaksi kesäksi. Lähinnä pohdin vielä noita kilometrejä että onko >50tkm ajetut jo liian ajettuja. Tämäkin riippuu tietysti niin huolloista ja muista, että yleispätevää ohjetta ei oikein voi antaa. Siispä koeajoille heti kuin kelit sallii. Sen verran kova kuume on päällä. :)

Jep, ei tuommoiset kilsat vielä tunnu missään. Mulla on 59000 ajettu zx6r ja laatikko ym toimii kuin kello.

Aikaisempaa kokemusta löytyy lähinnä kevarilla parin vuoden takaa ja autoiluun kyllästyneenä alkoi kakspyöräset taas kiinnostamaan! Ajo on lähinnä maaseudun mutkateitä ja pk seudulla pörräämistä eli matkaa ei tule juuri ajettua ja myöskään enskoilla leikkiminen ei kiinnosta niin siksi kyykkyä harkitsen.

Joten neuvoja kokeneemmilta!!

Kaiken näköistä mopoa tullut vuosien mittaan kokeiltua melekosen palajon... Varmasti sopivampia, mukavampia ja järkevämpiäkin ratkaisuja löytyy tarpeisiisi. Mutta jos sen kyykky pitää olla, niin eihän näissä järjen kanssa mitään tekemistä ole.
Käy koeajamassa mahdollisimman monentyyppistä mopoa, niin sieltä se ahaa-elämys löytyy :paikallatuulee:

juu-zo sanoi:

Kuussatku riittää vallan mainiosti pitkäksi aikaa ja noista "osta tonninen, on enempi voimaa"-huuteluista huolimatta edes tonnisen lisävoima ei paikkaa sitä epäkohtaa kyykyssä että kyytiläiselle nuo eivät ole mukavia ja matkustaminen on aina kevyttä. Koeajoille vain heti kun säät sallii.

Näin se aina menee: Joku kysyy mielipidettä jostain pyörätyypistä, mikä voisi olla sopiva johonkin tarkoitukseen. Olipa kyseessä mikä pyörätyyppi, laji, tyyli tahansa, niin kohta väännetään ainoastaan siitä, onko 600:nen nopeampi, kuin tonninen ja kummalla pääsee kovempaa radalla, lentokentällä yms. Pitääkö olla turpobusa vai R1, vai riittääkö ZX6R yms. Niinkuin J@ck tuossa jo mainitsi, niin järjen kanssa ei kyykkypyörän, eikä mielestäni minkään pyörän valinnan kanssa ole mitään tekemistä. Pelkkiä leluja ne pääsääntöisesti kaikki on.

Mut eiks tää oo toisaalta just koko tän homman rikkaus?
Ketjut leviää ja laajenee, aihealue pursuu ja porukka osoittaa aktiivisuutta. Parasta foorumielämää tällainen :thumbsup:

Olis se pirun tylsää jos me oltas niinkuin muut maan foorumit että yksi kysyy, kaksi vastaa ja kuusi käy ylipäätään avaamassa koko keskustelua. Tää on just ihan ORG-Poweria !

juu-zo sanoi:

Jos eka kyykkyä pienellä budjetilla on hommaamassa, niin onhan siihen se yleispätevä ohje olemassa. Sama joka on kirjoitettu niin lukuisiin topiceihin ja niin monen toimesta että sen täytyy olla lähes tosi...

Eli osta suosiolla se japsikusiainen, koska ne on halpoja, hyviä ominaisuuksiltaan, helppoja ajaa sekä luotettavia ja nopeita. Saat keskittyä helpommin olennaiseen, eli ajamiseen ja sen opetteluun. Omasta mielestä niin tuore CBR-honda kuin rahat rittää on paras ensi kyykkäri mitä voi kuvitella. Ne kusiaisen ominaisuuudet ja vauhti yms... riittävät myös pitkään jos satut olemaan sen tyylinen kuski. Toiset oppivat piiskamaan lujaa sillä kusiaisella eivätkä kaipaa ikinä isompaa, siinä missä joillekkin se käy pieneksi kahdessa viikossa vaikka ajavat kuin pikkutytöt. :D

Tuosta pyörien muutaman sekunnin erosta radalla on myös aivan turha murehtia, koska aloittelevana kuskina teet itse siitä kymmenien sekuntien eron... Eli jos haluat yrittää olla fiksu ja oppia oikeasti ajamaan sillä kyykyllä, niin samalle kesälle kun ostat sen mopon varaat myös paikan rata-ajon kurssille. Sitten välillä käy parkkipaikoilla kyselemässä pikkupojilta että miten sitä pyörää pitää muuten hallita ja ottaa vaikka vähän mallia. Nykypäivänähän noilta 16-v pikkujannuilta löytyy lähes joka kylältä sellaista pyöränkäsittely taitoa, että tämänkin foorumin 30-v rautaista ajokokemusta omaavilla papoilla ei ole juuri mitään sanomista siihen miten sitä mopoa pitäisi hallita...

Ps. Koska fiksummat osasi kuitenkin kertoa ettei kyykyttämisessä voi olla mitään järkeä, niin parempi unohtaa tuollaiset neitiperseilyt ja ostaa vaan suoraan se turbobusa ja huutaa fakjuu kaikille jeesustelijoille. :thumbsup:

Voin yhtyä jauliksen kommenttiin CBR:stä. Itsekkin ostin sen ekaksi isoksi pyöräksi 25kW:n jälkeen, eikä se käynyt pieneksi vaikka viisi kesää sillä ajelikin.Aivan älyttömän luotettava kone siinä (PC25), ja mukava ajella myös pitempää matkaa. Ajessa kun lykkäs pienempää sisään vaan, niin koskaan ei kulku loppunu kesken yksin ajaessa. Sitten vasta alko kone vähän olemaan pieni, kun kyytiin pisti kaksi karskia äijää istumaan.

Kyllä se naisväkikin kusiaisen kyydissä mielellään istu ja hauskaa oli.

Nyt tosin on kilonen pyörä tallissa ja kusiainen myytävänä. Tehot ei loppunu kesken, mutta kiva se on tehokkaampaakin pyörää kokeilla.

Itse olin samassa tilanteessa useampia vuosia sitten. Päädyin budjetin suhteen ensin naku Honduukkeliin, CB 900 F:ään -83 aka BoldOr. Yläpainoinen ihan kiva mopo, mutta... Seuraava saman merkin VFR -92, sopi matkaan ja mutkatiekurvitteluun sekä 1 että 2 päällä. Mutta... Seuraava CBR 900 RR -96.... Takana oli hankala olla mutta säädettynä ja suutin- ja putkivirinä mukava kampe. Ei karannut käsistä ja oli sitä peräänkulutettua vääntöä. Pienen tauon jälkeen mietin matkalehmän ja kyykyn parasta yhdistelmää, eteen sattui a-mallin Kawan 12R 17 tkm ajettuna. Löytyy tilaa itselle ja myös kyytsättävälle, rauhalliseenkin ajoon sopiva, mutta tarpeen tullen kohtuu ripeä. Jonkinlainen kompromissi matkalehmän ja sporttimopottimen väliltä. Huolto ja käyttökulut kuitenkin melkoiset.

Teho/painosuhteella ei sinällään ole merkitystä tietyissä rajoissa, kädellähän sitä hallitaan. Siis tehoa, jos sitä löytyy.

Mutta itselleni samassa tilanteessa, ilman matkakumppania ajatellen olisi paras mopotin Honduukkelin uudempi 900rr tai sitten Kasawian uudempi ZX 9R

Niin, koskaan kyykkyä omistanut...

Viimeksi muokattu:
Back