• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

kysymys koskien romani moottoripyöräilijöitä

Ei liene Lefallekkaan yllätys että aihe herättää monenmoisia tunteita.
Arvasin oitis että nyt on lautasella varsin kuuma peruna, joka pakottaa jokaisen katselemaan omaa toimintaansa. Niin yksilönä, kuin valtaväestön tai vähemmistön edustajanakin. Myös minut.

Mietin mielessäni että millaista rohkeutta vaatii nostaa aihe pöydälle. Ajatellaanpa vaikkapa seksuaalisia vähemmistöjä, joiden asiat ja yhteiskuntasuhteet ovat olleet varsin näkyvästi esillä viimeiset vuodet, suorastaan kyllästymiseen saakka. Voit toki tulla kaapista ulos mutta takaporttina sinulla on aina mahdollisuus sulautua valtaväestön massaan.

Vaan kun puhutaan rodullisista erityispiirteistä, olivatpa ne sitten ihon väri tai muut fyysiset erityispiirteet, et niitä piilota oikeastaan millään. Hinuri on halutessaan normijorma, niin kauan kunnes päättää avata suuntautumisestaan suunsa. Vieraskielinen oppii halutessaan peittämään ajan kanssa aksenttinsa. Vaan kuinka luulet peittäväsi erilaisen ihonvärin, downin syndrooman erityispiirteet, intiaaniveresi, tai huom! valkolaisuutesi, ainoana heidän keskellä? Et sitten niin millään.

Ei se ole mikään uutinen kenellekkään että romanit kansoittavat vankiloita, ei se ole uutinen että somalit, irakilaiset, romanialaiset, venäläiset, virolaiset ja bulgarialaiset johtavat Suomen rikostilastoja kirkkaasti, suhteutettuna heidän osuuteensa väestöstä.

Mutta antaako se oikeuden riistää normaalin elämisen mahdollisuudet niiltäkin, joita yhdistää edellämainittuihin vain kulttuuriantropologinen tausta ja rotu ? Mielestäni ei. Yksilö tulee punnita vain yksilön tekojen mukaan. Jos yksi rottweiler paskantaa kukkapenkkiisi, ei se tarkoita sitä että kaikki rottweilerit tulee hävittää maan päältä. Jos Kyösti pöllii mun mopon, saa Kyösti ihan saman kohtalon kuin Mika, Marko tai Juhakin, niiden pölliessä mun mopon. Simple as that !

summa summarum: ORGgilaiset on ORGgilaisia, olipa tausta mikä tahansa. Motorismi ei ole rotuasia. Jos jollekulle on sydämen asia pukeutua kaltaistensa normien ja tapojen mukaan, se on mulle tasan yks lysti. En hylkää juutalaista ystäväänikään sen vuoksi että tällä nyt sattuu olemaan silloin tällöin kipa päässä. En niin muodoin hylkää viljelijäkaveriani sen takia että hänellä on john deeren haalarit aika usein vapaa-ajallaankin yllä, kotikylällään asioidessaan. Se millä on merkitystä, on luotettavuus kaverina, arvomaailma harrastajana ja tyypin mukavuus ihmisenä. Se että ei pelkästään odota ymmärrystä, hyväksyntää ja arvostusta, vaan myös osoittaa ymmärrystä, hyväksyntää ja arvostusta.

edellämainittujen asioiden vaikuttimena ei saisi olla se miltä kaveri näyttää, uskooko hän jeesukseen, Buddhaan, Maoon tai Jahveen vai tykkääkö hän kumota pullon jallua huorien kanssa silloin tällöin. Tykkääkö tämä räplätä tyttöjä vai poikia ja ajaako tämä kustomilla vai sillä kuuluisalla turpopusalla. Niin kauan kuin minun hattuuni ei kusta, en minäkään näe tarpeelliseksi kusta muiden pipoihin ja voimme keskittyä nauttimaan harrastuksestamme ja elämästä noin yleensä.

Viimeksi muokattu:
Joo ei mullakaan ole mitään muuta - minustakin jokaisella yksilöllä tulee olla mahdollisuus tulla kohdatuksi yksilönä eikä osana jotain joukkoa, jota ei ole edes voinut valita. Ensivaikutelma, käytös, jutut, toiminta, niiden perusteella se kuva sitten muodosttuu.

Mutta tuli tuosta Jassun ajatuksesta mieleeni semmoinen käytännön seikka, kun kuvittelin kokkareita.... että usein yksin on helpompi liittyä vieraaseen joukkoon, kuin vaikka kolmen sakissa.

Kokemuksesta erilaisista tapahtumista missä vieraita ihmisiä kokoontuu... aina löytyy niitä, jotka oikein jopa huolehtivat yksinäisen mukaan ottamisesta. Mutta jos menette kolmistaan, niin vaikka ihmiset eivät ajattelisi asiaa, niin takaraivosta saattaa ihan asiaa tarkoittamatta vaan tulla se vaikutelma, että kun romanit muutenkin julkisilla paikoilla ja tapahtumissa liikkuvat keskenään omissa porukoissa, niin sama olisi ihan "normaalia" mopokokkareissa.

Sitten niihin loppuillan mannevitseihin tai muihin, jotka tuntuvat loukkaaviltakin ja asiattomilta... a)miksipä niistä niin suuremmin loukkaantuakaan, koska niiden lausujathan voi jättää täysin omaan arvoonsa ja itsepähän tiedätte miten asiat ovat. b) sopivassa kohtaa voi sanoakin suoraan ja rauhallisesti, että tässä nyt on kyllä ihan erilaisia romaneita, kun ei kaikki ole samanlaisia...että onneksi kaikki valkolaisetkaan eivät tiettävästi ole tyhmiä.

Hyvä kun laitoit ajateltavaa itse kullekin. Reippaasti vaan, vähitellen se siitä.

No hitsi pojat. Toimintaan mukaan vaan ihan rohkeesti ja reippasti. Onhan täällä Turkulaisiakin ihan julkisesti mukana.:respect:

GuessWho sanoi:
summa summarum: ORGgilaiset on ORGgilaisia, olipa tausta mikä tahansa. Motorismi ei ole rotuasia.

Sen verran viisaita sanoja mun mielestä että kävinpä just maksamassa jäsenmaksun... olisin mä muutenkin, mut se on kiva tehdä hyvän tekosyyn kera ;)

siki sanoi:
No hitsi pojat. Toimintaan mukaan vaan ihan rohkeesti ja reippasti. Onhan täällä Turkulaisiakin ihan julkisesti mukana.:respect:

Ai mää vai? :blink:

Itse aiheeseen sen verran että omasta mielestä nykysuomessa ei naaman tai värin perusteella ole varaa luokitella muita vaan he tekevät sen mun puolesta sillä perusteella mitä sanovat ja tekevät. Kaikenlaisiin stereotypioihin on tullut vuosien varrella törmättyä mutta lukumääräisesti ne hyvät persoonat on reippaasti voitolla.

Minulla ei ole mitään ongelmaa kohdata romaneja moottoripyörällä tai ilman. Tapaus kerrallaan. Toisten ihmisten kanssa synkkaa, toisten ei. Motoristeilla nyt ainakin on heti tarjolla jutun juurta, se helpottaa alkuun pääsyä. Ei muuta kuin sekaan vaan. :)

siki sanoi:

:p Katos äijää!

Sama ajatus oli ihan jo sormenpäissä, mutta on taitanut muutama viikko lomaa
hieman.... saada käymään pehmeämmin :D.

No joo... Ihan maailman laajuisista ja kaksisuuntaisista asioistahan tässä kuitenkin on kyse.
Ulkoiset tunnusmerkit tietenkin määrittävät jo ihan luonnostaan ja ensimmäiseksi,
miten "muihin" suhtaudutaan kun ollaan toisilleen tuntemattomia.
Tästä realiteetistä löytyy sen verran paljon ja kauas ihmisen historiaan ulottuvia esimerkkejä,
ettei niistä varmaan kannata sen enempää.
Asian (ulkoinen tunnusmerkistö) hirvittävää vaikutusta kaikessa laajuudessaan ja tavoilla ei vaan
ensi hätään osaa edes hahmottaa.

Eihän... itse asiassa.... vaikka nyt ORG. tekstiilit.... eroa millään tavalla tuosta yleisestä,
ennestään tuntemattomien yksilöiden määrittämistä ohjaavasta koodistosta.....
Huomioliivijengistä nyt puhumattakaan :D.

GW tuolla aiemmin pamautti hyvin painoa sille asialle, että rättejä voi vaihtaa, niin päälle kuin
lipputankoonkin, mutta naaman värin kanssa on jo hankalampaa.

Maailma muuttuu helvetillistä ja kiihtyvää vauhtia. Ehkä yksi siihen liittyvistä "hyvistä asioista"
on se, että enenevissä määrin on alettu "antaa" yksilöille "mahdollisuus" riippumatta tämän
ulkoisesta tunnusmerkistöstä.

Ehkä tämä on hyvä päättää siihen, että näyttäisi nyt.... kuitenkin....tässäkin asiassa pahasti siltä, että
savolaisten totuus.... vastuu, siirtyy aina... ja aina kuulijalle, ei ehkä ihan
pidä paikkaansa :D.

Vastuu taitaa edelleenkin olla.... ja pysyä puhujalla :grin:.

Ei motorismiin ole koskaan kuulunut kysellä kuka olet,mitä teet,mihin uskot tai mistä tulet ja millainen on pankkisaldosi. Samaan porukkaan on aina sovittu koska yhdistävä tekijä on harrastus riipumatta taustoista. Ihan sama näytätkö rossi-kloonilta vai onko ylläsi kuteet ne joihin olet mieltynyt ja kelvollisiksi havainnut. Liki viisi vuosikymmentä omaa harrastusta takana ja ehkä jonkun verran edessäkin on näyttänyt koko harrastajien kirjon. Ketään ei ole pois häädetty. Pohjanmaa on aina ollut kuuluisa avarasta suhtautumisestaan karjalaisiin,sosialisteihin,neekereihin ja romaneihin ja somaleihin. :;): Ei siitä kannata välittää, pitää mennä vaan pää pystyssä eteenpäin. Vähän samantapainen suhtautuminen on ollut joskus pääkaupungin päristelijöillä maalaisiin vaikka oma isä tai isoisä oli polviin saakka lehmänpaskassa ja siitä ylöspäin omassaan,niinkuin asian ilmaisi muuan "syntyperäinen" hesalainen.

Pidän melkoisena ihmeenä että joku kerho kieltäytyy ottamaan jäsenekseen rodun perusteella,siitähän itse asiassa on kyse. Ihminen siinä kai olisi tulossa eikä ihonväri. Kannattaisi panna seinälle moisen kerhon nimi.Luulen että tässä yhteisössä ollaan hieman valistuneempia,joten mukaan rientoihin vaan. Itse olen poistunut asfaltilta soralle joten yhteiset reissut ovat jääneet. Jos joskus tavataan niin aina on aikaa turista ja juoda kuppi kuumaa.

Mitä mää nyt ihmisiä luulen tietäväni, niin varmasti joku osa istuu astetta tukevammin tuolissa ja on astetta sulkeutuneempi siinä miittinkipaikassa, pidän aika varmana. Mutta samaan sössiin on sitä jengiä joka ei sitten justiin edes huomaa mitään! Joku kyylää (hullu ilme silmissä ja naamassa) hiljaisena ihan vaan siksi ettei kukaan huomaisi että häntä jännittää eritaustainen henkilö :grin: Ja joku varmasti sanoo ääneen solidaarisena, ettei koe mitään ennakkoluuloja vaikka olisitte miten varkaita ja ovelia kauppahevosmiehiä :D Tätä se varmaan on kun satsi normaalia keskimääräistä perusinsinöörisälliä istahtaa abcessoshellille. :orgmp2:

shyhander sanoi:
Mitä mää nyt ihmisiä luulen tietäväni, niin varmasti joku osa istuu astetta tukevammin tuolissa ja on astetta sulkeutuneempi siinä miittinkipaikassa, pidän aika varmana. Mutta samaan sössiin on sitä jengiä joka ei sitten justiin edes huomaa mitään! Joku kyylää (hullu ilme silmissä ja naamassa) hiljaisena ihan vaan siksi ettei kukaan huomaisi että häntä jännittää eritaustainen henkilö :grin: Ja joku varmasti sanoo ääneen solidaarisena, ettei koe mitään ennakkoluuloja vaikka olisitte miten varkaita ja ovelia kauppahevosmiehiä :D Tätä se varmaan on kun satsi normaalia keskimääräistä perusinsinöörisälliä istahtaa abcessoshellille. :orgmp2:

Vaikka homma olisi "parhaimmillaankin" niin, että "poikkeukset vahvistavat säännön",
tekee itse kullekin välillä tosi hyvää ylittää itsensä ja johonkin syvälle juurtuneet ennakkokäsitykset.

Näillä korteillahan mentiin viimeisellä kaudella podiumsijoille esim. viimeisimmällä Putous- kaudella :p.
Alkuun hieman ihmetytti millä esim. Veli Sikiö porskutti pudotuksesta toiseen.... kunnes lamppu syttyi :thumbsup:.

Hieman "erilaiset" ulkoiset tunnusmerkit kuin puberteetin kourissa kamppailevalla näppynaamaisella ja
rasvatukkaisella collegehousu/hupparisyrjäytyjällä...... mutta eipä mitään muuta eroa :D.

Moron
Ei ole ollut kanssakäymistä väestönne kanssa juurikaan ollenkaan ja ne mitä on ollut niin ihan ok.

Mutta ennakkoluuloja no niitä riittää aivan tarpeeksi en voi kieltää. Johtuuko sitten kasvatuksesta vai mistä. mutta aina saa murtaa niitä ja pitääkin.:)

Keskustelussa aikaisemmin jo paljon samoja ajatuksia joten en niitä toista.

Mukaan vaan ja moikkaamaan.

ps. mopon merkki on ainakin aloittajalla kohdallaan:D

"ja kaikki aina toimiiikin hyvin netin välityksellä sekä kypärä päässä mutta heti kun tulee tietoon että ollaan romaneita niin ensin se alkaa sillä että heitellään "manne" vitsejä ja sitten kun siitä ei me ei oteta itseemme niin johan alkaa joku alkoholin vaikutuksen alainen kertomaan ns. "omakohtaisia" kokemuksia romaneista."

Tarinaan voisi sijoittaa sanan "romani" tilalle ihan minkä tahansa muun luokittelun, esimerkiksi "raitis". Joissain tapauksissa voi hyvinkin olla, että tämänlainen enemmistön edustaja on saattanut elää vuosikymmeniä tajuamatta, että on muunkinlaisia ihmisiä kuin hän tai jos tuo on ollutkin tiedossa, niin kontaktia toisenlaisiin ihmisiin ei ole jostain syystä aiemmin ollut. Tästä syystä vähemmistön tietoinen ensikohtaaminen voi olla enemmistön edustajalle iso ja mieltä sekä maailmankatsomusta kuohuttava asia. Siihen kun yhdistää vielä alkoholin vaikutuksen alaisena olemisen, niin ei ihmekään, että vähemmistön edustaja joutuu koko illan kuulemaan samaa päivittelyä asiasta toistamiseen ja toistamiseen, kun kännissä jää muutenkin helposti levy päälle. Se mikä on toiselle ihmiselle niin kovin uusi, erilainen ja jännäkin asia, on toiselle ihmiselle ihan tavallista tylsää arkipäivää ja noissa tilanteissa loukkaantuu helposti molemmat osapuolet, jos ei osata nähdä asiaa toisen näkökulmastakin ja olla molemmin puolin kärsivällinen toista kohtaan.

.Org!-toiminnan ja tapahtumien periaatteisiin kuuluu, että niihin on tervetulleita ihan kaikki motoristit omana itsenään, kunhan tapahtumien sääntöjä kunnioitetaan. (Esim. eturengas pysyy pk-ajoissa asfaltissa) Ihan näin ruusuista ei todellisuus kuitenkaan aina ole kuin tästä ketjusta voisi kuvitella ja väärinkäsityksiä saattaa sattua, sillä tervetulleita toimintaan ovat myös ne kännissä jankuttavat tai ennakkoluuloisemmat persoonat. Itse toivotan erilaiset vähemmistöryhmät tervetulleeksi, koska se tuo hyvää tasapainoa ryhmän koostumukseen ja avaa omiakin silmiä nähdä maailmaa eri tavalla. Itselläni on stereotypisiä yleistyksiä vähemmistöistä ja enemmistöistä ryhminä, mutta yleensä osaan nähdä ihmisen ihmisenä ja yksilönä kun hänen kanssaan olen henkilökohtaisesti tekemisissä, enkä luokittele ja lokeroi häntä enää samalla tavalla kuin vierasta ihmistä.

Totuushan on se että romaneissa on paljon ns. kuspäitä vaikka olen itse romani ja ajelen moottoripyörällä niin kyllä 10 romanista 7 heittää ilkikurista naurua kun näkevät romanin nousevan pyörän selästä pois. mutta en välitä rakastan moottoripyöräilyä ja tulen rakastamaan niin kauan kuin se suinkin terveyden kannalta on sopivaa. ajatelkoot muut mitä tahansa. jätän varastelun yms pois ja puran sen energian pyöräilyyn. se että kun kohtaa tuolla jossain muita motoristeja olisi todella kiva vaihtaa kuulumisia jne... vaikka romani olenkin itse pidän ainakin itseäni normaalina suomen kansalaisena ja jos näen että valkolaismotoristi on esim: tienposkessa hädässä ilman mitään enempää miettimättä riennän apuun. ENKÄ YRITÄ VARASTAA KELLOA tjms.... :)

monta kertaa olisi tehnyt mieli lähteä ns. kokoontumisajoihin esim Posari jne,,, mutta ajatus siitä että siellä monet ottavat illan tullen alkoholia ja yleensä silloin monilla silloin alkaa se ns. v ittuilu

:jpstyle:

Metu69salemi sanoi:
Se vittuilu/kuittailu on ihmisen pienuudesta kiinni.

Onhan se noinkin, mutta ihan meille jokaiselle on täysin utopistinen ajatus lähteä siitä,
että "minulla on oikeus" kulkea elämäni savolaisella hipiällä (maailman ohuin ja herkin päällyste :D ),
tai että perseen ei tarvitse kestää tippaakaan "merivettä" :D.

Tulee tässä mieleen yksi... monista kommelluksista.

Tarvikeliikkeen pitkällä tiskillä osaa ostamassa....
Viereisellä kassalla mosambikin miehet samoissa puuhissa

Myyjän sitten kysyessä kotilon tarkempaa mallia, vastasin tietenkin
sen ihan aihepiiriin liittyvän vakioilmaisun mukaisesti.... ihan totuudenmukaisesti: Neekerimalli.

Naapurissa kaverukset eivät värähtäneetkään, mutta oma myyjä jäätyi niille sijoilleen.
Kolmas myyjä oli repsahtaa täysin, mutta niin oli kaverissa pelimannin vikaa, että
pudotti kynää lattialle ja hoiti varsinaisen repeilyn kontallaan tiskin takana :p.

Eihän siinä sitten mitään.... kun jäätä murtamaan.... ja sanomaan myyjälle, "et sitähän sä kysyit" ?

Minä nyt näin vanhempana miehenä, jolla niitä ennakkoluuloja vasta pitäisi ollakin, en ymmärrä, miksei mustalainen voi olla ihan samanarvoinen kuin vaikkapa saamelainen tai ruotsalainen motoristi. Eikö se niin jotenkin mene, että mopoillessa ollaan kaikki samaa heimoa ja jos se opettaa,niin miksei muutenkin

kingbrowning sanoi:
monta kertaa olisi tehnyt mieli lähteä ns. kokoontumisajoihin esim Posari jne,,, mutta ajatus siitä että siellä monet ottavat illan tullen alkoholia ja yleensä silloin monilla silloin alkaa se ns. v ittuilu

No jos tuo selkä ei ihan kokonaan käsiin räjähdä niin kesäpäiville on täältä lähdössä ainakin yksi takuuselvä motoristi. Lääkkeet ei salli tällä hetkellä happaman kanssa lotraamista :D Tuosta syystä aion tosin itsekkin kadota hämärtyvään iltaan päivän päätteeksi :D

kingbrowning sanoi:

Rohkeasti mukaan vaan, kekkereissä taatusti tutut ( ja jopa vasta tutustuneet) vinoilevat rakentavasti toisilleen milloin mistäkin, sillä kiltti vinoilu on välittämistä. Uudet ihmiset on aina toivotettu lämpimästi tervetulleiksi joukkoon, enkä ole kuuden orkki vuoden aikana koskaan kuullut jotta kenellekkään olisi kuittailtu syntyperästä*, ulkonäöstä tai suuntaan jos toiseen suuntautumisesta tai muuten vaan yritetty ilkeillä. Hauskan pito, yhdessä olo, hyvät tyypit, niistä on Org! tapaamiset tehty.

Ps. Posarissa saatetaan juoda päiväkännejäkin ainakin lauantaisin, jos ei olla lähdössä ajamaan..

*kyllä me aina vähän kuittaillaan turkulaisille, mutta välittäen :grin:

kingbrowning sanoi:
jätän varastelun yms pois ja puran sen energian pyöräilyyn. se että kun kohtaa tuolla jossain muita motoristeja olisi todella kiva vaihtaa kuulumisia jne... vaikka romani olenkin itse pidän ainakin itseäni normaalina suomen kansalaisena ja jos näen että valkolaismotoristi on esim: tienposkessa hädässä ilman mitään enempää miettimättä riennän apuun. ENKÄ YRITÄ VARASTAA KELLOA tjms.... :)

miten musta tuntuu että tässä on ennakkoluuloja molemmin puolin. manne puhuu valkolaisista :D

eniveis, tervetuloa sekä foorumille, että tapaamisiin. :thumbup:

Paljon hyviä vastauksia jo tässä ketjussa, mukaan vaan joukkoon tummaan.. :p

Jossain Posarissa nyt liikkuu sen verran kummallista porukkaa, että joku transvestiitti-albiino-eskimokaan ei siellä kulmakarvoja pahemmin nostattaisi, joten oman "erilaisuuden" (muiden silmissä) suhteen ei kannata huolestua. :thumbup:

Back