• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

kysymys koskien romani moottoripyöräilijöitä

En ole nähnyt kaaleita prätkän selässä enkä myöskään mustaa miestä (IRL).. mutta kiinnostuneita ovat kovasti..Joskus kysymyksiä ja kommentteja mun pyörästä tullut heiltä jopa liikkuvasta autosta:D

suurii sanoi:
On ihan pakko kysyä romanimotoristeilta, että ajatteko ihan normi mp-ajokamoissa vaiko suorissa housuissa, tanssikengissä, kauluspaidassa sekä liiveissä?

Tämä ihan siksi, että... no otetaan pari esimerkkiä. Menen kuntosalille kolme romania paukahtaa paikalle. Treenaavat suorissa "pyhä"vaatteissa sama homma rannalla taas romanit pyhävaatteissaan.

Ihan oikeesti osaatteko te kertoa miksi romanit esim. treenaavat em. varusteet päällä? En kysy tätä mitenkään sitten vi..uiluna. En ole vain tohtinut mennä kysymään, kun herrat yleensä sitten vielä mittailevat puukkojen pituuksia treenin lomassa.

Turvallisia kilometrejä :orgmp:

Asiallinen kysymys joten vastaan mielelläni. Itse henk koht. käytän normaali vaatetuksenani juurikin mainitsemiasi suoriahousuja,tanssikenkiä,kauluspaitaa liivi ei kuulu pukeutumiseeni. Mutta kyllä kun ajelulle lähdetään niin kyllä käytän normi ajovarusteita johon kuuluu goretex/nahkapuku hanskat ajokengät ja kypärä toki sattuu niitäkin kertoja että jos keli on luokkaa +25--> ja olen menossa vain parin kilsan päähän esim jäätelölle heitän vain kypärän päähän ja muut ajokamat jää pois mutta eipä näitä yli +25 lämpötiloja suomessa paljon ole eikä tuota jätskiäkään jaksa jokapäivä syödä :) ja ainakin minulta voi tulla kysymään mieltä askaruttavia asioita ihan vapaasti ei tule mittailtua puukkojen pituuksia :D

Edit: jäi näköjään vastaamatta yhteen kysymykseen. Uskoisin että syynä tuollaisiin treenivarusteisiin on se että ei yksinkertaisesti ole lähdetty harrastukseen täysillä mukaan eikä täten ole hankittu niitä asianmukaisia varusteita. ja jos siellä oikeasti niitä puukkojakin vielä mittaillaan niin eipä ole hääppöiset ollut poikien treenit jos on vielä energiaa moiseen.

Mikaboju sanoi:
..kuvittelin tilanteen, olen menossa kahvilaan ja laitan kypärän roikkumaan peiliin, pihaan ajaa neljä romania pyörillä.. hirvee pakokauhu iskee ja kypärä lukon taakse.. eipä voi mitään omille ennakkoluuloille, olenkohan rasisti vai tekiskö kukaan samoin?

Vastaan nyt tähänkin sitten koska rehellinen kommentti kuitenkin oli vaikka ei välttämättä niin kiva.
Itse olen oman kypäräni ostanut kuten myöskin kypärässä kiinni olevan kypäräpuhelimen joten kun pysähtymässä olen jonnekkin laitan yleensä kyllä kypärän takalaukkuun tai lyhyemmillä pysähdyksillä otan mukaan mikäli se on mahdollista. poikkeuksiakin kyllä on mutta näin pääsääntöisesti kuitenkaan en jätä roikkumaan peiliin. mutta se ei todellakaan johdu kenenkään ihonväristä tai lukumäärästä en vain halua ottaa sitä riskiä että kukaan varastaisi sitä.

Rehellisyyden nimissä minun on kyllä todella useille vastanneista nostettava hattua ja kiitettävä tuhannesti. Voinkin todeta että eipä tullut tehtyä vika päätöstä hankkiessani pyörää eikä myöskään se ollut virhe kun päätin jäsenyyden maksaa tänne

KIITOS!!!

hra1150 sanoi:
Huh, että hyvin pantu (laveerasin pois ylimääräiset).

ps. savonkielen pesee rumuudessa mennen tullen Jyväskylän seudun murre, joka ei edes ole murre vaan väärä ja kielenvastainen painotus. Sellasen kanssa en puhu.
JumaLAUTA!! Loukkaannuin verisesti! :rant: :shoot:

Syntyjäni olen tuosta Jyväskylän kupeesta ja siitä Savon rajamaille muuttaneena painotan savon murteeni ilmeisen väärin?

Siispä vaikenen kanssasi kahdella murteella.

No ei. Vetoan savolaisuuteeni. Vastuu viestin sisällön paikkaansapitävyydestä siirtyy kuulijalle.

Päristin sanoi:
JumaLAUTA!! Loukkaannuin verisesti! :rant: :shoot:

No ei. Vetoan savolaisuuteeni. Vastuu viestin sisällön paikkaansapitävyydestä siirtyy kuulijalle.

Tiedetään, tiedetään !

Sitä koitetaan nyt sitten hymyillä huolettomasti, vaikka oikeasti on sieraimet niin täynnä poroa
ettei meinaa henki kulkea.... ja haahuillaan nurkissa kostoa hautoen.... kädet nyrkissä
taskujen pohjalla..

Mikään muu ei yksinkertaisesti ole mahdollista aidon savolaisen osalta :grin:.

Siihen uppoaa kevytkin vittuilu oikeasti siihen malliin, että sanonta "kuin vanhaan ihmiseen" tarkoittaa
samaa kuin "vesi hanhen selästä :grin:

hra1150 sanoi:

ps. savonkielen pesee rumuudessa mennen tullen Jyväskylän seudun murre, joka ei edes ole murre vaan väärä ja kielenvastainen painotus. Sellasen kanssa en puhu.

Me täällä Keski-Suomessa puhumme sentään parasta suomen kieltä,puhtainta murteettominta ja lähinnä kirjakieltä olevaa.:respect:
Suusi pitäisi pestä(mäntyneste,ollaksemme ympäristöystävällisiä) saippualla moisten törkysanojen suoltamisen ansiosta:)-

hra1150 sanoi:

Juu eipä noista höpinöistä kannata välittää mitään. Vanha sanonta kun kuuluu että tollojen kanssa ei kannata itse alentua edes väittelemään. Ja eihän mikään ole sen hauskempaa kuunneltavaa kuin oikein kunnon savolainen vääntö.

Ja aloitusviestiin että tervetuloa harrastuksen pariin. Jotkut kulttuuritavat kannattaa ehkä mielummin jättää pois, koska hyvin syvälle juurtuneet ennakkokäsitykset ei todellakaan kovin helposti poistu ja niistä ihmismieli mielummin tekee vain mielummin itseään ruokkivan käsityksen.
Niihin juurtuneisiin ennakkokäsityksiin voi toki parhaiten itse vaikuttaa. Niin sanotusti muutama paska marja seassa pilaa nopeasti koko ämpärin.

Itse olen ottanut tavaksi laittaa kypärän takalaukkuun, aina. Mitä olen huomioinut niin nuo mopopojat, siis ihan oikeilla mopoilla, tuntuu niistä olevan kovin kiinnostuneita. Johtunee siitä että omat ovat tarjoustalon 39,90 kypäriä ja vaihto parempaan ilmeisesti kiinnostaisi. Mopolla ohiajaessaan peilissä roikkuva kypärä on aika helppo sosialisoida mukaansa joten oma on aina laukussa tai satulassa kiinni. :jpstyle:

^ Olet asian ytimessä. Väänty mopopojilta suut ylöspäin kun jätin peiliin roikkumaan kioskille mennessä.

Käännyin takas ja päätin varmistaa että oma pysyy tallessa, ja tungin lukolliseen takalaukkuun koska kyseiset "isänmaantoivot" hivuttautui lähemmäs kawaa. Ei hymyilly enään ku laitoin kypärän laukkuun ja vilkaisin poikia siilmiin.

Ei sillä että pojat varkaissa olisi olleet, mutta...

Kawa LTD sanoi:
^ Olet asian ytimessä. Väänty mopopojilta suut ylöspäin kun jätin peiliin roikkumaan kioskille mennessä.

Käännyin takas ja päätin varmistaa että oma pysyy tallessa, ja tungin lukolliseen takalaukkuun koska kyseiset "isänmaantoivot" hivuttautui lähemmäs kawaa. Ei hymyilly enään ku laitoin kypärän laukkuun ja vilkaisin poikia siilmiin.

Ei sillä että pojat varkaissa olisi olleet, mutta...

Kyllä minuakin lakkaa hymyilyttämästä, jos annat ymmärtää, että olen notorinen varas.

gixxerman sanoi:
Me täällä Keski-Suomessa puhumme sentään parasta suomen kieltä,puhtainta murteettominta ja lähinnä kirjakieltä olevaa.:respect:
Suusi pitäisi pestä(mäntyneste,ollaksemme ympäristöystävällisiä) saippualla moisten törkysanojen suoltamisen ansiosta:)-

(OT ja pahasti, mutta saanen anteeksi. Suu on pesty Tolulla ja laitan tekstin sulkuihin.

Kirjakieli on lähtökohtaisesti virkamieskäyttöön luotu "metakieli", josta on kastroitu pois kielen ilmaisuvoima. Kirjakieli on vallan viestinnän työkalu. Murteet ovat kieltä. Tästä juuri johtuu keskisuomen alueen puhetavan vähättelyni. Ei puhuta "murretta" vaan mukamas jotain "kirjakieltä" ja sitäkin väärin painottaen. Suomen kieltä puhuttaessa paino on ensimmäisellä tavulla. Ei toisella kuten JyVÄÄSkylässä. Ehkä juuri tästä syystä festareillakin valtaosa jengistä taputtaa väärälle iskulle.)

Minunkin puolestani, tervetuloa tänne tietyn geenin omaavien joukkoon.

Eipä sitä nykypäivänä voi sanoa suoraan mihinkä ryhmään sitä kuuluu. Meillä on kuitenkin yksi todella hyvä tunnus merkki: moottoripyörä.

Mitä sitä muuta tarvitsee.
Turistaan taukopaikalla lisää tai moikataan vastaan tulllessa

Eilen n. klo 20.30 stadin rautatieaseman edessä parkissa, oli iso joukko mustalaisia prätkän ympärillä, ja pari heppakyttää siinä utelemassa.

Ajoin ohitte enkä nähnyt mistä oli kyse, olikohan asianomaisia.

hra1150 sanoi:
(OT ja pahasti, mutta saanen anteeksi. Suu on pesty Tolulla ja laitan tekstin sulkuihin.

Kirjakieli on lähtökohtaisesti virkamieskäyttöön luotu "metakieli", josta on kastroitu pois kielen ilmaisuvoima. Kirjakieli on vallan viestinnän työkalu. Murteet ovat kieltä. Tästä juuri johtuu keskisuomen alueen puhetavan vähättelyni. Ei puhuta "murretta" vaan mukamas jotain "kirjakieltä" ja sitäkin väärin painottaen. Suomen kieltä puhuttaessa paino on ensimmäisellä tavulla. Ei toisella kuten JyVÄÄSkylässä. Ehkä juuri tästä syystä festareillakin valtaosa jengistä taputtaa väärälle iskulle.)

Anteeksi annetaan. Ihminen on erehtyväinen ja virheet on tehty oppimista varten.

Ja se on nyt hyvä että suu on pesty. Pelkkä saippuakin olis toki riittäny, kun meilläpäin on ollu tapana että pestään saippualla kiroilevilta penskoilta suut. Kirota saa ainoastaan silloin kun kaljat tai röökit loppu, moposta tippu ketjut, vonkausreissulla jäi ilman yms... eli jostain oikeista syistä saa ihan luvan kanssa kirota. :rant:

Johtuu varmaankin tästä keskisen suomen maantieteellisestä sijainnista että siihen on sekoittunut kovin monet murteet.

Mutta ruotsin kieli ei oo tänne uponnut yhtään, eikä venäjäkään, ei oikein minkäänlaisia vaikutteita kummaltakaan puolelta. Eli voidaan varmaan todeta että kyseessä on siis jonkin sortin (perus)suomalaisia?

Olikos pojat tänään liikkeellä kuusiokuntien alueella...?Bongasin 3 hienoa kustomia ja herrat "pääkaupungin" suositussa ruokapaikassa.En ollu itse mopolla liikentees, myöhemmin kun kaveri kerkes mukaan, käytiin sjoen ympäristössä pyörimässä.Vesisade yllätti joten muita motoristeja ei sitten paljon enää näkynytkään.

Back