• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kysymyksiä rekan ratin takaa.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RekkaJaska
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kawa LTD sanoi:
Jos et näe rekan peilejä, et näy hyttiin... Ite roikun jonkun aikaa kuskin puoleisessa takakulmassa ja kun ohi lähden, niin menen reilusti vastaantulioiden kaistalle.

Sama taktiikka täällä; eikä siinä tartte edes kauhean lähellä kulmaa roikkua, ennenkuin ihan ennen ohitselähtöä. Itse en käytännössä lähde ohittamaan, vaikka kuinka joku vinkkaisi suotuisaa tilannetta -jos sitten sattuukin jotain ennalta-arvaamatonta. Haluan vastata itse ohituksistani 100%:sti.

Viimeksi muokattu:
Täältäkin täydet pisteet ketjun aloittajalle!!

mukava se on tietää onko edessä tilaa lähtä ohi (etteikö muka kerkeis :jpstyle:) jotenka rekalta vilkkua oikealle pari napsua ja toisinpäin jos vastaan tulee jotakin varsinkin mutkasemmalla tiellä. Itse väläytän lähes aina pitkiä juuri ennen ohitusta oli henkilöauto tai rekka niin tietää että ollaan tulossa ohi. tiiä sitte näkyykö rekan nuppiin miten..

Eipä rekoista oo ollu koskaan haitaksi.

rekkakuskit on pop :WAZAAP:

Viimeksi muokattu:
RekkaJaska sanoi:
Ihan uteliaisuudesta kysyn, että miltä se tuntuu MP:n satulassa maantienopeudessa ajaa rekkaa vastaan tai rekan perässä?
Itsellä kun ei edelleenkään ole noista 2 pyöräisistä kokemusta.

Oma nopeuskin vaikuttaa siihen miten vastaan tulevan rekan ilmavirta vaikuttaa. Plus tietenkin kun on tälläinen kukkakeppimotoristi eli painoa alle 60kg niin kyllä muuten tuntuu välillä että pyörä lähtee lentoon(vaikka molemmat kädet olisi kiinni stongassa).

Ketjun aloitus oli kyllä :thumbup:

Itselle tullut kyllä vastaan joskus kauan sitten että ajetaan perseessä kiinni. kaatosateessa. mutkatiellä. se oli aika pelottavaa.

Ohitusmerkeistä en tiennytkään, vissiin vain joskus räpsäyttänyt silmiä juuri merkin aikaan ja miettinyt että mikähän siinä välähti :grin:

Kuten sanottua, raskaan kaluston kuljettajista (joihin kuulun itsekin) ei ole minulle koskaan ollut haittaa pyörällä ajaessa, johtuen juurikin menon ennakoitavuudesta.
Ja tosiaan kuorma-autolla ajavana toivoisin muilta tienkäyttäjiltä sitä selkeää ja oikea-aikaista vilkun käyttöä. Aika usein saa seistä risteyksissä odottelemassa "turhaan", koska sitä vilkkua ei vain jostain kumman syystä voi näyttää riittävän aikaisin. Ja jos menette ohi niin menkää sitten oikeasti kovempaa, älkääkä tulko siihen eteen jarruttelemaan. :pissed:
Paljon kun ajaa, niin näkee muuten melko mielenkiintoisia suorituksia noiden vilkkujen osalta. Tiedä mikä siinä sitten on, että se on niin kamalan vaikeaa... :dunno:

Se on kyllä loistavaa toimintaa rekkakuskilta kun näyttää vilkulla että sopii mennä ohi! oli sitten liikenteessä mopolla tai kotilolla..
Itte oon pyrkiny rekat ohittaa justii sillee "maltillisesti" että hetken roikkuu silleen et kuski voi sut nähä ja sit ohi. Ilman sit'ä että lyö rajottajalle siinä hytin kohalle, kuuluu nimittäin ihan hyvin sinne hyttiin!:D

hra1150 sanoi:
Älä anna tietä, älä näytä merkkejä, aja vaan omaa omaa juttuasi. Älä missään nimessä ala väistelemään mihinkään suuntaan. Ole ennalta-arvattava. Me herran pikku muurahaiset hoidammesitten teho/painolla loput. Kiitos etukäteen.

+1

kuten vastauksistakin näkee, monet tielläliikkujat eivät edes tiedä ohitus/varoitus merkeistä. merkit saattavat aiheuttaa vaan turhaa hämmennystä.

jos edessä on vaara, hätävilkut parempi kuin mikään vas.vilkuttelu(vaikka näin jossain muualla päin maailmaa saatetaankin tehdä)

Pari vuotta sitten rekkakuski pelasti todennäköisesti henkeni laittamalla vasemman vilkun päälle kun lähdin ohittamaan. Vt12 lahti-tampere välillä. Suora baana oli ohittaa, mutta sivutieltä pujahti pickup aivan rekan edestä vastaantulijoiden kaistalle. Ei ollut edes ohituskieltoa koska pickup tuli joltain metsätieltä.

Luulin ettei rekka ollut huomannut minua ja aikoo kääntyä, onneksi hölläsin kaasua ja kerkesin palata takaisin rekan taakse. Omasta mielestäni tällainen vuorovaikutus liikenteessä on pelkästään positiivistä.

Ohitusmerkin antaminen lienee paikallaan jos rekan taa rupee kertyy jonoo ja on semmonen tie tai liikennettä paljo että kovin montaa ohituspaikkaa ei oo. Näin jono pääsis helpommin lyhenemään ja höyrypäät malttais ehkä olla tekemättä niitä todellisia riskiohituksia. Jos merkin ansiosta pääsee helpommin ohi niin siitähän kuuluu kiittää (kuten myös jos rakvaraattori väistää pysäkille tms.)

Mutta ohitusmerkkiä tai "älä ohita" -merkkiä ei ole missään lakikirjoissa määritely. Ei siksi kait opeteta autokoulussakaan. Se on vain jonkinlaista kansanperintöä. Ja onhan foorumilla muistaakseni joskuis ihmeteltykin että mitä helkuttia tarkoittaa kun rekka väläyttää pari kertaa oikeelle mutta ei kuitenkaan hidasta. Itse en kuitenkaan sokeasti luottaisi merkkiin, vastuu ohituksesta on aina ohittajalla! Voihan esim. olla että rekan täytyy pian kääntyä oikeelle pikkutielle, kuski erehtyy risteyksestä, mutta lopettaa vilkutuksen pariin välähdykseen kun huomaa että ei se kääntyminen vielä tästä ookkaan.

Ja henkilöille jotka on tulkinnu vasemalle vilkutuksen olevan se ohitusmerkki, miettikääs nyt hiukan... Mieleen ei tullu tulkinta että rekka (tai trake tai juku muu) saattais haluta kääntyä vasemmalle? Hengenvaarallinen tilanne.

Hillitön jarruvalojen välkyttely vois myös olla "älä helkutissa lähde ohi" -signaali (siis tilanteessa jossa joku selkeesti näyttää olevan lähdössä ohitukseen).

Kun ohitusta kärkkyy niin ei siinä ihan rekan perseessä tarvii olla. Tuuli riepottelee ja turvaväli on pieni. Kun jättäytyy hieman taemmas niin näkee ohituspaikan aukeemisenkin paremmin kun vaunu ei peitä koko näkökenttää. Plus että vauhtia pystyy kelaamaan paremmin.

Sen pölliauton, ja varsinkis sen maansiirtokonetta kuljettavan lavetin kyydistä lentää niin paljon rojua, että ohi on pakko päästä ja pian.
Lakikin määrää siivoamaan nämä, mutta ei tämä ole mitenkään harvinaista.
Itse tilaajana olen yleensä kaverina siivoamassa näitä.

nimim. autolla ja mopolla kivisateesen joutunut.

Yleensä rekat ovat helpoimmat siellä liikenteessä, olet sitten mopolla tai kotilolla liikenteessä.

Tämä pari vilkun välähdystä oikealle merkki on hyvä kun vaan muistaa itsekin varmistaa että ohitus on turvallista.
Yli kolmekyt vuotta ainakin muistan tätä nähneeni liikenteessä kuten myös väläykset vasemmalle että nyt ainakaan älä lähde ohi.

Rekkakuskit pääsääntöisesti menee hyvin tuolla ja heidän liikkeensä ovat ennalta-arvattavia ja se vilkku toimii kuten pitää,
toisin kuin henkilöautoilla joissa sitä ei näe kuin katsastusasemalla katsurin toimesta kokeiltavana. Sähkö on ilmeisesti kallista akustakin.

Noiden pölliautojen roskista, miten hemmetissä niitä puhdistelet sieltä tukkien välistä kun kouralla siihen ammennetaan tavara pinoon ja nopeesti ? Ei niitä voi imuroida joten sieltä ne vaan karisee pikkuhiljaa... Kuiva hiekka pölisee ja kastelemaan ei kukaan suostu.

Tuosta ohitusmerkin antamisesta. Omalla rekkakuskin uralla(6v)harrastin sitä jossain vaiheessa. Lopetin sitten kun kotilokuskit jäi miettimään kun merkin oli antanut ja ohitusmahdollisuus meni ohi. Aattelin, että minä ajan omaa ajopeliäni ja ajakoot muut omiaan ja päättäköön ohituksistaan itse.

jos edessä on vaara, hätävilkut parempi kuin mikään vas.vilkuttelu(vaikka näin jossain muualla päin maailmaa saatetaankin tehdä)

Suomessa hätävilkkuja ei saa käyttää ajoneuvon ollessa liikkeessä. Silloin jäljelle jää just vasemmalle vilkuttaminen, jolloin ohittaminen on kielletty, tai jarruvalojen vilkuttaminen.

Ei sentään sakkoja kannata ottaa prätkän takia.

Viimeksi muokattu:
Kontha sanoi:
Suomessa hätävilkkuja ei saa käyttää ajoneuvon ollessa liikkeessä. Silloin jäljelle jää just vasemmalle vilkuttaminen, jolloin ohittaminen oikealta on kielletty, tai jarruvalojen vilkuttaminen.

Sitä eivät varmaan tiedä autonvalmistajat, jotka ovat laittaneet autoihin äkkijarrutuksissa automaattisesti kytkeytyvät hätävilkut. Ihan hyvä idea esimerkiksi moottoriteillä joissa tulee yht'äkkinen tukos.

Kyllä ainakin siellä autokoulussa missä minä tuntini kävin niin opetettiin ohitusmerkit.
sekä merkistä kiittäminen.

en kyllä ymmärrä miksi jotkut sanovat että ei tarvi näyttää merkkiä. se vain parantaa joustavuutta liikenteessä, tosin itse kun ajelee työmatkojakin pyörällä niin eipä moni ehdi edes moista näyttää, mutta eipä siitä kyllä haittaakaan ole koskaan ollut.

ja tosiaan pölliautojen ja sora-autojen takana ajo on varsinkin mp:llä melko vaarallista, siellä voi kuitenkin joku oksa olla ja lentää päin näköä sitten yllättäen. vaikka laki sanoisi että auto pitäisi putsata ettei sieltä lennä mitään niin eipä mp kuskitkaan aina aja rajoitusten mukaan.

Kontha sanoi:
Suomessa hätävilkkuja ei saa käyttää ajoneuvon ollessa liikkeessä. Silloin jäljelle jää just vasemmalle vilkuttaminen, jolloin ohittaminen oikealta on kielletty, tai jarruvalojen vilkuttaminen.

Hätäreitä on muutenkin hankalampi käyttää "älä ohita"- merkkinä, kun se katkaisija ei ole ihan käden ulottuvilla. Ite kun ajelen välillä Messerschmittiä ja välillä Scaniaa, niin noissa hallintalaitteiden sijoittelu eroaa hieman, eikä kaikkien nappuloiden paikat ole ihan selkäytimessä.

vetomies sanoi:
Sitä eivät varmaan tiedä autonvalmistajat, jotka ovat laittaneet autoihin äkkijarrutuksissa automaattisesti kytkeytyvät hätävilkut. Ihan hyvä idea esimerkiksi moottoriteillä joissa tulee yht'äkkinen tukos.

Niin, mitenhän se tänä päivänä onkaan..? Mulla oli joskus auto, jossa hätävilkut olisivat ohjekirjan mukaan syttyneet äkkijarrutuksessa. Merkkiliikkeestä kuitenkin kerrottiin etteivät ole Suomessa lailliset ja siksi ne on ohjelmoitu pois toiminnasta.

J@ck sanoi:
Niin, mitenhän se tänä päivänä onkaan..? Mulla oli joskus auto, jossa hätävilkut olisivat ohjekirjan mukaan syttyneet äkkijarrutuksessa. Merkkiliikkeestä kuitenkin kerrottiin etteivät ole Suomessa lailliset ja siksi ne on ohjelmoitu pois toiminnasta.

Laittomat on joo, mutta hyödylliset.

Kontha sanoi:
Suomessa hätävilkkuja ei saa käyttää ajoneuvon ollessa liikkeessä.
Höh, mistä tuon keksit?
Mä ainakin näytän, jos on hirvi edessä tai jotain.
Ja toivon, että muutkin näyttävät.

Pekka
:right::right::right:

Semmoinen vinkki rekkakuskille tuli mieleen, että jos on kovasti liikennettä moottoritiellä tai ohituskaistan kohdalla, ei välttämättä kannata lähteä ohittamaan toista rekkaa +1 km/h nopeuserolla. Harvoin tuota Suomessa sattuu, mutta on melko ärsyttävää ja kerää nopeasti pitkän jonon perään jos on vähänkään enemmän liikennettä.

Sille rekkakuskille se saattaa olla ainoa mahdollinen ohituspaikka pitkään aikaan, ja suurimmalla osalla muista ei ole edes lihapullia paistamaan kiire.

Siis rekkakuskin pitää saada tukkia 100 tai 120 km/h rajoituksella oleva tie kymmeneksi minuutiksi, koska haluaa ajaa vapaana ja villinä 82 km/h, eikä kinata 81 km/h edellämenevän rekan perässä?

Voi kai sen noinkin ajatella, jos on sitä mieltä että rekkakuskin "kiire" on tärkeämpi kuin kaikkien muiden.

Olen eri mieltä.

Back