• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kysymyksiä 12R:stä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kawa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Perhana ..nyt olen jemmannut huoltokirjan johonkin tosi hyvään talteen ...Kertoisko joku pääkohdat jotka kuuluu 24 000 huoltoon kun en niitä itse nyt tiedä ja huoltaa pitäs hetimiten.
confused_orig.gif
mitään en oo ottanu.. siis osoite nii saat sivut.

Mites teillä 12R käy kun sen laittaa kylmänä käymään? Itsellä täytyy laittaa ryyppyä tai muuten melko varmasti sammuu ja antaa n. 5-10 sek. käydä rauhassa tyhjäkäyntiä ennen kuin voi koskea kaasuun. Sen jälkeen toimii ok.
Ja jos hiukankin menee koskemaan kaasuun heti kun on käynnistynyt niin sammuu samantien. Vähän niinkuin kävis muutaman sekunnin kolmella pytyllä tai jotain vastaavaa.

Tämä on nyt ensimmäinen ruisku peli mulle ja luulin että kyllä se käy heti startin jälkeen tasasta käyntiä, vähän niinkuin autokin. Onhan tässä se että pistää käyntiin ja sillä välin laittaa hanskat käteen, niin kone käy jo hyvin ja voi lähteä baanalle, mutta onko tämä normaalia....

Mites teillä 12R käy kun sen laittaa kylmänä käymään? Itsellä täytyy laittaa ryyppyä tai muuten melko varmasti sammuu ja antaa n. 5-10 sek. käydä rauhassa tyhjäkäyntiä ennen kuin voi koskea kaasuun. Sen jälkeen toimii ok.
Ja jos hiukankin menee koskemaan kaasuun heti kun on käynnistynyt niin sammuu samantien. Vähän niinkuin kävis muutaman sekunnin kolmella pytyllä tai jotain vastaavaa.

Tämä on nyt ensimmäinen ruisku peli mulle ja luulin että kyllä se käy heti startin jälkeen tasasta käyntiä, vähän niinkuin autokin. Onhan tässä se että pistää käyntiin ja sillä välin laittaa hanskat käteen, niin kone käy jo hyvin ja voi lähteä baanalle, mutta onko tämä normaalia....
Kuulostaa tutulta/normaalilta  
smile_org.gif

se on käsikaasu vasemmalla, se vipu, se ei ole ryyppy. käsikaasuhan se on oikeallakin, mutta sillä ajetaan.

kuulostaa tutulta, ihan samanlainen noilla normaaleilla virikilkkeillä tuntuu ja kuuluu olevan jokainen zx12r. tarvii startissa ensin vain millin kaasua ja käsikaasu täysin auki. kun hörähtää kaasu pois heti ja käsikaasu saa jäädä hetkeksi päälle. oikeaa kaasua ei saa pumpata, pumpatessa voi sammahtaa kun saa liikaa soppaa, itellä kone jää joskus heti käyntiin, joskus jää vasta toisella starttauksella. sitten käytän lämpimäksi käsikaasulla muutaman minsan.

ps. olin lukevinani rivien välistä, että lähdet kylmällä koneella samantien ajamaan kun se vain käy tasaisesti? kawan koneet varsinkin kannattaa antaa lämmetä muutaman minuutin hyvin mielellään ennen ensimmäistäkään ajoa. täten venttiilit ja palat asettuvat toimintalämpöihinsä ja kestävät pitempään.

se on käsikaasu vasemmalla, se vipu, se ei ole ryyppy. käsikaasuhan se on oikeallakin, mutta sillä ajetaan.

kuulostaa tutulta, ihan samanlainen noilla normaaleilla virikilkkeillä tuntuu ja kuuluu olevan jokainen zx12r. tarvii startissa ensin vain millin kaasua ja käsikaasu täysin auki. kun hörähtää kaasu pois heti ja käsikaasu saa jäädä hetkeksi päälle. oikeaa kaasua ei saa pumpata, pumpatessa voi sammahtaa kun saa liikaa soppaa, itellä kone jää joskus heti käyntiin, joskus jää vasta toisella starttauksella. sitten käytän lämpimäksi käsikaasulla muutaman minsan.

ps. olin lukevinani rivien välistä, että lähdet kylmällä koneella samantien ajamaan kun se vain käy tasaisesti? kawan koneet varsinkin kannattaa antaa lämmetä muutaman minuutin hyvin mielellään ennen ensimmäistäkään ajoa. täten venttiilit ja palat asettuvat toimintalämpöihinsä ja kestävät pitempään.
Niin tiedän että tuo ei ole varsinainen "ryyppy" vaan säätää suoraan kaasua, en vaan keksiny sille parempaakaan nimeä
smile_org.gif

Mainitsit normaaleista virikilkkeistä, tämä on kuitenkin vakio, mutta tuskin se paljoa asiaa muuttaa. Jotakuinkin oikein luit rivien välistä, yleensä laitan käymään ja asettelen loput vermeet niskaan (hanskat, kypärä) ja lähden ajoon. Ajelen kyllä aluksi rauhallisesti konetta sen enempää kierrättämättä (max 3000-4000 kierrosta). No jos sitä sitten jatkossa antas hetken käydä paikallaan.

Itse pidän sitä merkkinä, kun lämpömittari nousee 2 pykälää, johon menee se n. pari minuuttia, sitten käsikaasu kokonaan pois ja pyörän selkään, sitten vaan
062802moto_prv.gif

Nyt ois -01 12ärrikkä kiikarissa mutta yks kaveri puhui että tankoon tulee kovia resonansseja ja ruisku on äkkinäinen että hankala ajaa kaupungissa, oli ollut miinuksena jossakin testissä.

Onko nuo vikoja vai ehkä vaan hifistelyä kun jotain huonoakin on pitänyt keksiä  
tounge.gif
 Nämä oli siis -01 testissä oiskohan noita korjattu -02 malliin, käsittääkseni ruiskua on muutettu ?

Ti koeajolle toivottavasti, mutta ei siinä varmaan kerkeä huomioida väsyykö kädet resonanseista  
062802moto_prv.gif
kaverilla on 01 ja se valitteli kanssa ruiskun toimintaa vaikken minä mitään muuta huomannut kun ankaran voiman
buttrock.gif

Nyt ois -01 12ärrikkä kiikarissa mutta yks kaveri puhui että tankoon tulee kovia resonansseja ja ruisku on äkkinäinen että hankala ajaa kaupungissa, oli ollut miinuksena jossakin testissä.

Onko nuo vikoja vai ehkä vaan hifistelyä kun jotain huonoakin on pitänyt keksiä  
tounge.gif
 Nämä oli siis -01 testissä oiskohan noita korjattu -02 malliin, käsittääkseni ruiskua on muutettu ?

Ti koeajolle toivottavasti, mutta ei siinä varmaan kerkeä huomioida väsyykö kädet resonanseista  
062802moto_prv.gif
kaverilla on 01 ja se valitteli kanssa ruiskun toimintaa vaikken minä mitään muuta huomannut kun ankaran voiman
buttrock.gif
Itsellä 02, en ole siinä huomannut mitään tankoresonansseja (johtuiskohan ohjausiskarista?) ja ruiskun äkkinäisyydestä kaupunki ajossa, ei mitään sanomista.
Siihenki äkkinäisyyteen tottuu ja sitä alkaa jossainvaiheessa osaamaan ennakoimaan yms...

mut voima on ylivoimaa
biggrin.gif
buttrock.gif
bowdown.gif

En ole kyllä huomannut että kädet väsys muuten kun joskus huomaa että kämmenet on vähän kipeenä kun on röhnöttänyt jotenkin tankoa vasten liikaa.Pyörähän on nyt sitten 02 mallia.

Onko kukaan selvittänyt tätä 12r:n vikaa joka on melkeen kaikissa että ei starttaa vaihde päällä ja kytkin pohjassa ? Itse purin sen mikrokytkimen kytkin kahvasta ja puhdistin sieltä ne ihme tönkkirasvat pois mutta ei vaikutusta että vika ei ole siellä....

Sama ominaisuus  
biggrin.gif

plus, että mulla joskus (kerran tehnyt) ei sammu, jos laittaa vaihteen päälle ja jalka on alhaalla  
biggrin.gif

Muistan jossain nähneeni jutun missä korjataan tuo vaihde päällä käynnistys ominaisuus... en prkl vaan muista missä
biggrin.gif

Tuosta on ollut juttua mutta aina on vaan sanottu että meni takuuseen ja pikku juttu että ei mennyt kauon remontissa.
Eihän tuo nyt kauheena haittaa mutta ois kiva toimia ja kun pitää purkaa muutenkin nyt pyörää niin samalla laittas kuntoon.

Edit. Onko 12r:ään tehty korjauskäsikirjaa ja jos on niin kenen tekemä ?

En ole kyllä huomannut että kädet väsys muuten kun joskus huomaa että kämmenet on vähän kipeenä kun on röhnöttänyt jotenkin tankoa vasten liikaa.Pyörähän on nyt sitten 02 mallia.

Onko kukaan selvittänyt tätä 12r:n vikaa joka on melkeen kaikissa että ei starttaa vaihde päällä ja kytkin pohjassa ? Itse purin sen mikrokytkimen kytkin kahvasta ja puhdistin sieltä ne ihme tönkkirasvat pois mutta ei vaikutusta että vika ei ole siellä....
Mulla on varmaanki joku "pesiaaliyksilö" sillä ikinä ei oo temppuillu toi jalkatappi/vaihde/kytkinhässäkkä
062802jumpie_prv.gif
Käsien väsymistä olen huomannut ja se vaan korostuu mitä hitaammin ajaa.. Itse olen ainakin todennut sen että reipas 120 teköö sen verta tuulta vastaan että paino käsiä vasten kevenee...
Käynnistämisessä ei oo ollu mitään ropleemaa...eli aina käsikaasu (se vasemmalla oleva hanikka) puoleenväliin moottorin ollessa kylmä ja sen jälkeen tarvii ko hipasta siihen starttinamiskuukkeliin... välittömästi käskaasua pienemmälle ja odottaa et lämmöt nousee sen paripykälää ja sitte käskaasut veks ja baanalle.... Tämmöstä höpinää tälläkertaa
biggrin.gif

Löytyiskö keneltäkään ylimääräisenä hyllystä takahaarukan jatkopaloja 12R:ään ?
Ei löydy, mut kelpais mullekin jos jollakin niitä on useampia
smile_org.gif

On muuten just samanlainen pyörä tuossa linkissäsi kuin minulla ja miltei samoilla virityksillä... Hieno on, oli ihan pakko laittaa taustakuvaksi
biggrin.gif
Multa tosin puuttuu nuo jatkot ja air-shifter. Siis tuo air-shifter on kytkettävissä vaikka olisi pcIIIr mallikin? Minulla nimittäin on myös tuo r- malli ja on kerrottu ettei tuo shifteri olisi kytkettävissä siihen
nixweiss.gif

Kokeilin viikonloppuna motoparkissa pari harjoituslähtöä, mutta keulii niin pirusti. Ensimmäiset 50m mentiin pystyssä jokaisessa (4:ssä) lähdössä vaikka kuin yritin maata tankilla. Eli huomenissa mahdollisesti aletaan pyörää laskemaan, mut kuinkahan paljon olisi hyvä laskea?

Miten 12r ssä menee moottorin /rungon numerot onko ne samat ja mistä ne löytyy ?

Nyt pitäs saada etu pumppujen öljymäärä kans selville kun näyttää vaihtuvan eri vuosimalleissa. Toisessa korjausoppaassa lukee 93mm yläpäästä ja toisessa 101mm ja siis 02 tarvisin mitan/määrän

Miten 12r ssä menee moottorin /rungon numerot onko ne samat ja mistä ne löytyy ?

Nyt pitäs saada etu pumppujen öljymäärä kans selville kun näyttää vaihtuvan eri vuosimalleissa. Toisessa korjausoppaassa lukee 93mm yläpäästä ja toisessa 101mm ja siis 02 tarvisin mitan/määrän
VIN on emaputkessa (ohjausakseli..) ja moottorin numero on myllyn paalla kytkimen puolella. Eri numerot ovat. VIN pitas riittaa jos osien yms. sopivuuksia kyselee. A-ja B-mallissa on muistaakkeni etupaassakin hieman eroa. Varaosanumero on iskareille muuten sama mutta B-mallissa on lisaks A-kirjain perassa.

Olipas hyvässä piilossa koneennumero vaikka olikin niin selkeässä paikassa.
Osat on jo tilattu mutta pitäs vielä tietää kumpi on oikea mitta etuiskareiden öljymäärälle 02 mallissa 93mm vai 101mm yläpäästä mitattuna ?? Ilmeisesti mitataan siitä putken yläpäästä kun pääty tulppa on irroitettu ?

Mistäs 12r undertail tuplatakavaloilla ?
Olen koittanut metsästää mutta en ole löytänyt vielä muutako useassa pyörässä nähnyt sellaisen. Ja kirkasta takavalon lasia olen kans katsellut mutta ei ole silmään sekään sattunut....

Back