• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kypärän hankaaminen

Kypärän hankaaminen

Morjens!

Miulla on vissiin hieman erikoisen muotoinen pää, kun istuvan kypärän löytäminen on kovin hankalaa.

HJCt ovat aina olleet älyttömän hyviä ja nyt käytössä oleva RPHA-ST on oikeasti aivan erinomainen. Pitkänä päivänä ja erityisesti reissussa kun ajaa monta päivää putkeen, niin kypärä hinkkaa otsaan punertavan jäljen hiusrajan tienoille. Rasvaamalla tuosta selviää, mutta eihän se mukavaa ole. Kypärä on siis aivan erinomainen kymmenenkin tunnin ajopäivänä ja parempaa en ole löytänyt sovittamalla. Ongelma tulee kun pitkiä päiviä ajaa monta putkeen.

Ratkaisuja? Jeesaako ohut huppu tuollaiseen ja millainen? Voiko kypärää jotenkin itse yrittää modata tuosta otsan kohdalta?

HJC myös mulle melkein spot on. ICON Variant oli sitten se mikä istuu parhaiten.

Suzu-ukko sanoi:
HJC myös mulle melkein spot on. ICON Variant oli sitten se mikä istuu parhaiten.

Laitetaan korvan taa, kiitti. Kuukauden päästä kesäreissuun ja budjetti ei salli taas kypärän vaihtoa eli tällä pitäisi nyt kuitenkin pärjätä hetki vielä.

no eihän tuo ny sillä korjaannu että ostaa potan joka sopii jollekkin toiselle....

itse purin sisuskalut ja hiomapaperilla hieman tasotin juuri samaisen otsan kohdan kypärän styrokseista, vielä vois vähän sipasta, mutta parani huomattavasti

Re: Kypärän hankaaminen

no eihän tuo ny sillä korjaannu että ostaa potan joka sopii jollekkin toiselle....

itse purin sisuskalut ja hiomapaperilla hieman tasotin juuri samaisen otsan kohdan kypärän styrokseista, vielä vois vähän sipasta, mutta parani huomattavasti
Samaa toimintaa olen itsekkin harrastanut. Jos kypärä muuten sopii päähän hyvin, niin otsassa on painepiste. Pidän materiaalin poistamista parempana ideana kuin styroksin painelua kasaan.

Jote sanoi:
Samaa toimintaa olen itsekkin harrastanut. Jos kypärä muuten sopii päähän hyvin, niin otsassa on painepiste. Pidän materiaalin poistamista parempana ideana kuin styroksin painelua kasaan.

Tätä juuri oon harkinnut. Pitääpä kokeilla.

Se huppu (muista silkkiä) saattaa hyvinkin poistaa tuon hiusrajan ongelman, ainakin se on todella edullinen kokeilla.

Onko kypärä liian suuri tai pieni? Joskus vähän väljemmällä potalla ajoviima painaa ohimoon aika lujasti. Jos kypärä on pieni, ongelmakohtia painelemalla selviää. Jos se on hiukan väljä, niin joku rakkolaastarin tapainen viritys ongelmakohdan ympärillä levittää kuormaa pois.

Ratkaisuja? Jeesaako ohut huppu tuollaiseen ja millainen? Voiko kypärää jotenkin itse yrittää modata tuosta otsan kohdalta?

Ohut kypärähuppu tai pipo vois olla kokeilemisen arvoinen.

Ja sitten tietysti ilmastointiteippi...! Sillä korjaa kaiken, eikun pala teippiä otsaan. Jos ei oo allerginen sille liimalle. :p

Kypärä on just eikä melkein eli ei ole liian iso. Eikä kyllä liian pienikään.

Lähinnä tuota hiomista pyöritellyt itse mielessä, mutta luulona oli että Orgin eksperttiraati tuomitsee sellaisen.

Reissuun pitänee napata huppu ja varmuudeksi laastareitakin mukaan.

Lähetetty minun FRD-L19 laitteesta Tapatalkilla

Itsellä oli sama ongelma Shoein kypärän kanssa. Arai on vielä ahdistavampi otsan kohdalta, sen tuntee jo sovittamalla. X-liten kypärä on huomattavasti väljempi otsan kohdalta ja niitä olen käyttänyt viime vuodet. Eli päitä on montaa eri sorttia ja kypärä pitää valkata sen mukaan mikä sopii omaan kalloon parhaiten.

Oman takaraivon muoto poikkeaa standardista, mikä todennäköisesti aiheuttaa tuon ahtauden otsan alueelle. Kokeilemalla/sovittamalla eri kypäriä löytää varmasti sen omaan kuuppaan sopivan.

- T -

Ja mulla bemun system 4 -kypärän kans puristi poskista pikkasen liikaa. Ratkaisin asian niin, että viisaampi antaa periksi. En siis tehnyt mitään, jompikumpi antoi periksi ja loppukesästä ei puristanut enää mistään :grin:. En siis tiedä kumpi antoi periksi :right:

Sen verran allergisia valmistajat sekä takuuseen osallistuvat tahot ovat, että jos kypärästä löytyy muutoksia (hionta, painelu jne), niin saattavat sanoutua irti. Toisaalta, useimmat takuukeissit taitavat olla mekanismeihin liittyviä, joten uuden osan saaminen pitäisi onnistua. Schuberthilla oli taannoin kampanja, jossa vaihtoivat särkyneen kypärän pienellä hinnalla uuteen.

Sent from my iPad using Tapatalk

Mulla oli Suomyn potassa samanlaista vikaa, otsan kohdalta puristi ikävästi.
Otin sisuskankaat pois ja sormella painelin styroksia kasaan otsan kohdalta, eihän se painunut varmaan kuin millin mutta sehän riitti ja nyt istuu päähän kuin nyrkki silmään. Varmaan jonkun mielestä nyt olen tikittävä aikapommi, jonka pää halkeaa itsestään ja vakuutus ei mitään korvaa, mutta eletään nyt sit vaarallisesti jos niikseen tulee...

Kypärähupullakin on yllättävän suuri merkitys, tavallinen puuvillainen ahdistaa enempi, ohut silkkinen ei juuri ollenkaan..

Jotenkin kuvittelisin, että jos kypärän materiaali on niin pehmeää, että sormella painamalla antaa periksi niin se ei takuuseen vaikuttais. Onhan se voinut painua silloin ihan normikäytössäkin. Toinen juttu sitten lienee se, jos näkyy hiomanauhan rippeitä sisustassa...

Oonko mä ainoo, jota tän otsikon näkeminen naurattaa joka kerta ihan vitusti?

Ei kypärän hankaamista kannata hävetä. Se on oivallinen tapa lievittää stressiä ja hermostuneisuutta. Se myös parantaa keskittymistä. Suosittelen! Myös etusormella koputtelu kypärään auttaa, jos ympärillä olevat tielläliikkujat ovat hermostuneita.

Back