• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kypärä marinaa: Marise tai kehu omaasi!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja WDW
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mulla HJC:n Sy-max, avattava peruskypärä lasikuituisella kopalla. Muuten hyvä malli, mutta avausvaijeri katkeaa aika ajoin. Kerran on koko kypärä vaihdettu takuuseen ja kerran olen vaihtanut itse tuon vaijerin. Kypärässä on rakenteellinen vika, ja vaijeri nirhautuu ajan myötä poikki noin joka kolmas vuosi. Biltemasta saa 1 mm rst-vaijeria, jolla korjaantuu ainakin tee-se-itse-miehiltä.

Hyvää kypärässä on helppo visiirin irroitus (=puhdistus) ja neppareilla kiinni olevat pehmusteet, jotka on myös helppo pestä. Tuuletus voisi olla parempi, kun visiiri huurtuu helposti etenkin sateella.

Tarkoitus ei ole siis väitellä siitä mikä on nyt se paras kypärä merkki/malli vaan pohtia enemmän sitä että mitkä ovat ne asiat jotka tekevät kypärästä hyvän.

Törmäsin vain oman kypäräni (SHOE XR-1000) kanssa muutamiinkin ongelmiin. Ostaessani kypärän minulla oli Custom, nyt on kyykky. Customilla ajaessani kypärä istui kivasti päähän ja oli mukavaa. Nyt kun ajo-asento on muuttunut niin alaleuka/suu painautuu kypärää vasten varsin inhottavasti enkä tunnu muutenkaan saavani sitä istumaan mukavasti päähän, tai paremminkin niin että se olisi viellä ajaessa mukava.

Kypärä on meluisa ja pahanmakuinen
biggrin.gif
.

Tuo on ensimmäinen kypäräni joten ostaessani sitä luotin täysin myyjään sekä foorumilta lukemaani juttuun. Ja ei siinä, alussahan se olikin varsin loistava.

Viimeisenä rasittavuutena on pinlock joka muuten on varsin mielyttävä niin ajaessa pinlockin ylälaita halkaisee inhottavasti osan näkökentästäni.

Yhteenvetona voisin kenties sanoa että kypärän malli ei vain sovi minulle. Muuten en toki kypärää hauku.

Kuitenkin jos nyt lähtisin ostamaan uutta kypärää haluaisin ehdottomasti kokeilla sitä pyörän päällä jolloin tunnen miten se asettuu päähän ajaessa. Kaipaisin myös kuonolle paremmin tilaa jottei olo ole niin tukala kokoaikaa sekä hyvää äänieristystä.

Kypärä on kuitenkin kallis yksittäinen varuste joten kait siitä saa vähän avautua kun ei millään raaskisi/ole varaa ostaa uutta.

Itse koin ongelmallisena XR-1000n näkökenttää, jota halkoi pinnlockin yläreuna jne. Muuten olin tyytyväinen kypärään ja laatuun. Mielestäni kypärän tulee olla kevyt. Shoein ilmoittama paino on myös pitänyt paikkansa, moneen muuhun kypärään verrattuna.

Keväällä vaihdoin XR-1100een, johon parannuksia vanhaan malliin oli tehty.
- suurempi aukko
- isompi pinnlock, peittämään koko viisiirin pinta-ala
- isompi tila korville
- suu ei ota ala-osasta kiinni kypärään
- hyvä istuvuus ainakin minun päässäni
- hiljainen, eli ajo-ohjeet kuultavissa vielä yli 100km/h nopeuksissa
- hyvä airodynamiikka (kyykkypyörällä). Pää ei lähde pyörimään edes yli 200 vauhdissa.

Suosittelen!

Diesel sanoi:
Kokeile shoei Qwestiä.

Ääni tälle. Viime kesän tuollaisella päristelleenä, voin sanoa että jos vaan pään muotoihin sopii niin todella erinomainen potta. Kevyt, mukava, vakaa, laaja näkökenttä (myös pinlockin kanssa), hyvä tuuletus, hyvä turvallisuus SHARP-testin mukaan, loistava visiirin tiivistysmekanismi... Ja se laatuvaikutelma. Vertailukohtana oli vanha HJC sekä se suosittu HJC:n testivoittaja, RPHA 10 kai. RPHA jätti lähinnä miettimään, että miksi tämä on niin suosittu... Ei tuntunut erityisen hyvältä miltään kantilta.

Qwest ei sitten ole melutasoltaan kuin keskiverto, mutta kukaanhan ei aja ilman kuulosuojausta, eihän?

juhis_ sanoi:

Olin mukana kun kamu kokeili ao kypärää eurobikerilla, tyylikkään näköinen ainakin oli ja aurinkovisiiri hässäkkäkin tuntui olevan toimivan oloinen. Tuon kypärän parhaita puolia on se, että sitä pääsee suomessakin kokeilemaan!

http://www.eurobiker.fi/advanced_search_result.php?keywords=Shark+Speed+kyp%E4r%E4&search_in_description=1&x=63&y=15&categories_id=17

Tuota Sharkkia itsekkin harkinnut , päähänkin olen sovittanut ja ihan mukavalta tuntui .
Ei vaan oikeen osaa päättää minkä potan valitsis , Shuberthin hiljaisuus mietityttää, mutta samalla arveluttaa onko tosiaan rahalle katetta ? Shark olis hitusen edukkaampi mutta siitä ei tunnu kellään olevan kokemuksia...

Japoff sanoi:
Tuo Shark olis hitusen edukkaampi mutta siitä ei tunnu kellään olevan kokemuksia...

Viime syksyltä omakohtaista ja kaverin kokemusta speed-r:stä

Kunnon vertailukohtaa muihin kypäriin ei ole, mutta omasta mielestä kelpo potta.

Plussaa ainakin:
+ suht hiljainen
+ ottaa tuulen aika kivasti vähän kovemmassakin vauhdissa
+ visiiri ei huurru (ainakaan helposti)
+ integroitu aurinkovisiiri
+ .orgin jäsenten ovh -20% hinta :thumbup:

Japoff sanoi:
mistäs putiikista Sharkista saa tuon ORG alennuksen ?

(jaa juu Eurobiker :)- )

samaa pohdiskelin ja samaan päädyin :grin:

nyt vaan ite mietiskelen schubert c3 ja tän sharkin välillä kumman ostais keväällä, avattavaan kypärään tottunut mutta toi sharkki olis paremman näköinen ja sopisi prätkän värimaailmaankin paremmin (se musta-oranssi)

pitää käydä kokeilemassa pottia ja pohdiskella..

Aikaisemmin oli Shoein Raid II. Ihan jees mutta kadehdin muiden flip uppeja ja ostin Multitech:in.

Hyvää: Toimiva avusmekanismi. Pin lock estää huurtumisen loistavasti.

Huonoa: Todella meluisa verrattuna umpikypäriin. Vauhdissa auttaa visiirin jättäminen hiukan raolleen mutta sekään ei aina ole mukavaa. FJR:ssä kokeiltu kaikki tuulilasin asennot mutta melua piisaa.

Schupertteja olen kokeillut ja muuten tuntuvat hyviltä mutta leukahihnan lukkomekanismi tekee mahdottomaksi hankkia. En tiedä, onko mulla sitten epämuodostunut kaularanka mutta solki painaa aataminomenaan vaikka miten säätelisi. Siis ei Schupertia mulle. Ehkä ensi kesänä taas umpikypärään niin hiljenisi meteli vähän. Tiedän, korvatulpat jne. mutta kun se humina tulee niistäkin läpi.

hanzki1 sanoi:
Aikaisemmin oli Shoein Raid II. Ihan jees mutta kadehdin muiden flip uppeja ja ostin Multitech:in.
Schupertteja olen kokeillut ja muuten tuntuvat hyviltä mutta leukahihnan lukkomekanismi tekee mahdottomaksi hankkia. En tiedä, onko mulla sitten epämuodostunut kaularanka mutta solki painaa aataminomenaan vaikka miten säätelisi. Siis ei Schupertia mulle. Ehkä ensi kesänä taas umpikypärään niin hiljenisi meteli vähän. Tiedän, korvatulpat jne. mutta kun se humina tulee niistäkin läpi.

c3 suupertti joo ihan mahdoton ajatus... mut s1 kävi kyllä kupoliin oikein hyvin... ja se hihnajuttu oli ihan erilaine... eli paljon parempi... oli jo likellä et ostin tuossa syssyllä... mut pitää toistaiseksi käytellä tuota shoei v-motoa. On ollut mieleinen...

hanzki1 sanoi:

Hyvää: Toimiva avusmekanismi. Pin lock estää huurtumisen loistavasti.

Huonoa: Todella meluisa verrattuna umpikypäriin. Vauhdissa auttaa visiirin jättäminen hiukan raolleen mutta sekään ei aina ole mukavaa. FJR:ssä kokeiltu kaikki tuulilasin asennot mutta melua piisaa.

Tuskin metelieroa selittää umpikypärä/avattava-rakenne noissa kalliimman luokan kypärissä. Suupert on esimerkki avattavan 'hiljaisuudesta'. Multitec ja Neotec eivät ole tosin hiljaisia, ehkä keskivertoja. Itse pidän uudempaa Neoteciä näistä hieman meluisampana, tai melun sävy on raaempi.

Ei muuten tule itselle sopivista korvatulpista liikaa huminaa läpi. Pitää vaan löytää ne itselle sopivat ja käyttää niitä oikein. Lähtisin hakemaan sopivia sellaisista kuusi- tai tattimallisista silikonitulpista, kuten Motosafe. Toisille ne vaan ovat ilmeisesti liian väljät tai niitä ei asenneta oikein, kun valittavat ettei toimi. Itse saan melun vaimenemaan noilla ja vastaavilla erittäin hyvin. Kypärämelu riippuu eniten käytetystä pyörästä, katteet tekee aina huminaa.

kertokaas viisaat etä kun esim tuo Shark Speed R on tehty nakulle , niin onkohan miten toimiva katetussa ?
Itse kuvittelen sen olevan katetussa jo aika hijainen ... ??

Voiskos tämän topicin säilyttää ihan vain kokemusten jakamiseen eri kypäristä.
Pidän tätä verraten hyödyllisenä topicina kaikille motoristeille tällä foorumilla.

Nuo saatavuus / hintakyselyt ja muut sinällään ihan asialliset jutut voisi modet siirtää jonnekin muualle.

:thumbup:

Minulla on Nolan N85. Ihan suht koht hyvä. Leukahihnanpää lepattaa kovis nopeuksis siin vois olla joku nappi systeemi.Visiiri pysyy huurteettomana pieniski nopeuksis.Aurinko lippa kypärän sisäl on kyl kätsy.

Ollu samaan kypärään yllättävän tyytyväinen hintaisekseen :thumbup:

Japoff sanoi:
kertokaas viisaat etä kun esim tuo Shark Speed R on tehty nakulle , niin onkohan miten toimiva katetussa ?
Itse kuvittelen sen olevan katetussa jo aika hijainen ... ??

Pyörän katteet tekee pyörteitä ja lähes poikkeuksetta lisää kypärämelua. Viime kesänä ajelin kaverin naku bomberilla jossa ei käytännössä mitään katteita kiinni, Shoei qwest päässä ajaessa olisin muuten lentänyt perseelleni jos en olisi jo istunut siitä lähes täydellisestä hiljaisuudesta kun kypärään ei osunut yhtään pyörteitä. Asiasta innostuneena otin cbf mopottimesta pleksin kokeeksi irti, mutta puolikate jo itsessään tekee niin paljon pyörteitä ettei pleksin poistolla ollut havaittavaa hyötyä.

Viimeksi muokattu:
SMI sanoi:
Viime syksyltä omakohtaista ja kaverin kokemusta speed-r:stä

Kunnon vertailukohtaa muihin kypäriin ei ole, mutta omasta mielestä kelpo potta.

Plussaa ainakin:
+ suht hiljainen
+ ottaa tuulen aika kivasti vähän kovemmassakin vauhdissa
+ visiiri ei huurru (ainakaan helposti)
+ integroitu aurinkovisiiri
+ .orgin jäsenten ovh -20% hinta :thumbup:

Täysin samaa mieltä kuin SMI.
Ainoa miinus, tuntuu kuin olis space helmet päässä (muotitietoisille :häähää:).

Entinen oli Shoei Raid II. Hyvä päässä ja kesti onnettomuudessakin hyvin. Nuppikin selvisi jotenkin...
blush.gif
Nyt on Shoei XR-1000 ja on ollut mukavampi. Mitä meluun tulee niin Peltorit hoitaa sen pois...
biggrin.gif
Turvallisuus on kypärässä tärkein asia.

Tänään posti toi uuden kypärän kotiin ja saa nähdä millainen se on. Ostin Shoei XR-1100:n. Kolme kesää käytetyn XR-1000:n myyn pois sellasta tarvitsevalle, kun väri ei sovi uuden pyöräni kanssa:right::grin:

Back