• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kypärä marinaa: Marise tai kehu omaasi!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja WDW
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Arai RX-7 Corsair.

Ei huomauttamista, tehokas ilmanvaihto, joskin osin ehkä juuri siksi ei hiljaisin.

Pidin kuitenkin niin paljon että mällättyäni ensimmäisen ostin samanlaisen tilalle.

Itsestään tummuva pinlock on mukava, tosin ei mikään must, kunhan on joku pinlock paikallaan.

Uudemman GP version omistajat osannevat kertoa on merkityksellistä parannusta tapahtunut.

Arai Quantum ostettu -99, käytössä 12 kesää n.120tkm.

+halvin kypäräni suhteessa ajokausiin
+istuu täydellisesti omaan kuulaan
+vakaa yli 200km/h
+pieni ilmanvastus, hyvällä spoilerilla ilmeisesti jotain virkaa
+sisus laatutavaraa, miellyttävä
+DD-hihna, ei paina kaulaa mistään
+kevyt
+hieno grafiikka

-melu, tulpat oltava lähes aina
-hinta
-10 vuoden käytön jälkeen alkaa irtoilla: alaosaa kiertävä muovi, visiirin venttiilit, hihnan neppari ei pidä enää
-kylmällä ilmalla alle+10 kypärä on viileä, ei auta oikein kypärähuppukaan
-luonnollisesti tän ikäisen pehmusteet on parhaat päivänsä nähneet

Mutta nyt on uusi hankittu ja se on edelleen Arai, mallia Chaser. Hd-Centerin ale sattui kreivin aikaan.

vtwin sanoi:
Oliko mitä araita vielä jäljellä?

S ja XL kokoja, kalliit mallit ja "halvemmista" räikeimmät grafiikat. M-koko jäi La hyllyyn ainakin Quantum mallista musta-valkea. En itsekään saanut aivan sitä mitä etsin, mutta hinta ratkaisi:savuvisiiri,pinlock,kypärä -50%.

Airoh Dragon Star

143951-MC-hjalm-Airoh-Dragon-Star-gra-right-front.jpg

+Edullinen
+Kevyt 1250gr
+Metallinen visiirilukko(visiiri helppo vaihtaa)
+DD-hihna
+mukana irrotettava nenä ja hengityssuoja
+säädettävät ilmanotto -ja poistoaukot

-Ei pinlock valmiutta
-Visiiri huurtuu heti
-80km+ vauhdissa kypärässä käy semmmonen myteri, että ei mitää rajaa(tuntuu, että ei ole visiiriä ollenkaa)
-Äänekäs
-Visiirin laatu. Tuli halkeama kun motarilla osu pörriäien visiiriin

Hankin Shoei Neotecin. Sitä ennen oli ja on vieläkin Multitec. Uutta sovittaessa hoksasin, että tästähän menee pykälää pienempi koko, eli M. Sitä myöten myös kuori pienenee pykälän, hyvä-hyvä, ja saan aurinkovisiirin ja kuulemma paremman tuuletuksenkin.

Muutama havainto sitten uutukaisesta. Meteliä ainakin saman verran kuin Multitecissä, jossa se whisper strippaus kitti asennettuna. Aurinkovisiiri on ihan kiva, mutta kontrastit sen kanssa ajaessa on vähän mitä sattuu. Pikalukkokin on kiva, mutta pyrkii tarttumaan herkästi vähänkin korkeamman kauluksen saumoihin kun päätä kääntelee vasemmalle. Hengityssuojain nenän eteen löytyy, muttei juuri auta, kuten ei sinällään kelvollisen näkökentän antava pinlockaan, huurtuu. Visiirivaihtoehtoja ei ole. Aerodynamiikka tuntuu hyvältä, liekö pienempi kuori syynä. No pienemmästä kuoresta sitten onkin se haitta, että toplingit ovat kovin ohuet, painaa korvia ja muutakin. Tuuletus pelaa, mutta eturäppänä pitää suhinaa jota Multitecissä ei ollut.

No ostettu mikä ostettu, kyllä tuolla mennään. Paitsi ehkä käytän vielä vanhaakin...

hidas57 sanoi:
Hengityssuojain nenän eteen löytyy, muttei juuri auta, kuten ei sinällään kelvollisen näkökentän antava pinlockaan, huurtuu. No ostettu mikä ostettu, kyllä tuolla mennään. Paitsi ehkä käytän vielä vanhaakin...

Miten ihmeessä te saatte nuo pinlock-visiirit huuruun? :O
Meinaan useamman vuoden noita käyttänyt eri kypärissä, eikä ne kyllä huuruun mene, jos on oikein asennettu. Eli siis tiiviisti.
Tasan yhden kerran on reunoilta pieni kaistale alkanut huurtunut, mutta silloin oli olosuhteet todella extremet, useamman tunnin oli kaatosadetta, lunta, räntää, tuulta ja lämpö melkein nollassa. Ja kypärä läpimärkä pehmusteita myöten. Eikä tuo pinlock tuolloinkaan pettänyt, tietty visiiri täyttyi lumesta eikä mitään nähnyt, mutta itse pinlock hoiti oman hommansa tuolloinkin.

Tuo Neotec kyllä kiinnostaa kypäränä, tässä ollut useampia Nolaneita jo peräkkäin, ja seuraavaksi täytyy kokeilla jotain muuta. Itse suosin noita pikalukkoja, siis juuri tuon tyyppisiä ratkaisuja, mitä Nolaneissa ja tässä uudessa Neotecissäkin on. Aina tulee kypärä oikeaan kireyteen ja kiristys onnistuu hanskat kädessäkin puolessa sekunnissa.

Muutama kuukausi sitten tuli ostettua ensimmänen kypärä, sitten mopovuosien ja taisi tulla hieman liian pieni hankittua. N. tunnin ajon jälkeen alkaa otsassa tuntua sellainen puristus, että on pakko pitää pieni tauko. Olen kokeillut myös kypärähuppua mikä ei auta tilanteeseen. Kypärää on pidetty päässä nyt n. 1000 km ajan. Vieläkö uskaltaa toivoa, että pehmusteet antaisivat myöten vai tälläkö pitää mennä? Uuttakaan ei viitsisi heti mennä ostamaan kun oli sen verran kallis hankinta.

Eli sulla on hieman liikaa pyöreämallinen kypärä kun pitäisi olla soikean mallinen. Ota esim. pallopäinen lihanuija ja naputtele sillä sisäkuorta otsan kohdalta ja ehkä myös takaa hieman kasaan. Riiippuu materiaalista miten hyvin onnistuu, styroxin kaltaista on helppo työstää. Varovasti ettei mene liikaa.

Hannula sanoi:
Pakko ihan varmistaa, että eihän kyse ole silmä/aurinkolasien "huurtumisesta"?

Huuru poistuu näkökentästä samalla kun visiirin nostaa ylös. Näin syksypuoleen ajoon lähtiessä menee täysin huuruun vaikka miten koittaa hengittää, siis nenän tai suun kautta. Ihan sama myös muissa käyttämissäni, mm Suupertti. Toki ilman pinlokkia vielä pahempi. Ajossa ei ongelmaa.

Tämä kaikki siis ulkona, ei sisälämpötiloissa ja kosteuksissa. Kesällä on oleellisesti pienemmät ilmankosteudet ja silloin tuota ei juuri tapahdu.

Koitapas kiristellä niitä pinlockin epäkeskoruuveja. Varmaan löysällä ja tiiviste ei asetu kunnolla visiiriä vasten. Jos se on oikein asennettu ja oikea malli kypärääsi, ei sitä kyllä saa huurtumaan yrittämälläkään, ihan sama mikä on ilman kosteusprosentti. Vaikka kaikki kypärän räppänät sulkisi ja hyppisi pihalla tasajalkaa.
Jos puhut vanhoista Schubertin kypäristä, ei niissä ole edes mitään pinlockeja, vaan joku huurteenestokäsittely visiirin pinnassa.

Sitä pinlokkia voi säätää... Osaavat kyllä liikkeessä jos ei muuten onnistu. Itsellä pari X-liteä pinlockeilla ollut kierrossa, eikä niitä saa huuruun oikein millään.

Onko jotain nettikauppaa, josta saisi tilattua HJC FG-15 -pottaan erikokoisia poskipaloja? Meinaa kovemmassa ajossa nousta kypärä päässä noilla nykyisillä, pitäisi saada hieman "isommat" tilalle.

Kyllä mulla ainakin SHOEI:n kypärä huurtuu vaikka on pinlock. Kun ajaa jossain sumussa tai on riittävän kylmä ja kostea niin ei siinä mikään auta ja tosiaan ne silmälasitkin alkaa huurtua. Itse olen siirtynyt käyttämään Anti-Fog:a. Tosin sen kanssa on ihan sama ongelma, kun on riittävän kylmää ja kosteaa, niin visiiri alkaa huurtumaan.

Mistäköhän saisi akulla lämpenevän visiirin? Semmonen vois toimiakin. Eikä se tehon tarve oo mikään kovin suuri.:)

Mutta empiirisen testin mukaan mitä lujempaa ajaa, niin sitä vähemmän visiiri huurtuu:jippikaijee:

jaulis sanoi:
Sitä pinlokkia voi säätää... Osaavat kyllä liikkeessä jos ei muuten onnistu. Itsellä pari X-liteä pinlockeilla ollut kierrossa, eikä niitä saa huuruun oikein millään.

Hei guule, mä säädän. On noita pinlock-visiirejä ollut aika monta, myös lisäpinlockeja niihin, ja säätänytkin olen, mutta yritetään paremmin. Mutta kuten sanottua, lähdöstä kun selviää ja saa pyörän liikkeelle (törmäämättä mihinkään), niin sen jälkeen ei haittaa ole.

Tossa elokuun alussa kun olin Motoparkissa ekaa kertaa ja vähän jännää oli yrittää puristaa, niin veti pahasti huuruun ajossakin tuskanhiestä. Mulla ei ollut silloin pinlockia Multitechissä, mutta sama ongelma oli siinä useammallakin kaverilla kellä se oli. Ja niillä ei ollut edes tuskanhiestä kyse. Lämmöt oli vajaa 20 ja aurinkoista.

Voiko noissa Pinlockeissa olla sitten eroja? Itse en myöskää saa omasta Nolanista tehdas-pinlockia huuruun vaikka kuinka yrittäisin tahallani hönkiä siihen.

Olen sen myös muutaman kerran irroitellut ja helposti saanut tiiviksi takaisin laittaessani.

HJC-CS 14...

Humisee, pörisee ja sopivassa vauhdissa kuulostaa kuin lehmä ammuis kypärän vieressä...
Yskäsy, niin huurtuu...
Tuuli käy sisällä aika lailla...
Tulpat pakolliset.

Aika keskinkertainen ruukku, mutta ainoo mikä istuu tähän kupoliin, siedettävästi.
Paremman ostasin, jos löytys sopiva...
Useampi on ihmetelty, eikä sovi, itkemälläkään...

D-Iivil sanoi:
Voiko noissa Pinlockeissa olla sitten eroja? Itse en myöskää saa omasta Nolanista tehdas-pinlockia huuruun vaikka kuinka yrittäisin tahallani hönkiä siihen.

Olen sen myös muutaman kerran irroitellut ja helposti saanut tiiviksi takaisin laittaessani.

Samma här. Täälläkään ei Nolanin pinlockki huurru vaikka kuinka hönkii ja huohottaa.

hidas57 sanoi:
Hei guule, mä säädän. On noita pinlock-visiirejä ollut aika monta, myös lisäpinlockeja niihin, ja säätänytkin olen, mutta yritetään paremmin. Mutta kuten sanottua, lähdöstä kun selviää ja saa pyörän liikkeelle (törmäämättä mihinkään), niin sen jälkeen ei haittaa ole.

Tossa elokuun alussa kun olin Motoparkissa ekaa kertaa ja vähän jännää oli yrittää puristaa, niin veti pahasti huuruun ajossakin tuskanhiestä. Mulla ei ollut silloin pinlockia Multitechissä, mutta sama ongelma oli siinä useammallakin kaverilla kellä se oli. Ja niillä ei ollut edes tuskanhiestä kyse. Lämmöt oli vajaa 20 ja aurinkoista.

Sitten ei muuta kuin potta vaihtoon. Turhaa tuskastella huurun kanssa.

Back