• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kypärä marinaa: Marise tai kehu omaasi!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja WDW
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nyt pitää oikein kehua. HJC R-PHA 10!! Tähän mennessä paras kypärä, mitä olen päässäni pitänyt! Istuu mun päähän kuin nyrkki silmään, ellei paremmin. Todella kevyt. Pinlock toimii. Todella hiljainen. Aerodynaamiikka on loistava, kypärä ei ota pyörteitä tai muita!Istuvuuden ja keveyden ansiosta, tuntuu kuin päässä ei olisi mitään?? Vanha kypärä Shoie XR-1000, sekin hyvä, mutta tämä oli HUIPPU!
Tuota kannattaa ehdottomasti käydä sovittamassa, jos olet kypärää hankkimassa!
buttrock.gif

Shoei raid vuodesta-03 päässä ollu, loistava ruukku ollu/on, jokusen vuoden meinannut sen päivittää, mut kun ei mit vikaa oo ilmenny ja ehjäkin on viel, nii mit sitä turhia... Ennen sit oli joku hjc 7 vai mikä seoli oli kyl täys paska se...

Nyt pitää oikein kehua. HJC R-PHA 10!
Mitä olet mieltä kypärän hengitysilman tuuletuksesta? Laittelin juttua tämän ketjun kakkossivulle... Itselläkin siis sama kypärä käytössä.
Omasta mielestä se on riittävä. Tuo hengitysilman ohjain ja alaleukasuoja kieltämättä tekee pienen taskun tuohon. Mielestäni ilma kuitenkinvaihtuu riittävästi. Ellei vaihdu niin kääntö kahvasta auttaa
biggrin.gif

Nykyinen Arai RX-7 GP ja edeltäjä (toimii edelleen varakypäränä) Arai RX-7 corsair joihin pätee molempiin samat kommentit.

+ istuu kuin hanska kouraan
+ erinomainen tuuletus
+ pinlockin kanssa ei huurru
+ turvallinen
+ DD-lukko
- ei kaikkein hiljaisin

Toi istuvuus spekseistä tärkein. Se vaan tuntuu oikealta omaan päähän.

Kymmenen kautta on tullut ajeltua ilman tulppia ja vielä joku aika sitten tarkastuksessa kuulo ei ollut huonontunut.

Nykyisen vehkeen kanssa parin ratakerran jälkeen lähti tilaukseen tulpat. Muuten tulee kyllä kuuroksi...

Kisahommista Schubert R1.

+ Pää edelleen ehjänä vaikka turvat gps:n mukaan 140km/h vauhdista eilen. Ei edes särje päätä.
+ Visiiri pysyy raollaan itsestään myös yli 200km/h vauhdeissa ja visiiri ei huurru sateessa.
+ Sopii omaan päähän erittäin hyvin.

Ei miinuksia. Pitänee hommata samanlainen uusi, kun tuo edellinen on vähän heikossa hapessa. Kuva

Nolan N90:ssa on aivan järkyttävä meteli.

Plussaa avattava, aurinkovisiiri

Onko mitään "poppakonsteja", millä saa kypärää hiljaisemmaksi?
Korvatulppia on aivan pakko nyt käyttää.
Kokeili comfort neck:iäkin, vaan ei helpottanut

Shoei Hornet DS

+ keveys
+ pieni kuorikoko
+ hiljainen, jos pleksi ei ohjaa ilmavirtaa kypärään
+ happi kulkee hyvin
+ pinlock toimii, ei pilaa näkökenttää
+ ulkonäkö lipan kanssa

- leukaosa hyvin avoin -> kylmällä naama jäätyy
- pieni pään aukko -> korvat rullalla kypärää laittaessa/poistettaessa

No perkule ny sit avaudun kunnolleen....siisV*tt* ei se potan myyjä tiedä oikestaan minkä kokosta pottaa pitää myydä kunkin pään mukaan..

oma tarinani on se että liikeessä saa kokeilla potan istuvuutta mutta myyyjä on täysin tietämätön oikeesti kuinka ison tai pienen potan pitää mulle sovittaa ja sit sanotaaan et se pitää olla Tiukka potta ja se o sitten se sopiva..

Mutta totuuus on että Kypärän Valmistajan päänympärys mittoja pitää kahtoo eikä kuunella untuviikkoo myyjää tän suhteen..

mitatkaa polllan koko valmistajan antamien mittojen mukaan ja sit ostetaan se kypärä päänympärys mittojen mukaan...
idea3.gif

itsellä on avg:een potta M kokoo ja se oli tiukka sovituksessa ja nyt se o yhtä löysä kuin lokinpaska bimmerin lasissa..

Se oikea koko olisi ollut S koko ja Centin pienempi ku toi mikä mulle myytiin
033102ass_1_prv.gif

No perkule ny sit avaudun kunnolleen....siisV*tt* ei se potan myyjä tiedä oikestaan minkä kokosta pottaa pitää myydä kunkin pään mukaan..

oma tarinani on se että liikeessä saa kokeilla potan istuvuutta mutta myyyjä on täysin tietämätön oikeesti kuinka ison tai pienen potan pitää mulle sovittaa ja sit sanotaaan et se pitää olla Tiukka potta ja se o sitten se sopiva..

Mutta totuuus on että Kypärän Valmistajan päänympärys mittoja pitää kahtoo eikä kuunella untuviikkoo myyjää tän suhteen..

mitatkaa polllan koko valmistajan antamien mittojen mukaan ja sit ostetaan se kypärä päänympärys mittojen mukaan...
idea3.gif

itsellä on avg:een potta M kokoo ja se oli tiukka sovituksessa ja nyt se o yhtä löysä kuin lokinpaska bimmerin lasissa..

Se oikea koko olisi ollut S koko ja Centin pienempi ku toi mikä mulle myytiin
033102ass_1_prv.gif
Joo. Myyjän vika. Mitäs tuli kyselemään. Olis pitänyt antaa sun yksin arpoa kokoa. Kait sanoit myyjälle että tää on väärä koko ja se löi kuitenkin kypärän kassiin, otti rahat lompakosta ja saattoi ovelle. On toi kyllä törkeetä!!!

Joo. Myyjän vika. Mitäs tuli kyselemään. Olis pitänyt antaa sun yksin arpoa kokoa. Kait sanoit myyjälle että tää on väärä koko ja se löi kuitenkin kypärän kassiin, otti rahat lompakosta ja saattoi ovelle. On toi kyllä törkeetä!!!

juu siinä se seiso vieresssä ja koitin arvuutella sopivaa kokoa ja tokas että jos se on tiukka niin se on oikea koko mutta toisin kävi.sit kun jonkin aikaa olin ajannut potalla ja se asettu muotoonsa niin se olikin liian iso.

myyjä myy tavaraa voiton toivossa ja saa leipänsä siittä.se ei mua haittaa mutta ku vois myydä tarkemmin asiakkaan tarpeisiin ja saada sitä kautta tyytyväisen asiakkaan..

mittanauha (elastinen) ja sillä ottaa mittaa pollasta valmistajan antamien mittojen mukaan ja siittä Omasta mielestäni olisin saanut sopivamman potan..

juu siinä se seiso vieresssä ja koitin arvuutella sopivaa kokoa ja tokas että jos se on tiukka niin se on oikea koko mutta toisin kävi.sit kun jonkin aikaa olin ajannut potalla ja se asettu muotoonsa niin se olikin liian iso.

myyjä myy tavaraa voiton toivossa ja saa leipänsä siittä.se ei mua haittaa mutta ku vois myydä tarkemmin asiakkaan tarpeisiin ja saada sitä kautta tyytyväisen asiakkaan..

mittanauha (elastinen) ja sillä ottaa mittaa pollasta valmistajan antamien mittojen mukaan ja siittä Omasta mielestäni olisin saanut sopivamman potan..
No ensi kerralla sitten mittaat kupolisi ja tilaat netistä tyköistuvan potan!

No ensi kerralla sitten mittaat kupolisi ja tilaat netistä tyköistuvan potan!
eli paskaa saa ekalla kerralla myydä ja siihen rahan menetykseen pitää tyytyä!
033102ass_1_prv.gif

HJC:n 100egen crossipotta.

Plussaa: Istuu päähän ihan hyvin ja happea saa riittävästi. Lippa suojaa ilta-auringolta.

Miinusta: Aivan hel-vetin meluisa. Ilman tulppia maantienopeuksissa meinaa taju lähteä, tulppien kanssa vasta parin tunnin ajon jälkeen. Asiaa auttoi hieman kypärän alareunan teippaus. Eli rako pehmusteen ja kuoren väliltä umpeen. Korvia raastava humina vaimeni siedettävälle tasolle. Ilmavirtaus ilmeisesti ohjautuu takista ja hyökkää kypärän kimppuun suoraan alhaalta, eikä kypärän alareuna ole kovin virtaviivainen.

paremman potan vois kyllä ostaa.

Onko jollain kokemusta arain tai shoein dual-sport kypäristä, eli niistä mitkä ovat crossi kypäriä visiirillä?

Viimeisin kypärä on Arai RX7 carbon. Aivan mahtavan kevyt päässä ja istuu hyvin. Näyttää olevan ilmastointia riittävästi ja jopa spoileria päällä. Kallein ja paras. Kun ajan silä 20v niin ei se enää niin kallis ole.
No on sulla ainakin massit kunnossa...  
biggrin.gif

Ajattele, vielä 20 vuoden kuluttuakin se on kalliimpi (ja varmasti parempi/turvallisempi) kuin halpahallin kypärät.
Hyvä ostos, kateellisena Arai Chaserin omistajana tässä kirjoitan.

Ja kun tässä mielipiteitä kysytään,
Niin tässä muutaman kypärän arvostelu, jotka kaapista löytyy.

Nolan N01, storminkin aikoinaan mainostama "show -kypärä" ...Siis ei hyväksyntää tieliikenne käyttöön, aikoinaan pesi bike -lehden testissä monet "hyväksytyt" kypärät.
+ Paino
+ Ulkonäkö, ei näytä herkkutatilta.
- Hinta, en muista tarkkaan mitä silloin maksoi, mutta oli
lähemmäs huntin kypärä silloin. Siihen aikaan ei ollut oikein kilpailevilla merkeillä ohutkuorista ja siroa avokypärää tarjolla. Tänään on toisin.
-Turvallisuus. Vaikka kuinka testissä pärjäsi, niin silti mä mielummin kynnän asvaltin pintaa muulla kypärällä.
-Muovikypärä
-Meluisa... Hei tää on avokypärä ja suunnittelu on varmaankin kotoisin 80- luvulta.
Sen saa kyllä hiljaisemmaksi, kun peittää tietyt kohdat teipillä ...Silti
biggrin.gif

Bandit Alien II
+Ulkonäkö
+räyhästä ulkonäöstä huolimatta  hyväksytty kypärä.
+Kuitukypärä
-meteli, kuin avopotalla ajelisi.
-Nenä ottaa kiinni visiiriin...Malli mun päähän voisi olla siis parempi.
-Visiirin kiinnitysruuvit tuppaava löystymään ja jos ei kiristä aika-ajoin, niin tippuvat varmasti.

Joku (en nyt muista minkä merkkinen) Braincap.
-Ollakseen vain "kuori" pään ulkopuolella, niin olo on kuin herkkutatilla, yllättävän paksu sisähattu siinä.
-turvallisuus.
-muovikypärä.
-parempiakin kuoria on markkinoilla, DOT -hyväksynnällä.
-Muuutama kevät sitten tein koeajolenkin se päässä. Olisikohan ollut n. 3km... Ilmeisesti sen verran viileätä vetoa kävi korvan seutuvilla, että kuume ja flunssahan siitä tuli.
+Hinta, ei se paljon maksanutkaan, mutta suhteutettuna kilometreihin, niin on niillä metreillä hintaa...

ARAI Chaser.
Ajokokemusta vähän.
+kypärä istuu päähän todella mukavasti ja on kuin tehty mun päälle.
+Varmasti yksi turvallisimmista kypäristä, mitä kaupan hyllyltä löytyy.
+Kuitukypärä
-Hinta (varauksella) Paljonko omalle päälleen hintaa laittaa?

Shoein Hornet DS. On kovin tuskaista aina visiiriä irroittaessa etsiä talouden suurin ruuvimeisseli ja murjoa hentoisia muoviruuveja rikki, koska ruuvin pää on niin ihmeellisen kokoinen. Ehkä jollakulla on tähän ongelmaan sopiva ratkaisu?
Oliskohan ihan kolikoista apua? Avasin ruusvit viimeksi Leathermanilla ja ajattelin myös, että palasina ovat muutaman avaamisen jälkeen. Kuuluisiko lipan poistamisen jälkeen ruuvien paikalle laittaa jotain? Kypärän mukana ei tullut mitään lisäpalikoita, ei edes tulppaa päälaelle. Nyt siinä on teippi koristeena...

Nyt kun on taas helleviikko, niin pakko kehua kuinka kätevä on Sharkin Evoline...kärsikää te muut, minä en
wink.gif

Kehutaan nyt nykyisin eniten käyttämääni kypärää eli System 6 (BMW), jota ei tästä ketjusta vielä näkynyt löytyvän. Erittäin laaja näkökenttä ja samoin iso Pinlock, joka ei tule näkökenttään, eikä kihnuta mihinkään. Hyvä säädettävä tuuletus, ilmavirta ei tule esim. silmiin (parempi kuin Shoein Syncrotec ja Multitec jotka nekin löytyvät). Löytyy myös säädettävä aurinkovisiiri. Hyvä aerodynamiikka (tosin en ole ajanut oikesti kovaa). Mikään kypärä ei ole hiljainen maantienopeuksissa (muiden kuin jo kuulovaurion saaneiden mielestä) ei tämäkään, ehkä vähän hiljaisempi kuin Multiteck Whisper-kitin kanssa. Lukkona ei ole DD vaan joku pikalukko, joka tosin säätyy aina automaattisesti.

Marushin 779
+ Aurinkovisiiri
+ Istuvuus (riippuu tietenkin pään mallista)
+ Hinta
+ Paljon visiiri vaihtoehtoja

- Meluisa
- Kuuma

Vaihtuu todennäköisesti HJC fs-11:sta.

Back