• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kypärä ja kammo

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Aivan samalla lailla kuin moottoripyöräpoliiseilla, niin myös siviiliprätkäilijöillä nuo ovat laittomia liikenteessä - avattuina...
Vai laittomia? Selvää on että se on varsin huono tapa ajaa avattava kypärä auki (vaikka itsekkin harrastan sitä joskus), mutta ei se välttämättä laitonta siitä huolimatta ole. Ainakaan jos lukee tieliikennelain pykälää 89§, joka tuosta asiasta sanoo näin (mainitsematta mitään kypärien eri olomuodoista tai leukaosa avattuina ajamisesta):
---
89 § (15.11.2002/954)
Suojakypärän käyttö
Kuljettajan ja matkustajan on ajon aikana käytettävä tyypiltään hyväksyttyä suojakypärää, jollei hänen sairautensa tai vammansa taikka muu erityinen syy sitä estä, ajettaessa:

1) moottoripyörällä;
2) kolmi- ja nelipyörällä sekä kevyellä nelipyörällä, jota ei ole varustettu korilla;
3) mopolla;
4) moottorikelkalla.
---

Jos (mitä todennäkösimmin) olenkin väärässä (kun en varsinkaan ole mikään lakimies) niin otan toki  kiitollisena oikaisun viitteineen vastaan, ja yritän samalla parantaa huonoja tapojani mitä potan leukaosa avoimena ajamiseen tulee.

/MarcusB

Psyykkeestähän se on kiinni. Totuta itsesi siihen kypärään, vaikka telkkaria istuessa pidät kypärää päässä. Koitat saada huomiosi kiinnitettyä johonkin muuhun. Koska tosiasiahan on se, että se kypärä ei kutistu ja sieltä kyllä saa happea.

NOLAN 103 tällä olen nyt 4h päässäni ajanut ja tykkään! Tosin olen todella amatööri mutta vaihtoehtona sanon. Ite en suupertistä meinaas tykänny yhtään...

Psyykkeestähän se on kiinni. Totuta itsesi siihen kypärään, vaikka telkkaria istuessa pidät kypärää päässä. Koitat saada huomiosi kiinnitettyä johonkin muuhun. Koska tosiasiahan on se, että se kypärä ei kutistu ja sieltä kyllä saa happea.
Juuri näin, samalla kypärä muotoutuu päähän ja huomaat epämiellyttävät puristukset ja kiristykset jo ennen kun ajelet kyseisellä potalla. Totuttelua vaan.

Aivan samalla lailla kuin moottoripyöräpoliiseilla, niin myös siviiliprätkäilijöillä nuo ovat laittomia liikenteessä - avattuina...
Suomalainen lainsäätäjä vaatii valitsemaan myös hirvipelon, liukkaan kelin pelon ja virkamiehen pelon välillä ja minusta terve järki voittaa virkamiehen.

Eli mikä ei ole oikeus ja kohtuus ei voi olla lakikaan.

Siltä pohjalta en olisi huolissani "riskistä" joka aiheutuu pysyvästi vajavaisen kypärän vaihtamisella sellaiseen jonka voi edes halutessaan sulkea oikean kypärän näköiseksi.

Aloittajalle ehdottaisin siedätyshoitoa pieninä mutta usein toistuvina annoksina, jos hermo suinkin kestää. Jo umpiruukun parempi ajomukavuus on sen arvoinen vaikkei kolaria sattuisikaan.

Tuohon olen törmönnyt aiemminkin.
Tosin kyseessä ei ollut varsinainen ahtaapaikan kammo.
Tuntui vaan ettei saa henkeä umpikypärällä joten se piti saada äkkiä pois.
Varmasti inhottava tunne.
Avuksi kävi tuo avattava kypärä.
Tuo tunne kun ei tullut koskaan liikkeellä ollessa. Ainoastaan kun oli pysähdyksissä.
Eli välillä joutui avaamaan pottaa liikennevaloissakin.
Kun valo vaihtui potta kiinni ja taas mentiin. Toimi todella hyvin. Kannattaa kokeilla.
Eli älä pelästy sitä tunnetta mikä tulee pottaa ekaakertaa päähän laittaessa. Vaan koita miltä se tuntuu ajossa
smile_org.gif

OT: hauskin mitä olen kuullut avattavan kypärän helppoudesta on, että voi käydä maksamassa bensat huoltamon sisällä tarvitsematta riisua pottaa.

89 § (15.11.2002/954)
Suojakypärän käyttö
Kuljettajan ja matkustajan on ajon aikana käytettävä tyypiltään hyväksyttyä suojakypärää, jollei hänen sairautensa tai vammansa taikka muu erityinen syy sitä estä, ajettaessa:

2) kolmi- ja nelipyörällä sekä kevyellä nelipyörällä, jota ei ole varustettu korilla;
Tulkinnan varaa??

Osta mönkkäri ja kori , niin et tarvi kypärää
withstupid.gif

Taitaa olla vain tottumiskysymys. Jotenkin itsestä taas tuntuis oudolta (turvattomalta) ajaa avokypärällä. No ei mulla kyllä ole ollutkaan sellaista, joten ehkä juuri siksi on "tottunut" tuohon umpinaiseen
smile_org.gif
Ei kun pikku hiljaa totuttelemaan.

vai ootkos kokeillu sitä umpipottaa väärin päin laitappas seuraavan kerran se ikkunallinen aukko siihen silmien eteen sekin jo helpottaa
biggrin.gif

Osta avattava potta. Jos rupeaa hirvittämään niin ei muuta kuin maski ylös.
Vetäisen taas kauniin 140 kg ruhoni kukkamekkoon ja totean:
mistä hemmetistä nämä "avattava kypärä auki ajettaessa" -ehdotukset kumpuavat?

cool.gif
Tokko koskee Shark Evoline kypärää...

OT: hauskin mitä olen kuullut avattavan kypärän helppoudesta on, että voi käydä maksamassa bensat huoltamon sisällä tarvitsematta riisua pottaa.
No heh, minä olen joutunut _ainakin_ neljästi puhallusratsiaan
ja avattava kypärä on palkinnut joka kerta. :-)
En tiedä miksi noin paljon, mutta on vaan osunut kohdalle.
Siis sellaisia, jossa pysäytetään kaikki tiellä kulkijat.

Niin, ja Schuupertin kypärät noin yleensä. Ne on tilavia etuosasta. Ainakin omaan araihin verrattuna. Ja potta päässä niin ettei aja, ahistaa aina. Sitten se unehtuu kun hyppää mopon selkään ja keskittyy ajamiseen
smile_org.gif
. Ja uusi kypärä ahistaa jo senkin puolesta, ettei se ole muotoutunut päähän...tai toisin päin...
tounge.gif

Eiköhän kypärä auki ajamisen kiellä lähinnä avattavien kypärien käyttöohjeet?

No minusta umpikypärän pois ottaminen ei ole kovin työläs operaatio, kummassakaan tapauksessa. Eikä minua tietystikään haittaa, miten kukin tuntee ja toimii.

No minusta umpikypärän pois ottaminen ei ole kovin työläs operaatio, kummassakaan tapauksessa. Eikä minua tietystikään haittaa, miten kukin tuntee ja toimii.
no miks sen umpikypärän pois pitää päästä ottaa jos bensaa maksaa tai tupakit käy hakemassa
omg.gif

En tiedä lakia, mutta...

Olen nähnyt avokypärillä ajettavan leukaosa auki, poliisin nähden, ei sakottanut.
Olen nähnyt jopa poliisin ajavan avattavan kypärän leukaosa ylhäällä.
Mutta nuohan ei todista muuta kuin että noillä kerroilla poliisi päätti noin.

pitäisin loogisena että umpikypärällä ajo laukaosa ylhäällä ei olisi hyväksyttävää kypärän käyttöä. Samaan tapaan kuin hihna pitää olla kiinni ja riittävän tiukalla.
Pitäisin uskottavana että kypärän tyyppihyväksyntä olisi rajoitettu käyttöön joka on käyttöohjeen mukaista, eikä kypärän rakennetta saisi muutella.

Ja vaikka laukaosa ylhäällä ajo olisikin lain kirjaimen mukaan sallittua, pitäisin sellaista ajotapaa ainakin huonona tapana.
Ja tuossa yksi (ei ainut) syy miksi en pidä avattavista kypäristä. Sen kanssa voi totuttaa itsensä vääränlaiseen turvallisuudentunteeseen, opettamalla itsensa pitämään leukaosaa ylhäällä ajon aikana. (Toisilla tästä on varmaan muita mielipiteitä)

En usko avattavan kypärän auttavan umpikypärään totuttelussa.
Jos käyttäjä pelkää ajaa leukaosa alhaalla, niin eihän sitä leukaosaa koskaan alas vedetä. Siinä vain tottuu ajamaan kypärällä jossa leukaosa on nostettu ylös.

Alkuperäiseen kysymykseen minun(kin) vastaukseni on "totuttelu". Joka kevät ensimmäistä kertaa kypärää päähän laittaessa ahistaa, mutta se häviää kohta kun kohdistaa ajatuksensa siihen hauskuuteen joka ajamisesta tulee.
062802moto_prv.gif

Samalla periaatteella voi olla etta umpikyparan windscreen (what the heck in Finnish) ei saa olla auki? Ja yrittakaapa ajaa avattavan leukaosa auki yli kaupunkivauhdin, tempoo ilma.

Back