• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kunnia meni, mutta maine kasvoi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RiNe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
sanoi:
Aksa_81 Lähetetty Syys. 06 2004,19:19
--------------------------------------------------------------------------------
Ei kannata pottuiluna ottaa mutta ne mm.kuudenkympin rajoitustolpat on ihan jostain tietystä syystä siellä Tuollaisella tilannenopeudella olis voinut saada aikaan toisenlaisen tilanteen kun joku mummo 1.4 litraisella korollalla työntääkin alle ja loppuipa jälleen yks motoristin ura, kun vauhtia on enemmän niin ainahan joku luulee että ei kai se kovaa tule Kunhan pidempään ajelet, alat oppia tarkkailemaan liikennettä ihan eri tavalla, sitä huomaa kuka on tulossa alle ja on syytä jo valmiiksi hiljentää. Moni tekee sen virheen että kattoo liian lähelle ja syntyy vaaratilanteita kun ei huomaakkaan Ite kun syrjaisellä seudulla asunut ja vain pikkukaupungeissa mp:llä pyörinyt niin ei voi sanoa että kesän aikana olis kovin montaa ihan todellista vaaratilannetta ollut, ennakoimalla ja omalla asenteella siitä selviää

No eikös alkuperäisen viestin kirjoittanut henkilö jo kertonut, että ajoi rajoitusten mukaan, mutta kiihdytti vauhtia välttääkseen törmäyksen pakettiauton kanssa? Eli mun mielestä hän ennakoi tilanteen ja vältti näin kolarin. Poliisit vain sattuivat ikävästi paikalle ja antoivat sakot, kuten heidän työhönsä kuuluukin. Näin ainakin itse olen kirjoitusten mukaan mielipiteeni tehnyt.
Ei siinä tarvita edes pitkää matkaa että tulee seuraava risteys jossa mummo tappaja-koroilloineen odottaa
tounge.gif
Mutta olisikohan tilanteesta selvinnyt pienemmällä kaasun kääntämisellä
ghostface.gif

(lyhyet päällä jos se jonkun mieltä rauhoittaa...)
SMOTO:n koulutuksessa kouluttaja rauhoitti meidän mieltä pitkien valojen käyttämisen suhteen, että pitkät päällä ei kannata, tai ei saa ajaa (riippuu poliisi setästä), koska se vaikeuttaa mm. risteyksessä olevien etäisyyden arvioimisessa ja joitakin tiellä liikkujia se voi kuulema häikästäkin.

Oletko itse huomannut tai kuullut/lukenut jostain, että pitkät valot päällä ei saa ajaa moottoripyörällä päiväs aikaan? Risteyksessä oleva auto ei osaa arvioida etäisyyttäsi, jos sinulla on pitkät päällä. Kaveri sai sakot pitkät päällä ajamisesta.
Liekö tämä se sama tapaus, josta minäkin olen kuullut
wink.gif
kaveri seisoi prätkällä liikennevaloissa pitkät päällä ja pakettiauto ajoi perään. Sai sakot liikenneturvallisuuden vaarantamisesta - siis tämä motoristimme, koska pyörässä oli pitkät päällä. Tätä tapaustahan sinä ilmeisesti tarkoittanet.
smile_org.gif

Falconer
En oo kuullut tuota juttuu.  
nixweiss.gif
"Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa". Tää on eri story...

"kirjotakko tähän että kuinka pitkiä lauseita ja määritä viel se sisältökin joka pitäis viestissä ilmetä? pyrin noudattamaan sitten."

No kun mä justiin sanoin, että en kyllä ainakaan minä ole poistanut tästä ketjusta yhtään mitään. Enkä siksi pyri määrittelemään 'sallittuja' tai 'kiellettyjä' viestejä. Usein tilannekohtainen järjenhippusen käyttö auttaa siinä asiassa.

Mutta; ymmärrän jos joku poistaa esimerkiksi yleisiä haistatuksia, henkilökohtaisia pottuiluja tai jep-jep -viestejä.

Äläkä turhaan ole kyselevinäs neuvoja. Et sä niitä pyrkisi noudattamaan kuitenkaan.  
biggrin.gif
 Sulla on tuollainen ihan kiva pikkuprovohärnäystyyli, eikä siinä tosiaan ole mitään pahaa.    
cool.gif

Mikäs tuossa nyt oli niin vaikea ymmärtää?
En väitäkkään että olet poistanut mun viestejä, joku toinen sitten. Ei se sittenkään haittaa, oon jo tottunut siihen. Mitäs vikaa nyt jep jep viestissä on. se sisältää elämää suurempia viisauksia, ainakin minun mielestä. olen erilainen ja niin viestitkin. Enkä mä ollut kyselevinänni neuvoja, mä kysyin. Mistäs tiedät etten noudattaisi neuvoja? ..no en noudattaisikaan, oikeassa olet, mutta voi kuitenkin yrittää neuvoa
smile_org.gif
.
sanoi:
ai missä?

-loksuleuka

sanoi:
--------------------------------------------------------------------------------
Ei kannata pottuiluna ottaa mutta ne mm.kuudenkympin rajoitustolpat on ihan jostain tietystä syystä siellä  Tuollaisella tilannenopeudella olis voinut saada aikaan toisenlaisen tilanteen kun joku mummo 1.4 litraisella korollalla työntääkin alle ja loppuipa jälleen yks motoristin ura, kun vauhtia on enemmän niin ainahan joku luulee että ei kai se kovaa tule  Kunhan pidempään ajelet, alat oppia tarkkailemaan liikennettä ihan eri tavalla, sitä huomaa kuka on tulossa alle ja on syytä jo valmiiksi hiljentää. Moni tekee sen virheen että kattoo liian lähelle ja syntyy vaaratilanteita kun ei huomaakkaan  Ite kun syrjaisellä seudulla asunut ja vain pikkukaupungeissa mp:llä pyörinyt niin ei voi sanoa että kesän aikana olis kovin montaa ihan todellista vaaratilannetta ollut, ennakoimalla ja omalla asenteella siitä selviää  

No eikös alkuperäisen viestin kirjoittanut henkilö jo kertonut, että ajoi rajoitusten mukaan, mutta kiihdytti vauhtia välttääkseen törmäyksen pakettiauton kanssa? Eli mun mielestä hän ennakoi tilanteen ja vältti näin kolarin. Poliisit vain sattuivat ikävästi paikalle ja antoivat sakot, kuten heidän työhönsä kuuluukin. Näin ainakin itse olen kirjoitusten mukaan mielipiteeni tehnyt.
Ei siinä tarvita edes pitkää matkaa että tulee seuraava risteys jossa mummo tappaja-koroilloineen odottaa
tounge.gif
ghostface.gif
Vaikea sanoa, kun en ollut itse tilannetta näkemässä, ehkä olis selvinnyt, ehkä ei. Mutta vastaavassa tilanteessa ei ainakaan mulle tulis mieleen kaasua kääntäessä miettiä sitä, että kuinka kovaksi vauhti kasvaa, tärkeintä olis päästä alta pois. Mutta kun olen melko kokematon moottoripyörän sarvissa, en tietystikkään osaa ottaa niitä oikeita asioita huomioon ajon aikana...

Ja tuohon seuraavan risteyksen sijaintiin on pikkusen vaikeeta ottaa kantaa kun en tiedä tapahtumapaikkaa, kun noita 60:n rajoituksia on laitettu täällä korvessakin risteysalueille. Ja niitä risteyksiä ei ihan hirveen tiheessä täällä ole...

"Lainaa
ai missä?
"

Saateri. Se viimeinen lause jäi siihen vahingossa, kun kirjoitin ensin vähän muuta. Erheitä sattuu mutta elämä jatkuu.
cool.gif

sanoi:
Ei kannata pottuiluna ottaa mutta ne mm.kuudenkympin rajoitustolpat on ihan jostain tietystä syystä siellä  Tuollaisella tilannenopeudella olis voinut saada aikaan toisenlaisen tilanteen kun joku mummo 1.4 litraisella korollalla työntääkin alle ja loppuipa jälleen yks motoristin ura, kun vauhtia on enemmän niin ainahan joku luulee että ei kai se kovaa tule  Kunhan pidempään ajelet, alat oppia tarkkailemaan liikennettä ihan eri tavalla, sitä huomaa kuka on tulossa alle ja on syytä jo valmiiksi hiljentää. Moni tekee sen virheen että kattoo liian lähelle ja syntyy vaaratilanteita kun ei huomaakkaan  Ite kun syrjaisellä seudulla asunut ja vain pikkukaupungeissa mp:llä pyörinyt niin ei voi sanoa että kesän aikana olis kovin montaa ihan todellista vaaratilannetta ollut, ennakoimalla ja omalla asenteella siitä selviää  

tounge.gif
ghostface.gif
Vaikea sanoa, kun en ollut itse tilannetta näkemässä, ehkä olis selvinnyt, ehkä ei. Mutta vastaavassa tilanteessa ei ainakaan mulle tulis mieleen kaasua kääntäessä miettiä sitä, että kuinka kovaksi vauhti kasvaa, tärkeintä olis päästä alta pois. Mutta kun olen melko kokematon moottoripyörän sarvissa, en tietystikkään osaa ottaa niitä oikeita asioita huomioon ajon aikana...

Ja tuohon seuraavan risteyksen sijaintiin on pikkusen vaikeeta ottaa kantaa kun en tiedä tapahtumapaikkaa, kun noita 60:n rajoituksia on laitettu täällä korvessakin risteysalueille. Ja niitä risteyksiä ei ihan hirveen tiheessä täällä ole...
AIVAN. Näitä tarinoita on helppo lueskella tuntikaupalla ja miettiä tarinan aukkoja tai mitä kaikkea olis voinut tilanteessa tehdä toisin. Esimerkiksi olisiko kannattanut ajaa kuuttakymppiä pakua päin. Olishan sitä OMAISET toivottavasti käräjät voittaneet autoilijaa vastaan ja saaneet poikansa hautaan halvemmalla. Tai entä jos olisikin väistänyt pakun kaasua pumppailemalla. Ei olis kato vauhti kiihtynyt niin paljoa. Tosin olis saattanut osua vastaan tulevaan autoon, mutta eikös se kuulukkin asiaan
wink.gif
Tilanne kävi NOPEASTI ja minä kokematon toimin tilanteessa tällä tavalla. Jos joku toimii toisella tavalla niin toimikoon, mutta on turha tulla jeesustelemaan, että hölmöä toimia noin.Sun olis pitänyt toimia tälleen niinkuin SETÄ sanoo tai olla toimimatta. Tervetuloa ens kesänä repsikanpaikalle antamaan niitä "kuukauden" vinkkejä tai jos minä KOKEMATON istuisin vaikka oman pyörän kyydissä niin SETÄ vois ajaa ja näyttää mitenkä sitä oikein pyöräillään. Olis kiva käydä vaikka Norjan mutkateillä  
baaa.gif
Joo Näyttää siltä, että kaikki VARA JEESUKSET ovat nousseet katakombien kätköistä tietokoneen ääreen mussuttamaan  
033102ass_1_prv.gif
Jeesuksille tiedoksi, että toi otsikko oli kirjoitettu huumori (se on vähän niinkuin vitsi) mielessä. MINÄ EN MISSÄÄN MIELESSÄ YLPEILE sillä asialla, että korti lähti. PS. Nortti  
bowdown.gif

Ensinnäkin kuullosti kyllä siltä että threadin aloittaja olisi ylpeillyt saavutuksellaan, mutta jos hän nyt sitten on muuttanut mieltään, ja on todella pahoillaan siitä mitä hän on tehnyt, ja myöntää, että tilanteessa olisi voinut toimia toisin, niin hän toteaa tehneensä virheen, ja sehän ei kuulu ihmisen luonteelle, eihän? (jestas sitä pilkkujen määrää)

Tilanne varmasti meni nopeasti, ainakin nopeudesta päätellen
tounge.gif

Mene ihmeessä Norjaan, ja kokeile sama temppu siellä. Pääset samantien kaltereiden taakse miettimään syntejäsi. Olisit vähän niinkun Vaahteramäen Eemeli, paitsi että sulle ei annettaisi puukkoa ja puupaloja. Norjassa pelätään suomalaista jolla on puukkoa, ja sitäpaitsi, Eemeli oli ruotsalainen.

On monesti todettu, että huumori netissä menee monesti pieleen. Eikä välttämättä johdu siitä, että lukijoilta/kirjoittajilta puuttuisi huumoria, vaan enemmän siitä, että kirjoitukseen ei kuulu eleitä, ilmeitä eikä liikkeitä ja äänensävyjä. Joten kun tämmöiseen paikkaan heittää huumoria kirjoittamalla, ja vielä tämmöisestä aiheesta joka tuntuu olevan monille orgilaisille varsin herkkä aihe, niin voi olla varma siitä että vastalauseita ja "tsot-tsot"-kirjoituksia tulee.
biggrin.gif

Tuntuu hieman naivilta tämä topic, jos henki on kyseessä niin kai sitä kaasua vääntää ennemmin kuin lopettaa hengittämästä, mutta tilanne vaikuttaa silti aika ristiriitaiselta. Rajoituksen ylitys on kuitenkin roima ja siitä ei pääse mihinkään. Vielä jos poliisisetä on siitä antanut mustaa valkoisella, ainahan asiasta voi kinata vastaan, mutta kyllä siinä vain häviölle tuppaa jäämään eli sakot on maksettava. No vielä on ajoaikaa jäljellä, jäitä hattuun ja tarkkaavaisuutta liikenteeseen.
062802moto_prv.gif

Sen piti vielä lisätä, että kyllä mutkassa voi tuktata, mutta tulos on "asiakkaan" eduksi, eli tutka näyttää liian vähän tulokseksi.

AIVAN. Näitä tarinoita on helppo lueskella tuntikaupalla ja miettiä tarinan aukkoja tai mitä kaikkea olis voinut tilanteessa tehdä toisin. Esimerkiksi olisiko kannattanut ajaa kuuttakymppiä pakua päin. Olishan sitä OMAISET toivottavasti käräjät voittaneet autoilijaa vastaan ja saaneet poikansa hautaan halvemmalla. Tai entä jos olisikin väistänyt pakun kaasua pumppailemalla. Ei olis kato vauhti kiihtynyt niin paljoa. Tosin olis saattanut osua vastaan tulevaan autoon, mutta eikös se kuulukkin asiaan
wink.gif
Tilanne kävi NOPEASTI ja minä kokematon toimin tilanteessa tällä tavalla. Jos joku toimii toisella tavalla niin toimikoon, mutta on turha tulla jeesustelemaan, että hölmöä toimia noin.Sun olis pitänyt toimia tälleen niinkuin SETÄ sanoo tai olla toimimatta. Tervetuloa ens kesänä repsikanpaikalle antamaan niitä "kuukauden" vinkkejä tai jos minä KOKEMATON istuisin vaikka oman pyörän kyydissä niin SETÄ vois ajaa ja näyttää mitenkä sitä oikein pyöräillään. Olis kiva käydä vaikka Norjan mutkateillä  
baaa.gif
Joo Näyttää siltä, että kaikki VARA JEESUKSET ovat nousseet katakombien kätköistä tietokoneen ääreen mussuttamaan  
033102ass_1_prv.gif
Jeesuksille tiedoksi, että toi otsikko oli kirjoitettu huumori (se on vähän niinkuin vitsi) mielessä. MINÄ EN MISSÄÄN MIELESSÄ YLPEILE sillä asialla, että korti lähti. PS. Nortti  
bowdown.gif
Ihan kuulostaa siltä kuin olisi palko poikittain hengityselimessä?

Kuten tuossa parikin on todennut, on tuollaisesta nopeasta "Kunnia meni mutta maine kasvoi" - otteella kirjoitetusta nopeasta tarinasta aika vaikea kaivella nyansseja.

Jos moisen kirjoitat ja kommentteja saat - niin älä marise, vaan kerro heti aluksi kaikki mielestäsi asiaan vaikuttaneet seikat. Ken avautuu - saa varautua kohtaamaan kaikenlaiset kommentit.

Osanottoni!
bowdown.gif

itselle mittasivat 134 km/h

pyöräpoliisi suhtautui ihan asiallisesti. Totesin et liikennevirran mukana ajelin. onneks rajoitus oli 100.

Jatketaan sit ensi kesänä

Muutaman kommentin tähän jo heittäneenä kysyisin, että eikö tosiaan ollut minkäänlaista muuta vaihtoehtoa esim. jarrutus ja väistö vai iskikö, älä käsitä väärin, kramppi kaasukäteen. Mietiskelin vain sitä matkaa risteyksestä mutkaan, että jäikö vauhti päälle kuitenkin vai oliko mutka tosiaan jo 50 metrin päässä. Kuitenkin tollasen vauhdin kerääminen 60 130 kestää jo hetken aikaa isommalla vaihteella vai potkaisitko pari pykälää pienemmälle ja huitaisit ohi pakusta ennen oletettua törmäyskohtaa ? Ja totean vielä saman uudestaan minkä aikaisemminkin kirjoittanut ja moni muukin on saman todennut. Kirjoita kaikki yksityiskohdatkin, mitkä vaikuttavat tapauksen arviointiin. Kuitenkin täälläkin foorumilla sitä tehdään. Silloin jää mahdollisimman vähän tulkinnan varaa ja pitää vielä muistaa, että tämä on sinun totuutesi asiasta.

Sen piti vielä lisätä, että kyllä mutkassa voi tuktata, mutta tulos on "asiakkaan" eduksi, eli tutka näyttää liian vähän tulokseksi.
Ei toi tutka kuitenkaan kovin paljon anteeksi anna mutkassakaan. Ehkä maksimissaan joku 3 km/h, mutta kuitenkin.
Mutta antaa kuitenkin. Riippuu kulmasta.
Riippuen mutkasta, tai lähinna tutkauskulmasta, siitä kulmasta millä ajoneuvo lähestyy tutkaa. Sen huomaa kun ajoneuvo lähenee mittauspaikkaa, juuri ennen kun ajoneuvo ohittaa tutkaa, niin nopeus laskee yli 10 km/h, ja tutkalla on kuitenkin se viive kun mittaa.

Voi olla enemmän kuin se 3 km/h, voi olla vähemmän.
Se 3 km/h voi kuitenkin olla se ratkaiseva, jääkö kortti kuljettajalle vai poliisille
tounge.gif

Ei toi tutka kuitenkaan kovin paljon anteeksi anna mutkassakaan. Ehkä maksimissaan joku 3 km/h, mutta kuitenkin.
Mutta antaa kuitenkin. Riippuu kulmasta.
Riippuen mutkasta, tai lähinna tutkauskulmasta, siitä kulmasta millä ajoneuvo lähestyy tutkaa. Sen huomaa kun ajoneuvo lähenee mittauspaikkaa, juuri ennen kun ajoneuvo ohittaa tutkaa, niin nopeus laskee yli 10 km/h, ja tutkalla on kuitenkin se viive kun mittaa.

Voi olla enemmän kuin se 3 km/h, voi olla vähemmän.
Se 3 km/h voi kuitenkin olla se ratkaiseva, jääkö kortti kuljettajalle vai poliisille  
tounge.gif
Niin jos tolleen sitä ajattelee, niin onhan sillä suurikin merkitys tai kysyppä Salonojalta mikä merkitys sillä vois olla rikesakon ja sakon erotuksessa. Aika monta nollaa.

Osanottoni tapahtuneesta, näin kokeneena tämän foorumin käyttäjänä annan kuitenkin pari käytännön neuvoa:

Jos jatkossa joudut samaan tilanteeseen liikenteessä ja aiot kertoa siitä tällä foorumilla, olisi kaikkien asianomaisten etu, että aloitat kertomisen heti aamusta, vähän tähän tyyliin: Heräsin aamulla, aurinko paistoi, lämpötila oli noin 16 astetta... Ja kun kerrot tapahtuneesta, kerrot sitten ihan kaikki tiedot, mielellään jopa piirrät meille siitä kuvan. Tietoja, joita tarvitsee kertoa, ovat mm:
-Oma ikäsi
-kokemuksesi moottoripyöristä
-muiden tienkäyttäjien iät ja mielellään myös yhteystiedot,
-vallitsevat sääolosuhteet
-vauhtisi (tästä kannattaa tehdä Excel-taulukko, jossa näkyvät kellonaika ja nopeus)
-pyörän kunto
-ajoasentosi
-mitä ajattelit ennen tapahtunutta, sen aikana ja sen jälkeen.
-jne, jne...

Nämä asiat kannattaa kertoa ihan vain sen vuoksi, että me muut kaivamme tarinastasi aukkoja, joilla sitten osoitamme sinun olevan huono kuski ja ripitämme sinua kolmen sivun verran muiden motoristien maineen pilaamisesta. Ja kun me kokeneet motoristit, jotka emme ole koskaan ajaneet ylinopeutta, emmekä tee virheitä missään, sinua ripitämme, älä yritä perustella tekoasi. Me tiedämme kyllä mikä on oikein ja mikä väärin, todellisuudella ei ole mitään merkitystä.

Helpompaa meille kaikille tietysti olisi, jos et itse tiellä liikkuessa tekisi virheitä ollenkaan, kertomassasi tapauksessa olisi kannattanut pitää nopeus ja törmätä autoon. Näin olisit korkeintaan kuollut ja me täällä olisimme sitten arvailleet tapahtuneen syytä ja keskineet virheitä, mistä sinua syyttää. Sillä sinun syysihän tämäkin tapaus ilmiselvästi oli, jos et ole tarpeeksi kokenut motoristi, ei sinun kannata ostaa moottoripyörää ollenkaan.

Muista myös kertoa pyörääsi tehdyt muutokset jotta voimme todeta ne tarpeettomiksi virityksiksi ja samalla voimme kertoa sinulle että tuommoinen esittäminen on turhaa, sillä moottoripyörässä ei oikeasti tarvitse olla tehoa juuri yhtään, koska sillähän ei saa ajaa ylinopeutta koskaan. Ja keulittelu, yms. temppuilu on myös meidän mielestämme raiskaustakin pahempi rikos, koska siinä syyllistyt motoristien maineen pilaamiseen.

Jos asian tiimoilta sinulle herää kysymyksiä, voit kysyä niitä meiltä kokeneilta motoristeilta.

Terveisin:
nimim. kokenut mainettaan varjeleva motoristi, joka ei koskaan aja ylinopeutta.
Hehheheehee!!
buttrock.gif
Tää oli pitkästä aikaa oikeesti piristävä viesti tässä jeesustelija-keulijasika keskustelujen suuressa viidakossa!

sanoi:

tounge.gif
ghostface.gif
En tiedä sun pyörän tehoja mutta jos ei ihan kutosella aja niin kyllä oma peli sen verran kiihtyy että tuo 130 on aika nopeesti mittarissa. Ja toisekseen, voiko jollain oikeesti olla tollasia ajatuksia?!? Vai yritätkö vaan herättää keskustelua?

Täähän pesee useimmat trollit... Tai jos on sellanen, niin pirun hyvä. Ajoin muuten tänään monisatarosenttista ylinopeutta, neljääkymppiä vitosen alueella. Eikös se tee jo seittemänsataa?

Back