• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kunnia meni, mutta maine kasvoi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RiNe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tämäkin viestiketjuparka on näemmä raadeltu, muta kannanpi korteni kaikesta huolimatta kekoon. Koska faktoja tietämättömien moralisointi veetuttaa. Puutun kuitenkin vain omakohtaisuuksiin, ei tarvii mutuilla tai besservisseröidä.

sanoi:
kiihdyttäminen jarruttamisen sijasta saattaa maksaa paljon enemmän kuin pari sataa Euroa ja kortin.
Turha tehdä kiihdyttämisestä mörköä. Oman hengen se melko varmasti pelasti, nivelsiteitä ihan ei. Eikä sen pärräparan runkoa...jos ois ollut tehokkaampi peli, olisi kosketuksitta selvitty. Jarruttamalla oltas menty iloisesti kylkeen, ja ilmaan, ja vastaantulevan auton nokkaan kuuppa edellä. Tai jotain.

sanoi:
Kyseessä oli selvästikkin liianpieni tilannenopeus. Jos olisit alunperin ajanut kovempaa olisit kerinnyt ohi siitä risteyksestä ennenkuin joku paku ajaa eteen.  
wink.gif
Hassu logiikka, mutta toimii. Kahtena ekana vuotena iisisti ajellessa tuli kaks autoa päin, nyt viimeisenä kahtena vuotena ei ole yksikään ehtinyt kimppuun.

Ja ettei luulla minun raukan ite aiheuttaneen onnettomuuksia tuolloin, ekalla kerralla ajoin rajoituksen mukaan 60km/h(lyhyet päällä jos se jonkun mieltä rauhoittaa...) kun oikealta(kolmion takaa, eikö sen pitäis olla joka vatipäälle selvä?) tuli rellu miliuunaa(no, tuskin paljoo yli kolmee, ainakaan neljääkymppiä) enkä ehtiny muuta kuin kiskaista pyörän vasemmalle, tupen nurin ja toivomaan parasta. Se oikeesti näytti hetken että siitä edestä ehtii...
Se vain oli ennenkuin todellisuus otti kiinni ja heitti ilmaan.

Toinen tapaus oli jarruton transiitti kaatosateessa. Ajelin roudilla semmoista vajaa kymppi rajotukseen -vauhtia(siitä ei muuten saa sakkoja. Ei ole pakko ajaa alle rajotuksen jos sakkoloisia pelkää) kun tämä pälli liimautu rekisterikilpeen. Ohi se ei halunnut mennä, eikä väliä jättää, joten jätin sen sitten muutamassa mutkassa. Sitten pudotin vauhdin takaisin sopevaan, ja parin kilsan jälkeen valmistauduin kääntymään vasemmalle. Vastaantulevasta liikenteesä johtuen jouduin kuitenkin pysähtymään siihen keskelle tietä...valitettavasti en ollut huomannut transiitin saaneen minua raukkaa kiinni, ennenkuin kuulin jotain outoa tai näin peileistä jotain, joku nappasi kiinni ja ehdin ajatella kutakuinkin "ei vttu taas" ennenkuin maailmasta tuli kovin musta. Tuntui ettei aikaa kulunut yhtään, kun ihmettelin asfaltilla selälläni että mites tässä näin kävi, ja johtopäätökseen tultuani ilmoitin naamatauluni edessä kekkuloivalle nuorukaiselle että "pilasit prkele mun juhannukseni", niinkuin hän eittämättä tekikin.

Mahdoton tuuri, ekalla kerralla katkesivat vain nilkan nivelsiteet, toisella kerralla vain aivotärähdys. Oppia noista oli kai kuitenkin pakko ottaa, ja niin, ei ole autot enää minuun osuneet. Tarkkaavaisuus ainakin kasvoi, pelkään vain pahaa että niin vauhtikin...vaan niin teki turvallisuuskin. Toki, kokemusta ei voita turvallisuudentuojana mikään, joten en kehota nostamaan omia vauhtejaan turvallisuuden nimissä. Ni.

Ei kai mulla muuta, kerron joskus jos jotain unohdin.

Jos kaahatte nii maksakaa sakot kans, älkääkä ruikuttako ku pikkulapset.
Ja keneltä sitä glooriaa oikein tossakin 60/130 tapauksessa tulee, ihmettelen? Taloyhtiön hiekkalaatikoltako?

confused_orig.gif

Pidä tommosta vauhtia viä minään normaali matkanopeus eihän siinä ollu ees ala-astetta tai päiväkotia lähellä. On muuten parhaita paikkoja keulimiseen (rauhallisempaa paikkaa saa etsiä) siis ala-asteet yms..
062802moto_prv.gif
buttrock.gif

Onko kellään todellista tietoa, pitääkö poliisien näyttää tutkalukeman?

Nehän voi keksiä lukeman ihan itse ja naureskella sitten kun
hölmö maksaa sakon.
Toi on jokin urbaani legenda, että poliisien pitäisi näyttää se tutkalukema jostakin tutkan näytöstä tai muusta mittausvehkeestä. Mistä sä tiedät kelle näytetty lukema on mitattu ? Siinä vaan on uskominen poliisin sanaan tai siten ei. Jos jollakulla on jotain muuta tosi tietoa toisinpäin pyytäisin näyttämään sen toteen. Ei mitään mutu -juttua.  Ja miks ne keksis noita lukemia ja ihmisille sakkoja maksettavaks? En keksi ainoatakaan syytä.

"Osatotuuksien esittämisellä saa sen mukaisia kommentteja."

Jou, en ketään lähde syyllistämään jos kiire on kaveria sairaalaan viedessä.
omg.gif

"Lainaa (kuulapää @ Syys. 05 2004,13:06)
jassoo mun viesti on taas vaihteeks poistettu.

.. ?? ..mitäs kamalaa oikein kirjoitit??
"

Mä en ole mitään poistanut (enkä poista sellaisista ketjuista joissa itsekin sanailen), mutta eräskin viesti näkyy olevan "jep jep", jonka informaatiosisältö on kyllä kieltämättä aika alhainen...
tounge.gif
.

Eiköhän sitä jokaisen pidä omista ratkaisuistaan kantaa vastuu  
wink.gif
vai olenkohan minä elellyt ihan väärin  
omg.gif
.
Olet ymmärtänyt jutun täysin väärin. 50 - 100 % ylitykset on ihan ok koska kyseessä on motoristi ja kaikkihan tietää että jopa eka vuotta ajelevat motoristit on niin taitavia ettei mitään voi sattua ja autoilijat (ja poliisi, kukkahattutädit, jeesustelijat) jahtaa niitä eli kovaa ajaminen vain lisää liikenneturvallisuutta. Jopa yli 100% ylitykset on ihan ok jos on hyvä selitys esim. kiire Essonbaariin.

Topicin aloittajalle onnittelut hyvästä ylityksestä, oikein hyvä lukema aloittelijalle, yrität sitten ensi kesänä ajaa vielä vähän kovempaa. Talvella on hyvä tarkistaa että hevosvoimat riittää suurempien ylitysten tavoitteluun, jos tuntuu ettei riitä niin ei muuta kuin minivilkkuja ja muita viritysosia kehiin. Oma ennätykseni tänä kesänä on mittarinopeutta 285 km/h tutulla mutkatiellä (Juva-Pieksämäki välillä), tosin pyörä on välitetty ylityskiihtyvyyden maksimointiin huippuylitysten kustannuksella ja siksi mittari antaa suoraan Essonbaari-korjattuja ylityslukemia. Valitettavasti en ole saanut suorituksestani kunniakirjaa kun kaikki siat olivat silloin toisaalla maatalousnäyttelyssä. BTW, Essonbaarissa, snagarilla tai hiekkalaatikolla kannattaa pyöristää noi 130 km/h suoraan mittarinopeuksiksi, sanot ihan reilusti että 160 km/h oli lasissa. Tulee samalla maksulla/kuivatuksella paljon enempi respektiä.  
buttrock.gif

Osanottoni tapahtuneesta, näin kokeneena tämän foorumin käyttäjänä annan kuitenkin pari käytännön neuvoa:

Jos jatkossa joudut samaan tilanteeseen liikenteessä ja aiot kertoa siitä tällä foorumilla, olisi kaikkien asianomaisten etu, että aloitat kertomisen heti aamusta, vähän tähän tyyliin: Heräsin aamulla, aurinko paistoi, lämpötila oli noin 16 astetta... Ja kun kerrot tapahtuneesta, kerrot sitten ihan kaikki tiedot, mielellään jopa piirrät meille siitä kuvan. Tietoja, joita tarvitsee kertoa, ovat mm:
-Oma ikäsi
-kokemuksesi moottoripyöristä
-muiden tienkäyttäjien iät ja mielellään myös yhteystiedot,
-vallitsevat sääolosuhteet
-vauhtisi (tästä kannattaa tehdä Excel-taulukko, jossa näkyvät kellonaika ja nopeus)
-pyörän kunto
-ajoasentosi
-mitä ajattelit ennen tapahtunutta, sen aikana ja sen jälkeen.
-jne, jne...

Nämä asiat kannattaa kertoa ihan vain sen vuoksi, että me muut kaivamme tarinastasi aukkoja, joilla sitten osoitamme sinun olevan huono kuski ja ripitämme sinua kolmen sivun verran muiden motoristien maineen pilaamisesta. Ja kun me kokeneet motoristit, jotka emme ole koskaan ajaneet ylinopeutta, emmekä tee virheitä missään, sinua ripitämme, älä yritä perustella tekoasi. Me tiedämme kyllä mikä on oikein ja mikä väärin, todellisuudella ei ole mitään merkitystä.

Helpompaa meille kaikille tietysti olisi, jos et itse tiellä liikkuessa tekisi virheitä ollenkaan, kertomassasi tapauksessa olisi kannattanut pitää nopeus ja törmätä autoon. Näin olisit korkeintaan kuollut ja me täällä olisimme sitten arvailleet tapahtuneen syytä ja keskineet virheitä, mistä sinua syyttää. Sillä sinun syysihän tämäkin tapaus ilmiselvästi oli, jos et ole tarpeeksi kokenut motoristi, ei sinun kannata ostaa moottoripyörää ollenkaan.

Muista myös kertoa pyörääsi tehdyt muutokset jotta voimme todeta ne tarpeettomiksi virityksiksi ja samalla voimme kertoa sinulle että tuommoinen esittäminen on turhaa, sillä moottoripyörässä ei oikeasti tarvitse olla tehoa juuri yhtään, koska sillähän ei saa ajaa ylinopeutta koskaan. Ja keulittelu, yms. temppuilu on myös meidän mielestämme raiskaustakin pahempi rikos, koska siinä syyllistyt motoristien maineen pilaamiseen.

Jos asian tiimoilta sinulle herää kysymyksiä, voit kysyä niitä meiltä kokeneilta motoristeilta.

Terveisin:
nimim. kokenut mainettaan varjeleva motoristi, joka ei koskaan aja ylinopeutta.

Mä en ole mitään poistanut (enkä poista sellaisista ketjuista joissa itsekin sanailen), mutta eräskin viesti näkyy olevan "jep jep", jonka informaatiosisältö on kyllä kieltämättä aika alhainen...
tounge.gif
.
kirjotakko tähän että kuinka pitkiä lauseita ja määritä viel se sisältökin joka pitäis viestissä ilmetä? pyrin noudattamaan sitten.

Oletko itse huomannut tai kuullut/lukenut jostain, että pitkät valot päällä ei saa ajaa moottoripyörällä päiväs aikaan? Risteyksessä oleva auto ei osaa arvioida etäisyyttäsi, jos sinulla on pitkät päällä. Kaveri sai sakot pitkät päällä ajamisesta.
Liekö tämä se sama tapaus, josta minäkin olen kuullut
wink.gif
kaveri seisoi prätkällä liikennevaloissa pitkät päällä ja pakettiauto ajoi perään. Sai sakot liikenneturvallisuuden vaarantamisesta - siis tämä motoristimme, koska pyörässä oli pitkät päällä. Tätä tapaustahan sinä ilmeisesti tarkoittanet.
smile_org.gif

Falconer

"kirjotakko tähän että kuinka pitkiä lauseita ja määritä viel se sisältökin joka pitäis viestissä ilmetä? pyrin noudattamaan sitten."

No kun mä justiin sanoin, että en kyllä ainakaan minä ole poistanut tästä ketjusta yhtään mitään. Enkä siksi pyri määrittelemään 'sallittuja' tai 'kiellettyjä' viestejä. Usein tilannekohtainen järjenhippusen käyttö auttaa siinä asiassa.

Mutta; ymmärrän jos joku poistaa esimerkiksi yleisiä haistatuksia, henkilökohtaisia pottuiluja tai jep-jep -viestejä.

Äläkä turhaan ole kyselevinäs neuvoja. Et sä niitä pyrkisi noudattamaan kuitenkaan.  
biggrin.gif
 Sulla on tuollainen ihan kiva pikkuprovohärnäystyyli, eikä siinä tosiaan ole mitään pahaa.    
cool.gif

Useinpa tulee tuollaisista motoristeista lehdestä luettua. Usein myös jää edestä moto-sana pois ja jäljelle jää vain risti... ja ehkä muutama säälittävä kynttilä. Senkun omasta tyhmyydestään kärsivät tappavat itsensä mopojensa kanssa, mutta vittu kun saattavat ajella vielä jonkun muunkin päälle... Kortti vaan veks. Eikä täydy kiirehtiä palauttamaan. Ihme pellejä.

HALOOO
Vauhtia 60km/h alueella 130km/h ja täältä löytyy selkään taputtajia!!!!!
Lueskelin tätä ketjua ja mietiskelin samalla onko kohdalleni koskaan sattunut sellaista tilannetta jossa taajama alueella olisi tuommoinen nopeus pelastanut onnettomuudelta, ei valitettavasti tullut yhtään mieleen. Lukuisia ja luksuisia tilanteita on kyllä tapahtunut jolloin on nöyrästi joutunut luopumaan tieliikennelain suomista etuajo tms. oikeuksista.
Ehkäpä tästä syystä noita kilometrejä ja ajovuosia on kertynyt aika paljon.

Tämä varmasti kuulostaa "kukkahattutädin jutulta" ja olkoon niin.

Useinpa tulee tuollaisista motoristeista lehdestä luettua. Usein myös jää edestä moto-sana pois ja jäljelle jää vain risti... ja ehkä muutama säälittävä kynttilä. Senkun omasta tyhmyydestään kärsivät tappavat itsensä mopojensa kanssa, mutta vittu kun saattavat ajella vielä jonkun muunkin päälle... Kortti vaan veks. Eikä täydy kiirehtiä palauttamaan. Ihme pellejä.
Vittu joo vittu oon sun kans samaa mieltä vittu
mad.gif
Saunan taakse vaan vittu. Tulikohan toi V#### nyt selväksi
tounge.gif

Mä en ole mitään poistanut (enkä poista sellaisista ketjuista joissa itsekin sanailen), mutta eräskin viesti näkyy olevan  "jep jep", jonka informaatiosisältö on kyllä kieltämättä aika alhainen...  
tounge.gif
.
kirjotakko tähän että kuinka pitkiä lauseita ja määritä viel se sisältökin joka pitäis viestissä ilmetä? pyrin noudattamaan sitten.
Ihan vaan tiedoksi, että minä olen poistanut muutamia tarpeettomia viestejä harkintani mukaan. Ja olen yhä sitä mieltä, että terveen järjen käyttäminen riittää tänne kirjoittaessaan.

Älyttömyyksien ihannointi ja niillä hehkuttaminen kuuluvat mieluummin jollekin toiselle foorumille ja tulen sellaisiin puuttumaan jatkossakin. Tai ainakin niin kauan kun oikeuteni sellaiseen riittää
cool.gif

Ei kannata pottuiluna ottaa mutta ne mm.kuudenkympin rajoitustolpat on ihan jostain tietystä syystä siellä
wink.gif
Tuollaisella tilannenopeudella olis voinut saada aikaan toisenlaisen tilanteen kun joku mummo 1.4 litraisella korollalla työntääkin alle ja loppuipa jälleen yks motoristin ura, kun vauhtia on enemmän niin ainahan joku luulee että ei kai se kovaa tule
confused_orig.gif
Kunhan pidempään ajelet, alat oppia tarkkailemaan liikennettä ihan eri tavalla, sitä huomaa kuka on tulossa alle ja on syytä jo valmiiksi hiljentää. Moni tekee sen virheen että kattoo liian lähelle ja syntyy vaaratilanteita kun ei huomaakkaan
baaa.gif
Ite kun syrjaisellä seudulla asunut ja vain pikkukaupungeissa mp:llä pyörinyt niin ei voi sanoa että kesän aikana olis kovin montaa ihan todellista vaaratilannetta ollut, ennakoimalla ja omalla asenteella siitä selviää
wink.gif

Niin, keskustelun aihehan nyt tais olla se polliisi ja sen 130kmh tutkalukema, en kyllä vielä löytäny mistään viestistä että mikä se nopeus sun mielestä siinä tilanteessa oli.

Jes!!! Tää on pitkästä aikaa hauska aihe lukea, nyt on pakko pohjustaa huomiselle työpäivällä tekemistä:

sanoi:
R1100 Lähetetty Syys. 06 2004,15:14
--------------------------------------------------------------------------------
HALOOO
Vauhtia 60km/h alueella 130km/h ja täältä löytyy selkään taputtajia!!!!!
Lueskelin tätä ketjua ja mietiskelin samalla onko kohdalleni koskaan sattunut sellaista tilannetta jossa taajama alueella olisi tuommoinen nopeus pelastanut onnettomuudelta,  ei valitettavasti tullut yhtään mieleen. Lukuisia ja luksuisia tilanteita on kyllä tapahtunut jolloin on nöyrästi joutunut luopumaan tieliikennelain suomista etuajo tms. oikeuksista.
Ehkäpä tästä syystä noita kilometrejä ja ajovuosia on kertynyt aika paljon.

Tämä varmasti kuulostaa "kukkahattutädin jutulta"  ja olkoon niin.

Öö... siis hetkinen... Taajama-alueella? Mä en tiennytkään tuosta, missäs kohtaa se kerrottiin että kyse oli taajama-alueesta? Mä en ihan oikeasti huomannut missään kohtaa puhetta taajamasta, jos joku vois mulle sen näyttää tuolta tekstistä, mä en saa sitä silmiini millään. Vai onko 60:n alue taajama-aluetta?

Mulle sattui viime kesänä semmonen tilanne, että oli pakko ajaa 50:n alueella ylinopeutta, mittarista en kuitenkaan siinä tilanteessa älynnyt katsoa nopeutta, mutta alkutilanteessa oli nopeutta tuo rajoituksen mukainen 50. Ajelin kaupungissa ihan kiltisti niinkuin äidin pikku kultamussukka ajelee, erään huoltsikan pihasta (musta nähden vasemmalta) oli samaan suuntaan kääntymässä pakettiauto joka ei huomannut mua, vaikka niin oletin. Se paku alkoi tulla siihen kadulle just siinä mun kohdalla, eli jos olisin jatkanut samaa vauhtia, olisin jäänyt alle. Ja jos olisin jarruttanut olisin jäänyt tod.näk. alle myös.

Jotenka syyllistyin maailman suurimpaan rikokseen, jonka rinnalla raiskaus ja lapseen sekaantuminen on pikkujuttuja, eli väänsin nopeasti kaasukahvaksi kutsuttua pötkylää ja kiihdytin siitä auton alta pois. Ja tässä tapauksessa syyllistyin aivan varmasti ylinopeuteen, tälläkin hetkellä kuitenkin pidän sitä oikeana vaihtoehtona siihen alle jäämiseen verrattuna.

sanoi:
Loosah Lähetetty Syys. 06 2004,15:06
--------------------------------------------------------------------------------

Joo kortti pois, kun pakettiauto alkaa tulla päälle, täytyy ajella vaan sitä rajoituksen mukaista vauhtia ja ottaa tuleva isku vastaan kuin mies. Sillä kuollut motoristi taitaa olla parempi kuin ylinopeutta hetkellisesti ajava motoristi, motoristien maine ennen kaikkea. Tosiaan ihme pellejä...

sanoi:
Aksa_81 Lähetetty Syys. 06 2004,19:19
Ei kannata pottuiluna ottaa mutta ne mm.kuudenkympin rajoitustolpat on ihan jostain tietystä syystä siellä  Tuollaisella tilannenopeudella olis voinut saada aikaan toisenlaisen tilanteen kun joku mummo 1.4 litraisella korollalla työntääkin alle ja loppuipa jälleen yks motoristin ura, kun vauhtia on enemmän niin ainahan joku luulee että ei kai se kovaa tule  Kunhan pidempään ajelet, alat oppia tarkkailemaan liikennettä ihan eri tavalla, sitä huomaa kuka on tulossa alle ja on syytä jo valmiiksi hiljentää. Moni tekee sen virheen että kattoo liian lähelle ja syntyy vaaratilanteita kun ei huomaakkaan  Ite kun syrjaisellä seudulla asunut ja vain pikkukaupungeissa mp:llä pyörinyt niin ei voi sanoa että kesän aikana olis kovin montaa ihan todellista vaaratilannetta ollut, ennakoimalla ja omalla asenteella siitä selviää  

No eikös alkuperäisen viestin kirjoittanut henkilö jo kertonut, että ajoi rajoitusten mukaan, mutta kiihdytti vauhtia välttääkseen törmäyksen pakettiauton kanssa? Eli mun mielestä hän ennakoi tilanteen ja vältti näin kolarin. Poliisit vain sattuivat ikävästi paikalle ja antoivat sakot, kuten heidän työhönsä kuuluukin. Näin ainakin itse olen kirjoitusten mukaan mielipiteeni tehnyt.

Back