Minä pysäytän _tosielämässä_ pyöräni selvästi nopeammin kuin auton. Syy: Pidän ajaessani lähes jatkuvasti kahta sormea jarrukahvalla. Sen vuoksi reaktioaikani on ylivertainen autoilijaan verrattuna, jonka pitää siirtää jalka kaasulta jarrulle. Lisäksi käsi reagoi nopeammin kuin jalka.
En tiedä missä "kehyskunta" tarkalleen sijaitsee mutta ymmärtääkseni jossain pääkaupunkiseudun läheisyydessä eli eiköhän panna testi pystyyn, mä voin tuoda 307 Pösön jossa 60tkm mittarissa.
Ajelet mun perässä, pidetään vauhtina tasan satanen eli 27,8m/s.
Jos sulla on kerran ylivertainen reaktioaika niin välimatkaksi ajoneuvojen välille riittänee puoli sekuntia eli 14 metriä. Laitetaan siiman päähän lippu niin osaat pitää oikean etäisyyden.
Kun mä aloitan jarruttamisen niin koska sulla on nopeat reaktiot ja pyöräsikin pysähtyy nopeammin niin ei pitäisi olla mitään ongelmia pysyä poissa pösön takalasista vai mitä?
Satkun tai pari voisin pistää pottin sen puolesta että sun vakuutusyhtiö joutuu maksumieheksi, tulee hieman mielenkiintoisempi muuten niin tylsästä testistä, onhan sun reaktiot nopeammat ja pyöräkin pysähtyy hätäisemmin eikös niin
Nyt sä et ymmärtänyt (tai halunnut ymmärtää) mun pointtia. Tuollaisessa testissä autonkuljettajan jarrutusmatka ei sisältäisi reaktioaikaa ja taas motoristilla olisi jarrutusmatkassa mukana reaktioaika, mikä ei tietenkään tee vertailusta tasavertaista. Pointti oli nimenomaan se, että kun on jatkuvasti sormet jarrulla on reagointiaika nopeampi kuin autoilijalla, jolla (yleensä) ei ole koipi valmiiksi jarrupolkimella.
Joku automaattivaihteisella kiesillä ajelija voi tietysti olla omaksunut tavan pitää vasenta jalkaa koko ajan polkimella, mutta en muista sellaista nähneeni.
Mutta testi voidaan järjestää kyllä vähän järkevämmin ehdoin ettei nyt aleta rikkomaan ajoneuvoja tai ihmisiä:
- Sulle alle ko. pösö (tsekataan ensin että siinä toimii jarruvalot, heh)
- Mulla oma pyöräni, KTM 990 SM
- Molemmat ajoneuvot ovat vakiokunnossa. Ei jarruihin tai renkaisiin liittyvää tuuninkia? Rehellisyyden nimissä voin kertoa että kotarin alustaa on tiputettu hieman reilu 1cm. Tällä voi olla promillen vaikutus vakauteen jarrutuksessa.
- Pösön perään narunpätkä, jonka päähän joku merkkilippu, välimatkaksi 14m pösön takapuskurista kotarin etummaiseen kohtaan (eturenkaan etupinta)
- Ei ajeta peräkkäin, vaan minä vedän eri linjaa "ohituskaistalla"
- Sit vauhtia mittarin mukaan vaikka 105, että on riittävän lähellä todellista vauhtia 100km/h.
- Kun pösön jarruvalot syttyvät, minä aloitan jarrutuksen.
- Jos kotarin eturenkaan etupinta on pysähdyttyämme pidemmällä kuin pösön takapuskuri, sinä voitat, muuten minä.
- 100e panoksena, jostain puolueeton tarkkailija mukaan, jolle molemmat antaa summan etukäteen, voittaja saa molempien rahat. Puolueeton tarkkailija voinee ajaa omalla mopollaan hieman taaempana samalla varmistaen että minä en fuskaa etäisyyden suhteen. (Tarkkailijalta edellytetään myös jonkinlaista osaamista jarruttamisen suhteen, heh)
Itse olen tuohon valmis, jostain pitää vaan löytää sopiva paikka, vähintään yksi puolueeton tarkkailija ja aika homman suorittamiseen. Maineesta, kunniasta ja rahasta viis, ilman sarvia ja hampaita olen valmis kokeilemaan ja henkisesti valmis jopa häviämään. Satasen voin maksaa siitä hyvästä että saan tietää olevanikin paljon paskempi jarruttaja kuin olen luullut, turvallisuudelle ja terveydelle ei lasketa euromääräistä hintaa. Asennoidutaan niin että tämä koejärjestely tehdään meidän kaikkien ymmärryksen, kokemuksen ja turvallisuuden parantamiseksi.
Itse olen kyllä aika vakuuttunut siitä että 14m matka (noin kolme autonmittaa) riittää mulle helposti voittoon, olen usein jarruttanut pyöräni pysähdyksiin satkun vauhdista alle 40m matkalla, eikä mulla kulu puolta sekuntia reagointiin kun olen vielä varautunut siihen mitä kohta tapahtuu. Vaan eihän tuota ikinä tiedä, ehkä hermot pettää, jarruttaa liian varovaisesti kun ei tahdo pyörää kaataa tai ehkä pösössä sittenkin on todella hyvät jarrut. Eipä sitä koskaan tiedä...
Onko ok? Paikkaa ja puolueettomia tarkkailijoita pitää katsastaa, mutta eiköhän pk-seudulta löydy joku hiljainen tienpätkä joku kesäilta? Ei tuohon itse homman suorittamiseen pitäisi puolta tuntia pidempään mennä ihmettelyineen, joten kyllä aika saadaan järjestymään. Joku puolueeton tarkkailija varmaan foorumilla huutaa hep, ja paikaksi joku missä ei näy polliiseja eikä hirveesti muuta liikennettä (Katriinantie? Jussla?)