• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kumpi jalka maahan jarrutuksen jälkeen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vepa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
vasen

autokoulussa nuin opetettiin ja ope jopa sanoi, että pitääkö se oikea jalka teipata sinne tapille, kun meinasin aluks laittaa aina molemmat jalat maahan. Sanoi, ettei ole oikein moottoripyöräilyn näköistä sipsuttaa molemmat jalat maassa.
nixweiss.gif
Nyt kuitennii luonnollisesti tulee toi pelkkä vasen jalka.
Varsin erikoista opetusta. Ei kai moottoripyöräilyä pidä opetella sen mukaan, miltä se näyttää?
No heh heh. Tietysti pääasia on että näyttää hyvältä.
cool.gif

mä laitan aina vasemman jalan koska molemmat ei oikein yllä ja tottunut laittaan ykkösen päälle ja oikean jalan jarrulle. Molemmat jalat kun on suorina niin varpaat just osuu maahan.

mä en tota ed. oikein hiffaa...onks jarru vaihtanut paikkaa...vai oonko mä vaan 'nainen' siis tota edellistä viestiä....en omaani..

sanoi:
mä en tota ed. oikein hiffaa...onks jarru vaihtanut paikkaa...vai oonko mä vaan 'nainen' siis tota edellistä viestiä....en omaani..

Jos sillä on joku vehje jossa polkimet ovat eri puolilla kuin normaalisti. Olikohan jotkut vanhat brittimopot esim. semmoisia?

Vasen eka, yleensä pitkään seistessä molemmat.
Asiaa sivuten, pari vuotta sitten yks Harrikka-harrastaja kertoi, että hän ei laita jalkoja maahan ollenkaan liikennevaloissa seistessä. Ihmettelin nimittäin puolen tonnin painoista Harrikkaa (Electra tai jotain) miten sellaisen painon kanssa pärjää. Ja niinhän se istui Harrikan päälle ja nosti jalat astinlaudoille ja olis varmaan istunut siinä vaikka tuntikausia.
Niin, ei ollut seisontatuella.
Painopiste kuulemma tarpeeksi alhaalla, uskon kyllä pitkän linjan kokemukseenkin k.o.laitteiden kanssa.

Asiaa sivuten, pari vuotta sitten yks Harrikka-harrastaja kertoi, että hän ei laita jalkoja maahan ollenkaan liikennevaloissa seistessä. .... Ja niinhän se istui Harrikan päälle ja nosti jalat astinlaudoille ja olis varmaan istunut siinä vaikka tuntikausia.
Miten leveä takarengas sillä oli? Jospa mäkin pysyisin 360-svingiin sopivalla renkaalla pystyssä
wink.gif

Aiheeseen takaisin: yleensä molemmat jalat.

Oikeajalka maahan. Vasen on aina tapillaan ja valmiina tuuppaamaan vaihteita.
Kun pistää vasemman jalan maahan homma menee typeräksi steppailuksi liikkeelle lähdettäessä.

Oli tuossa jokin aika sitten Vehoniemessä puhetta, että jarrutuksen jälkeen moottoripyörän pysähdyttyä olisi parasta laittaa vasen jalka maahan.

Sehän riippuu kokonaan siitä missä tilanteessa jarrutetaan. Pääsääntöisesti kuitenkin vasen. Jos pysähdytään valoihin tms. niin vaihteitahan poljetaan pienemmälle hidastettaessa jolloin ykkönen on sisässä valmiiksi kun pysähtyy. Jos taas jarrutetaan Hengen Hädässä niin silloin on syytä pitää oikea sorkka takajarrulla enemmän tai vähemmän katkeraan loppuun saakka.

En muuten suosittele tuota jonkun mainitsemaa tapaa työntää vasuri ulos jo ennen kuin pyörä on pysähtynyt. Tosijarrutuksessa se häiritsee tasapainoa, ja joskus näkee ihmisten ottavan viimeiset vauhdit pois jalalla jarrujen sijasta, joka ei ole hyvä tapa. Opetelkaa ajamaan niin, että ensin pysähdytte, ja sitten laitatte jalan maahan. Se on niin professionaalin näköistäkin...

Monet seikat vaikuttaa , leikkisästi sanottuna jopa vähän tuo edellinenkin
biggrin.gif
. Mutta vasen tassu pääasiassa maahan ekana, riippuu kyllä tilanteesta , jarrutuksen tarpeesta kuin kovaa jos molemmilla pitää , miten vaihde sattuu olemaan kohdillan jne. Mutta pääasiassa vasuri maahan , jos pitempi stoppi tulossa esim valoissa, niin molemmat saappaat tai jopa lenkkarit
omg.gif
sitten maahan eksyy.

Briteissa kun ajan, niin oikea jalka on alhaalla, muuten pyora menisi nurin jos vasempaan luottaisin. Tasainen maa, joten harvoin joudun seista jarrulla liikennevaloissa. Mantereella kun ajoin, tuntui hassulta vaihtaa jalkaa ennen lahtoa, etta sain ykkosen pesaan (on opetettu olemaan aina neutraalilla pysahtyessa pidemmaksi aikaa).

Kyllä se vasen menee pysähtyessä maahan, yleensä tulee loppu jarrutettua takajarrulla hissukseen. Sitten siinä hetki misujen tsiikailua ja jossain vaiheessa huomaamatta jalan vaihto, sitten on vasuri vaihdekiksillä lähtiessä ja oikea maassa, etujarru pitää mopon paikoillaan.

Liikkeen pysähdyttyä molemmat jalat yhtäaikaa alas ja pidän pyörää pystysuorassa niin että molemmilla jaloilla on sama kuorma. Tätä olen alkanut harrastamaan sen jälkeen kun pari kertaa on ollut hiekkaa tms ja jalka luistaa alta kun pyörä kallistuu. Pyörä kun painaa 350+ kg. Lähdössä molemmat jalat yhtäaikaa ylös rauhallisesti.

Vasen se menee maahan. Näin voi pitää oikean jalan jarrulla ja oikaista vaikka selkänsä, lepuuttaa käsiä tms. tarvittaessa. Ja niinkuin edellä jo joku mainitsi niin tien kallistus sopii paremmin lyhyelle henkilölle (niin kuin minä).

Oikea jalka edellä tai sitten molemmat. En tiedä mikä on ongelmana, mutta kaatumisentunne tulee aina, jos oikea jalka jää jumittamaan jarrulle? Vai onkohan mulla vasen jalka lyhyempi? Varmaan piuhat pielessä--pääkopassa
omg.gif

Kyllä sitä tulee vasen jalka laitettua ensin maahan, oikea kun painaa takajarrua ja pysähtymisen jälkeen oikea seuraa perässä. Näin ainakin kuvittelisin, eipä tuota tule hirveästi ajatelleeksi, kun menee melkolailla automaattisesti.

Nii-in, kyllä se taitaa tilanteesta vähän riippua, mutta vasen se kait on, mikä ensimmäisenä heilahtaa... Lähtiessä se sit vaan vaihtuu oikeaan, kun laittaa vaihdetta alas.

Back