• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kummalla pystyy ajamaan mutkat kovempaa.. mp-vs-auto?

Betula sanoi:
Jos kysymys olisi ollut, kummalla pystyt ajamaan? Niin vastaus olisi omalta kohdalta= Ehdottomasti autolla.
Syy on siinä, että pystyn helpommin viemään autoa ns. Rajoilla, kun pyörää.:cruising:
Mooottoripyörällä itsesuojeluvaistokin alkaa rajoittamaan aikaisemmin kuin autolla.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen vastaten. Niin että mitä tiukemmat mutkat (oli sitten radalla tai tiellä), sitä paremmat mahdollisuudet autolla on nokittaa pyörää vastaan.:;):

Ja itsellä tämä on päinvastoin. Autossa alkaa pelottamaan aikaisemmin. Z3:lla olen ajellut samoilla teillä kuin mopolla ja mutkavauhdeista joutuu tinkimään. Viime kesänä yritin myös roikkua parin kyykyn perässä, mutta ei tullut siitäkään mitään vaikka oli tuttu tie. Kilometri ja näköyhteys katkesi. Jos olisin leikannut pimeitä mutkia, niin olisi ehkä pysynytkin perässä. Vaan sitähän ei tehdä. Ainakaan minä.

Näillä nykyautoilla on ollut tilanteita, että autoa on alkanut pelottaa ennen ja vauhti tippuu mutkassa vaikka löisi kuinka jalkaa polkimelle. :D

NOx sanoi:
Ja itsellä tämä on päinvastoin. Autossa alkaa pelottamaan aikaisemmin. Z3:lla olen ajellut samoilla teillä kuin mopolla ja mutkavauhdeista joutuu tinkimään. Viime kesänä yritin myös roikkua parin kyykyn perässä, mutta ei tullut siitäkään mitään vaikka oli tuttu tie. Kilometri ja näköyhteys katkesi. Jos olisin leikannut pimeitä mutkia, niin olisi ehkä pysynytkin perässä. Vaan sitähän ei tehdä. Ainakaan minä.

Näillä nykyautoilla on ollut tilanteita, että autoa on alkanut pelottaa ennen ja vauhti tippuu mutkassa vaikka löisi kuinka jalkaa polkimelle. :D

Tietysti omalla kohdallakin autoon pitää olla hyvä tuntuma, että siihen voi luottaa. Nykyään onneksi aika monessa perheautossakin alkaa ajo-omituisuudet olemaan sellaisia, josta reilu kymmenen vuotta sitten vielä haaveiltiin.

Oma kokemus lähikuukausilta on Fagervikin kuninkaantieltä, jossa tienpinta alkaa jo olemaan vähän karkea ja routaheittojakin siellä täällä, en olisi pysynyt itseni perässä moottoripyörällä, kun ajoin GT86:sella siellä. :p Jossain toisaalla tilanne varmaan onkin toisin päin.

Se muuten vasta ärsyttääkin jos auton itsesuojeluvaistoa ei saa kytkettyä pois päältä:dunno:

scuuba sanoi:
Toi lehtipuhallin-imurilla varustettu silitysrauta on aika härski. :D

hehhehee, täytynee edelleen todeta että se mikä ameriikkalaiset kilvan autot menettää hipohipo-tekniikassa niin monimuotoisuudessa voittaa net 100-0. Tai sit mä en vaan oo törmänny niihin hipoluokkiin vielä. Siipi-ruleshttp://static.moottoripyora.org/smile/buttrock.gif

trj sanoi:

Tuohon varmaan pitää sitten heittää vastine. Kävin keväällä ensi kertaa Alastarolla nelipyöräisellä (ja sitä ennen vain kävellyt radan kerran ympäri). Ajoin kaikenkaikkiaan 8 + 7 kierrosta ja kierrosaika oli 1.15.2. Vertailuna siis tuo ylempi taulukko. :p
Saattaa olla että treenaaminen tuolla ottaisi jonkin verran vielä ajasta pois.
Huippunopeus oli n. 190 km/h, joten jokainen voi miettiä mikä oli mutkanopeus.

teamlaine sanoi:
Tuohon varmaan pitää sitten heittää vastine. Kävin keväällä ensi kertaa Alastarolla nelipyöräisellä (ja sitä ennen vain kävellyt radan kerran ympäri). Ajoin kaikenkaikkiaan 8 + 7 kierrosta ja kierrosaika oli 1.15.2. Vertailuna siis tuo ylempi taulukko. :p
Saattaa olla että treenaaminen tuolla ottaisi jonkin verran vielä ajasta pois.
Huippunopeus oli n. 190 km/h, joten jokainen voi miettiä mikä oli mutkanopeus.

Aika hurjaa kun Alastarossa GT3 sarjan kierrosennätys on 1.15.901 http://www.alastarocircuit.fi/alastaro-rataennatykset.pdf
Eli jos et formulalla ajanut niin eiku sm-kultaa nappaamaan, onnistuu heittämällä. Ja autollahan ajetaan lyhyempää lenkkiä.

Vkaks sanoi:
Aika hurjaa kun Alastarossa GT3 sarjan kierrosennätys on 1.15.901 http://www.alastarocircuit.fi/alastaro-rataennatykset.pdf
Eli jos et formulalla ajanut niin eiku sm-kultaa nappaamaan, onnistuu heittämällä. Ja autollahan ajetaan lyhyempää lenkkiä.

Ai joku sentään huomasi että noita aikoja ei voi suoraan vertailla kun ajetaankin eri mittaista rataa.
No mun laite ei ollut formula eikä siinä ole edes jousitusta. :) Kuismanen muuten ajoi edellisenä päivänä tuota PDF:ssä olevaa aikaa kovempaa, mutta jäi silti puoli sekuntia. Tuossa sitä kuuluisaa faktaa...
http://www.it-motorsport.com/ratasm...okkano=&order=nopein_aika&desc=&palvelunro=10

teamlaine sanoi:
Ai joku sentään huomasi että noita aikoja ei voi suoraan vertailla kun ajetaankin eri mittaista rataa.
No mun laite ei ollut formula eikä siinä ole edes jousitusta. :) Kuismanen muuten ajoi edellisenä päivänä tuota PDF:ssä olevaa aikaa kovempaa, mutta jäi silti puoli sekuntia. Tuossa sitä kuuluisaa faktaa...
http://www.it-motorsport.com/ratasm...okkano=&order=nopein_aika&desc=&palvelunro=10

No ei tuo superkart ihan hirveästi Formuloista jää, tai edes eroa. Aika haipakkaa ainakin kulkee, taitaa olla niska kovilla muutaman kierroksen jälkeen :thumbup:

Vkaks sanoi:
No ei tuo superkart ihan hirveästi Formuloista jää, tai edes eroa. Aika haipakkaa ainakin kulkee, taitaa olla niska kovilla muutaman kierroksen jälkeen :thumbup:

Eroaa kovastikin, koska kyseessä on ihan putkirunkoinen "mikroauto", mutta teho-painosuhde on hyvä ja siten mutkat pääsee kovempaa ja kurvistakin tullaan aika tehokkaasti ulos. Mutta silti Suomessa huippunopeudet ovat todella heikkoja noillakin. Esim. Assenissa viimeinen nopea vasen ajetaan yli 200km/h ja keskinopeus on yli 160km/h. Olen ajanut ulkomailla kahdeksalla eri radalla ja joka radalla mennään Superkartilla yli 200km/h eli radat ovat paljon nopeampia kuin nämä härmän radat.

Eli tässäkin keskustelussa voidaan vääntää ihan mihin suuntaan tahansa, koska aina löytyy "todisteita" puolesta ja vastaan. Tarvitaan vaan sopiva rata ja verrokin niin asetelmat saadaan käännettyä toisinpäin.
Ja vaikka olen ajanutkin suurimman osan elämääni moottoripyörällä niin keskimäärin kurvit pystyy saman tasoisella rengastuksella ja kalustolla ajamaan autolla kovempaa.

Tämä on jo tässäkin threadissa jo ollut ehkä useammankin linkittämänä mutta en jaksa alkaa lukemaan ketjua alusta saakka joten laitetaan tämä mp. vs. auto-kilpailu Alastarolta vielä kerran näkyville==>> http://www.youtube.com/watch?v=laHCfiVGC1s Huono kuvan laatua ja kaukaa kuvattu. Kyseisen taiston laitteiden tarkempia tietoja en löytänyt mutta ilmeisesti jokin rataluokan auto ainakin toinen osapuoli. Tonni-luokan kyykky toinen? :blink:

Harmi kun mielenkiintoinen keskustelu on hiljentynyt, mutta yritetään herätellä ihmisiä todistelemaan mopojen ylivertaisuutta Suomen radoilla.
Ei taida kovinkaan monta mopoilijaa löytyä jotka, esim. Motoparkissa löisivät n. 70-vuotiaan kuskin koppiautolla tänä syksynä ajaman ajan 1,24.

Menisiköhän se suorilla kovempaa kuin mopo ja siitä tulisi tuo aika?

Jaa "1,24" ei nyt ole kovinkaan täsmällistä - Erkka ajoi viimoisessa superbikessa 1:24.064 ja muu kärkiryhmä hyvin liki samaa, kunnes Kallio pannutti hevosenkenkään ja tahti talttui hieman sarjan lopputuloksen varmistuttua.

"120 vuotias ukkini ajoi 1:10 käsiajanotolla kun kukaan ei ollut näkemässä" trollailut voi säästä niille joita kiinnostaa, olettaen että ei ole esittää kilpailua ja sen tuloksia, jossa aika on ajettu.

Teuwo sanoi:
Jaa "1,24" ei nyt ole kovinkaan täsmällistä

Pahoittelen, etten ymmärtänyt kuinka tärkeää on tietää auojen mahdollisesta nopeudesta kertovassa esimerkissä tuhannesosat.
Pahoittelen myös sitä että tuossa on tahallinen pyöristysvirhe.
Erityisen pahoillaan olen siitä, että tuonhan voisi luulla tarkoittavan reilua sekunnin aikaa.

Autokuskin iänkin ilmoitin epätäsmällisesti. Yritän nyt vähän tarkemmin: täyttää 70 vasta ensi helmikuussa.

Teuwo sanoi:
- Erkka ajoi viimoisessa superbikessa 1:24.064 ja muu kärkiryhmä hyvin liki samaa, kunnes Kallio pannutti hevosenkenkään ja tahti talttui hieman sarjan lopputuloksen varmistuttua..

Nämä ajat oli kyllä tiedossa, kun samana viikonloppuna omia aikoja tulostaululta katselin. Mutta edelleen olen sitä mieltä ettei tuota autoilevaa ikämiestä nopeampia mopokuskeja ole kovin montaa. (kuten aiemmin kirjoitin)

Teuwo sanoi:
"120 vuotias ukkini ajoi 1:10 käsiajanotolla kun kukaan ei ollut näkemässä" trollailut voi säästä niille joita kiinnostaa, olettaen että ei ole esittää kilpailua ja sen tuloksia, jossa aika on ajettu.
Käsittääkseni en trollaillut, tosin en jaksanut googlailla mitä se tarkoittaa.

Palleron laittamasta linkistä voit katsoa tarkan ajan. Voin säästää tarkastamisen vaivan ja iloksesi todeta että sunnuntain kisassa peräti kolme mopokuskia ajoi nopemman ajan. Aika-ajot sekä molemmat lähdöt huomioiden luku nousee jo neljään.

jörö sanoi:
Pahoittelen, etten ymmärtänyt kuinka tärkeää on tietää auojen mahdollisesta nopeudesta kertovassa esimerkissä tuhannesosat.
Pahoittelen myös sitä että tuossa on tahallinen pyöristysvirhe.
Erityisen pahoillaan olen siitä, että tuonhan voisi luulla tarkoittavan reilua sekunnin aikaa.

Autokuskin iänkin ilmoitin epätäsmällisesti. Yritän nyt vähän tarkemmin: täyttää 70 vasta ensi helmikuussa.

Nämä ajat oli kyllä tiedossa, kun samana viikonloppuna omia aikoja tulostaululta katselin. Mutta edelleen olen sitä mieltä ettei tuota autoilevaa ikämiestä nopeampia mopokuskeja ole kovin montaa. (kuten aiemmin kirjoitin)

Käsittääkseni en trollaillut, tosin en jaksanut googlailla mitä se tarkoittaa.

Palleron laittamasta linkistä voit katsoa tarkan ajan. Voin säästää tarkastamisen vaivan ja iloksesi todeta että sunnuntain kisassa peräti kolme mopokuskia ajoi nopemman ajan. Aika-ajot sekä molemmat lähdöt huomioiden luku nousee jo neljään.

Liekö autokuskeja sitäkään vähää mitä mopokuskeja? Eipä tuo mopojen kanssa ole mikään uusi juttu ajaa 1:24 alkuisia. Jo vuosia on ajettu alle tuon Lappalaisen ajan. Esim. 2007 aika-ajossa ajoivat Hietanen, Haarala, Taipale, Vehniäinen, Pirilä ja Lauslehto kohvempaa. http://rrtuloksia.suntuubi.com/datafiles/userfiles/File/RR 2007/RiMPKK/Aika-ajo SB.pdf

Back