• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kukaan menossa SMOTO:n ajotesteihin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Minde
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Meikä lähtee mukaan tuohon testiin ihan mielenkiinnosta. Mukava lähteä konkreettisesti mittauttaan, mitä tällainen lahja-A korttilainen osaa, vai osaako. Vaikken testaajien mielestä osais, niin empä siitä aio sydäriä saada, sillä on tässä tähänkin asti pärjätty niillä taidoilla mitä on. Jos tulee tiukka itsetutkiskelun paikka, niin sehän on jo saattanut tulevaisuudessa pelastaa henkeni. Luotan, että testaajat osaavat hommansa. Ei tällaisiin testeihin tarjota tilaisuutta pikkurahalla joka välissä, siispä käytän tilaisuuden hyväkseni koska siihen on nyt tilaisuus. Aika sitten näyttää mikä homman kokonaishyöty oli, ja kehittyykö se vai meneekö kasaan kuin pannukakku. Ihan joka asialle ei voi heti laskea rahallista hyötyä. Joka tapauksessa yksi viiskymppiä hukkuu tämän harrastuksen kokonaiskustannuksissa kohinaan, ainakin minulla. Mitä järkeä tässä on? Mitä järkeä moottoripyöräilyssä ylipäätään on?
biggrin.gif

ps. minun vakuutukseni eivät ole Pohjolassa!
Ihan samaan ajattelin. Olen niiiin utelias. Itse olen ajanut A-kortin joskus vuonna yx ja kax. (Sillon sai 16v ajaa ihan mitä vimpainta vaan tolla kortilla). Hommasin pyörän, ja ajelin n. 15v putkeen aika paljon. Sit tuli 20v. tauko ja nyt on taas alotettu ( syksy 2004 lähtien). Mittarissa nyt n. 20t ja koko ajan haluaa oppia lisää. Käväsin EAK2 kurssilla ja siitä on hyvät muistot, mutta ei oo mitään hajua, kuinka esim. läpäisisi nykyiset korttitestit.
nixweiss.gif
No ihan samalla kaavalla mennään täällä, sillä erotuksella että homma jatkui v. 2002, ja 20tkm/ajokausi ja kevarin jälkeen oli 20v tauko. EAK2 tuli käytyä viime kuussa - fiilis oli vähän "p*rse edellä puuhun, mutta kyllä siitäkin jotain kouraan jäi.

Testin suorittaneet motoristit voivat hankkia moottoripyörän Isokaskoon liitettävän laajennuksen Smoton kotisivulla olevan Pohjola-kaupan kautta. Mihin hintaan?

Hyvä on että järjestetään tapahtumia, muta tuolla hinnalla pääsee radalla ajamaan ainakin 2 kertaa, joten vaikuttaa että tässä kaupataan vain vakuutuksia ja neuvoja kysytään motoristeilta 50 e maksua vastaan.

Testin suorittaneet motoristit voivat hankkia moottoripyörän Isokaskoon liitettävän laajennuksen Smoton kotisivulla olevan Pohjola-kaupan kautta.  Mihin hintaan?

Hyvä on että järjestetään tapahtumia, muta tuolla hinnalla pääsee radalla ajamaan ainakin 2 kertaa, joten vaikuttaa että tässä kaupataan vain vakuutuksia ja neuvoja kysytään motoristeilta 50 e maksua vastaan.
Kysyms on myös pitkälle luetun ymmärtämisestä. Kukin tekee sen tavallaan. Tämä on sinun tulkintasi.

Elämä on valintoja.

hv

ps. Lippa: Mikä tässä asiassa niin kismittää sinua? Eihän siinä kukaan mentä mitään jos yritämme kehittää mp-vakuutuksia paremiksi ja tehdä samalla liikeneturvallisuustyötä? Jos emme onnistu niin edelleenkään kukaan ei menetä mitään.
Et kai sinä nyt luule että minua kismittäisi tämä teidän jutska keskustelu orgin palstalla,ei todellakaan.
Ja ihan totta kyllä tämä koko juttu on ainakin minulle pelkkää kysymysmerkkiä.Olen sitten tyhmä minä.
Liikenneturvallisuuden kehittäminen on minustakin hyvä asia.

Edelleenkin tässä on kysymys viimekädessä Pohjolan vakuutusten tuotekehityksestä. Eli tämä toiminta onnistuessaan tarkoittaa Pohjolan liikevaihdon kasvua. Vaikka motoristit tästä välillisiä etuja ehkä saakin niin en ymmärrä miksi heidän pitää kustantaa Pohjolan tuotekehitys.

Itse tuolle kurssille ihan mielenkiinnosta voisin tullakin, mutta en todellakaan halua siitä mitään maksaa edellä mainitusta syystä. Se, että olen Pohjolan asiakas ei ainakaan lisää maksuhaluja.

Tällaisia terveisiä Pohjolalle
smile_org.gif
Hannulle ihan vaan rispektiä, että jaksatte vääntää
bowdown.gif

No yritetään uudelleen.

Tämä on tavoite josta on sovittu.

1 Muodostetaan ryhmä motoristeja joille tarjotaan monen tyyppistä koulutusta ja jonka vahinkokehitystä seurataan.

2 Jos tämän ryhmän vahinkojen määrä on pienempi kuin yleinen taso. Tämä ryhmä saa hinta – laatusuhteeltaan paremmat vakuutukset.

3 :s kohta pihvistä on se että : Mitä parempi laatu sisältää? sen saa ryhmä itse kertoa.
Hannu - ei oikein vakuuta. Eiköhän noissa vakuutuksien sisällöissä ja hinnoissa pääsisi parhaiten eteenpäin, kun SMOTO kylmästi kilpailuttaisi vuosittain koko jäsenistönsä vakuutukset. Kummasti vakuutuyhtiöt rupeaisi kuuntelemaan "asiakasta", kun tietää että nuolemalla voi saada/menettään 20000 asiakasta. Siinä samassa SMOTO saisi uusia jäseniä aika vinhaan tahtiin.

Mitä liikenneturvallisuuteen tulee, niin vakuutuyhtiöllä on mahdollisuus vaikuttaa siihen omalta taholta - mikäli halua löytyy. Toistaiseksi sitä halua ei ole löytynyt pätkääkään, jos niiden toimia katsoo. Parhaiten siinä pääsee eteenpäin, kun luottaa SMOTO:n omien kerhojen koulutukseen, jota pyritään kehittämään ja lisäämään jatkossakin. MP liikenneturvallisuus on asia, jota ei voi jättää virkamiesten tai vakuutuyhtiöiden varaan - siitä ei tule kuin ruumiita.
Jos homma olisi noin helppo se olisi jo tehty.

Siinä on vain yksi mutta. Emme pysty neuvottelemaan 20 000 vakuutuksen ottajan puolesta. Sellaista sopimusta meidän ja jäsenistömme välillä ei ole olemassa.

Ehdottamassasi neuvotteluasemassa voimme vain luvata että jos tarjous on tarpeeksi hyvä niin ehkä osa jäsenistöstämme vaihtaa yhtiötä. Se taas ei vakuuta ollenkaan...

Toinen mikä tarvitaan on syy miksi antaa alennusta. Ainoa pätevä peruste olisi se että "me" ajamme muita vähemmän onnettomuuksia eli aiheutamme muita vähemmän kustannuksia.

Valitettavasti tilanne on päinvastoin. Asia on jopa tutkittu. Aiemmin nimittäin esitimme että koska kerhomme järjestävät runsaasti eak-koulutusta ajavat jäsenemme muita vähemmän kolareita. Valitettavasti niin ei ollut kun asia tutkittiin.

Siksi ainoa vaihtoehto on muodostaa sellainen ryhmä joka oikeesti sitoutuu kehittämään omaa ajamistaan vähemmän vahinkoalttiiseen suuntaan ja saa sitä kautta (siis kylmien faktojen kautta) alennuksia tulevaisuudessa.

Uutta asiassa on se että nyt on sovittu vakuutusyhtiön kanssa ryhmän perustamisesta, sen vahinkokehityksen seuraamisesta ja siitä että hyötyjä saadaan jos on näyttöä eli vahinkoja sattuu muita vähemmän.

hv
Vakuutusyhtiöitä on kilpailuttettu jo vuosien ajan MP kerhojen toimiesta. Esimerkkinä Touring Finland - on kyse tavallisesta kilpailuttamista. Vakuutusyhtiölle riittää alennuksen perusteeksi, jos SMOTO:n jäsenistöstä edes 10 prosenttia siirtyisi tietyn vakuutusyhtiön piiriin. On suhteellisen optimistiset ajatukset, jos kuvittelee että Pohjolalta saisi jotenkin merkittävästi paremmat vakuutusehdot siltäpohjalta että osaa jarruttaa ja pujotella keiloja.

Sen sijaan itse kilpailutan joka vuosi vakuutukset ja sillä on irronnut nyt kolmena vuotena peräkkäin noin 500 € alennukset. Alkuperäinen IF (~2300 €), sitten pohjola (~1800), TFMK/IF (1200 €) ja nyt Pohjola (700 €). Vielä pari vuotta, niin nehän jo maksaa kun vaihtaa yhtiötä
wink.gif
Hauskaahan tässä on se että joka vuosi on ennen kilpailuttamista tullut vakuutusyhtiöltä noin 10 % korotus kohoneiden korvausmäärien perusteella...

Back