• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kuka kuolee ja miksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Oma Aika
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
sano nyt helekkarissa..näetkö mitään muuta vaihtoehtoa kuin tolkuton kaitseminen ja täysin vapaat nopeudet?
Kyllä. Sinne vaan korpitaipaleelle kaahaamaan sielunne kyllyydestä. Kaikki on tyytyväisiä, eikä ilkeät iltapäivälehtien toimittajatkaan vaani. Ei varmaan voi väittää sitäkään, etteikö tässä maassa riittäisi sitä korpitietä.

Tuntuu vaan silti yllättävän haastavalta se paikan valinta ainakin joillekin, kun on kummiskin juuri silloin lähistöllä niitä toimittajia, ja poliiseja, ja muita ajoneuvoja, joiden "puusilmäkuljettajat" eivät sitten osanneetkaan arvioida nopeuttanne oikein.

sano nyt helekkarissa..näetkö mitään muuta vaihtoehtoa kuin tolkuton kaitseminen ja täysin vapaat nopeudet?
Kyllä. Sinne vaan korpitaipaleelle kaahaamaan sielunne kyllyydestä. Kaikki on tyytyväisiä, eikä ilkeät iltapäivälehtien toimittajatkaan vaani. Ei varmaan voi väittää sitäkään, etteikö tässä maassa riittäisi sitä korpitietä.
Ongelmana vaan on se, että sanktiot kaahaamisesta on käytännössä ihan samat teet sen sitten "korpitaipaleella" tai kehä-kolmosella.

^ joidenkin tämän palstan ´turvallisuusaktiivien´ tosiasiallisena agendana tuntuu olevan lähinnä oman turhautumisen purkaminen siitä, että miksi juuri he eivät saisi ajella niin kovaa kuin huvittaa, koska kyllä he osaavat. Voisi olla mielenkiintoista päästä näkemään, miten toimiva liikenne sellaisilla ideoilla saataisiin aikaiseksi.
      ^Plaa... Plaa... Samaa laulua joka ikinen kerta
033102ass_1_prv.gif
....
Siis pecha, tää sun turvallisuuteen suuntautuva kirjoittelu on luettu, sen sata kertaa... Mitä sitten, kun kaikki ajaa äärimmäisen turvallisesti ja päätyy vanhain kotiin, jossa ei ole tarpeeksi työntekijöitä vaihtamaan kaikkien dementiastasta kärsivien vaippoja... Oli sitten hieno, noudattaa kaikkia sääntöjä, ettei itselle vaan tullut noutaja ennenaikojaan... Enkä todellakaan puolusta niitä, jotka ajaa rekan keulaan, tai torppaa muita mennessään, mutta tämä sun turvallisuus agenda, on todellakin tullut tiensä päähän... Kaikkia ei voi pelastaa, näkemään sitä dementia osastoa ja hyvä niin... Laskeppa pirun tarkkaan, että paljonko valtio säästää, kun osa torppaa itsensä hengiltä juuri ennen eläkeikää?? Enkä todellakaan tarkoita, että se olisi hyvä skenaario... Tahtoo, vaan tää elämä olla raadollista, kaikesta turvallisuushössötyksestä huolimatta...

PS: Vieno pyyntö... Anna, "hyvä mies" ihmisten päättää ihan itse, miten he elämänsä elävät... Riskillä, tai turvaliiveissä, tai kotoa poistumatta... Ulkomaailmassa, se suurin vaara piilee... Tai voithan sinä parkua täällä saitilla, vaikka maailman tappiin
bawling.gif
... Ihan kuten "herra" haluaa... Mua, ei ainakaan kiinnosta paskaakaan enää sun "turvallisuus keskustelu"... Uskon, että, moni yhtyy mielipiteeseeni: Aja turvaliivit päällä, tikkarinopeutta, ottamatta mitään riskiä elämässäsi... Tää on ilmeisesti, sinun mielipiteesi elämisestä?? Anna mun kaikki kestää... Miten olis, jos siirtyisit antamaan neuvojasi, näihin jotka hyppelevät korkeista rakennuksista, ainoastaan laskuvarjon varaan?? Niillä raukoilla, kun ei ole kuin yksi mahdollisuus avata varjo... Jos ei onnistunut, niin sun "toive skenaariot??" kävi toteen............

Tää nyt on tätä nuoret sankarit vs. vanhat käävät. Itse kuulun jälkimmäiseen jo. Ikuinen ja ainainen aihe, melkein kuin Delvac.
smile_org.gif

Mä olen se vanha kääkkä
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
...
Siksipä ei kiinnosta pechan dementiakoti  
biggrin.gif
....

PS. Mikään sankari oo, kunhan toin mielipiteeni julki... V**ttaa vaan nää eräiden turvallisuus hössötykset... Aivan syvältä !!!!

PPS. Mun mielestä tän saa siirtää paskan jauhantaan, sen verran paskaa täällä jauhetaan..............................

Uskon, että, moni yhtyy mielipiteeseeni: Aja turvaliivit päällä, tikkarinopeutta, ottamatta mitään riskiä elämässäsi... Tää on ilmeisesti, sinun mielipiteesi elämisestä??
Ei, vaan se on sinun mielipiteesi minun elämisestäni. Taitaa olla myös aihe, josta et tiedä tarpeeksi kommentoidaksesi.

Mutta netissä kaikki asiat on tosiaan lumivalkoista tai pikimustaa, eikä mitään siinä välissä, että sikäli kyllä ihan oiva kommentti
tounge.gif

Suomi on siitä erikoinen maa että yhteiskunta ei juurikaan yritä estää tuottavia, kalliisti koulutettuja yksilöitä tappamasta itseään.
Jaa kuinkahan se olisi mahdollista?
Kyllä ne vetää itsensä kanssa rekan keulaan, jos niin päättävät.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
Rakentamalla päihde- ja tupakkavapaan yhteiskunnan jossa kaikki tiet ovat yksisuuntaisia betonilla reunustettuja rännejä. Jos unohdetaan yksilön vapauteen liittyvät tunneseikat nimittäin...

.......Mistähän mahtaa johtua että aloittaessani tätä harrastusta näitä puusilmä autoilijoita tuntui tulevan joka paikasta eteen. Se vaan tuli jostain (kuten mainoksessa aikoinaan todettiin). Tänä kesänä ei tullut yhtään tuollaista eteen, mutta kilometrejä pyörällä tuli enemmän kuin yhtenäkään aikaisempana vuonna. Kaasuvaijeri on kuitenkin ollut tänä kesänä tiukemmalla kuin koskaan aikaisemmin.

Voiskohan sittenkin olla asia niin että olen oppinut lukemaan liikennettä paremmin, osannut olla nykäisemättä siellä missä ei ole varaa jne.

Eli vetäkää vaan turpaan kun vastaan tullaan, mutta kyllä mun mielestä motoristit itse tilaa aika paljon paskaa ja sitä niittää mitä kylvää. Tässä tapauksessa ja näillä suojilla vaan viikatemies korjaa satonsa. Moni ois oikeasti ansainnut Darwin awardsin..
Hmm... puhut asiaa! olen itse huomannut juuri saman että mitä enemmän kokemusta sitä vähemmän vaara tilanteita ja se koskee myös autoilua, olen oppinut ennakoivan ajon myös autoillessa. Tämä ei toki tarkoita että olisin virheetön liikenteessä ( vaikka välillä siltä tuntuukin  
inlove.gif
)mutta paremmaksi olen tullut sen jälkeen kun aloitin moottoripyöräilyn 2008 syksyllä 150cc skotterilla ja nyt ajan 650cc suzukin skotterilla ja mittariin on kertynyt vajaa 40000 km..

Itse näkisin asian samalla tavalla kuin aiemmissakin viesteissä on esitetty. Mun mielestä pilleri/huume/alkoholipäissään tai poliisia karkuun ajaneita ei edes pitäisi laskea liikennekuolemien joukkoon. Näissä yhteyksissä on lähinnä evoluutio hoitanut epäkelpoa ainesta pois geenipoolista. Noita tapauksia tulee olemaan aina.

Kuten veli Nitrous aiemmin esitti, niin jatkokoulutus autokoulun jälkeisinä kesinä olisi se keino jolla niitä onnettomuuksia saataisiin vähenemään. Jostain syystä tuntuu sille, että se porukka joka kaikkein eniten koulutusta oman ajonsa kehittämiseksi tarvitsisi on juurikin sitä pyöräilijäporukkaa joka ei koulutukseen suostu hakeutumaan. Ihan kokemuksesta voin sanoa, että ensimmäinen päivä radalla toi nöyryyttä omaan ajamiseen aika paljon lisää.

Ketjua puhdistin myöskin suht rankalla kädellä vittuilun, off-topicin, paskanjauhannan, känniviestien ja muun asiattoman viestinnän takia. Aihe kuumentaa aika kovasti aina tunteita, mikä on sinänsä ok. Pitäähän meillä täällä foorumilla jotain "äksöniä" olla talvisaikaankin.
wink.gif
Yritetään kuitenkin pitää keskustelu asialinjalla ja jättää ne henkilökohtaisuudet laukomatta.

Jos joku kokee että tuli kaltoin kohdelluksi siivousoperaatiossani, niin laittakaa privaa.

Mutta netissä kaikki asiat on tosiaan lumivalkoista tai pikimustaa, eikä mitään siinä välissä, että sikäli kyllä ihan oiva kommentti  
tounge.gif
Olisko asia kuitenkin niin, että jos jatkuvasti ottaa sen "mustan" tapetille, niin vastineena saa sen "lumivalkoisen" ??... Henk.kohtaisesti olen sitä mieltä, ettei ole kuin harmaan eri asteita, edes netissä... Voin olla väärässäkin, mutta eipä tuo minun maailma siihen kaadu  
biggrin.gif
...

jatkokoulutus autokoulun jälkeisinä kesinä olisi se keino jolla niitä onnettomuuksia saataisiin vähenemään.
tuossahan tuo noin lyhykäisyydessään.

mun mielestä nykymeininki on tullut tiensä päähän.
ei siinä mitään...pidetään vain omalla autolla liikkumista kansalaisoikeutena, ei mua haittaa. mutta hyväksytään sitten seikka jotta ihmisiä kuolee liikenteessä.
Kaikkea ei voi saada.

Ihmisiä kuolee paljon syystä jotta he eivät osaa suhteuttaa omaa nopeuttaan vallitseviin olosuteisiin. Jokin yleispätevä 60 km/h tai 80 km/h on jo sinänsä liikaa joissakin tilanteissa. usein taas naurettavaa.
Kuljettajan itse on pystyttävä ottaa vastuu omista teoistaan. Ei liukas keli ketään tieltä suista.
Kaiken tuon vastuun ottamiseen rata on mainio paikka opetella ja huomata kiunka erillaiisa ne rajat onkaan.

Mutta niin kauan kun esim. motarilla rajoitinta vasten ajava rekka nähdään kaaharina ollaan lammasaidan sisällä. He nyt kuitenkin pystyvät 99,9 % suhteuttamaan oman liikkumisensa vallitseviin olosuhteisiin.
Munkin mielestä elämä on pääosin harmaata. Aivan yksiselitteisiä asioita ei ole.
buttrock.gif

^ joidenkin tämän palstan ´turvallisuusaktiivien´ tosiasiallisena agendana tuntuu olevan lähinnä oman turhautumisen purkaminen siitä, että miksi juuri he eivät saisi ajella niin kovaa kuin huvittaa, koska kyllä he osaavat. Voisi olla mielenkiintoista päästä näkemään, miten toimiva liikenne sellaisilla ideoilla saataisiin aikaiseksi.
      ^Plaa... Plaa... Samaa laulua joka ikinen kerta
033102ass_1_prv.gif
....
Siis pecha, tää sun turvallisuuteen suuntautuva kirjoittelu on luettu, sen sata kertaa... Mitä sitten, kun kaikki ajaa äärimmäisen turvallisesti ja päätyy vanhain kotiin, jossa ei ole tarpeeksi työntekijöitä vaihtamaan kaikkien dementiastasta kärsivien vaippoja... Oli sitten hieno, noudattaa kaikkia sääntöjä, ettei itselle vaan tullut noutaja ennenaikojaan... Enkä todellakaan puolusta niitä, jotka ajaa rekan keulaan, tai torppaa muita mennessään, mutta tämä sun turvallisuus agenda, on todellakin tullut tiensä päähän... Kaikkia ei voi pelastaa, näkemään sitä dementia osastoa ja hyvä niin... Laskeppa pirun tarkkaan, että paljonko valtio säästää, kun osa torppaa itsensä hengiltä juuri ennen eläkeikää?? Enkä todellakaan tarkoita, että se olisi hyvä skenaario... Tahtoo, vaan tää elämä olla raadollista, kaikesta turvallisuushössötyksestä huolimatta...

PS: Vieno pyyntö... Anna, "hyvä mies" ihmisten päättää ihan itse, miten he elämänsä elävät... Riskillä, tai turvaliiveissä, tai kotoa poistumatta... Ulkomaailmassa, se suurin vaara piilee... Tai voithan sinä parkua täällä saitilla, vaikka maailman tappiin
bawling.gif
... Ihan kuten "herra" haluaa... Mua, ei ainakaan kiinnosta paskaakaan enää sun "turvallisuus keskustelu"... Uskon, että, moni yhtyy mielipiteeseeni: Aja turvaliivit päällä, tikkarinopeutta, ottamatta mitään riskiä elämässäsi... Tää on ilmeisesti, sinun mielipiteesi elämisestä?? Anna mun kaikki kestää... Miten olis, jos siirtyisit antamaan neuvojasi, näihin jotka hyppelevät korkeista rakennuksista, ainoastaan laskuvarjon varaan?? Niillä raukoilla, kun ei ole kuin yksi mahdollisuus avata varjo... Jos ei onnistunut, niin sun "toive skenaariot??" kävi toteen............
Myydään laskuvarjo harrastuksen lopetettua,kerran hypätty,avamaton.
Perikunta myy.

jatkokoulutus autokoulun jälkeisinä kesinä olisi se keino jolla niitä onnettomuuksia saataisiin vähenemään.
Jos/kun probleema on korvien välissä, en usko jarrutuksen & väistön @ 40km/h paljon auttavan.
Itseasiassa aika monella loppuu into kaahata kadulla siihen kun käy pari kurssia opettelemassa ajamista. Ja tässä taidettiin muutenkin puhua sen motoristiryhmän kouluttamisesta, jotka eivät ole ns. Darwinin merkkaamia.

Et taida oikein olla perillä nykyisestä koulutustarjonnasta? Tuon perus-EAK:n lisäksi löytyy kurssia perus mutka-ajosta SM-kärjen vetämiin rata-ajokursseihin ja aika paljon siltä väliltä.

Jos/kun probleema on korvien välissä, en usko jarrutuksen & väistön @ 40km/h paljon auttavan.
..mutta kun lähtökohta on sellainen jotta tuo 40km/h yhdeksään metriin ei mene läpitte ekakerralla talvenjälkeen 90 prosentilla. Ja 80 prosenttia ei viitsi/uskalla edes kokeilla asiaa ajokauden aikana.

kaikesta opista on hyötyä.

Ongelmana vaan on se, että sanktiot kaahaamisesta on käytännössä ihan samat teet sen sitten "korpitaipaleella" tai kehä-kolmosella.
Sanktiot voi olla samat, mutta todennäköisyys sille, että napsahtaa, tuskin on.

Ylipäätään jos haluaa kerjätä ongelmia, niin sitten vaan pääteille ja muun liikenteen sekaan kaahailemaan. Pelkästään ajan kysymys, koska pääsee lööppiin.

Ylipäätään jos haluaa kerjätä ongelmia, niin sitten vaan pääteille ja muun liikenteen sekaan kaahailemaan. Pelkästään ajan kysymys, koska pääsee lööppiin.
Todennäköisyys on erinomaisen pieni hiekkateillä. Hyvä juttu.
Vaikka pitää sielläkin varoa vastaantulijoita.
Tutun tuttu sai kovat sakot välillä Kittilä - Inari, kun vastaan tuli poliisiauto. Ketään ei ollut näkynyt kymmeniin kilometreihin.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

no jaa..mikä lie rahanpuute mut tääl korvessa kuusseiskalla ei oo mikään kummastus, et kolme neljä maijaa tulee vastaan kolmenkymmenen kilsan matkalla
062802moto_prv.gif
plus siviilit.

no onhan tuo silleen isotie näis piireissä, mutta ku pienemmilläkin..eli ei voi ein pysty ja sanktiot on samat niinkuin joku mainitsikin.

-10 kesällä tuli käytyä etelästä Lapissa reilun viikon mittaisella reissulla silleen, että pääosa reitistä jonnekin Oulun-Kemin korkeudelle kulki 3- tai 4-numeroisia asfalttiteitä, olipa joukossa jokunen hiekkatienpätkäkin. Matkan kokonaispituus oli 3300km, siitä ainakin 2500km näillä pienillä teillä, ja näimme niillä teillä liikkuessamme tasan 1 kerran tunnuksilla varustetun poliisiauton. Tunnuksettomista on toki vaikeampi sanoa, mutta uskallan silti väittää, että kyllä siellä valvontaa on huomattavasti vähemmän kuin pääteillä.

Back