• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kritiikkiä moderaattoreista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JHBMW
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Pitkästä aikaa on tälläkin palstalla jotain luettavaa
biggrin.gif
Viestiketjun aloituksessa mainittuja viestejä en nähnyt, joten niihin en ota kantaa.

Keskustelupalstan idea on kai se, että henkilöt vaihtavat mielipiteitään ja tuovat esiin erilaisia näkökantoja eri aiheista. Vilkas keskustelu ja joskus kiivaskin ajatustenvaihto tekee palstasta mielenkiintoisen. Ainakin niille, joita ei tyydytä pelkkä ainainen hymistely. Moni vilkas keskustelu on kuitenkin lopetettu ns. ennen aikojaan, osa varmasti syystä. Jos viestienvaihto menee vain toisten mollaamiseksi ja nokitteluksi, ei sillä ole varmasti mitään muuta arvoa kuin viihteellinen, jos sitäkään.

Muistan hämärästi yhden (niistä monista) keulan kevennystä koskevan keskustelun, joka täysin vastakkaisten sekä siltä väliltä olevien mielipiteiden ansiosta oli mielestäni hyvä. Itse edustan ns. konservatiivista linjaa, mutta hatun nosto näin jälkikäteen sille nimimerkille, joka johdonmukaisesti ja perustellen piti linjansa kertoessaan mielipiteitään ko. kikkailun puolesta. Hän pystyi keskustelemaan. Mihin moni muu ei pysty. Ja tämä koskee kaikkia aiheita ja kaikkien mahdollisten eri vaihtoehtojen edustajia. No, se(kin) keskustelu muistaakseni lukittiin.

Harva varmasti jaksaisi lukea palstaa moderaattorina tuntematta koskaan tarvetta osallistua keskusteluun. Ongelma ei varmasti ole moderaattoreiden osallistuminen vaan se, että moni oman näyttönsä takana odottaa heiltä puolueettomuutta ja varmasti keskimääräistä tasokkaampaa kirjoittelua kuin meiltä rivinaputtelijoilta. Harva on varmankaan sitä mieltä, että moderaattori ei saisi kertoa mielipidettään jostain aiheesta. Korostan sanaa mielipide. Jos moderaattorin lähettämän viestin ainoa sisältö edellisessä kappaleessa mainittuun aiheeseen on ”V*ttu mä kuolen kohta tähän j**susteluun*, niin se kertoo enemmänkin moderaattorin mielipiteestä keskusteluun osallistujista kuin hänen kantansa aiheeseen. Ainakin minun mielestäni.

Jos org oikeasti, siis ihan oikeasti eikä vain ”juhlapuheissa”, halutaan pitää kaikkien motoristien keskustelufoorumina ikään, (ulko)näköön ja aikaisemmissa viesteissä mainittuihin housujen malliin tai pyörämalliin katsomatta, pitää foorumin järjestyksenvalvojien miettiä viestiä, minkä lukijoilleen antaa.
Huh huh, olipa siinä harvinaisen asialinen ja hyvin kirjoitettu viesti.
bowdown.gif

Kehitys taantuu, jos oppositiota ei ole......
kuka silloin arvostelis ja kuinka kukaan vois ottaa opikseen ...
Minusta tää on ollut tarpeellinen keskustelu.

Nyt olen luennut joka viesti tässä ketjussa ja tulee melkein paha olo
sad_orig.gif

Saattaa olla että tällaisia aiheita tarvitaan mutta missä kehut??? Tämähän on aivan loistava foorumi ja saamme ainakin osittain kiittää moderaattorit siitä. Vai??
nixweiss.gif

3728 lukukertaa ja 122 vastausta !
Aika hyvin aiheelta jonka moderaattorit haluavat lukita ja jota niin moni sanoo pitävänsä turhana jauhamisena. Taitaa olla vähän sama kuin 7 päivää lehden kanssa jota kukaan ei myönnä lukevansa, mutta kaikki tietävät mitä se pitää sisällään.  
tounge.gif

Ja JP-800, ihan "aikuisten oikeasti", jos haluat ihmisten käyttäytyvän asiallisesti niin käyttäydy myös itse siten kuten saarnaat.
wink.gif
VOI JÄRKYTYS!

Vitsi kun saisi markan joka kerta kun tekstistä löytyy sanoja "sinä" , "haluat", tai muuta vastaavaa jonkun persoonaan suoranaisesti viittaavia sanoja, minkä jälkeen laitetaan joku turha hymiö, niin tässä olisi aika rikas mies...

Niin, markkoja saa muuten edelleen viedä sinne Suomen Pankkiin, joten pilkun viilaajien on turha kuittailla... ;)

Sinä, minä .. hän ... me, te ja etenkin ne ...

Tulispa KESÄ ...
mä niin tykkäääään voikukista ja mötkyn surinasta ...
ja prätkän pärinästä .. justiinsa ajettu ruohokin on ihan mukavan hajuista ...
tounge.gif

Aika hyvin aiheelta jonka moderaattorit haluavat lukita ja jota niin moni sanoo pitävänsä turhana jauhamisena...
Niih, kukaan, korostan sanaa KUKAAN, muu moderaattori ei ole itseni lisäksi ollutkaan aikeissa lukita aihetta. Sitävastoin itse sen jopa lukitsinkin koska keskustelu tuntui saaneen päätöksensä ja riidan osapuolet tyydyttävät vastaukset. No, saamani palautteen perusteella avasin aiheen uudelleen, enkä näköjään turhaan, tarinaa tuntuu edelleen riittävän. Myös ylläpidon keskuudessa asiasta keskusteltiin eikä kukaan muu moderaattoreista halunnut kumota päätöstäni lukita aihe, toisinsanoen näkemystäni kunnioitettiin. Kaikkia sekään ei tunnu miellyttävän joten vaikeaahan tässä on olla kaikille mieliksi, "yhdelle kun kumartaa niin toiselle pyllistää", vanha mutta edelleen paikkansa pitävä fraasi...

bowdown.gif
033102ass_1_prv.gif

Aika hyvin aiheelta jonka moderaattorit haluavat lukita ja jota niin moni sanoo pitävänsä turhana jauhamisena...
Niih, kukaan, korostan sanaa KUKAAN, muu moderaattori ei ole itseni lisäksi ollutkaan aikeissa lukita aihetta. Sitävastoin itse sen jopa lukitsinkin koska keskustelu tuntui saaneen päätöksensä ja riidan osapuolet tyydyttävät vastaukset. No, saamani palautteen perusteella avasin aiheen uudelleen, enkä näköjään turhaan, tarinaa tuntuu edelleen riittävän. Myös ylläpidon keskuudessa asiasta keskusteltiin eikä kukaan muu moderaattoreista halunnut kumota päätöstäni lukita aihe, toisinsanoen näkemystäni kunnioitettiin. Kaikkia sekään ei tunnu miellyttävän joten vaikeaahan tässä on olla kaikille mieliksi, "yhdelle kun kumartaa niin toiselle pyllistää", vanha mutta edelleen paikkansa pitävä fraasi...

bowdown.gif

033102ass_1_prv.gif
Meillä moderaattoreilla on lupa käyttää omaa harkintaa, eikä huuto- taikka muullakaan äänestyksellä tällaisia asioita voi hoitaakaan. Kaikkia ei voi miellyttää, mutta uskon ja tiedänkin, että jokaisen moderaattorin syvin tarkoitus on toimia koko foorumin hyväksi.

bowdown.gif

033102ass_1_prv.gif
Meillä moderaattoreilla on lupa käyttää omaa harkintaa, eikä huuto- taikka muullakaan äänestyksellä tällaisia asioita voi hoitaakaan. Kaikkia ei voi miellyttää, mutta uskon ja tiedänkin, että jokaisen moderaattorin syvin tarkoitus on toimia koko foorumin hyväksi.
jees tuossa ei ole mitään pahaa, ihan asiaa...mutta moden pitäisi sitten jaksaa/pystyä olemaan ottamatta osaa viestiketjuun jota hän moderoi...ei ole helppoa olla mode...

eräällä toisella foorumilla jossa vaikutan huomattavasti enemmän, ei moderointia juurikaan harrasteta..ja siellä meno toisinaan villiintyy sellaiseksi että minua, pientä ujoa maalaispoikaa yli-iin pahkakosken kylästä, rupeaa ujostuttamaan. Mutta toisaalta..sinne on sitten muodostunut toisenlainen tapa pitää kuria yllä...aika usein reteelöitsijät pistetään sakin hivutuksella aisoihin tai vaietaan hiljaiseksi..tai heitetään lisää löylyä...

kukaan ei varmaan ole erimieltä siitä että modet toimiessaan oikein (mikä on oikein, on jokaisen oma mielikuva asiasta) on etu foorumin keskustelulle/tasolle jne.

no... tämä on varmasti ikuisuuskysymys joka aina aika ajoin pomppaa esille ja herättää suuria tunteita, niin modeissa kuin rivihöpöttäjissä.

Tätät keskustelua en missään vaiheessa ole kokenut turhaksi... ja ymmärrän kyllä että ne/he joihin kritiikki kohdistuu kokee asian enemmän tai vähemmän epämiellyttäväksi...ja edelleen..(toistan itseäni) vaikka en tsykologi olekkaan niin pelkästään tuo jossain vaiheessa viestin lukitseminen on joko ihan suora tai epäsuora merkki , ainakin minulle, miten modet toimii ja kuinka kova/herkkänahkaisia täällä ollaan. tosin..sekin on inhimillistä ja jotenkin ymmärrän asian modenkin kannalta.

ja jälleen..se mitä sanoin/kirjoitin ei kohdistu keneenkään yksittäiseen henkilöön vaan on rankka yleistys ja oma asenteellinen mieliBIDEE

jees tuossa ei ole mitään pahaa, ihan asiaa...mutta moden pitäisi sitten jaksaa/pystyä olemaan ottamatta osaa viestiketjuun jota hän moderoi...ei ole helppoa olla mode...
En ole samaa mieltä tästä, ja kaipaisinkin perusteluja väitteelle jonka mukaan moderaattori ei saisi kirjoittaa ketjuun jota moderoi. Tätä vastaan sotii jo sekin että toisaalla halutaan että moderaattori perustelee moderoinnin, miten helvetissä mode sen tekee jos hän "ei saa" kirjoittaa ketjuun? Mun mielestä moderaattori on myös kirjoittaja ja foorumin käyttäjä siinä missä muutkin ja hänellä olkoon oikeus myös omiin mielipiteisiin viestiketjuun katsomatta. Mode käyttäköön harkintakykyään, ja kyllä vain ns. tavalliset lukijatkin voisivat joskus katsella sinne peiliin ja miettiä mitä kirjoittavat ja millä sävyllä.

Kaikkia ei voi miellyttää, koittakaa elää sen kanssa. UGH.

En ole samaa mieltä tästä, ja kaipaisinkin perusteluja väitteelle jonka mukaan moderaattori ei saisi kirjoittaa ketjuun jota moderoi. Tätä vastaan sotii jo sekin että toisaalla halutaan että moderaattori perustelee moderoinnin, miten helvetissä mode sen tekee jos hän "ei saa" kirjoittaa ketjuun? Mun mielestä moderaattori on myös kirjoittaja ja foorumin käyttäjä siinä missä muutkin ja hänellä olkoon oikeus myös omiin mielipiteisiin viestiketjuun katsomatta. Mode käyttäköön harkintakykyään, ja kyllä vain ns. tavalliset lukijatkin voisivat joskus katsella sinne peiliin ja miettiä mitä kirjoittavat ja millä sävyllä.

Kaikkia ei voi miellyttää, koittakaa elää sen kanssa. UGH.
no tuo JHBMW:n tapaus käykööt esimerkkinä...

olen periaatteessa koko moderointia vastaan..ja tuo mun vertaus toki on ontuva...tarkoitan vaan että jos mode ottaa osaa nahisteluun yms on erittäin arveluttavaa jos mode alkaa , herneet nenään vedettyään tai muutoin, deletoimaan toisten tekstejä...

tällöihän moden toiminta vastaa ikään kuin "suun sitomista" ...toiset toki nauttii siitä...in real life..minä en..en myöskään nauti siitä foorumeissa.

ja tästähän tässä koko JHBMW:n aloittamassa ketjussa on kai pohjimmiltaan kyse...

deletoikaa mut ja pistäkää banniin ni ei tarvi enää mun eikä modejen vaivautua hahah

Jos minä olisin joku JP tai vielä mahtavampi otus, sulkisin ilman epäilyksen häivää minua ärsyttävät tyypit pois foorumiltani. Ei mikään sananvapauslaki pakota katselemaan täällä ketään, jota 'omistaja' pitää häirikkönä.
Tästä olisi tuloksena epäilemättä laaja ja arvostettu foorumi. Ainakin häirikön raja on mainituissa tapauksissa määritelty aika häilyväksi - lähinnä virtuaalisen pärstäkertoimen mukaan.

Tämän viestiketjun lukitseminen olisi karkein esimerkki lajissaan.

omg.gif
En ole lukitsemista puoltanut.

Eikä arvostetuksi foorumiksi pääse myöskään sillä, että sallii kaiken turhan ja ilkeän lässytyksen. Vai pääseekö sinun mielestäsi?

Ja milläpä sitä häirikön määritelmää voisi päättää muuten kuin sillä kuvalla, jonka kukin käyttäjä itse tänne luo? Kotikäynneillä?

Itse viihdyn mieluummin mukavalla ja edes hiukan asiallisella foorumilla kuin jossain 'tiedät-kyllä-millaisia-netistä-löytyy' , mutta jokainen valitsee itse. Ja jos muutaman kuvitteellisen (EN NYT VIITTAA KEHENKÄÄN NIMELTÄ!) epäasiallisen tyypin poistamisella saadaan rauha foorumin muille tuhansille käyttäjille, niin ainakin minä olisin valmis moisen poiston tekemään.

Vaan huomaa, en vaadi sitä täällä tehtäväksi, kunhan ilmaisin mielipiteeni.
cool.gif

Jos minä olisin joku JP tai vielä mahtavampi otus, sulkisin ilman epäilyksen häivää minua ärsyttävät tyypit pois foorumiltani. Ei mikään sananvapauslaki pakota katselemaan täällä ketään, jota 'omistaja' pitää häirikkönä.

... Toivotaan nyt kuitenkin etteivät kaikki moderaattorit/ylläpitäjät ole kanssasi aivan samaa mieltä ORG:in pelisäännöistä.

Juu, tuohon moderaattorikolleegan mielipiteeseen ei voi kylla yhtya, eika edes vaieten hyvaksya. Kun on kyseessa tamankin kokoiseksi virahtanut foorumi, joka viela toimii ry:n pesana, ei yhden henkilon mielipiteen pitaisi ihan niin paljon painaa.

Tietenkaan jarjetonta paskaa tarvitse kenenkaan ottaa silmilleen, mutta sulkea itsea arsyttavat tyypit? Sita varten kannattaa ehka perustaa toinen foorumi, kuten 'palvo minua tai poistu'

Nimimerkilla kai sitten pesuveden mukana lentava moderaattori (sattumalta se sama joka ei pitanyt hyvana ajatuksena sulkea tata ketjua..)
Hauska taas huomata, että mielipiteeni kärjistää ajatukset.

Onko taas vain kaksi vaihtoehtoa? Joko

'palvo ja ihaile minua' -foorumi tai
'ollaan ihanan anarkisteja kaikki' -foorumi ?

Noinko minä olen kirjoittanut? Missä?

Ilmaisin edelleenkin vain mielipiteeni, johon minulla lienee modenakin oikeus, että JOS olisin pomo, heittäisin minua ärsyttävät tyypit ulos. EIHÄN SE TARKOITA, että kaikki ärsyttävät minua ja kaikki lentävät, kuten moni nyt haluaa asian lukea.

Esim. tähän astisessa ORGin historiassa olisin hermostunut tasan kahteen tyyppiin, toinen on se eräs heebo ja toinen joku muutaman kerran käynyt ja idioottina inttänyt, jonka nimeä en edes muista. Jotta olisinko nyt sitten niin HIRVEÄ tittaattori, kuin joidenkin tekstit antavat ymmärtää?

Ihmisillä on outo taipumus tulkita lukemaansa jollakin mahdollsimman ääritavalla ja sitten vielä ajatella kuin se olisi jo totta. Eihän kyseessä ollut kuin yhden käyttäjän yksi mielipide.

sad_orig.gif

Ohoh ..... jopa menee paksuksi.  
confused_orig.gif

Jos oheinen kirjoittelu todellakin riittäisi mielestäsi sulkemaan kirjoittajia pois foorumilta. Siinä saattaisi mennä kyllä mukana pari moderaattoriakin. Toivotaan nyt kuitenkin etteivät kaikki moderaattorit/ylläpitäjät ole kanssasi aivan samaa mieltä ORG:in pelisäännöistä.
No just tätä tää on, luetun väärin ymmärtämistä! Vahingossa tai tahallaan.

Mitähän paksua siinä on, että uskallan esittää oman, suht' tiukan mielipiteeni? En tosiaan yritä vääntää omaa käsitystäni ORGin moderaattoreiden toimintamalliksi, koska tiedän vallan hyvin, että niin moni muu 'ymmärtää' aivan liian pitkälle...

Enkä minä tietääkseni kirjoittanut missään kohdassa, että juuri TÄMÄ kirjoittelu ärsyttää minua niin paljon että sulkisin jonkun pois!

Lue seuraava tarkasti.

JOS olisin minkä tahansa foorumin 'pomo' ja JOS sinne joku toistuvasti kirjoittaisi minuun kohdistuvia ilkeyksiä, asiatonta kritiikkiä tai mihin tahansa kohdistuvaa muuta paskaa, miksi ihmeessä EN sulkisi häntä pois foorumilta?  
Kumma harhakäsite, tuo 'sananvapaus', ihan kuin sen varjolla saisi suoltaa mitä scheissea missä tahansa ilman että kukaan voisi siihen puuttua!
omg.gif
Jatketaan edelleen, että ohoh …………. jopa menee paksuksi. Egon pienuus ei ainakaan ole eräiden moderaattoreiden ongelma.

Ensin kirjoitetaan tekstiä joka kuvaa erittäin hyvin henkilön asennetta muuta mieltä olevia kirjoittajia kohtaan ja sen jälkeen on vielä otsaa jakaa lukuohjeita muille siitä miten hänen kirjoitustaan olisi pitänyt tulkita. Enpä ole nähnyt samankaltaista ylimielisyyttä ja pilkunnussimista aikoihin (anteeksi tämä brutaali kielenkäyttö). Tekstin sanoma tuli kyllä ainakin minulle aivan selväksi ilman lukuohjeitakin. Ja jos kyseinen moderaattori lukee yhtä tarkasti kirjoittamaani vastinetta niin voi varmasti löytää samanlaisia "jos/saattasi" sanoja myös sieltä. Annan kuitenkin jokaiselle vapauden tulkita ne sanat aivan oman mielensä mukaan ilman erillisiä ohjeita.

Ei tällä foorumilla kyllä todellakaan kannata kommentoida eräiden moderaattoreiden tekstejä millään tavoin ilman että on valmis ottamaan paskaa vastaan oikein tuvan täydeltä.  

baaa.gif
baaa.gif
baaa.gif

033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif

Rico, tuossa sinun aikaisemmassa postissasi luultavasti se joka nosti porukan (ja ainakin minut) takajaloilleen on tuo ' sulkisin ilman epäilyksen häivää minua ärsyttävät tyypit '

En mina kaikista tykkaa, en sinne painkaan (lukijalle, en tarkoita juuri sinua) Tuskin kukaan, ei edes elavassa elamassa, mutta silti suurin osa meista ei potkaise sita arsyttavaa tyyppia tyopaikalla joka kerta ohi kulkiessaan vaikka mieli tekisikin.

Kylla ainakin minua talla foorumilla arsyttaa aika monikin tyyppi, ihan asenteellisella/periaatteellisella/ilmaisun tyylilla - ja monella muulla tavalla, mutta ei se silti ole syy ketaan deletoida/bannata jos ei satu itse tykkaamaan jos ei kerran henkilo mitaan saantoja/kaytostapoja riko. Yleiset hairikot sitten erikseen.

Tama varmaan hieman selvittaa myos termiani 'palvo minua' -foorumi

Ei tällä foorumilla kyllä todellakaan kannata kommentoida eräiden moderaattoreiden tekstejä millään tavoin ilman että on valmis ottamaan paskaa vastaan oikein tuvan täydeltä.  

baaa.gif
baaa.gif
baaa.gif

033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
Kyllä voi ja kyllä kannattaakin, jos siihen on aihetta. Itseäni ainakin (Huom! Olen moderaattori ja tuon mielipiteeni julki) alkaa naurattaan moinen HD1999:n jaarittelu ja koko jutun vedättäminen, jokin ennätys tähtäimessä vai..? No, niin tai näin, onneksi tätäkään ketjua ei enää tarvi lukea tosissaan, saati lukea ollenkaan kun hyvissä ajoin huomaa, mitä tässä haetaan... Heh... Ja tämä, poiketen joistakin noista edellisistä kirjoituksista, ei ollut provo, niinpä siirryn vain muita ketjuja lueskelemaan josko niiden taso yltäisi johonkin korkeammalle...
lookaround_orig.gif

Ihme juttu miten porukka jaksaa vängätä ja tahallaan ymmärtää muiden tekstit väärin. Ihan tosissanneko te nämä otatte vai huumorilla? Toivottavasti jälkimmäisellä.. Tuskin tässä kenenkään maailma on kaatumassa erilaisiin mielipiteisiin.

Itse aiheesta sen verran, että moderaattorithan on täällä sitä varten, että pitävät keskustelun tason järkevänä. Henkilökohtaista vittuilua ei kenenkään tartte täällä jaksaa, vaikkei se täällä niin henkilökohtaista olekkaan kuin oikeassa elämässä...

Kyseenalaista on tietenkin se, jos moderaattorilla itsellään on eri säännöt näissä kun muilla... En tiedä miten tässä tapauksessa oli, mutta turha niitä peikkoja on enempää kaivaa esiin, kun mitä niitä oikeasti on olemassa.

Rico, tuossa sinun aikaisemmassa postissasi luultavasti se joka nosti porukan (ja ainakin minut) takajaloilleen on tuo ' sulkisin ilman epäilyksen häivää minua ärsyttävät tyypit '

En mina kaikista tykkaa, en sinne painkaan (lukijalle, en tarkoita juuri sinua) Tuskin kukaan, ei edes elavassa elamassa, mutta silti suurin osa meista ei potkaise sita arsyttavaa tyyppia tyopaikalla joka kerta ohi kulkiessaan vaikka mieli tekisikin.

...

Tämä varmaan hieman selvittaa myos termiani 'palvo minua' -foorumi
No, sepä se, en taas osannut kirjoittaa tarpeeksi (?) pitkästi ja riittävän selvästi. En minäkään potki työkavereita aina ohikulkiessani. Edes niitä ääliöitä.

Tekstini menee, jotta "Jos minä olisin joku JP tai vielä mahtavampi otus, sulkisin ilman epäilyksen häivää minua ärsyttävät tyypit pois foorumiltani. Ei mikään sananvapauslaki pakota katselemaan täällä ketään, jota 'omistaja' pitää häirikkönä."

Eli en ole missään tapauksessa tarkoittanutkaan, että sulkisin heti jonkun pois, kun hän on eri mieltä kanssani. Vaan vasta tasan sitten, kun hänen tyylinsä tai tekstinsä ärsyttää minua tarpeeksi eli pidän häntä häirikkönä. Ja se on yleensä hiukan ennen kuin jollakin 'ymmärtävämmällä' henkilöllä.
Tällaisen häirikköleiman saamisen voisi aiheuttaa esim. ilkeät henk.kohtaisuudet, jatkuva jankutus, vääristely tms. asiat.

En ole missään vaiheessa halunnut olla hitleri, joka siivoaa heti pois kaiken mikä ei ole sama kuin omat mielipiteeni. Muutenhan täällä ei saisi kukaan kehua nopeuksilla, keulimisilla, sakoilla yms. Mutta foorumin omistajalla moinen oikeus toki on, olkoon se sitten kaikkien mieleen tahi ei.
cool.gif

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Back